Chcete-li dosáhnout důvěry potenciálních zákazníků, maximální srozumitelnosti vašich sdělení a konverzí, pak musíte zapracovat na svém marketingu ve vyhledávačích a propojit sdělení, cílení, design a celkovou zkušenost s vaší značkou či produktem.
Plánování a prezentace digitálních strategií pro vaše podnikání zabere poměrně velké množství času. Abyste vytvořili účinnou a kvalitní online prezentaci firmy, musíte se zaměřit na různé oblasti. Existují rozličné nástroje, které mnohdy prosazují jen určitou oblast – například pouze SEO nebo jen PPC reklamy. Chcete-li se ale vyhnout mezerám ve vašich digitálních strategiích, musíte propojit různé nástroje a různé oblasti, jinak to prostě fungovat nebude. Zjistíte, že SEO, placená média, webdesign i linkbuilding jdou takzvaně ruku v ruce a jen díky nim můžete dosáhnout optimálního marketingu ve vyhledávačích. Pojďme se společně podívat, na co si dát při vytváření digitálních strategií pozor.
Co je to SEM?
Než se pustíme do tipů, které vám pomohou dostat vaši firmu na špici ve výsledcích vyhledávání, pojďme si ještě stručně shrnout, co to ten marketing ve vyhledávačích vlastně je. Častěji se možná setkáte s anglickým názvem search (engine) marketing nebo se zkratkou SEM. Stále se jedná o jedno a to samé – o marketingové aktivity, které mají jeden jediný cíl, a to získat co největší návštěvnost z internetových vyhledávačů, jako je Google, Seznam, Bing a podobně. Do těch se můžete dostat dvěma způsoby – buď vaše stránky zaindexuje robot vyhledávače, nebo si zaplatíte u daného vyhledávače reklamu. Vybudujete-li kvalitní SEM, dosáhnete lepšího povědomí o vaší značce, posílíte ji, dojde ke zvýšení návštěvnosti a také k většímu množství konverzí. Aby však search marketing fungoval správně, musíte mít odpovídajícím způsobem propracované a podchycené následující oblasti:
- Propracovaná optimalizace pro vyhledávače neboli SEO, kdy je třeba zaměřit se na relevantní klíčová slova, upravit strukturu webu (on-page faktory), vytvořit zajímavý a kvalitní obsah a získávat relevantní zpětné odkazy (off-page faktory)
- Kvalitní a smysluplná PPC reklama ve vyhledávačích – ať už ve formě Google Ads u Googlu nebo Sklik u Seznamu
- Začlenění do katalogů zboží
►Každý den v České republice vyhledává 80 % uživatelů internetu nejrůznější produkty a služby. Dobře propracovaný marketing ve vyhledávačích vám pomůže oslovit je a dosáhnout tak vyššího zisku.
Tipy, jak na search marketing
Nyní, když už víme, jak moc je marketing ve vyhledávačích pro vaše podnikání důležitý, pojďme se podívat na to, na co se zaměřit, na co si dát pozor a jak se propracovat ve vyhledávačích na přední pozice.
Klíčová slova nebo kvalitní obsah?
Možná jste si při vytváření svých digitálních strategií už mnohdy kladli otázku, co upřednostnit – klíčová slova nebo obsah. Ještě před 10 a více lety se tvrdě prosazovala klíčová slova. Webové stránky byly zaplněny mnohdy až nesmyslným množstvím klíčových slov jen proto, aby je vyhledávače našly. Dnes už ale víme, že je to špatně. Uživatelé hledají odpovědi na své otázky, problémy, a potřebují tedy najít řešení, nikoliv změť nesmyslných pojmů. Proto se musíte zaměřit především na kvalitní obsah, který zaujme, vzdělá, pobaví, pojednává o novinkách, zajímavostech, trendech.
