Optimalizace vstupní stránky a A/B testování
Pro úspěšnou propagaci na internetu je nutné, aby vstupní stránka byla relevantní, přehledná, stručná a podpořila činnost zákazníka. Existuje ale také mnoho proměnných, které mají v rámci vstupní stránky vliv na konverze, a jejich testování je velmi důležité. Díky optimalizaci vstupní stránky budete více vydělávat a mít více konverzí při stejném rozpočtu na reklamu.
Jak funguje A/B testování?
A/B testování spočívá v založení více variant téže stránky s tím, že jednotlivé varianty jsou více, či méně odlišné. Polovině návštěvníků webu se pak zobrazí stránka A, polovině stránka B. Jakmile váš web navštíví dostatek uživatelů, aby bylo možné vytvořit statistické závěry, dozvíte se, která varianta je z pohledu prodeje výhodnější.
Pro A/B testování budete potřebovat nástroj, který zajistí doručování správných variant stránek jednotlivým uživatelům včetně vyhodnocení testu. Jedním z nich je například Google Website Optimizer (GWO), který je k dispozici zdarma a jehož ovládání je velmi intuitivní.
Kopie stránek s odlišným vzhledem i obsahem
Testujte dvě stejné stránky, na kterých je obsah alespoň minimálně odlišný. V rámci vstupních stránek vyzkoušejte, které výrazy skutečně fungují. Které výrazy vzbuzují větší zájem publika? Mají větší úspěch slova „akce“, „ super nabídka“, nebo „výhodná koupě“? Nezapomeňte, že pouhé porovnání různých termínů nestačí. Otestujte také, jaké rozdíly v návštěvnosti nastanou, změníte-li typ a velikost písma, rozložení stránky atd. Všechny tyto proměnné mohou být optimalizovány tak, abyste z vaší reklamy získali více.
Obrázky
Obrázky jsou pro vstupní stránku velmi důležité. Vzbuzují totiž v návštěvnících webu emoce dříve, než stačí číst jeho obsah. Je velmi pravděpodobné, že různé obrázky přinesou různé výsledky, a to je důvod, proč je i zde výhodné vybrat ty nejvhodnější pomocí A/B testování. Je také velmi pravděpodobné, že různé obrázky zaujmou různé cílové skupiny. Například ženu zaujme obrázek ženy. V takovém případě můžete vytvořit více vstupních stránek pro konverzi určitými typy publika.
Design a rozložení stránky
I rozmístění jednotlivých částí stránky má velký vliv na míru konverzí. V rámci designu a rozložení stránky je možné testovat mnoho proměnných, jako jsou například barva pozadí, obrázky, navigační lišta, velikost a viditelnost výzvy k akci atd.
Výzvy k akci
Dopad výzvy k akci v rámci vašeho webu je závislý na dvou faktorech: textu a umístění. Nejvíce konverzí je zaznamenáváno v případě, kdy je výzva k akci umístěna v horní části stránky a je tak dobře viditelná. Pokud však vaše nabídka potřebuje podrobnější vysvětlení, je rozumnější umístit výzvu k akci do dolní části stránky. Dalším faktorem je fráze, která je v rámci výzvy k akci použita. Vyzkoušejte proto, které z nich fungují nejlépe. Vykazuje více konverzí fráze „objednat“, „získat“, nebo „stáhnout“?
Závěr
Proměnných, které můžete testovat v rámci své vstupní stránky, je spousta. Nejlepší však je, začít s těmi, které nejvíce ovlivňují vaše konverze. Při testování byste neměli brát v potaz pouze počet konverzí, ale i informaci o tom, kým jsou vytvářeny. Reagují muži jinak než ženy? Liší se reakce starších lidí od reakcí mladých? Měřením těchto segmentů můžete vytvořit solidní knihovnu vstupních stránek, které budou vyhovovat jednotlivým skupinám vašeho publika.
Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv
zdroj: hubspot.com, clixmarketing.com, landerapp.com