Přestože jsou odkazy i nadále důležitým faktorem hodnocení v organickém vyhledávání, Google se na "budování odkazů" netváří přívětivě a uvádí, že nejlepším způsobem budování odkazů je vytváření skvělého obsahu. Pokud ho vybudujete, údajně přijdou samy. Ale jak vás najdou, když se na začátku neumístíte?
V ideálním případě, když váš web začne získávat autoritu a dobré umístění, začnou se vaše stránky zobrazovat v SERP a vy budete získávat odkazy přirozenou cestou. Toho však nedosáhnete bez počátečního oslovení potenciálních zákazníků, a digitálního PR. Pojďme si tedy projít základní kroky k vytvoření digitální PR kampaně. Před zahájením oslovování je třeba provést několik přípravných prací.
Rozšíření prohlížeče
Nainstalujte si do prohlížeče Chrome následující rozšíření:
- SEOquake
- SEO Meta in 1 click
Vyberte persony, které budou oslovovat vaše potenciální návštěvníky
Musíte určit, kdo za vás bude oslovovat lidi, a ujistit se, že má silné zastoupení na sociálních sítích.
Je důležité, aby šlo o důvěryhodné a spolehlivé osoby - od dobrého životopisu a profilového obrázku až po aktivní profily na sociálních sítích - a mohly tak získávat odpovědi.
Ujistěte se, že vaše osoba pro oslovování má:
- Důvěryhodný e-mail (např. name@company.com).
- Aktivní profily na sociálních sítích
- Osobní webové stránky
- Silný profil na síti LinkedIn
- Příklady publikovaného obsahu
- Podpis firemního e-mailu
To vše jsou známky autority a ovlivní to, zda lidé e-maily otevřou a odpoví na ně.
Výběr cílů oslovení
Pro jaké stránky chcete získat příchozí odkazy? Jaká klíčová slova/anchor text by měly být použity pro odkazy?
V minulosti bylo běžné budovat odkazy pomocí klíčových slov v anchor textu. To však může mít za následek penalizaci, proto je důležité měnit kombinace URL a anchor textu, abyste se vyhnuli ručnímu zásahu ze strany Google.
Pro příchozí odkazy je důležité používat kombinaci různých slov.
Měli byste průběžně sledovat své stránky a klíčová slova pomocí nástroje (např. Semrush nebo Google Search Console), abyste zjistili potenciální cíle pro budování odkazů.
Můžete si vybrat stránky, které mají vzestupný trend, klíčová slova, která jsou snadněji optimalizovatelná, i klíčová slova, která se v hodnocení propadají.
Vytvořte si seznam pro oslovení
Prvním krokem je vytvoření seznamu potenciálních stránek, které chcete oslovit. Během průzkumu tématu a publika jste pravděpodobně narazili na mnoho webů, které se zabývaly relevantními tématy o vašem oboru. Kromě toho, že všechny tyto weby přidáte do seznamu potenciálních cílových webů, použijte nástroje jako BuzzSumo k dalšímu rozšíření tohoto seznamu.
Používání vyhledávacích operátorů k nalezení stránek na Googlu
Cílem je odhalit stránky, které v minulosti sdílely podobný obsah jako je ten váš. Za tímto účelem použijte vyhledávací operátory k sestavení dotazů, které odhalí potřebné typy webů.
Například pro web, který nabízí online vzdělání, můžete začít širokými klíčovými slovy jako "vzdělávání", "vysoká škola" a "online univerzity". Tyto výrazy pak budete chtít upřesnit přidáním vyhledávacích operátorů, například "vzdělávání" + "infografika".
Znalost způsobu vyhledávání výrazně ovlivní účinnost vaší informační kampaně, takže se rozhodně vyplatí věnovat čas získání hlubších znalostí o tom, jak používat vyhledávací operátory.
Vytvořte si tabulku s potenciálními možnostmi odkazů.
Pomocí aplikace BuzzSumo a vyhledávání v Googlu pomocí vyhledávacích operátorů budete moci vytvořit seznam potenciálních webů, které můžete oslovit a nabídnout jim svůj obsah.
