Získat vysoké umístění v SERP (stránkách s výsledky vyhledávání) je pro firmy a agentury naprosto klíčové, jelikož organická návštěvnost často představuje hlavní zdroj potenciálních zákazníků. Vyšší pozice přináší větší viditelnost a tím i více příležitostí k získání nových zákazníků. Naopak nižší pozice může znamenat, že budete muset více investovat do placené reklamy, abyste kompenzovali nízkou organickou návštěvnost.
Nicméně posunout se v hodnocení SERP není snadný úkol. Firmy čelí tvrdé konkurenci, protože o přední místa bojuje více než miliarda webových stránek. Pro zlepšení hodnocení je nezbytné dodržovat pravidla, která určují, jak vyhledávače jako Google hodnotí obsah. A těchto pravidel je mnoho – od kvality a relevance obsahu, přes optimalizaci technických aspektů webu, až po uživatelskou zkušenost a zpětné odkazy. Důsledné dodržování těchto pravidel je klíčem k úspěchu.
- Jaké faktory mohou pomoci zlepšit pozice v SERP?
- Jak zlepšit pozice v SERPu pomocí on-page SEO
- Jak zlepšit pozice v SERP pomocí off-page SEO
- Jak zlepšit pozice v SERP pomocí technického SEO
Jaké faktory mohou pomoci zlepšit pozice v SERP?
To je otázka, kterou si klade téměř každý marketér. Ačkoli Google hovoří o tom, co bere v úvahu při vytváření stránek pro vyhledávání, jeho algoritmus je stále tajný. Lidé mají poměrně dobrou představu o tom, co způsobuje lepší umístění stránek, ale stoprocentní dokonalý recept na úspěch neexistuje.
S ohledem na to je zvyšování pořadí v SERPu především o tom, abyste dělali co nejvíce pozitivních věcí a zároveň se vyhýbali věcem, které by vás mohly srazit na nižší pozice. Existuje řada konkrétních tipů a oblastí, které je třeba vzít v úvahu. Seznam, který by je všechny rozebral, by však vydal na tisíce slov. A kromě toho, už to tu bylo.
Místo toho se zaměříme na tři hlavní kategorie SEO (optimalizace pro vyhledávače) a ukážeme si, jak jednotlivé kategorie vstupují do hry. Tři hlavní pilíře SEO jsou:
- On-page (na stránce): Jak již název napovídá, on-page SEO spočívá v tom, aby se vše, co na svých webových stránkách zveřejníte, umístilo na co nejlepších pozicích. Vše se odehrává na stránce, od optimalizace obsahu až po začlenění klíčových slov. Velmi doslovný název.
- Off-page: Vše, co se neodehrává na vašich webových stránkách, se počítá jako off-page SEO. Může jít o získávání zpětných odkazů, zlepšování hodnocení vaší domény nebo zajišťování jiných stránek a uvádění vašeho obsahu.
- Technické: Vše, co souvisí s úpravou skutečného fungování vašeho webu, je technické SEO. To by zahrnovalo zvýšení rychlosti načítání vašich stránek, zajištění toho, aby vyhledávače našly všechny vaše stránky, a dobré strukturování vašeho webu.
Projdeme si tyto základní pilíře a ukážeme si, jak přesně můžete optimalizovat svůj obsah, abyste zlepšili pozice v SERP pro vaši firmu.
Jak zlepšit pozice v SERP pomocí on-page SEO
On-page SEO je formou optimalizace, na kterou se marketingové týmy zaměřují nejvíce. Protože máte plnou kontrolu nad obsahem, který vytváříte online, můžete se pustit do detailů optimalizačních strategií.
Vzhledem k tomu, jak flexibilní a odlišný může být obsah, existuje mnoho různých způsobů, jak se můžete optimalizace ujmout. Pokud chcete mít dobrou šanci na zlepšení pozic v SERP, budete chtít provést naprostou většinu (ne-li všechny) z tohoto seznamu. I když se to může zdát na první pohled ohromující, většina optimalizačních strategií zabere jen minutu nebo dvě navíc.
Časem se pro vás stanou druhou přirozeností. Zde jsou uvedeny současné nejlepší strategie on-page SEO pro zlepšení pozic v SERP:
1. Výzkum cílených klíčových slov
Výzkum klíčových slov má ve světě marketingu obrovský význam. Pokud již v tomto oboru pracujete, určitě jste se s ním již setkali, takže se u něj nebudeme příliš zdržovat. Před tvorbou obsahu byste vždy měli provést průzkum klíčových slov, abyste zjistili, jakou návštěvnost mají určité fráze a jak velká je konkurence, která se na ně umisťuje.
