
Marketingové výdaje firem obecně klesají, zisky Google rostou a prodat kvalitní SEO je čím dál tím obtížnější. Díky následujícím sedmi opatřením můžete klientům zvednout platbu za optimalizaci webu a zároveň i navýšit hodnotu, kterou za své peníze dostanou.
Jaká je cena vaší práce?
Naprostá většina zákazníků obvykle trpí obavou ze ztráty finančních prostředků a snaží se jí vyhnout. Což je trošku problém pro SEO, protože funguje na principu ”zaplaťte teď a výsledky se dostaví později”.
Taková nabídka je pak pro klienta pochopitelně mnohem méně atraktivní, než všechny ostatní marketingové aktivity dohromady. Proto byste jako SEO odborníci měli dokonale znát cenovou hodnotu svého úsilí, která má dvě roviny:
- Akviziční užitek: Přínos získaný produktem nebo službou,
- Transakční nástroj: Povědomí o tom, že kontrakt je výhodný.
Klienti jsou přirozeně opatrní a jakýkoliv prodělek je psychicky stresuje, což má vliv na to, jak vnímají hodnotu SEO jako služby. Kvůli tomu zůstávají ceny webových optimalizací v porovnání s jinými marketingovými činnostmi pořád nízké.
Firmy vyhazují spoustu peněz za vánoční večírky, ale když přijde na SEO, náklady jejich zástupce většinou vyděsí, obzvlášť, pokud nejsou přímo majiteli dané společnosti. Při výběru agentury pak spoléhají hlavně na její profesionální pověst.
Nebojte se navýšit ceny za optimalizaci a své příjmy od klientů. Postupujte podle těchto doporučení a spokojené budou obě strany.
1. Rozdělte své služby
Když klienta jednorázově požádáte o velkou částku, kterou máte v úmyslu rozložit mezi jednotlivé činnosti, může to u něj vyvolat šok a zneklidnění.
Rozdělte proto své služby, což bude prvním výstupem, který mu představíte. Platit bude za každý dílčí projekt SEO zvlášť, a to v něm prohloubí pocit důvěry. Pokud by nebyl s výsledky některého z nich spokojený, může kdykoliv snadněji odstoupit, než kdyby měl bez užitku vypovědět celý balík SEO aktivit.
Přijdete tak sice o měsíční zálohy, na druhou stranu ale můžete díky zvyšování konverzních poměrů upravovat ceny jednotlivých činností a postupně tak vydělat více.
2. Účtujte SEO strategii zvlášť
Oddělte z množiny vašich služeb úvodní SEO strategii a prodávejte ji jako samostatnou práci.
Řada marketingových agentur tento proces podceňuje a strategie omezuje pouze na základní seznam úloh bez jakékoliv konkurenční analýzy, posouzení výhledů do budoucna a očekávaných úspěchů.
Když strategii optimalizace nabídnete zvlášť a dáte si s ní poctivou práci, můžete si za ni účtovat víc peněz díky větší časové náročnosti a zahrnutí odborných poznatků či řešení.
3. Nabízejte linkbuilding jako vyšší level
Ve spoustě smluv na SEO je vytváření zpětných odkazů zahrnuto už v jejich základu. Služba se tak jeví hodnotnější, protože klient získává spolu s optimalizací i další potenciální zákazníky z jiných webů.
Výhodnější však může být udělat z linkbuildingu jedinečnou činnost, která klientovi přinese zisky, a zvednout tak i její cenu.
Nejde o to, abyste poskytovali menší hodnotu za více peněz, ale o nabídku, že za vyšší částku dostanou klienti v odkazech také o poznání větší hodnotu. Následně si mohou vybrat variantu, která jim bude lépe vyhovovat.
4. Přidejte online PR
Online propagace značky a budování odkazového profilu prostřednictvím relevantních médií neboli digitální PR získává v posledních letech na oblibě a osamostatnilo se jako svébytná marketingová disciplína. Proč? Protože zkrátka funguje.