Aby to ale nevypadalo, že klíčová slova nehrají žádnou roli... Tak tomu rozhodně není. Klíčová slova mají stále své zásadní místo. Google a další vyhledávače je neustále potřebují, aby mohly porovnávat dotazy s obsahem. Nicméně tyto vyhledávače už dnes bezpečně rozpoznají, pokud je obsah tvořen pouze za účelem začlenění velkého množství klíčových slov. Proto se soustřeďte na vytváření kvalitního obsahu a klíčová slova v něm používejte přirozeně a s rozmyslem. Klíčová slova můžete vložit do nadpisu i do hlavní části textu, vždy se ale soustřeďte primárně na sdělení.
Tip: Nejste-li si jistí, na jaká témata tvořit obsah, co by mohlo vaše publikum zajímat, můžete vyzkoušet nejrůznější nástroje, které vám pomohou s nalezením vhodných témat pro vaše zaměření. Použít můžete například nástroje BuzzSumo, Answer the Public nebo Semrush. Stejně tak pak použijte i nástroje pro generování klíčových slov, abyste zjistili, která jsou nejčastěji hledaná.
Buďte konzistentní
Pokud se rozhodnete zaplatit si reklamu ve vyhledávačích, je třeba zachovávat jednotnost a konzistentnost. Samozřejmě je důležité zvolit sdělení, které zaujme – v malém prostoru, který máte vyhrazen pro reklamu, nemáte zrovna moc možností, jak se vyjádřit, proto byste měli vytvořit takovou reklamu, která vyzve k akci. Nedívejte se na ní pouze očima inzerenta, ale zkuste se vžít i do role potenciálního zákazníka – jak na vás daná reklama působí? Přinutila by vás k akci? A co očekáváte, že se stane, když na ni kliknete? Tato poslední otázka je obzvláště důležitá, protože předpokladem je, že když kliknete na reklamu, která například propaguje nový elektrický kartáček na zuby, budete přesměrováni na stránky e-shopu, kde tento kartáček najdete. A právě zde dělá spousta inzerentů velkou chybu – odkaz často vede například na hlavní stránku e-shopu nebo úplně jinam. Pamatujte na to, že tato zkušenost většinu zákazníků odradí a vaše stránky okamžitě opustí.
Při vytváření reklamy pro vyhledávače tedy myslete na následující:
- Vstupní stránka musí obsahovat stejný typ sdělení jako vaše reklama – vytvořte klidně několik landing page, aby každá odpovídala danému typu reklamy.
- Umístěte na landing page informace, které prezentujete v reklamě – konzistentnost je zde základ. Nemůže propagovat v reklamě něco a na svém webu tvrdit něco jiného, ať už z hlediska ceny, dodání, výkonu a podobně.
- Dodržujte zásady brandingu – používejte stejné nebo alespoň podobné barvy, grafiku a loga.
Mějte na paměti, že pro potenciálního zákazníka je rozhodujících prvních 5 až 7 sekund, během kterých si vytvoří první dojem. Pokud vstoupí na jiné stránky, než čekal, nebo zjistí nekonzistentnost tvrzení, grafiky a podobně, bude zmaten, možná bude mít pocit, že vstoupil na cizí stránky, a proto je okamžitě opustí. Zmatení lidé u vás neutratí ani korunu a raději půjdou ke konkurenci!
Uživatelská zkušenost na prvním místě
Už jsme si řekli o tom, jak důležitý je obsah a konzistentnost sdělení. Teď si ale ukážeme, že to není vše. Můžete strávit celý den zkoumáním klíčových slov, psaním obsahu, optimalizací meta tagů a vytvářením zpětných odkazů, ale pokud nedáte zákazníkovi optimální uživatelskou zkušenost, nic si u vás stejně nekoupí. Co tím máme na mysli? Váš web! Pokud totiž zákazník přijde na vaše webové stránky, které na něj budou působit, jako by zrovna slezl z kolotoče a půjde mu z nich hlava kolem, nebo se mu ani během několika desítek vteřin nenačtou, udělá jednu jedinou věc – vezme nohy na ramena a uteče – a co hůř, uteče ke konkurenci a k vám už se nikdy nevrátí!
►Věděli jste, že 67 procent uživatelů odradí špatně navržený web od jejich nákupu a vytvoří u nich negativní dojem ze značky?
