Provozování úspěšné restaurace je dnes mnohem složitější záležitost než jen nabídka dobrého jídla a skvělých služeb. Zatímco jídlo a služby by měly být vždy nejvyšší prioritou, úspěšná restaurace funguje jen tehdy, pokud máte dostatečný počet spokojených zákazníků, kteří se k vám rádi vracejí, vyprávějí o vaší restauraci svým přátelům a doporučují vaše jídlo.
Udělejte si chvilku a zamyslete se nad restauracemi, do kterých sami chodíte. Proč dáváte přednost některým restauracím před ostatními? Co vás přiměje k tomu, abyste navštívili novou restauraci? Když někam cestujete, podle čeho si vybíráte restaurace, které chcete navštívit? Pro většinu lidí je dostatečným důvodem doporučení od přátel, rodiny nebo lidí na sociálních sítích. Pokud restauraci navštíví a jsou spokojeni se službami a s jídlem, často začnou sledovat na sociálních sítích stránky restaurace, aby se včas dozvěděli o růjných akcích, slevách a podobně.
►Pokud chcete získat nové hosty do své restaurace, bez sociálních sítí se zkrátka neobejdete.
Marketing restaurace je totiž zcela odlišný od marketingu hotelu nebo potravinářského průmyslu. Marketingové trendy se neustále mění a vyvíjejí. Důležité je, abyste přizpůsobovali svou marketingovou strategii současným trendům a chápali, jak tyto trendy ovlivňují konkrétně vaši restauraci.
Jak si udržet stávající zákazníky a získat nové - marketing pomocí sociálních médií
Propagace na sociálních médiích jsou přínosem pro každé odvětví podnikání, ale pro restaurace obzvlášť. Na sociálních médiích mohou zákazníci všech věkových skupin hledat doporučení, uživatelské recenze a zkušenosti, a také tipy na dobré restaurace. Oslovení lidí na sociálních médiích vám dává šanci udržet vaši restauraci na špičkové úrovni. Musíte se však zaměřit kromě vytváření vlastního originálního obsahu také na zapojení uživatelů.
Zkuste využít streaming živého videa přes Facebook a Instagram, což je jeden z nejdoporučovanějších trendů v propagaci na sociálních médiích. Můžete vzít své fanoušky na virtuální prohlídku restaurace nebo jim představit vaše zaměstnance při práci. Ukažte jim místa, kam se běžný zákazník nedostane, ale přesto pro něj mohou být zajímavá, například kuchyně. Zaměřte se na záběry, které zobrazují personál během reálného provozu restaurace.
►Vytvářejte různé soutěže, například o slevové kupony, a vyzývejte lidi, aby stránku vaší restaurace sdíleli se svými přáteli.
E-mailový marketing
Pokud zatím nepoužíváte e-mailový marketing jako způsob komunikace se svými odběrateli, je nejvyšší čas s tím začít. E-mailing je vysoce efektivní marketingový kanál, který vám umožní udržet si stávající zákazníky a získat nové. Vytvořte si podrobný e-mail marketingový plán, zasílejte odběratelům hodnotný obsah a informace, které pomohou zvýšit jejich zákaznickou loajalitu a zvýší povědomí o vaší značce. Můžete adresáty seznamovat s novými jídly v jídelníčku, informovat o speciálních akcích nebo rozdávat slevové vouchery.
►E-mail marketing poskytuje restauracím také účinný způsob, jak požádat o zpětnou vazbu, recenze nebo doporučení.
Předpokládejme, že vaše restaurace pořádá speciální akci Zabijačkový týden, která nabídne široký sortiment zabijačkových specialit. Začněte odesílat e-maily o události čtyři týdny před akcí a vyzývejte adresáty, aby si zarezervovali stůl. Nabídněte jim kupon na 20% slevu nebo nápoj na uvítanou zdarma při včasné rezervaci. Segmentujte své e-mailové kontakty, a oslovte právě ty klienty, u kterých předpokládáte, že by je tento typ akce mohl zajímat.
Vytvořte si detailní e-mailingový plán, ve kterém stanovíte:
- Samotné znění e-mailu
- Kolik e-mailů odešlete a na jakou skupinu adres
- Jak oslovíte adresáty, kteří napoprvé e-mail neotevřeli
- Jaký bude postup v případě, že adresát e-mail otevře a provede požadovanou akci? (další e-maily s doplňujícími informacemi, připomenutí před konáním akce atd.)
Jakmile budete mít plán hotov, můžete vytvořit sekvenci automatických e-mailů, které vám na akci přivedou spoustu hostů.
Propagujte restauraci online
Většina lidí dnes hledá doporučení na restauraci online. Pokud chtějí najít restauraci, kde se dobře najedí, použijí vyhledávání Google, které jim vyhledá nejlepší restaurace v okolí. Aby se vaše restaurace zobrazila na prvních místech v lokálním vyhledávání, je třeba mít vytvořený profil ve službě Google my business, který nejen zobrazí ve vyhledávání vaši restauraci, ale ukáže ji zákazníkům na mapě a rozšíří výsledek vyhledávání o další prvky, jako je například telefonní číslo na rezervace, hodnocení zákazníků nebo otevírací doba.
"S bezplatným profilem vaší restaurace na Google my business (Moje firma na Googlu) snadno přilákáte nové zákazníky"
Kromě Google můžete vytvořit profil vaší restaurace i na některé specializované stránce, která se zabývá nezávislým hodnocením restaurací, například tripadvisor.com nebo restu.cz.
Zapojte food blogery a influencery
Současná generace online uživatelů často sleduje důvěryhodné food blogery a různé influencery, jejichž názorům přikládá velkou váhu. Pokud některého z nich přesvědčíte, aby se pozitivně zmínil o vaší restauraci, získáte skvělou reklamu. Pozvěte je do své restaurace a nabídněte jim to nejlepší a požádejte je, aby se podělili o své zkušenosti v recenzi na jejich oblíbené síti. Natáčejte s nimi videa, která dále sdílejte na sociálních sítích.
Nejlepší možností je, pokud se influenceři podělí nejen o názor na vaše jídlo, ale i o komplexní zážitek z vaší restaurace.
►Neprodávejte jen jídlo, prodávejte celkový zážitek. Marketing restaurace je o vytvoření nezapomenutelného zážitku pro vaše zákazníky.
Pokud chcete mít úspěšnou restauraci, základem vašeho úspěchu jsou uživatelské recenze. Vybízejte lidi, aby sdíleli informace a hodnocení vaší restaurace s přáteli. Restaurací je všude plno, abyste obstáli v této konkurenci, musíte zákazníky přesvědčit, že jste lepší volbou.
Spojte delikátní jídlo, vynikající jídelní zážitek a inovativní marketingové strategie. Použijte všechny možnosti marketingu a připravte svým hostům zážitek, na který dlouho nezapomenou.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com