E-mailový marketing představuje nedílnou součást marketingových aktivit, pomocí kterých navazujete a budujete vztah se svými stávajícími i potenciálními klienty a prokazujete svou odbornost. Zjistěte, jak na něj, aby byl co nejúspěšnější.
Řadíte-li se mezi odborníky pracující v sektoru finančnictví, především pak v oblasti daní, jistě víte, že konkurence je veliká a nalézt klienty a udržet si s nimi dlouhodobé vztahy není vždy úplně nejjednodušší. Ani v oblasti daňového poradenství se proto neobejdete bez propracované marketingové strategie, jejíž nedílnou a hlavně významnou součástí je e-mailový marketing. Proces je třeba přizpůsobit na míru vašim službám i požadavkům klientů, zároveň musí být ale co nejvíce zautomatizovaný, abyste zacílili správně a zároveň neplýtvali svým drahocenným časem.
►Věděli jste, že přibližně 80 procentům profesionálů pomáhá e-mailový marketing se získáním klientů a s budováním kvalitních vztahů s nimi? Výmluvným faktem je také návratnost investic neboli ROI, která je u e-mailového marketingu podstatně vyšší než u jakéhokoli jiného marketingového kanálu. Dle amerických průzkumů se u ROI počítá s odhadovanou návratností 36 USD za každý utracený dolar. Pokud tedy v současnosti nevyužíváte e-mail jako klíčovou marketingovou strategii pro své daňové podnikání, přicházíte o potenciální příjem.
Jak zahájit efektivní e-mailový marketing?
Než vůbec začnete rozesílat e-maily svým současným a potenciálním klientům, je třeba nejprve zvážit určité technikálie.
- Výběr poskytovatele e-mailových marketingových služeb
Jedním ze zásadních kroků je výběr poskytovatele e-mailových marketingových služeb. Tito poskytovatelé totiž nabízejí nejrůznější nástroje pro automatizaci e-mailů, jako jsou snadno použitelné šablony, které můžete využít k vytváření profesionálního obsahu e-mailů. Mezi tyto nástroje se řadí také software pro sledování dat, který vám může pomoci určit typ obsahu, jenž nejlépe upoutá pozornost publika, a zároveň vám tyto nástroje umožní celý proces e-mailových marketingových služeb co nejvíce zautomatizovat, abyste jimi strávili co nejméně času s co největším efektem. - Vytvoření seznamu klientů
Jakmile si vyberete poskytovatele e-mailových marketingových služeb, který bude odpovídat vašim potřebám, přichází na řadu otázka, koho vlastně oslovovat. Budete tedy muset integrovat svůj stávající seznam e-mailových kontaktů s poskytovatelem, kterého budete využívat. Do tohoto seznamu byste měli zahrnout minulé a stávající klienty a také všechny ostatní, kteří vám udělili povolení komunikovat s nimi prostřednictvím e-mailu. Vzhledem k tomu, že ale potřebujete oslovit i nové klienty, budete je potřebovat nějakým způsobem zaujmout a získat, abyste rozšířili svůj seznam e-mailů. Nejlépe toho dosáhnete, pokud například vložíte e-mailový registrační formulář na váš web. Jakmile se potenciální klienti přihlásí k odběru, automaticky se zaktualizuje již vytvořený seznam kontaktů a noví klienti budou dostávat vaše e-maily automaticky, aniž byste pro to museli něco dalšího udělat. - Vytvoření e-mailové šablony
A posledním zásadním krokem, který musíte podniknout, než se pustíte do rozesílání hromadných e-mailů vašim klientům, je vytvoření e-mailové šablony, kterou můžete upravovat pro veškerou odchozí e-mailovou komunikaci. Tuto šablonu byste si měli přizpůsobit tak, aby korespondovala s vaším webem a například logem vaší firmy, a to vizuálně i graficky – pokud totiž šablonu uzpůsobíte svému stylu, budete udržovat vaši značku konzistentní a zajistíte si tak, že vaši stávající i potenciální klienti rozpoznají vaše e-maily na první pohled.
Demonstrujte hodnotu, kterou klientům nabízíte
Jakmile máte nastaveny všechny technické věci, přichází na řadu tvorba samotného obsahu. A právě obsah by měl demonstrovat hodnotu, kterou klientům nabízíte, měl by z vás udělat experta ve vašem oboru. Vaše e-maily musí být natolik profesionální, že nikdo z těch, kdo si je přečte, nebude pochybovat o vaší odbornosti a hluboké znalosti daňové problematiky. Nezapomeňte proto myslet na následující:
- Vaše e-maily vždy překontrolujte z hlediska jazykového. Důležitá je nejen věcná správnost, ale i stylistika, srozumitelnost a dodržování pravidel pravopisu. Na trhu existují různé nástroje, které vám mohou pomoci upravit obsah, abyste pokaždé posílali ty nejlepší možné e-maily, jako je například online nástroj Grammarly, nicméně pokud si nejste touto činností jistí v kramflecích, obraťte se raději na profesionálního copywritera, nebo alespoň korektora, který vaše odborné texty „učeše“ do správné a čtivé podoby srozumitelné širokému spektru lidí. Mnohdy se totiž stává, že profesionálové ve svém oboru používají terminologii a obraty, které jsou pro ně naprosto srozumitelné, ale laici jim nerozumí.