Jak by měl tedy váš web vypadat? Pojďme si ho shrnout do čtyř zásadních bodů:
- Struktura hlavní nabídky – dobrá orientace na stránce je alfou a omegou vašeho úspěchu. Jakmile uživatel vstoupí na hlavní stránku vašeho webu, musí mu být na první pohled jasné, kam se může dostat dál. Musí zde být jasná hlavní navigační lišta, která mu umožní zobrazovat si všechny důležité oblasti webu. Neměl by zde chybět odkaz na váš blog, pokud jej máte, na sekci „O nás“ a „Kontakty“ či „Adresy provozoven“. Veškerá struktura musí být logická a přehledná!
- Rozvržení prvků na stránce – sami jste možná někdy navštívili web, kde jste si chtěli něco objednat, ale nebyli jste schopni zjistit, kam a na co vlastně máte klikat, abyste konverzi učinili. A přesně tomu musíte na vašich stránkách zabránit. Veškeré prvky na vašich webových stránkách musí být rozvrženy přehledně, logicky a musí být funkční. Zákazníkovi musí být okamžitě jasné, co má dělat. Nesmí ztrácet čas tím, že bude zkoumat, co by tak asi měl udělat, aby si mohl něco koupit – vězte, že většina zákazníků to rozhodně dělat nebude.
- Responzivita – i když budete mít ten sebelepší a sebepropracovanější web, ztratíte spoustu zákazníků ve chvíli, kdy se jim vaše stránky nenačtou na mobilu. Respektive se jim načtou, ale nebudou čitelné. Proto vždy u vašeho webu nastavte takzvané responzivní zobrazení neboli zobrazení pro mobil. Pamatujte na to, že váš web musí být i na sebemenším displeji mobilu přehledný a dobře čitelný.
- Rychlost načítání – asi není třeba nijak zvlášť objasňovat, že čas je důležitý a nikdo ho nechce marnit tím, že bude čekat, než se mu načtou vaše stránky. Proto zajistěte, aby se váš web načítal co nejrychleji a bez zádrhelů.
Další věcí, kterou byste měli při tvorbě vašeho webu zohlednit, je to, zda není moc křiklavý, neobsahuje barvy, které se navzájem takzvaně bijí, nebo neobsahuje barvy, které budou při čtení činit potíže osobám trpícím barvoslepostí. Svůj obsah můžete také upravit tak, aby byl vhodný i pro zrakově či sluchově postižené a dodat mu tak přidanou hodnotu.
Kontrolujte a prověřujte
Pokud jste se rozhodli investovat do PPC reklamy, mějte na paměti, že nestačí, aby účinná PPC kampaň obsahovala všechny správné vizuální prvky a sdělení a zasáhla správné publikum. Pamatujte na to, že dochází k neustálým změnám, stále se mění trendy a i spotřebitelé se soustavně vyvíjejí. Proto musíte pravidelně kontrolovat výkon svých reklam v průběhu času, abyste zjistili, zda udržujete krok s dobou a neplatíte za reklamu, která nepřinese konverze. Důležité je věnovat čas průzkumům a analýzám, zjistit, které texty zvyšují míru prokliku a skóre kvality. Vyzkoumejte také, kdy je nejlepší vaši reklamu zobrazovat, a to nejen v rámci dnů v týdnu, ale i času během dne. Prodáváte-li zboží nebo služby i v kamenné provozovně nebo pouze na lokální úrovni, nezapomeňte zacílit pouze na svou lokalitu. Pokud máte provozovnu v Olomouci, jen stěží si k vám někdo pojede nakoupit z Karlových Varů a je tedy nesmyslné platit za zobrazování vaší reklamy ve Varech a okolí.
Rada na závěr
Chcete-li se dostat se svým podnikáním na špici, dodržujte výše uvedené rady a buďte neustále ve střehu. Přemýšlejte nejen jako podnikatel, ale i jako zákazník. Zkoumejte, co můžete vylepšit, sledujte trendy a zalepte všechny díry, které se ve vašem digitálním marketingu nacházejí – jen to je cesta k úspěchu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com