Děkuji. Prosté a jednoduché slovo, které má však velkou moc budovat lepší vztahy a podporovat mezilidskou komunikaci. Jako majitel firmy byste pravděpodobně měl děkovat hodně a často – a to zejména vašim zákazníkům. Neboť jsou to právě oni, vaši zákazníci, kteří vám pomáhají růst, zlepšovat se a dosahovat úspěchu. Tím, že poděkujete svým zákazníkům za to, že si koupili váš produkt nebo vám poskytli zpětnou vazbu, jim dáte vědět, jak moc si jich vážíte.
Děkovný e-mail je jedním z nejjednodušších způsobů, jak vyjádřit zákazníkům svou vděčnost. Kromě toho, děkovný e-mail vám dává šanci připomenout se zákazníkům a tím budovat povědomí o vaší značce. Můžete při této příležitosti také doporučit zákazníkovi další produkty, které se hodí k tomu, co si již u vás zakoupil. Nebo jej slevovým kuponem povzbudit, aby nakoupil znovu. To vše dělá z děkovných e-mailů užitečný nástroj e-mail marketingu.
►Problémem, kterému čelí mnozí podnikatelé, je však to, že nevědí, jak napsat děkovný e-mail správně, tak aby vyzněl přesvědčivě a upřímně.
Níže najdete stručný přehled několika různých typů poděkování a způsobů, jak k nim přistupovat. Pokud budete dodržovat tyto pokyny, budou vaše děkovné e-maily přesvědčivé a upřímné.
Struktura poděkování
Bez ohledu na to, jaký je důvod vašeho poděkování, by váš e-mail měl odpovědět na následující tři otázky:
1. Za co svým zákazníkům děkujete?
K zodpovězení této otázky je nejvhodnější předmět, záhlaví e-mailu (perex nebo preheader) a titulek (nadpis) vašeho e-mailu.
Předmět a záhlaví jsou prvními věcmi, které váš zákazník uvidí ve své doručené poště. Musí být jednoduché, chytlavé a musí být schopny přimět zákazníka k otevření e-mailu. Předmět by proto neměl být delší než 4–7 slov. Záhlaví použijte k rozšíření a doplnění předmětu. Mělo by zákazníkovi jasně sdělit, čeho se e-mail týká a co získá, pokud jej otevře. Měl by být dlouhý maximálně 5–8 slov.
►Titulek e-mailu se po jeho otevření ukáže jako nadpis. Měl by být proto napsán fontem minimálně o velikosti 22, aby skutečně vynikl.
2. Proč je pro vás smysluplné nebo důležité zákazníkovi poděkovat?
Na tuto otázku by měl odpovědět text zprávy ve vašem e-mailu. Text by měl být stručný a k věci. Buďte upřímní a autentičtí, a zároveň vyjadřujte adresátovi své uznání. E-mailová zpráva by měla mít jeden odstavec se 4 až 5 řádky textu nebo dva malé odstavce po 2 až 3 řádcích textu. Pokud toho chcete zákazníkovi sdělit více, zkuste použít odrážky nebo vytvořit různé bloky textu, abyste zvýraznili podstatu každého z nich. Vyberte tón, který odpovídá vašemu cílovému publiku – například pokud vaše produkty cílí na věkovou skupinu mileniálů, můžete použít zábavnější, neformální jazyk.
Například: Dnes je to právě rok, co u nás nakupujete. Chceme vám poděkovat za vaši trvalou podporu. Jsme rádi, že jste si vybrali právě naši firmu, a doufáme, že nám zachováte přízeň i nadále.
Užijte si 20% slevu z vašeho příštího nákupu, kterou vám nabízíme při příležitosti vašeho výročí. Pojďme slavit (a nakupovat) společně!
3. Jak chcete pokračovat ve vašem vztahu se zákazníkem?
Odpověď na tuto otázku by měla obsahovat výzva k akci. Můžete vymyslet spoustu různých způsobů, jak podpořit další interakci mezi zákazníkem a vaší firmou. Je možné například sdílet slevový kód pro další nákup, doporučit nejčastěji prodávané zboží, přesměrovat zákazníka na váš web nebo stránky na sociálních sítích.
Součástí vašeho děkovného e-mailu by pochopitelně měly být designové prvky, ze kterých bude okamžitě jasné, že e-mail je od vaší firmy, to znamená logo, barvy a podobně.
►Cílem je samozřejmě zvýšit zapojení zákazníků a jejich povědomí o vaší značce. Například 20% sleva na celý příští nákup zákazníka nejen potěší, ale může jej přimět znovu nakoupit.
Kdy poslat děkovný e-mail?
Jak již bylo zmíněno, pravděpodobně máte mnoho důvodů, proč poděkovat svým zákazníkům. Udělal váš zákazník nákup? Dosáhlo vaše podnikání nového milníku? Nebo jednoduše děkujete zákazníkům za dlouhodobé partnerství? Zde jsou příklady tří typů děkovných e-mailů, které byste mohli použít:
1. Transakční e-maily:
Transakční e-mail je odeslán automaticky ihned po provedení transakce zákazníkem. Může však obsahovat mnohem více než jen obyčejné „děkujeme za váš nákup“. Transakční e-mail můžete využít jako příležitost k informování o dalších typech zboží, které se hodí k již zakoupeným produktům, nebo k představení vaší značky. Transakční děkovné e-maily můžete zasílat například poté, co:
• zákazník provedl nákup,
• uživatel se přihlásil k odběru novinek,
• zákazník zveřejnil hodnocení nebo recenzi vaší firmy.
2. E-maily týkající se životního cyklu zákazníka:
Každý z vašich zákazníků je v jiné fázi svého „životního“ cyklu". Zatímco někteří u vás nakupují poprvé, jiní mohou být klasifikováni jako loajální nebo stálí zákazníci. Můžete proto vytvářet děkovné e-maily, které budou reflektovat fázi životního cyklu zákazníka. Například někomu, kdo provedl svůj první nákup, napíšete, že děkujete, že si vybral vaši firmu, a sdělte mu, co od vás může očekávat. Pokud jde o stálého zákazníka, můžete mu poděkovat za jeho trvalou důvěru a nabídnout mu slevu jako projev vděčnosti.
3. Obchodní úspěchy:
Váš obchodní úspěch je další příležitost k poděkování. Mohlo by to být vaše první, páté nebo desáté výročí, otevření nové pobočky, překonání určité hranice obratu a podobně. Dejte vašim zákazníkům vědět, že vašich úspěchů jste dosáhli hlavně díky nim, a dejte jim najevo, jak si jich vážíte.
►Jednoduchý e-mail, který poděkuje zákazníkům za jejich podporu a přispění k vašemu úspěchu, způsobí, že se budou zákazníci cítit součástí vašeho podnikání.
Dejte svým zákazníkům vědět, jak si jich vážíte
Děkovný e-mail je nejen skvělou příležitostí k budování osobnosti vaší značky, posílení lepších vztahů a udržení komunikace se zákazníky, ale také k tomu, aby vaši zákaznici věděli, jak moc si jich vážíte. Napište ještě dnes děkovný e-mail, který vašim zákazníkům sdělí, co všechno pro vás znamenají.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com