Nepotřebujete zaplavit internet obsahem se skrytým PR pod rouškou SEO. Díky promyšlené taktice ale můžete dostat značku do médií za zlomek ceny, jakou byste dali za standardní reklamní prostor.
Nabídněte svým klientům vedle SEO výstupů také online PR a vysvětlete jim jeho výhody. Oni budou mít dobrý pocit, že ušetří spoustu peněz za reklamu, a vy také, protože si víc vyděláte.
5. Zpeněžte pokročilé analýzy a statistiky
Reporty o výkonu jsou běžnou součástí komunikace marketéra s klientem, jenže většinou se jedná jen o ty nejdůležitější údaje a ukazatele výkonu, protože manažeři nemají čas studovat nějaké dlouhé elaboráty.
Co to zkusit jinak, ponořit se hlouběji a představit jim podrobnou analýzu dat se všemi souvislostmi a faktory?
Od samotného nastavení SEO až po výkazy, se zvýrazněním zásadních i zajímavých skutečností, jejich stručným vysvětlením a nastíněním budoucího využití k dosažení lepších výsledků. Zasvěťte klienty do problematiky a poskytněte jim komplexní přehled o tom, co se s jejich webem děje. Samozřejmě za stanovenou částku.
6. Vyzkoušejte SEO sprint na krátkou vzdálenost
Takzvané SEO sprinty jsou intenzivní krátkodobé akce umožňující klientům rychle vidět požadované výsledky. V dnešní počáteční éře umělé inteligence už se tolik nepoužívají, některé marketingové agentury je však stále nabízejí.
Funguje to tak, že zákazník zaplatí fixní cenu za větší objem činností, které mají být dokončené v co nejkratším čase. Mohou to být záležitosti technického SEO, tvorba obsahu i jiné aktivity s cílem okamžitého a výrazného efektu.
Uplatněním SEO sprintů můžete získat peníze navíc a zároveň se těšit z kvalitních výsledků s významným dopadem.
7. Buďte chytří při cenových nabídkách
No a nakonec cena, ten nejdůležitější faktor pro oboustrannou spokojenost. Postupů pro její úpravu máte celou řadu, ale pozor, ať kvůli nějakým neuváženým rozhodnutím o klienta nepřijdete. Jak tedy zdražit práce na SEO?
Zvyšujte cenu o 10 % na každé zakázce
Mnozí lidé jsou podezíraví a jakmile vidí vyšší ceny, začnou si myslet, že jde určitě o nějaký podvod.
Nehleďte na to a navyšte cenu za svou SEO práci o 10 % s každým dalším zákazníkem. Dělejte to tak dlouho, dokud vám některý neřekne ne. Zeptejte se ho proč a cenu pro něj srazte o 10 % dolů.
Tak dosáhnete své nejvyšší možné ceny a zjistíte, kde je její hranice na trhu.
Cenová architektura
Problematika cenové architektury by vydala na samostatný článek. Jde v podstatě o to, že máte nachystáno více cenových nabídek pro jeden případ.
Ceny jsou odstupňované podle úrovně a objemu poskytovaných služeb a klient si může vybrat takovou variantu, která mu nejvíce vyhovuje. Tedy tu, kterou mu doporučíte vy, protože je pro něj nejvýhodnější.
Prémiová nabídka
Jedná se v podstatě o jednu z verzí cenové architektury. Spočívá v tom, že máte připravenou patřičně drahou ”exkluzivní SEO službu”, vedle které vypadá vaše standardní nabídka naprosto rozumně a přijatelně.
Klient si může vybrat, což ho vždycky potěší, a ceny za standardní služby jsou pro něj hned atraktivnější.
Vzhledem k tomu, že globální ekonomika spíš přibržďuje, než by se rozbíhala, mohou se vám výše uvedené postupy na zvýšení příjmů brzy hodit. Jejich využití znamená větší zisk a tím pádem i větší možnosti investování do dalšího rozvoje.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com