Architektura webových stránek je klíčem k organickému úspěchu
Můžete mít užitečný a autoritativní obsah s extrémně rychlostním skóre načítání stránek i relevancí klíčových slov. Dokonce můžete mít bezchybné uživatelské rozhraní napříč zařízeními. A přesto vám může konkurence sebrat návštěvnost.
Jak je to možné?
Přemýšleli jste v poslední době o architektuře vašich internetových stránek?
Každý z nás už v životě viděl řadu starých Frankensteinových stránek, které překonaly veškeré vzorce a logiku. Přesto fungují! A nové moderní weby ne a ne přivést organickou návštěvnost. Je to tím, že nové webové stránky jsou postavené na takové architektuře, která omezuje organický potenciál.
V tomto článku vám poradím, jak vytvořit perfektní základu pro budování lepší architektury webu:
- Jak přistupovat k architektuře vašeho webu.
- Nástroje, které můžete použít k posouzení vašich příležitostí.
- Jak být upřímní, když se web postupem času vyvíjí.
Jak přistupovat k architektuře vašeho webu?
Mnoho klientů za mnou přichází s tím, že jejich stránky nepřivádí potřebný počet relevantních návštěvníků. Když se jich zeptám na konkrétní otázky týkající se struktury a toku webu, většina z nich říká, že jejich stránky zatím nejsou plně optimalizovány a rádi by je nějakým chytrým způsobem vylepšili. Bohužel se s takovými odpověďmi dost často setkávám i u nových webů.
Kde začít?
V podstatě je třeba podívat se na to, co už existuje. Přemýšlejte nad svými stránkami z pohledu uživatelů a robotů. Oba jsou pro optimalizaci zásadní! Zjistěte, kde to nefunguje.
Vaše zjištěné poznatky pak jednoduše rozdělíte do tří základních kategorií:
Informační hierarchie
Sledujte, jak si vede vaše informační hierarchie. Jaké jsou nejdůležitější informace? U většiny webů se začíná primárním sdělením značky nebo zbožím. Pak informace volně přecházejí o tom, jak mluvíte o své značce, produktech či službách. Což často znamená, že rozebíráte jejich výhody a funkce.
Až si odpovíte, jaká je vaše hierarchie, popřemýšlejte, zda ji architektura vašeho webu skutečně odráží takovým způsobem, který dává smysl. Architektura a hierarchie struktury vašeho webu by měly odpovídat příběhu, který chcete sdělit svým uživatelům. Jde o důležité sdělení a podpůrné prvky.
Pokud se zaměříte na vyhledávače a na to, jak čtou vaše stránky, zejména Google je velmi dobrý v porozumění logice na úrovni adresářů. Vyhněte se proto vytváření plochých nebo jednoúrovňových adres URL, jako je tato:
https://domain.com/dog-food-dry-yummy-bits-brand
Místo toho vytvořte strukturu adresy URL takovým způsobem, který Googlu poskytne jasný signál hierarchie, například takto:
https://domain.com/dog/food/dry/yummy-bits-brand
nebo
https://domain.com/main-category/sub-category-1/sub-category-2/product
Škálovatelnost
Pamatujte si, že samotná povaha SEO a obsahu, stejně jako strategické změny promítající se ve vašem podnikání, znamená, že webové stránky jsou nutně živými entitami.
Je téměř jisté, že postupem času budete stránky upravovat a přidávat nové. Což znamená, že musíte vytvořit takovou strukturu, která se může škálovat. Za chvíli si o tom řekneme více.
Přilákání publika
Ujistěte se, že architektura odpovídá vašemu publiku a osobnostem. Například značka B2B s technickým nástrojem bude mít pravděpodobně publikum, které bude chtít číst podrobné funkce. Strategicky tak umístěte seznamy funkcí do popředí a uprostřed webu.
Na druhou stranu, pokud jste značka B2C s publikem, které hledá sociální důkaz, dejte to na prominentní pozici a zapracujte kolem toho další prvky. Jedná-li se o podnikového kupujícího hledajícího podnikové případové studie, ujistěte se, že právě tyto studie máte umístěny v popředí. Jinými slovy – postavte svůj web na základě priorit svých nejcennějších uživatelů.