Jakmile je všechny shromáždíte a přidáte do tabulky, bude vaším dalším krokem ověření kvality těchto webů, abyste se ujistili, že mají silné metriky autority.
Chcete se podívat na:
Semrush:
- Authority Score
- # of Keywords Ranking
- Organic Traffic
Majestic:
- Trust Flow: Číslo, které předpovídá, jak důvěryhodná je stránka.
- Citation Flow: Číslo předpovídající, jak vlivná může být adresa URL na základě toho, kolik stránek na ni odkazuje.
Pokud tyto metriky nekontrolujete, můžete ztrácet drahocenný čas a prostředky kontaktováním a psaním pro weby, které vašemu odkazovému profilu nepomohou.
Zde vám může pomoci rozšíření prohlížeče Chrome, které vám tyto informace automaticky poskytne.
Zjištění kontaktních informací
Nyní, když jste přidali metriky a upravili seznam cílových webů, abyste se ujistili, že jsou kvalifikované, budete chtít vyhledat kontaktní informace.
Nezůstávejte u toho, že přejdete na stránku "Kontaktujte nás". Hledejte další kontaktní informace, jako jsou přímé e-mailové adresy, profily na sociálních sítích a případně i informace WHOIS. V tomto kroku musíte být důkladní.
Odeslání e-mailu do kontaktního formuláře na hlavní stránce může znamenat, že váš požadavek skončí v oddělení služeb zákazníkům, nebo ještě hůře v jejich složkách se spamem, odkud nebude předán správným lidem.
Aniž byste se snažili strávit příliš mnoho času navigací po webu, pečlivě si vyhledejte jejich pokyny pro přispěvatele a přidejte si adresu URL do tabulky pro účely sledování. Nemusí například existovat stránka pro přispěvatele, ale možná je na webu uveden profil redaktora na Twitteru, takže můžete použít Twitter a kontaktovat přímo redaktora.
Psaní dopisů s nabídkami
Lidé dostávají do e-mailu spoustu nevyžádané pošty a na mnoho webů neustále přicházejí žádosti o hostující příspěvky od lidí i spambotů. Z tohoto důvodu je velmi důležité, aby vaše dopisy vynikly a ukázaly transparentnost.
Zde jsou některé prvky, které pomáhají e-mailům vyniknout:
-
- Snažte se, aby byl váš dopis stručný a snadno čitelný/skenovatelný.
- Pokud je to možné, dopis personalizujte
- Buďte přátelští a přístupní - nezávazná konverzace se hodí. Lidé chtějí vědět, že jste skutečný člověk, a ne robot, který posílá automaticky generované e-maily.
- Používejte perfektní gramatiku - nemůžete nabízet příspěvky na jiné stránky a používat špatnou gramatiku. Dvakrát a třikrát si gramatiku zkontrolujte!
- Odkazujte na příklady své práce, nejlépe na články zveřejněné na autoritativních doménách.
Nyní si probereme samotný dopis:
OD: Použijte firemní e-mailovou adresu, aby váš e-mail působil důvěryhodněji.
PŘEDMĚT: Krátké, chytlavé předměty přitáhnou "otevření"
TĚLO: Nyní je třeba do e-mailu vmísit všechny výše zmíněné prvky:
Je důležité věnovat přípravě těchto oslovovacích dopisů dostatek času, aby měly šanci na úspěch.
Zahájení oslovování
Používání nástrojů pro e-mailový marketing, jako je Mailchimp nebo ActiveCampaign, není efektivním způsobem rozesílání oslovovacích e-mailů. Mnohé z nich půjdou do složky nevyžádané pošty nebo způsobí zákaz vašeho e-mailového serveru.
Místo toho použijte k rozesílání oslovovacích e-mailů svůj e-mailový server nebo službu Gmail. Proto je důležité být důkladný a pečlivý ve výše uvedených krocích.
Se seznamem cílových webů a šablonami e-mailů začněte rozesílat e-maily a v tabulce si označte datum odeslání e-mailů, abyste mohli sledovat, které weby a kdy byly kontaktovány. Jakmile začnete dostávat odpovědi na své e-maily, snadno se stane, že ve vaší schránce bude naprostý chaos. Metodická organizace je v této fázi klíčová, aby se všechny konverzace posouvaly vpřed.