- Jakmile vytvoříte kvalitní, informacemi nabitý a profesionálně zaměřený text, je třeba doplnit jej o vysoce kvalitní obrázky, které pomohou vašim e-mailům vyniknout, podtrhnou sdělované myšlenky a rozdělí text do přehledných bloků. Obrázky můžete používat své vlastní (vždy ale pamatujte na to, že musí působit profesionálně a být kvalitní), nebo můžete využít nejrůznější fotobanky – některé z nich nabízejí k dispozici obrázky zdarma, u jiných si budete muset za vybrané fotky zaplatit.
Co do e-mailů psát?
Častým problémem, který mnohdy nastává už na úplném začátku, je otázka, co vlastně do textů zasílaných e-mailů psát. Mají daňoví poradci opravdu zajímavá témata, která budou někoho zajímat? Nebudou se čtenáři nudit? Budou těmto tématům rozumět? Otevřou vůbec zaslaný e-mail, nebo je to jen ztráta času a zaslané e-maily budou bez přečtení odstraněny nebo označeny jako spam? Tyto otázky trápí řadu daňových poradců, ale vězte, že existuje opravdu nespočet témat, která jsou velmi zajímavá i pro úplné laiky. A osvěta v oblasti daní rozhodně prospěje širokému spektru lidí. Své rozesílané e-maily můžete rozčlenit do šesti základních kategorií, které jsou léty prověřené, a patří mezi nejběžnější typy zpráv, které můžete svým kontaktům bez obav poslat. Jaké to jsou? Seznamte se níže.
Buďte připraveni přivítat nové odběratele
Tím úplným základem, který byste měli na samotném začátku vaší strategie e-mailového marketingu naplánovat, je uvítací série e-mailů. Tu byste si měli předpřipravit a následně naplánovat tak, aby se maily automaticky začaly odesílat ve chvíli, kdy se někdo nový přihlásí k odběru vašeho newsletteru. Ideální uvítací série by se měla skládat ze dvou až tří e-mailů.
- V prvním e-mailu pošlete pouze krátkou zprávu, kterou poděkujete stávajícímu nebo budoucímu klientovi za přihlášení k odběru vašeho newsletteru. Měli byste ho také utvrdit v tom, že učinil správné rozhodnutí tím, že mu vysvětlí hodnotu a obsah vašich budoucích e-mailů, které mu budete posílat. Nezapomeňte ho také informovat o tom, že vždy budete odesílat pouze relevantní informace a vhodná je i zmínka o tom, s jakou frekvencí budou e-maily do jeho e-mailové schránky odesílány.
- Ve druhém uvítacím e-mailu nového odběratele vyzvěte, aby vás začal sledovat na vašich kanálech sociálních médií – nezapomeňte i na nich být aktivní a přidávat neustále aktuální obsah, který zaujme vaše návštěvníky.
- Ve třetím e-mailu, který už však není povinný a je pouze na vašem zvážení, jestli jej chcete poslat, je ideální prostor na seznámení se s vašimi odběrateli. Postavte tedy váš e-mail na bázi průzkumu, abyste zjistili, kdo jsou vaši klienti, co je zajímá a následně budete na základě těchto informací schopni segmentovat vaše e-mailové seznamy a posílat klientům obsah, který nejvíce odpovídá jejich potřebám
Pravidelná porce užitečných informací
Stejně jako ve všem, i u e-mailového marketingu platí, že důležitá je pravidelnost. Rozesílejte proto podle pravidelného plánu newslettery s aktualizacemi, novinkami nebo užitečnými tipy. Ideální interval pro zasílání newsletterů závisí na vás a vaší schopnosti vytvořit kvalitní a hodnotný obsah, nejčastěji to však bývá jednou týdně, dvakrát týdně nebo jednou měsíčně. Vždy při psaní vašeho newsletteru používejte stejnou šablonu přizpůsobenou graficky tak, abyste byli na první pohled rozpoznatelní. Nezapomeňte také zkontrolovat, zda je šablona přizpůsobena zobrazení na mobilních zařízeních. Své newslettery pak můžete ozvláštnit i začleněním multimediálních prvků, včetně obrázků a animací.