Zaměřte se na klíčová slova, která úzce souvisejí s vaším podnikáním, a začleňte je do svého obsahu. Od vstupních stránek až po jednotlivé příspěvky na blogu byste se měli pokusit vybudovat silný základ napříč důležitými klíčovými slovy. Efektivní průzkum a integrace klíčových slov jsou zásadní. Koneckonců právě podle toho se Google rozhoduje, které stránky doporučí, když někdo zadá určitou frázi.
2. Vytvářejte kvalitní obsah
Zejména v souvislosti s aktualizací užitečného obsahu Google je psaní kvalitního obsahu, který uživatelům poskytne podrobné informace, vždy skvělým způsobem, jak zvýšit hodnocení. Článek o 3000 slovech, který jde do hloubky tématu, poskytuje větší hodnotu než článek o 500 slovech s úzkým pohledem na stejné téma. Prioritou v případě on-page SEO pro zlepšení pozic v SERP je zde vždy poskytovat čtenářům užitečný, hluboký a hodnotný obsah.
3. Pochopte záměr vyhledávání
Existují čtyři typy záměrů vyhledávání online: komerční, informační, navigační a transakční. Při psaní nového blogu zadejte do Googlu klíčové slovo a podívejte se, co se vám zobrazí. Je tam spousta návodů, jak na to? Co názvy firem nebo názvy událostí?
V závislosti na záměru vyhledávání konkrétního klíčového slova bude fungovat odlišný styl článku. Google ukazuje nejlépe hodnocené články pro každou stránku na základě záměru vyhledávání. Pokud lidé chtějí informace, Google jim nikdy nedoporučí domovskou stránku společnosti. Vždy přizpůsobte styl psaní stanovenému záměru klíčového slova.
4. Optimalizujte Meta Description a Title
Meta popisky a meta názvy jsou informace, které Google čte při prvním setkání se stránkou. To je také to, co lidé uvidí na stránce vyhledávače Google. Při tvorbě metadat používejte osvědčené postupy pro meta popisy i nadpisy. U meta popisů tedy uvádějte cílené klíčové slovo (pokud možno longtail) a udržujte ho v rozsahu 155 až 160 znaků. U meta názvů uvádějte klíčové slovo a udržujte název v rozsahu 50 až 60 znaků.
5. Optimalizujte média a obrázky
Vždy je dobré zahrnout média do celého článku, a to jak kvůli umístění v SERP, tak kvůli čitelnosti. Vedle přidávání médií je však třeba dbát také na jejich optimalizaci. To je ve skutečnosti neuvěřitelně snadné, zejména v případě fotografií. Při optimalizaci médií a obrázků použijte kontrolní seznam a ujistěte se, že dodržujete tyto klíčové parametry:
- Pojmenujte soubor a uveďte cílové klíčové slovo.
- Optimalizujte velikost obrázků na šířku přibližně 600px.
- Pokud jsou obrázky příliš velké, zkomprimujte je.
- Přidejte text ALT pro lepší dostupnost.
- Vytvořte popisek k obrázku.
6. Časem obsah aktualizujte
Ačkoli je často marketingovými týmy přehlížena, aktualizace obsahu v průběhu času je skvělým způsobem, jak zvýšit hodnocení v SERP. Nejenže aktualizace přináší na stránku čerstvý obsah, ale také ukazuje Googlu, že obsahuje relevantní a moderní informace.
Zejména v našem digitálním věku informace rychle stárnou. Pokud Google vidí, že obsah v průběhu času aktualizujete a upravujete, máte body navíc. Doporučujeme, abyste obsah značky aktualizovali alespoň jednou za půl roku, protože tím zajistíte, že váš obsah zůstane co nejčerstvější. Nezapomeňte, že nemusíte provádět úplnou revizi. Stačí pár úprav nebo sem tam nějaký další odstavec a uděláte zázraky.
Jak zlepšit pozice v SERP pomocí off-page SEO
Zlepšování pozic v SERPu nekončí jen u optimalizace vlastního obsahu. On-page SEO je vlastně jen jedním dílem skládačky, do hry vstupuje i off-page SEO. Off-page SEO je vše, co děláte a co přímo nesouvisí s vašimi vlastními webovými stránkami. I když možná stále píšete obsah, nebudete ho zveřejňovat na svém webu. Hlavním cílem strategie off-page SEO je pomoci vašemu webu vypadat ještě seriózněji.
Pokud se zamyslíme nad skóre E-A-T společnosti Google, mohli byste zveřejněním vytvořit obsah, který zlepší míru odbornosti zobrazenou na vašem webu. Tím však vzniká zřetelná díra, pokud jde o autoritu a důvěryhodnost. Google a další vyhledávače určují A a T pomocí metriky známé jako autorita domény (DA). DA je libovolné skóre na stupnici 1-100. Nová společnost bez obsahu může mít skóre DA nižší než 10, zatímco dobře zavedený web, který publikuje 10 a více let, může mít skóre 80 a více.
Autorita domény je jedním z nejdůležitějších faktorů pro hodnocení v SERP. Pokud dva weby zveřejňují velmi podobný obsah, Google vždy doporučí ten, který má vyšší hodnocení domény. S ohledem na tuto skutečnost pochází většina obsahu na první stránce Google z webů s poměrně vysokým skóre DA. Existuje mnoho způsobů, jak pomocí off-page SEO zlepšit hodnocení SERP a skóre DA:
1. Získejte více zpětných odkazů
Zpětné odkazy jsou krví online podnikání. Zpětný odkaz je, když jedna webová stránka odkazuje na jinou a vkládá odkazy na její obsah do všech jejích stránek. Pokaždé, když je jeden z těchto odkazů vložen na webovou stránku, tato webová stránka v podstatě ručí za platnost a autoritu informací na odkazované stránce. I když se můžete vydat cestou hostujících příspěvků, o které si povíme za chvíli, hlavní cestou, jak získat více zpětných odkazů, je vytvářet kvalitní obsah, na který budou lidé odkazovat.
Když lidé píší články, většinou aktivně vyhledávají fakta, infografiky nebo jiné statistiky, které by mohli uvést na svém webu. Jakmile najdou nějakou statistiku, mohou ji zahrnout do svého článku a odkázat na místo, kde ji našli. Díky vlastnímu výzkumu a vytváření originálních faktů se stanete špičkovým zdrojem určitého obsahu. Když na váš obsah bude odkazovat více lidí, zvýší se pravděpodobnost, že někdo najde váš odkaz.
Kromě toho, že vám to pomůže shromáždit více zpětných odkazů, to také znamená, že se zvýší vaše skóre autority. Zpětné odkazy se velmi podobají sněhové kouli valící se z kopce. Prvních několik zpětných odkazů je obvykle nejnáročnější nasbírat. Ale jakmile se to rozjede, je to mnohem lepší.
2. Vytvářejte hostující příspěvky
Není žádným tajemstvím, že ačkoli strategie SEO sahají dále než jen na digitální stránky, skvělý obsah je skutečně nejmocnějším nástrojem při snaze posunout se v žebříčku SERP. Jedním ze způsobů, jak získat více zpětných odkazů, je vytváření hostujících příspěvků pro externí publikace. Kontaktováním různých novin nebo firemních webových stránek, které píší o tématu, v němž pracujete, můžete nastavit možnost vytvořit obsah pro jejich stránky.
Zveřejňování příspěvků na jiných webových stránkách se může zdát kontraproduktivní. Nechcete si přece nejlepší obsah schovat pro své vlastní webové stránky? To sice může být pravda, ale odklon od vlastní domény přináší mnoho výhod, např:
- Rozšíření dosahu publika: Psaní kvalitního obsahu na jiném webu vás může dostat ke zcela novému publiku. Místo toho, abyste měli jen své čtenáře, by mohla nová skupina najít to, co píšete, a považovat to za zajímavé.
- Budování povědomí o značce: Publikování příspěvků pro hosty také pomáhá podnikům budovat povědomí o značce. Šířením svého obsahu na jiných platformách prostřednictvím hostujících příspěvků můžete rozšířit dosah své značky a přilákat nové zájemce.
- Přilákání nového publika: S budováním povědomí o značce a rozšiřováním dosahu publika můžete k obsahu své značky přilákat zcela nové publikum.
- Budování zpětných odkazů: Ačkoli by se váš příspěvek nikdy neměl zaměřovat na nabízení prodeje nebo tlačení diváků na vaše stránky, měli byste mít prostor pro uvedení alespoň jednoho zpětného odkazu. Aktivní vyhledávání příležitostí k publikování příspěvků hostů je skvělým způsobem, jak udržet příliv nových zpětných odkazů na váš web.
3. Používejte interní odkazy
Protože by to mohlo jít jak v off-page, tak v on-page, interní odkazy jsou trochu mimo. Interní odkazy jsou takové, kdy propojujete různé příspěvky, které jste vytvořili. To pomáhá vyhledávačům pochopit, jak spolu veškerý váš obsah souvisí a navazuje. Vytvoření sítě odkazů napříč vaším obsahem je skvělý způsob, jak zajistit celkovou strukturu vašeho webu.