Označujte e-maily štítky
Jakmile obdržíte odpověď, pusťte se do označování e-mailů. Zde jsou příklady štítků, které můžete použít:
Příklady:
-
- Zájem
- Nemám zájem
- Zaplatit za odeslání
Tímto způsobem můžete oddělit e-maily, které vyžadují odpověď, a ty, které odpověď nepotřebují, přesunout do jiné složky.
Kategorizace pozitivních odpovědí
Vytvořte složku a/nebo štítek pro všechny pozitivní odpovědi. Některé ze složek mohou být následující:
-
- Odeslat nápady na téma
- Přijaté téma
- Připraveno pro obsah
- Odeslané
- Zveřejněno
Nyní, když je vše označeno a uspořádáno, můžete skutečně provést akce požadované pro každou konverzaci. Ty budou vyžadovat odeslání nápadů na témata lidem, kteří přijali vaši žádost, objednání obsahu u autorů a odeslání následných e-mailů.
Nápady na témata
Od první e-mailové odpovědi je třeba pěstovat vztah s ostatními majiteli webových stránek.
Když odpoví a souhlasí s přijetím článku, prvním krokem je strávit nějaký čas na jejich webu a seznámit se s typem obsahu, který sdílejí. Jaké je téma webu? Kdo je jejich cílovou skupinou?
Budete muset strávit nějaký čas průzkumem, aby titul, který jim předložíte, byl relevantní, zajímavý a přitažlivý pro jejich publikum.
Nápady, které předkládáte, by také měly obsahovat něco tematicky relevantního pro vaši cílovou stránku a klíčová slova, aby umístění odkazu na váš web bylo přirozené.
Pokud používáte službu BuzzSumo, můžete zkusit vyhledat více relevantních klíčových slov a BuzzSumo seřadí články podle celkového počtu sdílení, což vám může pomoci vynořit obsah, který rezonuje s jejich publikem.
Poskytování obsahu
Jakmile cílový web schválí vaše téma, je čas nechat článek napsat. Může se stát, že současně probíhá tucet otevřených konverzací; je důležité, abyste obsah napsali a odeslali na web včas, jinak můžete ztratit šanci na zveřejnění.
V ideálním případě by vaše články měly mít alespoň 750 slov, měly by obsahovat odkaz na váš web a na další relevantní autoritativní weby a několik odkazů na další relevantní stránky cílového webu.
Přidejte optimalizované obrázky a uveďte jejich zdroj!
Následné kroky
Když posíláte články ke zveřejnění na jiné weby, možná budete muset poslat několik následných zpráv, abyste se ujistili, že cílové weby obdržely a mají všechny potřebné informace. Možná si budete chtít vytvořit úkol nebo připomenutí, abyste se několikrát připomněli, dokud článek nebude spuštěn.
Někdy se může stát, že se vám majitel webu neozve, ale pokud si web prohlédnete, váš článek již může být zveřejněn.
Pokud se vám neozvou, může to být tím, že článek nebyl relevantní a raději od komunikace upustili. Nebo to může být tím, že odjeli na dovolenou nebo měli hodně práce a vaše e-maily se utopily v jejich schránce.
Rozesílejte 2-3 kontrolní zprávy, a pokud se ani poté neozvete, můžete článek označit jako dostupný a nabídnout ho jinému webu.
Propagace zveřejněného obsahu
Získání obsahu publikovaného na jiných webech může být náročný proces, ale získání redakčních umístění v cílených, autoritativních webech stojí za to! Nyní tedy budete chtít svůj publikovaný článek propagovat.
- Sdílejte článek ve svých profilech na sociálních sítích a označte web, kde byl váš článek publikován.
- Pokud máte rozpočet na propagaci obsahu, zvažte posílení příspěvku pomocí reklamy na Facebooku, abyste zvýšili čtenost a návštěvnost článku.
- Každý publikovaný obsah můžete také použít jako "sociální důkaz" při oslovování dalších webů.
Vlivné osoby a média
Influenceři mají dvě věci, které potřebuje každá značka:
-
- Publikum
- Důvěryhodnost
Spotřebitelé se naučili důvěřovat influencerům a řídit se jejich doporučeními, a hádejte co? Stejně tak Google.
