Předcházejte konfliktům. Pomozte Googlu rozpoznat kanonické adresy

Google
Věnujte pozornost předepsanému označení stránek s duplicitním obsahem pro kanonizaci URL adres. Google k jejich určení hodnotí desítky různých signálů.

Z nedávného podcastu Google Search Off the Record vyplynulo, jak Google rozhoduje o výběru hlavní URL adresy v případě existence duplicitních stránek webu. Platforma při procesu zvaném kanonizace vyhodnocuje přibližně 40 příznaků, proto je nutné důsledně dodržovat pravidla a zamezovat ztrátám výkonu SEO kvůli identickému obsahu.

Značka rel=”canonical” je jen jednou z mnoha

Duplicitní obsah představuje pro vyhledávače poměrně velký problém, protože více stránek se stejným nebo podobným obsahem obsahuje spousta webů.

Aby se v nich vyznal, provádí Google takzvanou kanonizaci, pomocí které určí hlavní adresu. Tu pak indexuje a zobrazuje ve výsledcích vyhledávání (SERP). Jak jsme se mohli dozvědět, obvyklé signály jako značení rel=”canonical”, přesměrování 301 pro kanonizaci nebo Sitemap soubory jsou pořád stejně důležité, jenže ovlivňujících faktorů je mnohem více.

V současné době zkoumají vyhledávací roboti kolem čtyř desítek signálů a toto číslo postupem času neustále roste.

Mezi známé hodnocené faktory mimo jiné patří:

  • označení rel=”canonical”,
  • HTTPS vs. HTTP,
  • přesměrování 301,
  • délka URL,
  • vnitřní provázání,
  • soubory Sitemap.

Důležitost a význam jednotlivých signálů se liší a některé z nich (rel=”canonical”) mohou mít přímý vliv na shlukování i kanonizaci.

Více signálů, více konfliktů

Špatnou zprávou je, že při posuzování tolika příznaků může docházet k jejich konfliktům a následným problémům při určování kanonické URL, což uznali i specialisté společnosti Google.

Pokud dojde k nejasnostem nebo si tradiční silné signály odporují, přechází systém na hodnocení signálů nižších úrovní. Během kanonizace se pak stává, že Google má snahu duplicitní stránky šetrně vyvažovat, aby vybral tu opravdu nejlepší. Jenže to vůbec nemusí být ta, kterou považujete za nejlepší vy.

Osvědčené postupy pro úspěšnou kanonizaci

Díky využití jasných signálů poukazujících na nejdůležitější stránku pomůžete vyhledávacím robotům identifikovat ji a předejdete zbytečným potížím.

  • Používejte správně značky rel=”canonical”.
  • Nastavte přesměrování 301 pro neustále přesouvaný obsah.
  • Zajistěte přístupnost a propojenost stránek se zabezpečením HTTPS.
  • Odešlete Sitemap soubory s vyznačenými kanonickými URL adresami.
  • Udržujte konzistentní vnitřní provázání stránek.

Náležitě provedené signály napoví Googlu při hledání správné kanonické stránky a vylepšují indexování, procházení i viditelnost webu.

Vyhněte se častým chybám

Nesprávné a konfliktní značení

  • Vedení na neexistující stránku (404).
  • Více různých kanonických značek na jedné stránce.
  • Odkazování na zcela jinou doménu.

Oprava: Kompletně prověřte všechny kanonické značky, zadávejte pouze jednu na stránku a pracujte s absolutními URL adresami.

Kanonické smyčky a řetězy

Když stránka 1 odkazuje na stránku 2 jako na kanonickou, ale stránka 2 odkazuje zpátky na stránku 1 nebo na jinou, vytvoří se nechtěná smyčka.

Oprava: Postarejte se, aby kanonické URL adresy směřovaly jen na jednu prosazovanou a konečnou verzi stránky.

Kanonické značky a noindex současně

Odesílání protichůdných signálů vyhledávačům. Pokud má stránka označení noindex, vůbec nedojde k její indexaci, a tím pádem jsou kanonické značky zcela zbytečné.

Oprava: Kanonické značky využívejte pouze pro konsolidaci a noindex pouze pro vyloučení.

Vedení na noindex nebo přesměrované stránky

Vyhledávač je zmatený, když kanonické značky odkazují na stránky, které jsou neindexované nebo přesměrované.

Oprava: Kanonické URL adresy mají mít stav 200 a měly by se dát indexovat.

Malá a velká písmena jinak

Problémy s duplicitním obsahem mohou nastat také v případě, kdy máte různou velikost písma u URL adres.

Oprava: Zajistěte stejnou velikost písma u URL a kanonických značek.

Stránkování a parametry

Špatná správa URL adres s mnoha parametry a stránkovaným obsahem může vést k duplikaci.

Oprava: Zadejte kanonické značky směřující na první stránku nebo použijte atribut Zobrazit vše pro stránkování. Parametry udržujte kompaktní.

Nejdůležitější poznatky

Je velmi nepravděpodobné, že Google někdy zveřejní seznam všech signálů, které využívá při procesu kanonizace.

  • Google k určení kanonických URL adres používá zhruba 40 různých signálů.
  • K nejsilnějším příznakům patří označení rel=”canonical” a přesměrování 301.
  • V případě konfliktu silných signálů využije Google další podružné signály.
  • Zásadní je jasné a celistvé využití signálů kanonizace.
  • Často prováděné chyby matou vyhledávače.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp