Jak sestavit úspěšný obsahový plán pro sociální média?
Vytvoření efektivního plánu může být tím nejlepším způsobem, jak publikovat obsah na sociálních sítích, který zvětší vaše publikum i měřenou úspěšnost. Následující tipy vám pomohou zlepšit proces publikování v rámci sociálních sítí.
Vytvořte si co nejlepší obsahový kalendář pro vaši firmu
Pokud nevíte, kde začít, vyzkoušejte některou z šablon obsahových kalendářů, které jsou zdarma. Většina z nich je k dispozici v rámci Google Sheets nebo v Excelu a umožňuje uzpůsobení základního kalendáře potřebám vaší organizace. Tento redakční kalendář by měl být výchozím bodem pro všechny vaše pravidelné příspěvky, takže bude velmi snadné na první pohled rozpoznat naplánovaná příspěvky i zkontrolovat si naplánované příspěvky. Níže uvádíme několik zdrojů týkajících se obsahových kalendářů pro sociální média, které jsou k dispozici zdarma:
- MarketingNutz: jedná se o šablony, se kterými můžete rovnou začít
- Brand Driven Digital: zde naleznete podrobný postup, jak vytvořit svůj kalendář od nuly
- The Fundraising Coach: obsahuje šablony a externí zdroje.
Samozřejmě, že se jedná o pouhou hrstku dostupných zdrojů. Můžete také použít obsahový kalendář, který nabízí i propagaci v sociálních médiích, pokud se vám zdá tato možnost jednodušší. Writtent například nabízí velmi dobrý seznam pluginů a nástrojů ke správě obsahových kalendářů.
Zvolte správný typ obsahu
Důležitou součástí procesu plánování příspěvků v rámci sociálních médií je určení správného typu obsahu, který budete propagovat, stejně, jako určujete obsah, který budete publikovat. Mohly by být zahrnuty nejen náměty nebo témata, ale je možné vyhradit si prostor i pro specifické příspěvky, jako jsou oblíbené články z vašeho blogu nebo upozornění na události, které organizujete nebo jste jejich součástí. Začněte tím, že si nastíníte, kolik příspěvků týdně je na každé síti publikováno a jakého tématu se každý tento příspěvek týká.
Vzorový obsahový kalendář pro plánování příspěvků na Facebooku den po dni by mohl vypadat zhruba takto (byť ve formě tabulky namísto níže uvedeného seznamu s odrážkami):
- Pondělí – propagační příspěvek o službách, které nabízíte
- Úterý – upozornění na konající se akci (například příští workshop a informace o tom, jak a kde se přihlásit)
- Středa – externí článek, který je předmětem zájmu cílového publika
- Čtvrtek – opakující se téma
- Pátek – zábavný příspěvek nebo příspěvek se zajímavou grafikou
- Sobota – příspěvky z blogu, které jsou ještě stále oblíbené
- Neděle - obyčejné každodenní téma, otázky, diskuze
Zjistit, jaká témata z vaší oblasti budou mít na sociálních sítích úspěch, bude trvat nějakou dobu. Ze začátku bude nutné trochu experimentovat, abyste zjistili, které příspěvky jsou přijímány nejlépe (tedy mají nejvíce komentářů, sdílení a lajků).
Tvořte obsah na základě průzkumu
Jakmile budete mít hotový plán typů obsahu a dnů, kdy má být publikován, bude potřeba vytvořit si také plán procesu vytváření daných příspěvků. Ujistěte se, že dané úkoly jsou rozděleny mezi odpovědné osoby v pravidelných intervalech, a to nejlépe pomocí nástroje jako je např. Trello nebo Asana. Snažte se pak tento proces zautomatizovat, co nejvíce to bude možné. Velmi dobrým tipem je také plánovací nástroj Edgar, který automaticky znovu naplánuje frontu příspěvků, které jste přidali. Tento nástroj je velmi vhodný, pokud chcete čas od času přidávat stále oblíbené příspěvky. Navíc, pokud chcete své příspěvky doplňovat externími články nebo zdroji, vytvoří časovou osu a zdrojový dokument, kde můžete najít odkazy nebo místa, kde jednoduše začít (konkrétní blogy nebo stránky), i jak rozvrhnout a zobrazovat linky v rámci vašich účtů.
Součástí tohoto procesu by samozřejmě mohlo být také vytváření obrázků k vašim příspěvkům, pokud tedy budete mít zájem používat obrázky upravené pro sociální média tak, aby byly použitelné pro každou platformu.
Vytvořte si také dokument, ve kterém nastíníte přidávání příspěvků na sociální média od začátku. Výborným řešením pro tento účel může být mind mapa nebo grafické znázornění, je-li tedy většina vašich zaměstnanců nakloněna vizuálnímu zobrazení.
Textová verze by vypadala takto:
Následovat plán redakčního kalendáře pro sociální média, abychom věděli, jaký typ obsahu je vyžadován -> provést si průzkum a najít odkazy, které budeme chtít zařadit -> vytvořit social media obrázky ke každému příspěvku -> plán příspěvků pomocí nástrojů Buffer nebo Edgar -> zhodnotit metriky a komentáře, abychom věděli, co můžeme udělat lépe -> v případě potřeby přeplánovat příspěvky -> sdílení předchozích úspěšných článků
detailně rozvrhnete dané odpovědnosti. Kromě toho, vytvořením „reakčního“ rozhodovacího schématu mohou tyto osoby odpovědné za sociální média zapojit i jiná oddělení jako např. IT, prodej nebo zákaznický servis za účelem získání zpětné vazby. Tato schémata pomáhají uživatelům správně porozumět politice firmy a následně reagovat na specifické konverzace v sociálních médiích, ať už se jedná o obchodní dotaz, nebo stížnost na váš produkt. Reakce na komentáře by pro vás měly být stejně důležité jako publikování obsahu, které je, jak jsme již zmínili dříve, na prvním místě.
Experimentujte s načasováním, obsahem i placenými službami
Ačkoliv se váš obsahový plán pro sociální média stává čím dál tím propracovanějším, přece jen zvažte i experimentování s obsahem. Pouze tak totiž zjistíte, co nejlépe funguje. Při pohledu na příspěvky, když se díváte na své příspěvky, které jste publikovali v rámci svých aktivních sociálních sítí, si položte následující otázky:
- Ovlivňuje úspěšnost příspěvků denní doba?
- Ovlivňuje frekvence přidávání příspěvků jejich viditelnost a úspěšnost?
- Jaký typ obsahu je nejpopulárnější? Měli bychom do svého redakčního kalendáře zařadit více obsahu tohoto typu?
- Mají příspěvky s vlastní grafikou vyšší úspěšnost a CTR?
A tak dále. Tyto typy otázek vám pomohou co nejlépe optimalizovat váš obsah na sociálních sítích, aby se stal viditelnějším, úspěšnějším a získali jste více publika. Jakmile budete mít nastavený plán v šabloně kalendáře, zadaná správná témata a příspěvky budou přidávány ve vhodném pořadí, sociální média pro vás budou mnohem lépe zvládnutelná. Získejte náskok před ostatními tím, že si správně nastavíte své procesy již nyní.
Až na vás tedy příští měsíc bude čekat pouze nepopsaná tabulka příspěvků, mějte na paměti, že dobrý obsahový plán je vynikajícím začátkem. Nebojte se s příspěvky experimentovat, zajímat se o názory (komunikace na sociálních sítích nesmí být jednostranná), a hlavně komunikujte pravidelně a k věci.
Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv
Zdroj: smallbiztrends.com, hootsuite.com, bufferap.com, socialmediaexaminer.com, wikihow.com, garyhyman.com