I když je to rychlé, vždy je dobré projít stránku před stisknutím tlačítka publikovat a přidat řadu interních odkazů. I když technicky vzato nejde o zpětné odkazy, přesto se hodí do strategií SEO souvisejících s odkazy. Webové stránky, které jsou dobře strukturované, což dokazují vzájemně propojené odkazy, budou mít mnohem vyšší hodnocení autority domény než ty, které tento prvek vynechávají.
Jak zlepšit hodnocení v SERP pomocí technického SEO
Technické SEO se zabývá všemi technickými aspekty vašeho webu. Zatímco on-page se piplá s obsahem, technické se stará o to, aby váš web fungoval co nejlépe. Mluvíme o struktuře, době načítání, indexování a všech těch zábavných věcech. I taková věc, jako je rychlost načítání webu, může mít obrovský vliv na vaše umístění v SERP.
Podle společnosti Google prodloužení doby načtení stránky z 1 sekundy na 3 sekundy zvýší míru jejího odmítnutí přibližně o 32 %. Lidé jsou netrpěliví a nebudou čekat, až se vaše stránka načte. Pokud se ujistíte, že je váš web optimalizován po technické stránce, budete mít mnohem větší šanci, že uživatelé kliknou na váš obsah a na stránce zůstanou.
1. Opravte nefunkční odkazy
V průběhu času se vaše webové stránky budou posouvat a měnit. Možná změníte některé odkazy URL nebo možná zcela odstraníte obsah. Při těchto úpravách však můžete na webu omylem udělat několik děr. Pokud máte interní odkaz, který na nic neodkazuje, nebo stránku, která se jednoduše nenačte, máte co opravovat.
Projdete-li své webové stránky pomocí bezplatného nástroje, jako je například nástroj Ahref's Broken Link Checker nebo Screaming Frog a získáte seznam odkazů na webové stránky, které v současné době nikam nevedou. Jedná se o jednu z nejjednodušších oprav, pokud jde o zlepšení vašich pozic v SERP. Jednoduše projděte a opravte všechny nefunkční odkazy a ujistěte se, že váš web má pouze funkční odkazy. Pokud vyhledávač uvidí, že vše na vašem webu úhledně navazuje, je to pro vaši firmu velké plus.
2. Opravte chyby v indexování
Chyby indexování jsou situace, kdy vyhledávače procházejí vaše webové stránky a nacházejí určité chyby. Možná nemohou najít určitou stránku nebo možná Google indexuje různé odkazy, které vedou na stejné místo.
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak vytvořit správně indexovaný web, je zajistit, abyste na webu měli mapu stránek ve formátu XML
Naštěstí je to mnohem jednodušší, než by se mohlo na první pohled zdát. Můžete jednoduše použít Yoast SEO nebo jiný doplněk, který za vás automaticky vygeneruje mapu stránek. Po spuštění bude mít Google mnohem snazší pochopit, jak je váš web strukturovaný.
3. Optimalizace pro mobilní přístupnost
Mobilní přístupnost se v posledních letech stala klíčovým faktorem pro vysoké umístění v SERP. Google již v roce 2018 oznámil, že mobile-first indexace představuje více než 50 % všech předních webových stránek. Od července 2019 je tento standard platný pro celý internet, což zdůrazňuje, jak zásadní je optimalizace pro mobilní zařízení v rámci SEO strategií.
Vytvoření webu přívětivého pro mobilní zařízení je zásadní, pokud chcete získat dobré pozice ve vyhledávačích. Většina z toho vychází z testování a optimalizace v průběhu času, ale je třeba vzít v úvahu některé obecné faktory, mezi které patří např:
- Vyhněte se flashovému obsahu
- Velikost a umístění strukturovaných tlačítek
- Jednoduché rozvržení stránek
- Design stránek vhodný pro mobilní zařízení
- Bílé místo a čitelnost
- Vyskakovací okna a registrační formuláře
Toto jsou některé z nejjednodušších změn, které můžete provést a které zajistí, že váš web bude co nejlépe přístupný pro mobilní zařízení. Podobně jako u rychlosti stránek platí, že pokud se lidé na váš web nedostanou správně nebo rychle, okamžitě jej opustí. Jakmile projdete všechny tyto změny, měli byste poté použít nástroj, jako je PageSpeed Insights, abyste překontrolovali, zda vše běží bez problémů.
Boj o první místo na Googlu je skutečně náročný a vyžaduje trpělivost. I když optimalizace pro SEO může zlepšit vaše umístění, úspěch nepřijde přes noc. Prostředí SEO se neustále mění, a proto je klíčové být informovaný o nových trendech. Nedávná aktualizace užitečného obsahu od Google nám připomněla, že priority se mohou kdykoli změnit. Využívejte osvědčené SEO strategie, ale zároveň sledujte vývoj, abyste udrželi své webové stránky na vrcholu výsledků vyhledávání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com