Jaké nástroje použít k posouzení architektury vašeho webu:
Strukturální posouzení
Pro strukturální posouzení se dá použít hned několik nástrojů. Jako první doporučuji použít Screaming Frog nebo Ahrefs ke spuštění procházení. Výsledky vám dají pěkný referenční bod URL a strukturu URL bez jakékoli subjektivity. Poskytnou vám také další důležité informace, jako jsou viditelné a skryté stránky, soubory Sitemap, skripty, textové soubory a soubory CSS.
Ve chvíli, kdy získáte tyto podrobnosti, vytvořte si mapu webu a vizuální mapu, abyste pochopili:
- vztah mezi stránkami a strukturálním příběhem;
- kontext (tj. kolik úrovní má web, kde jsou podstránky, zdroj/obsah blogu atd.).
Můžete použít základní informace a vložit je do tabulky Excelu. Nebo můžete využít některé z vizualizačních nástrojů, jako je Lucidchart nebo GlooMaps. Dalším nástrojem pro studium je samozřejmě Google Analytics poskytující cenné informace o tom, jak lidé procházejí váš web:
- Jaké místo je na stránkách zajímá.
- Kde tráví čas.
- Co dělají po návštěvě těchto stránek.
- Kam odcházejí.
- A více.
Hodnocení na stránce
Kromě informací o svém webu můžete získat také hodně informací ze studia výkonu konkrétních stránek. Služba Google Analytics vám pomáhá identifikovat stránky s nejlepším a nejhorším výkonem:
- Kde uživatelé dokončují akce?
- Kam poskakují, aniž by podnikli požadované další kroky?
- Existují efektivní cesty a cesty, kde se uživatelé nechovají tak, jak jste očekávali?
Pokud na stránku ve vaší navigaci nikdo nepůjde, jakou to má hodnotu? Možná je třeba něco upravit nebo vyměnit.
Přirozeným doplňkem GA je Google Search Console. Ta vám sdělí, zda existují stránky, které jsou hodnoceny kladně, které vaše architektura nepodporuje.
Třeba vaši uživatelé hledají téma blogu, které by se dalo převést na stránku funkcí, sekci domovské stránky nebo případovou studii.
Poslední kategorii nástrojů, kterou zmíním, jsou platformy pro mapování. K tomu se skvěle hodí nástroj Hotjar. Ten poskytne vynikající data o tom, jak uživatelé interagují s jednotlivými stránkami. To znamená, kam se dívají/nedívají, klikají/neklikají.
Prostřednictvím Hotjaru můžete také zjistit, že sekundární výzva k akci (CTA) přitahuje více kliknutí než CTA na lepším místě. Což může být pro vás opravdu významný poznatek pro revizi architektury webu.
Jak udržet architekturu vašeho webu nedotčenou
Nejčastěji se při vývoji webových stránek setkávám s chybou, že lidé prostě přidávají stránky, aniž by přemýšleli o toku. Pamatujte, že cokoliv v architektuře by mělo být schopné žít samostatně i jako součást webu. Obecně platí pravidlo, že pokud je stránka příliš specifická pro kampaň (řekněme propagující webinář) a sama o sobě neposkytuje potřebné informace nebo přídavnou hodnotu, nepatří do architektury webu.
Existují hned dva způsoby, jak povolit přidávání nového obsahu nenarušujícího architekturu webu:
Použijte strukturu hub-and-spoke
Můj oblíbený přístup při nastavování webů v měřítku je model hub-and-spoke. V každé části webu je stránka root (rozbočovače). A pak mimo stránku root jsou feature (paprsky) atd. Tato stránka centra může být marketingovým prostředkem. Každý paprsek může být funkcí dlouhého „ocasu“. Můžete také udělat: /feature/industry nebo /feature/usecase, což vám dává jasnou strukturu a vztah, což vám umožní přidávat funkce, aniž byste byli neohrabaní.
Postavte dům pro svůj opakující se obsah
Jak umístit skvělý obsah, který nezapadá přesně do vaší architektury? Vytvořte sekci, kterou můžete použít pro opakující se obsah. Říkejte mu třeba blog nebo zdrojová stránka. Jejím účelem bude umístění často přidávaného obsahu, který poskytuje důležité informace vašim uživatelům.
Vytvoření silné architektury webu začíná zarovnáním
Stránky s odlišnými cíli a sadami dovedností (například SEO a weboví vývojáři či marketéři značek) často potřebují spolupracovat pro ujištění, že vzájemně neohrožují svůj úspěch. Všechno udržujte v souladu s prioritami a cíli webu, abyste se ujistili, že jdete stejným směrem.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com