Spolupráce s influencery může být účinným způsobem, jak získat autoritativní odkazy a citace, stejně jako získat sociální důkaz a zvýšit povědomí o značce. Tyto odkazy a zmínky zpestří váš odkazový profil a zlepší skóre autority vašeho webu.
Pojďme si projít kroky k vytvoření a realizaci marketingové strategie influencerů:
Identifikujte relevantní influencery
-
- Prozkoumejte metriky jednotlivých influencerů
- Prostudujte jejich profily z hlediska relevance k identitě vaší značky
Vypracujte marketingovou strategii pro influencery
-
- Určete svůj rozpočet a potenciální pobídky
- Vypracujte klíčové ukazatele výkonnosti kampaně
-
- Vytvořte stručný popis kampaně, včetně všech relevantních zdrojů, jako jsou obrázky ze sociálních médií a ukázkové příspěvky.
Navrhněte influencery
-
- Oslovte influencery s účinným dopisem o oslovení (pitch letter)
- Sledujte konverzace s influencery (ujistěte se, že reagujete včas).
- Sledujte výsledky své kampaně
- Mezi potenciální klíčové ukazatele výkonnosti, které můžete sledovat, patří imprese, kliknutí, transakce, nárůst publika a registrace k odběru newsletteru.
Teď, když už máte o marketingu s influencery přehled, je čas pustit se do průzkumu!
Vyhledávání influencerů a mediálních kontaktů
1. Průzkum: Můžete použít nástroje (např. BuzzSumo, Traackr, Izea) k vytvoření databáze možných influencerů, které můžete kontaktovat.
2. Vytvoření spojení: Než jim pošlete nabídku, měli byste zvážit jejich sledování na sociálních sítích a lajkování nebo komentování jejich obsahu. Tímto způsobem se vaše jméno zviditelní v jejich feedu ještě předtím, než je budete kontaktovat.
3. Přizpůsobte svůj e-mail: Když je oslovíte, ujistěte se, že jim pošlete osobní e-mail, aby bylo zřejmé, že neposíláte automatický e-mail milionu lidí.
4. Domluva: Zkuste se domluvit na tom, že se vám ozvou: Jakmile s influencerem promluvíte a domluvíte se, důrazně doporučujeme nechat si podepsat podrobnosti a výsledky, abyste vytvořili odpovědnost. Někteří influenceři mohou požadovat platbu, jiní produkt a další se mohou stát partnery.
Přidání autoritativních odkazů a citací do vašeho profilu zpětných odkazů může mít podstatný vliv na viditelnost vašeho webu.
Digitální PR
Vždy byste měli myslet na vytváření jedinečného obsahu, který bude pro vaše publikum a obor skutečným přínosem. Mezi způsoby tvorby tohoto obsahu patří např:
-
- Provádění průzkumů: Můžete použít SurveyMonkey nebo Google Surveys k provádění průzkumů a sdílet výsledky s grafy a metrikami a sdílet je s médii.
- Sdílení oborových průzkumů: Sledujte patenty zveřejňované ve vašem oboru, sdílejte je a diskutujte o potenciálních přínosech a dopadech.
- Návody a elektronické knihy: Pište komplexní návody nebo e-knihy, které se zabývají konkrétními tématy ve vašem oboru.
Jakmile tyto zdroje vytvoříte, můžete je propagovat pomocí oslovení a spolupracovat s vlivnými osobami, které vám pomohou rozšířit dosah těchto zdrojů. Je to účinný způsob, jak získat zmínky v médiích a žádané odkazy.
Sledujte svůj pokrok
Sledujte své úsilí o oslovení pravidelným prohlížením profilu zpětných odkazů a sledujte, jak se v průběhu času mění vaše skóre autority. Které odkazy měly na vaše skóre výrazný pozitivní vliv? Jaká je rychlost vašich odkazů? Získáváte průběžně více odkazů, než kolik jich ztrácíte? Je důležité to pečlivě sledovat, abyste mohli posílit své silné stránky a překonat slabiny svého odkazového profilu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com