A o čem v newsletteru psát? Možností je celá řada, začlenit můžete například následující informace:
- Relevantní daňové novinky
- Tipy a triky pro vedení účetnictví
- Objasnění některých zákonů a vyhlášek, které jsou uplatnitelné pro širší publikum
- Informace o nadcházejících daňových termínech
- Změny v legislativě
- Aktualizace vašich nabízených služeb
Nezapomeňte na vzdělávání
Důležitou součástí e-mailových zpravodajů je také jejich edukační funkce. Kdykoli posíláte vzdělávací obsah, prokazujete, že jste odborníkem v oboru, který dokáže poskytnout skutečnou hodnotu. Zamyslete se proto nad otázkami, na které se vás klienti nejčastěji ptají, když se s vámi setkají v reálném životě. Na tyto otázky byste se pak měli snažit odpovědět také ve vašem vzdělávacím e-mailu. Vždy však myslete na to, že není vhodné používat obchodní žargon a používejte co nejvíce srozumitelnou řeč – myslete na to, že na druhé straně jsou lidé, kteří o daních třeba nemají vůbec žádné povědomí a potřebují vše vysvětlit takzvaně od A do Z.
Buďte tím, kdo myslí dopředu
V dnešní uspěchané době má řada lidí problém sledovat, co je vůbec za den. Natož pak hlídat, kdy je třeba podat daňové přiznány, vyplnit nejrůznější formuláře, nahlásit se k tomu či onomu. Váš e-mailový marketing proto může být také skvělou formou připomínek důležitých událostí. Zdvořilostně můžete svým klientům připomenout, že se blíží důležitý termín a je tedy načase, aby si zarezervovali vaše služby, abyste jim pomohli s veškerými daňovými záležitostmi. Do těchto e-mailových zpravodajů můžete rovnou začlenit tlačítko výzvy k akci (CTA), pomocí kterého se dostanou k pokynům, jak si rezervovat vaše služby.
Budujte si důvěru
E-mailový zpravodaj je také skvělou příležitostí, jak vašim odběratelům dokázat, že jste opravdovým daňovým specialistou, na kterého je možné se za každé situace spolehnout. Skvěle vám v tom poslouží reference dosavadních klientů, jež slouží jako sociální důkaz, že poskytovaná služba stojí za investici. Je nám jasné, že nechcete vaše kontakty spamovat referencemi ve dne v noci, což by stejně moc s vybudováním důvěry nepomohlo. Co však pomůže a je opravdu velmi efektivní, je vytvoření případové studie, ve které odběratelům vysvětlíte, jak jste klientovi/klientům pomohli svými službami – co díky tomu získali, kolik ušetřili, jaké řešení se nabízelo atd. Další možností, jak vybudovat důvěru u vašich klientů, je požádat minulé i stávající klienty o recenze, které můžete následně zahrnout do svých e-mailů – například v části: „Zde si můžete přečíst, co naši klienti říkají o našich daňových službách.“
Ptejte se, usnadní vám to vaši marketingovou strategii
Jedno staré pořekadlo říká, že kdo se neptá, nic se nedozví. A v oblasti marketingu to platí dvojnásob. Není ve vašich silách, abyste poznali osobně všechny své klienty a odběratele. Nevíte, kdo se skrývá na druhé straně, jací lidé odebírají vaše newslettery, jaké mají znalosti a povědomí o světě daní… A nejlepším způsobem, jak to zjistit, je zeptat se jich. Vytvořte proto ve svém e-mailovém zpravodaji průzkum, ve kterém se svých odběratelů zeptáte například na to, o jakých tématech by se rádi dozvěděli více, jaké služby využívají pro vedení účetnictví, s čím mají v oblasti daní největší problémy, co by ve vašich newsletterech ocenili či jaká frekvence zasílání newsletterů je pro ně nejakceptovatelnější. Na základě těchto informací získáte ucelený přehled nesmírně důležitých faktů, které vám pomohou při vytváření obsahu dalších newsletterů a umožní vám přesně zacílit a plnit požadavky vašich odběratelů. Není totiž nic lepšího, než dát těm, kteří vás sledují a důvěřují vám, to, co jim chybí a co potřebují.
Slovo závěrem
Vytvoření kvalitní strategie e-mailového marketingu vám umožní posunout vaše podnikání v oblasti daní na zcela novou úroveň. Není třeba investovat žádné velké finance a najímat si tým lidí, kteří se vám budou o rozesílání newsletterů starat. Plně postačí, když si najdete vhodného poskytovatele e-mailových marketingových služeb a uděláte první krok – tedy to, že si sestavíte seznam jmen a e-mailových adres vašich klientů, kteří vám udělili souhlas k e-mailové komunikaci. Jakmile vytvoříte tento seznam e-mailových kontaktů, můžete se soustředit na jeho rozšiřování a zasílání vysoce kvalitních zpráv, které mohou pomoci vaší firmě prosperovat. Každý krok, který uděláte, každý nově získaný odběratel a každý nový spokojený klient jsou dokonalou součástkou na vaší cestě k úspěchu, proto nespěchejte, ale postupujte kvalitně. Jen tak dosáhnete úspěchu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com