Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak přilákat potenciální zákazníky na váš web. Ale abyste uspěli, musíte ji používat správným způsobem. Pokud se vaše stránka dostane na první místo v SERP (stránka s výsledky vyhledávání), klikne na ni více než 31 % lidí, kterým se zobrazí. Pokud se však vaše stránka nedostane ani na první stranu výsledků pro daný vyhledávací termín, klikne na ni pouze 0,78 % hledajících - a to je obrovský rozdíl. V podstatě, pokud nejste mezi 10 nejlepšími na první stránce, je to, jako by vaše stránky téměř neexistovaly.
►Chcete-li tedy získat návštěvnost z vyhledávačů, musíte se umístit na první stránku SERP, a to se vám bez důkladného SEO jen stěží povede.
Jak optimalizovat vaše stránky pro vyhledávače v roce 2021
S tím, jak se vyvíjí vyhledávací algoritmus Google, se mění také SEO. Způsoby optimalizace, které fungovaly před lety, již nefungují, nebo dokonce vaši stránku v očích vyhledávačů poškozují. Pro vyšší hodnocení nebo jednoduše udržení vašeho místa v žebříčku je třeba neustále upravovat vaši SEO strategii v souladu s tím, jak se vyvíjí algoritmus Google. Ten se totiž stává stále chytřejším a dostat se na první stranu výsledků vyžaduje stále sofistikovanější postupy optimalizace. Jaké jsou nejžhavější trendy a metody SEO pro rok 2021?
Core Web Vitals se stávají důležitým faktorem hodnocení
V květnu 2020 Google oznámil tři nové metriky nazvané Core Web Vitals, které mají být použity k měření uživatelské zkušenosti: načítání, interaktivita a vizuální stabilita. Všechny tři metriky v zásadě souvisí pouze s jedinou věcí, a to s rychlostí stránky - jak rychle se stránka načte, jak brzy se stane interaktivní a jak stabilní je při načítání.
Od května 2021 se Core Web Vitals mají stát jedním z hodnotících faktorů Google, což znamená, že jim budete muset věnovat velkou pozornost, abyste si udrželi svou pozici na první stránce. Pokud totiž existují dvě stránky se stejně relevantním obsahem, pak tyto metriky uživatelského dojmu pomohou robotům vyhledávačů rozhodnout, která z nich by měla být hodnocena výše.
BERT hodnotí stránky podle záměru hledajících
Algoritmus BERT společnosti Google (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) využívá strojové učení a zpracování přirozeného jazyka k lepšímu porozumění vyhledávání a tomu, co uživatelé skutečně hledají. Funguje ve více než 70 jazycích a pro téměř každý dotaz na Googlu v angličtině.
S aktualizací BERT se roboti Google stali mnohem „inteligentnějšími“, takže nyní dokážou pochopit, co hledající člověk svým dotazem myslel. Jednoduše řečeno, Google nyní dokáže porozumět věcem podobně jako lidský mozek.
►Nezáleží přitom na tom, zda je váš obsah kvalitní či nikoli, pokud Google usoudí, že uživatel hledal něco trochu jiného, vaši stránku na první příčky vyhledávání nezařadí a upřednostní jiný obsah, který více splňuje záměr daného dotazu.
Je třeba si uvědomit, že Google BERT není penalizace. Je to součást vyhledávače, která pomáhá uživatelům vybrat nejrelevantnější a nejužitečnější obsah tím, že vyhledávací dotazy a obsah chápe jako člověk. Váš web tedy nebude mít nižší hodnocení ani nebude penalizován. Pouze se místo něj na první pozice posunou weby, které uživatelům ukáží nejlepší výsledky, o což se Google vždy snažil.
►Pokud váš obsah neposkytuje to, co uživatel hledá, pak se váš obsah nebude na daná klíčová slova zobrazovat. Překonat tento problém vám může pomoci zveřejňování hodnotného obsahu, který uspokojí záměr uživatele.
Jak optimalizovat pro algoritmus Google BERT
Záměr vyhledávání je to, co mají uživatelé na mysli, když do vyhledávání zadají konkrétní klíčové slovo. Hledají odpověď na otázku? Seznam možností? Návod, jak na to? Chtějí koupit produkt, nebo číst recenze? Za vyhledáváním se mohou skrývat různé záměry, takže je důležité zajistit, aby se váš obsah a záměr klíčového slova shodovaly.
Pokud například někdo na Googlu hledá „PPC reklama“, může to znamenat, že se chce dozvědět více o tom, jak PPC reklama funguje. Pokud však uživatel vyhledává jako klíčové slovo například „PPC konzultant“, znamená to, že uživatel hledá někoho, kdo by mu pomohl s PPC reklamou. Klíčové slovo „PPC reklama“ je tedy v tomto případě klíčové slovo informační, zatímco „PPC konzultant“ je klíčové slovo komerční.
Některá klíčová slova však mohou být víceúčelová, například „PPC konzultant“ může znamenat, že hledající nepátrá po odborníkovi, kterého by najal, ale hledá práci jako PPC konzultant.
►Nejjednodušší způsob, jak zjistit záměr klíčového slova, které se snažíte použít, je zkusit jej vyhledat na Googlu. Tímto způsobem, na základě zobrazených výsledků, lépe pochopíte, jak Google chápe záměr klíčového slova, a ujistíte se, že se shoduje s obsahem, který se pokoušíte vytvořit.
Vybrané úryvky
Takzvané doporučené úryvky se zobrazují v horní části SERP, většinou jako odpověď na vyhledávání, které se ptá na konkrétní otázku, například "jak vysoký je Mount Everest?". Tyto výsledky jsou pro hledající velmi užitečné, jelikož získají odpověď na svou otázku, a nemusí již navštěvovat vaši stránku. Pro stránky však může být vybraný úryvek také užitečný, protože se zobrazí na vrcholu vyhledávání, a pokud se hledající chce dozvědět o tématu něco víc, může přejít na vaši stránku. Bohužel si však nemůžete vybrat, jaké informace (a zda vůbec) Google z vaší stránky použije jako vybraný úryvek. Pokud chcete získat umístění v doporučeném úryvku, měli byste v textu stručně a jasně odpovědět na konkrétní otázku, pokud možno v odrážkách, nebo jinak dobře strukturovaném textu.
Google stále více upřednostňuje originální obsah
Cílem Googlu je přinášet hledajícím ty nejlepší výsledky na jejich dotazy. Na Googlu je však indexována spousta webů, jejichž obsah, ač bezpochyby kvalitní, je podobný obsahu na mnoha dalších stránkách. Proč by měl Google na první místa řadit více stránek, které obsahují prakticky to samé? Pokud se snažíte vytvořit obsah, který bude prakticky jen kopií jiného obsahu, proč by měl Google upřednostňovat právě ten váš?
►Váš obsah musí být nejen vysoce relevantní a užitečný, ale také autentický. Jednoduše řečeno, mělo by se jednat o jedinečný obsah, který ještě nebyl publikován někde jinde.
Jak takový obsah vytvořit? Použijte například originální případové studie, různé experimenty, reference zákazníků, události a informace týkající se vaší společnosti a podobně. Nejen, že to přispěje k autentičnosti, kterou má Google rád, ale díky kvalitnímu a relevantnímu obsahu se v očích Google a vašeho publika stanete důvěryhodnou značkou.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com