Přestože si myslíte, že design vaší stránky je bezchybný a přehledný, vaši návštěvníci tento pohled možná nesdílí. K tomu abyste zjistili, jak návštěvníci používají váš web, slouží takzvané teplotní mapy - vizuální znázornění toho, jak uživatelé procházejí vaše stránky. Díky těmto vizualizacím poté získáte informace, které potřebujete k optimalizaci vašeho webu. Pojďme se podívat, jak teplotní mapy fungují a jak je efektivně využívat.
Co je to teplotní mapa?
Teplotní mapa analyzuje data o tom, jak návštěvníci webu procházejí webovou stránku, a poté tyto údaje vizuálně prezentuje pomocí barvy. Teplejší barvy označují oblasti webových stránek, kterým je věnována větší pozornost, zatímco chladnější barvy označují oblasti, kterým je věnována menší pozornost. Výsledky teplotní mapy jsou snadno srozumitelné, což z nich činí velmi užitečný nástroj pro rozhodování. Tepelnou mapu můžete vytvořit pomocí softwarových nástrojů, jako je CrazyEgg nebo Hotjar. Proces je poměrně jednoduchý: určete stránku, kterou chcete sledovat, nastavte parametry sledování a poté zkontrolujte teplotní mapy.
Druhy teplotních map
Existuje několik typů teplotních map, které zobrazují informace o různých typech chování uživatelů.
Umístění kurzoru (Hover maps)
Mapy umístění kurzoru vám ukážou, jak návštěvníci vaší webové stránky pohybují kurzorem myši. Aktivní body, neboli oblasti s teplými barvami ukazují, že uživatelé věnují těmto místům velkou pozornost.
Mapa scrollování
Mapy scrollování ukazují, jak daleko se návštěvníci posouvají dolů po stránce a procento návštěvníků, kteří dojdou až na konec. Tyto mapy jsou užitečné na webech, které mají hodně obsahu, protože vám mohou pomoci optimalizovat jeho délku.
Mapa kliknutí
Tento typ teplotní mapy vám ukáže prvky, na které návštěvníci vašeho webu klikají a počet kliknutí, které každý prvek získá. Prvky, které získají více kliknutí, mají teplejší barvy než ty, které získají kliknutí méně.
Co naznačují horká místa o tom, jak uživatelé vnímají váš web
Horká místa na teplotní mapě vyprávějí vizuální příběh o tom, jak návštěvníci vnímají vaše stránky. Mohou naznačovat rozptýlení, zmatek nebo zájem. Zde je způsob, jak interpretovat data teplotní mapy a použít je ke zlepšení UX vašeho webu.
Eliminujte rušivé prvky
Příliš mnoho horkých míst na prvcích kolem vašeho hlavního tlačítka s "Výzvou k akci" (CTA) naznačuje, že návštěvníci vašeho webu jsou rozptylováni jinými prvky uživatelského rozhraní od hlavní výzvy k akci. Například pokud má váš web postranní panel s odkazy blízko CTA tlačítka, může tento postranní panel odvádět pozornost uživatelů a bránit jim v tak v akci.
Pokud vaše teplotní mapa naznačuje, že něco rozptyluje pozornost vašich uživatelů, můžete zvýšit počet konverzí odstraněním rušivých prvků. Zajistěte, aby byl počet jiných možností, které by byly schopny odvést pozornost uživatelů, co nejmenší.
►Kromě toho můžete zvýšit soustředění na výzvu k akci zvýrazněním tlačítka pomocí prázdného místa okolo, zvětšením tlačítka a použití kontrastnějších barev.
Odstraňte matoucí prvky
Klikové mapy často ukazují, že uživatelé klikají na neklikatelné prvky, jako jsou obrázky. Pokud vidíte hodně aktivních bodů na neklikatelných prvcích, znamená to, že vaše tlačítka výzvy k akci nejsou dostatečně nápadná. Vaši návštěvníci jsou zmateni, chtějí kliknout, ale nevědí na co. To bohužel způsobuje frustraci uživatelů a následně vysokou míru okamžitého opuštění a špatnou míru konverze.
Oprava je poměrně snadná, ujistěte se, že vaše tlačítka CTA, formuláře a další interaktivní prvky uživatelského rozhraní vypadají tak, že je na první pohled jasné, k čemu mají sloužit, a zároveň na stránce nejsou další prvky, které by uživatele mátly. Ne všechno, co se zdá vám jako jasně pochopitelné, musí být pochopitelné i pro návštěvníky.
►Alternativně můžete upravit některé z těchto matoucích prvků a zajistit, aby na ně bylo možné klikat, pokud se uživatelé snaží na ně často kliknout.
I na mapách scrollování můžete odhalit místa, která návštěvníky matou. Pokud na jednom místě opouští vaši stránku velký počet uživatelů, může to být způsobeno designem. Může existovat designový prvek, který uživatele mate a přiměje je si myslet, že zde stránka končí. Pečlivě se podívejte na místo opuštění stránky a opravte všechny matoucí prvky, které tam najdete.
Špatné rozložení stránky
Mapa scrollování ukazuje, jak daleko se uživatel na stránce posouvá a vy tak občas můžete zjistit, že vaše CTA tlačítko je umístěno na stránce příliš daleko. Pokud vaši návštěvníci nevidí vaše CTA tlačítko, nemohou provést kýženou akci, což pochopitelně poškozuje konverzní poměr vaší stránky. Naštěstí lze tento problém snadno opravit přesunem CTA tlačítka nad ohyb stránky a do aktivních míst, kde jej uvidí více uživatelů.
Chyby na cestě uživatelů ke konverzi
Mapa kliknutí vám také pomůže pochopit, proč uživatelé nedokončili nákupní proces. Možná zjistíte, že mnoho zákazníků v e-shopu si po nákupu nemůže prohlédnout své košíky, protože příslušné tlačítko je příliš malé a nenápadné. U procesu, který má víc kroků, což je typicky nákup v e-shopu, můžete zjistit, že se velké množství potenciálních zákazníků zasekne v určitém kroku.
To naznačuje, že v tomto bodě nákupní cesty existuje určitý problém, který byste měli prozkoumat. Pokud neklikají tam, kam mají a namísto toho klikají na místa, kam nemají, je to známkou špatného, matoucího designu stránky. Teplotní mapa vám pomůže diagnostikovat problém a otestovat možná řešení.
Prvky uživatelského rozhraní, které fungují dobře
Aktivní body na teplotní mapě vám ukážou designové prvky, které jsou použitelné a poskytují dobrý uživatelský komfort. Pokud uživatelé často klikají na CTA tlačítko nebo scrollují až na konec stránky, ukazuje to, že tyto prvky nebo design fungují dobře. Pozitivní zpětná vazba je důležitá, protože vám pomůže zjistit, co děláte správně, a využít tak tyto informace ke zlepšení webdesignu dalších stránek na vašem webu, které nemusí mít tak dobrý výkon.
Pokud chcete zlepšit, uživatelskou zkušenost zákazníků s vaším webem, teplotní mapy jsou vynikajícím způsobem, jak toho dosáhnout. Dají vám vědět, co funguje a co nefunguje, abyste mohli vyřešit problémy, zlepšit uživatelský komfort a samozřejmě také zvýšit počet konverzí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com