Obsah, který zveřejňujete na svých webových stránkách, musí být nejenom kvalitní a informačně bohatý, měl by být také dobře čitelný. To znamená, že by se v něm čtenář měl dobře orientovat, aby jej případně nemusel číst celý, ale rychle našel odstavec, který obsahuje požadovanou informaci.
Vaši návštěvníci pravděpodobně nebudou nadšeni z dlouhých bloků textu, a to samé platí i pro algoritmy vyhledávačů, které váš obsah hodnotí. Pokud používáte WordPress, pravděpodobně budete znát SEO plugin Yoast, který kromě svých ostatních funkcí dokáže zhodnotit i čitelnost vašeho textu, k čemuž využívá sofistikované algoritmy.
Proč je snadná čitelnost textu tak důležitá
Jelikož se Google snaží předložit svým uživatelům ty nejlepší výsledky, je snadná čitelnost a přístupnost textu jedním z hodnotících faktorů, na jejichž základě jsou stránky řazeny ve výsledcích vyhledávání. Kromě toho má snadná čitelnost pozitivní vliv na zlepšení uživatelského zážitku a zvýšení šance, že se váš příspěvek dobře umístí v hlasovém vyhledávání. Google má při hodnocení stránek k dispozici obrovský výpočetní výkon, statistické informace o chování milionů uživatelů na většině internetových stránek a mocnou umělou inteligenci, díky které dokáže posuzovat stránky podobně, jako by to dokázal člověk – a možná ještě lépe. Stále více tak platí pravidlo, že co se líbí uživatelům, líbí se také algoritmům vyhledávačů.
Jak zlepšit čitelnost obsahu
Pokud se snažíte o SEO neboli o optimalizaci pro vyhledávače, kvalitní obsah by měl být vaším základem. Aby si jej přečetlo co nejvíce lidí, měli byste použít následující metody, které maximalizují jeho čitelnost a atraktivitu.
Zbavte se bombastických nadpisů
Většina z nás si již zvykla na bombastické nadpisy článků, které obsahují slova jako "ultimátní", "odhalený" nebo "revoluční", popřípadě slibují nepředstavitelný úspěch jako výsledek přečtení. Před pár lety sice tyto nadpisy fungovaly jako zaručený magnet na čtenáře, ale dnes, kdy tento styl používají již téměř všichni, už to příliš nefunguje. Navíc tento styl nadpisu může vzbudit u čtenářů přehnané očekávání, které možná budete mít problém splnit.
Vždy plňte své sliby
To znamená, že byste neměli vytvářet přehnaná očekávání, která nehodláte splnit. Pokud nedokážete uspokojit uživatelovo očekávání, bude zklamaný a bude váš text a celou vaši stránku vnímat negativně, což určitě nechcete.
Přestaňte přeplňovat text klíčovými slovy
Přeplňování textu klíčovými slovy neboli "keyword stuffing" je velmi stará blackhat SEO technika, která už velmi dlouho nefunguje. Je samozřejmě vhodné umístit do textu správná klíčová slova, ale ne více, než byste použili přirozeně. Pokud se bude klíčové slovo vyskytovat v každé druhé větě, je to pro algoritmus vyhledávače jasná známka SEO spamu. Co na tom, že mezi všemi klíčovými slovy jsou ukryty i hodnotné a užitečné informace. Čtenáři je potřebují rychle a efektivně najít a přeplněnost klíčovými slovy je překážkou.
Přestaňte s přehnaným psaním odstavců
Jedním ze základů dobré čitelnosti je text správně strukturovaný podnadpisy, rozdělený do odstavců, doplněný odrážkami a podobně. Usnadňuje to orientaci v textu a umožňuje čtenáři rychle najít to, co hledal. Přesto to však s odstavci a nadpisy nepřehánějte. Pětislovná věta není odstavec, a to ani na chytrých telefonech. Pokud budete dělat odstavce příliš krátké a nadpisů bude příliš mnoho, vytratí se jejich hlavní funkce – logicky členit text. Vznikne chaos, který bude stejně nepřehledný jako dlouhý blok textu.
►Odstavce by měly být logické, a pokud vám připadá, že určité informace patří k sobě, umístěte je do jednoho odstavce. Odstavce s jednou větou si vyhraďte pro silná prohlášení nebo shrnutí předchozího odstavce.
Odolejte pokušení přehnaně formátovat text
Snaha o přehlednost textu se někdy také projevuje nadměrným formátováním. V jednom článku se používají různé velikosti písma, různé fonty a barvy. Záhlaví napsané velkým tučným fontem, možná i odlišným od zbytku textu je naprosto v pořádku, stejně jako občas jedno nebo dvě slova kurzívou, nebo občasné použití tučného písma pro zdůraznění důležitých informací. Ale pokud text hraje všemi barvami a na jedné stránce soupeří o vaši pozornost pět různých fontů a velikostí písma, vypadá text spíše jako program balkánského cirkusu než seriózní článek.
►Využívání nadpisů a odrážek je důležité pro přehlednost a čitelnost, ale pokud je více textu formátovaného než neformátovaného, je potřeba váš přístup přehodnotit.
Přemýšlejte, kolikrát a kam z článku odkazujete
Ano, interní a externí odkazy jsou důležité pro SEO, ale snažte se nemít příliš velký počet odkazů, které do textu vložíte. V ideálním případě se snažte nikdy nepřekročit dva odkazy v jednom odstavci - jinak riskujete, že čtenáře rozptýlíte. Pokud máte opravdu hodně důležitých zdrojů, které chcete sdílet, zvažte jejich uvedení na konci článku jako doporučenou četbu.
Odkazy používejte strategicky
Dávejte pozor také na to, jaké odkazy do příspěvku vkládáte. Můžete například odkázat na definici pojmu, který jste použili, pro případ, že by bylo potřeba vysvětlení, zdroj pro konkrétní tvrzení, nebo na článek rozvíjející podrobně téma, o kterém se jen letmo zmíníte. Důležitá je v tomto případě relevance. Pokud chcete odkazovat například na určitou značku bot, měl by být celý článek o těchto konkrétních botách, nikoli například o chovu křečků, ve kterém jsou boty zmíněny pouze okrajově.
Nespoléhejte se na hodnocení čitelnosti pomocí algoritmů
Přestože algoritmy, jako je například výše zmíněný Yoast plugin dokážou čitelnost textu posoudit, příliš se na jejich hodnocení nespoléhejte. Většinu výše zmíněných problémů totiž většinou neodhalí. Namísto toho se raději na text podívejte okem nezaujatého diváka, popřípadě jej někomu nezaujatému dejte přečíst. Důležité je, aby byl obsah přehledný a snadno pochopitelný i pro člověka, který spěchá a potřebuje v dlouhém článku najít konkrétní informaci co nejrychleji. Pokud se vám to podaří, uspokojíte nejen své čtenáře, ale také algoritmy vyhledávačů, které to patřičně ocení posunutím vašeho textu výše ve výsledcích vyhledávání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com