Spotřebitelé jsou zvídaví. Hledají nejlepší ceny, pátrají po nových produktech, zkoumají možnosti řešení svých problémů a používají k tomu vyhledávače více než jakýkoli jiný kanál. Marketéři a majitelé webů to dobře vědí, což je možná důvod, proč investují stále více prostředků do obsahu a SEO.
Co však marketéři ne vždy vědí, zejména ti z nás, kteří se věnují optimalizaci pro vyhledávače a tvorbě obsahu, je to, jaký obsah bude spotřebiteli vyhledáván a zároveň natolik dostatečně vysoce hodnocen algoritmem vyhledávače, aby si vysloužil přední pozice. Aby obsah úspěšně oslovil ty správné lidi, musí být splněny oba požadavky, a to není snadný úkol.
Abyste měli větší šanci dosáhnout úspěchu, musíte:
- vědět, co spotřebitelé hledají
- být schopni identifikovat vzory v těchto vyhledáváních, včetně významných klíčových slov
- porozumět vnějším faktorům, včetně konkurenceschopnosti u nejhodnotnějších vyhledávání a vlivů, jako je geografie, sezónnost a dopad světových událostí.
A to je jen začátek. Organické vyhledávání naštěstí zanechává na internetu stopu bohatou na data, kterou lze analyzovat a využít k podpoře udržitelné a vysoce výkonné SEO a obsahové strategie. Získání vysokých pozic není nikdy zaručeno, ale se správnými poznatky můžete získat výhodu, která převáží misky vah na vaši stranu.
Udržitelná, vysoce výkonná obsahová a SEO strategie začíná výzkumem
Obsah sám o sobě nevede k návštěvnosti - koneckonců méně než 10 % veškerého obsahu generuje vůbec nějakou návštěvnost - a SEO samo o sobě nevede ke konverzím. Získání smysluplné návštěvnosti z organického vyhledávání v praxi vyžaduje koordinaci SEO a obsahové strategie, jejímž základem je výzkum.
Aby bylo možné co nejlépe využít dostupná data týkající se obsahu, vyhledávacích aktivit a návštěvnosti webu, měla by SEO a obsahová strategie zohledňovat poznatky z výzkumu ve několika klíčových bodech:
- Stanovení výchozího bodu pro výkonnost webových stránek.
- Identifikaci příležitostí u jednotlivých témat, zjištění poptávky a porovnání s konkurencí.
- Vytvoření a optimalizace obsahu.
- Sledování, měření a zdokonalování obsahu a SEO.
- Stanovení výchozí úrovně výkonnosti webových stránek.
Pro vytvoření cílené SEO a obsahové strategie je důležité nejprve pochopit, jak si váš web vede v organickém vyhledávání. Toto úsilí by mělo zahrnovat jak obsahový, tak technický audit. Audity pomohou identifikovat a upřednostnit příležitosti a poskytnou výchozí úroveň, podle které bude možné měřit dopad strategie v průběhu času.
Z hlediska organického vyhledávání by měl obsahový audit identifikovat komplexní seznam klíčových slov - a tím i stránek -, která pomáhají webu nebo doméně v umístění ve vyhledávači. Stávající vysoce hodnocený obsah nabízí perspektivní model pro nový obsah. Posouzení témat, obsahu a struktury obsahu umožní identifikovat vzory, které lze využít v rámci širší strategie. Hůře hodnocená klíčová slova a stránky mohou představovat další příležitost k rychlému zisku, pokud se vám podaří tento obsah optimalizovat tak, aby získal vyšší pozici.
Vyhledávací algoritmy jsou automatizované. Kromě klíčových slov se spoléhají na technické signály nalezené v architektuře webu a stránek, které jim pomáhají kontextualizovat obsah na stránce a určit jeho hodnotu pro vyhledávající publikum. Audit technického SEO odhalí technické problémy a příležitosti a pomůže zajistit, aby web a stránka byly v souladu s osvědčenými postupy. To může zahrnovat prvky na stránce, jako jsou značky H1 a H2, stejně jako další aspekty technické kvality webu, jako je rychlost stránky a přívětivost pro mobilní zařízení nebo možnosti lepší kontextualizace obsahu, například přidáním odkazů na autoritativní obsah.
Identifikace příležitostí k tématům, měření poptávky a srovnávání s konkurencí
Většina příležitostí obvykle leží mimo stávající obsah. Relevantnímu potenciálnímu publiku jsou každý den předkládány výsledky nesčetných vyhledávání. Ve skutečnosti je SEO zodpovědné za více než 53 % návštěvnosti webových stránek. Tato vyhledávání obsahují pokladnici informací o klíčových slovech, stránkách, doménách a konkurentech, kteří jsou vysoce hodnoceni a získávají nejvíce kliknutí.
►Cílená SEO a obsahová strategie musí identifikovat a analyzovat vaše největší konkurenty, abyste je posléze mohli překonat.
Začněte tím, že pochopíte, jaká témata lidé vyhledávají a jaká klíčová slova a fráze k vyhledávání používají. V rámci těchto údajů identifikujte témata, která jsou pro vás nejvhodnější. Cílem je získat relevantní návštěvnost, u které je největší pravděpodobnost konverze. Stránka, která prodává sportovní boty, se bude chtít umístit vysoko ve vyhledávání například na výraz "dámské běžecké boty".
Analyzujte obsah, který se umisťuje na předních místech v požadovaných vyhledáváních. Je důležité si uvědomit, že ve světě vyhledávání se jedná o vaše konkurenty, kteří ale nemusí být stejní jako vaši tradiční konkurenti. Blog o kondičním běhání sice není obchodním konkurentem vašeho e-shopu se sportovními potřebami, ale pokud se umisťuje vysoko ve vyhledávání na výraz "dámské běžecké boty", je vaším konkurentem ve vyhledávání. Zjistěte, jaké konkurenční stránky a klíčová slova se dobře umísťují, a zohledněte to ve své obsahové strategii.
Vytvářejte a optimalizujte obsah
Veškerý provedený průzkum využijete při tvorbě a optimalizaci obsahu. Určete, co je pro vaši firmu důležité, a poté plánujte na základě základního výzkumu se zohledněním poznatků získaných z analýzy témat, klíčových slov a konkurence. Na základě toho poté vytvořte strategii obsahu pro vyhledávání.
Důležité je, že potenciál obsahu pro umístění ve vyhledávání závisí nejen na obsahu, ale i na jeho formátu. Stránka s výsledky vyhledávání (SERP) je mnohotvárný soubor typů výsledků, od tradičních webových výpisů, až po videa a obrázky, rychlé odpovědi a další. Pomocí správných nástrojů můžete zjistit nejen to, jaká témata a klíčová slova vám pomohou k vysokému umístění, ale i to, jaký typ obsahu je pro vysoké umístění nejvhodnější.
Sledování, měření a zdokonalování strategie obsahu a SEO
Pro zjednodušení hovoříme o cyklu výzkumu, tvorbě obsahu a optimalizaci jako o lineárním procesu, ale v praxi se jedná o smyčku. Výzkum není jednorázovou záležitostí, ale musí probíhat průběžně. Pozice ve vyhledávání jsou dynamické a algoritmy vyhledávačů se neustále mění, aby se zlepšila kvalita výsledků a přizpůsobily se technologickým inovacím.
Základní výkonnostní linie vytvořená na začátku obsahové a SEO strategie poskytuje rámec pro sledování a měření průběžné výkonnosti. O kolik se zvýšil nebo snížil podíl webu na uskutečněných konverzích? Které stránky se začaly řadit na vyšší pozice nebo se jejich pozice zlepšily? Co bylo příčinou těchto zlepšení a lze je využít pro další zvýšení výkonu? Která nová klíčová slova se objevila a u kterých zájem o vyhledávání poklesl?
Aktivní měření výkonu poskytuje poznatky potřebné pro průběžnou a cílenou tvorbu a optimalizaci obsahu. Průběžným sledováním metrik, jejich analýzou a vyhodnocováním se bude postupně zvyšovat viditelnost vašeho webu ve vyhledávání a na vaši stránku začnou proudit správní návštěvníci, kteří mají zájem o nákup vašich produktů.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com