Jednou z hlavních výhod PPC kampaní je obrovské množství dat, které poskytují. To je váš klíč k lepšímu pochopení kampaně, cílové skupiny, spokojenosti zákazníků, úspěchů a neúspěchů a dalších údajů, které vám pomohou zdokonalit vaši marketingovou strategii. V tak rozsáhlém množství dat je lehké se ztratit. Věcí, které můžete měřit, je opravdu hodně - na které z nich byste se měli zaměřit, pokud chcete optimalizovat vaši PPC kampaň a jak vám dokážou s tímto úkolem pomoci?
Prokliky a zobrazení
Kliknutí a zobrazení, neboli imprese, jsou pravděpodobně dvě nejdůležitější metriky, zejména pokud chcete budovat povědomí o značce. Kliknutí na PPC reklamu je začátkem prodejního procesu a počet kliknutí přímo souvisí s tím, kolik peněz za ni utratíte.
Zde byste měli hledat trendy nebo odchylky v počtu kliknutí, které mohou naznačovat příležitosti nebo problémy. Pokud například počet prokliků roste, je možná na čase zvýšit rozpočet na nabídky klíčových slov (což lze pomocí umělé inteligence provést automaticky). Pokud však prokliky klesají, máte pravděpodobně nějaké problémy s textem reklamy nebo se zvolenými klíčovými slovy.
Cena za proklik (CPC)
Stejně jako prokliky vám může i cena za proklik prozradit velmi cenné informace o trendech. Hodnota CPC je založena na konkurenceschopnosti vámi zvolených klíčových slov, takže pokud se zvyšují, měli byste použít méně obecná klíčová slova (tzv. longtail keywords neboli klíčová slova s dlouhým ocasem), která přilákají cílenější návštěvnost. Můžete také zvýšit maximální nabídky na důležitá klíčová slova, abyste zůstali konkurenceschopní.
►CPC vám také mohou pomoci při tvorbě rozpočtu. Zvažte průměrné náklady na kliknutí, průměrný konverzní poměr a svůj cíl počtu prodejů za měsíc (kliknutí x konverzní poměr = počet prodejů).
Podíl impresí
Podíl impresí označuje procento všech potenciálních zobrazení vašich reklam. Pokud například na vaše klíčové slovo bylo provedeno 1 000 vyhledávání a vaše reklamy byly zobrazeny 700krát, máte 70% podíl impresí.
Google nabízí také dvě kategorie ztraceného podílu na impresi:
1. Ztráty způsobené rozpočtem
2. Ztráty způsobené pozicí reklamy
Tyto informace vám umožní zjistit, zda byste měli při snaze o vyšší pozice reklamy zvýšit rozpočet, zvýšit nabídky nebo zvýšit skóre kvality.
Míra konverze
Konverze jsou cílem většiny podniků a opět jsou zde důležité trendy. Změny konverzního poměru mohou být sezónní, nebo výsledkem konkrétnějších změn v odvětví. Zlepšení interakce se zákazníky pomáhá zvýšit konverzní poměr, ale někdy můžete zaznamenat pokles.
Co dělat, když zaznamenáte pokles konverzního poměru:
- Zkontrolujte, zda máte funkční sledovací kód.
- Ujistěte se, že všechny cílové URL adresy jsou funkční.
- Zkontrolujte vyhledávací dotazy a ujistěte se, zda se vaše reklamy nezobrazují při nesouvisejících vyhledáváních.
- Ujistěte se, že text reklamy není zastaralý.
- Zkontrolujte, zda vaše klíčová slova a reklamy jsou schválené.
- Ujasněte si, zda nedochází ke konfliktům s pozitivními a negativními klíčovými slovy.
Náklady na konverzi
Chcete-li zjistit, zda jsou vaše náklady na konverzi vysoké nebo nízké, musíte se rozhodnout, kolik jste ochotni utratit za získání jednoho prodeje. Vezměte v úvahu své marže a celoživotní hodnotu zákazníka. Je například pravděpodobné, že si vaše klientela bude muset každých několik měsíců znovu zakoupit vaše produkty? Rozrůstá se vaše zákaznická základna? Pokud ano, může se vám vyplatit vysoká cena za konverzi.
Míra prokliku (CTR)
Tato metrika vám pomůže porozumět vašim zákazníkům tím, že vám řekne, co u vaší cílové skupiny funguje a co ne. Například nízká hodnota míry prokliku pravděpodobně znamená, že se zaměřujete na špatné publikum, nebo se vám nedaří mluvit jeho jazykem tak, abyste ho přesvědčili ke kliknutí.
Míra prokliku se může v různých obdobích týdne lišit a lze ji vyhodnocovat jak na úrovni klíčových slov, tak i reklamy. Pokud jeden den klesne, nic se neděje. Srovnávejte ji po delších časových obdobích, např. týden či měsíc, abyste dostali relevantnější výsledky.
Skóre kvality
Skóre kvality se vypočítává na základě:
- CTR klíčového slova v minulosti.
- Vašeho celkového PPC účtu.
- Kvality vaší vstupní stránky.
- Relevance vašich klíčových slov v porovnání s textem reklamy a vyhledáváním uživatele.
Vaše skóre kvality je důležité, protože Google při určování pozice vaší reklamy zohledňuje právě toto skóre a výši nabídky klíčového slova. Vyšší skóre kvality někdy znamená přeskočení konkurenční reklamy s vyšší nabídkou.
Tímto způsobem Google zajišťuje, aby vyhledávané pozice reklam nebyly vyhrazeny těm, kteří zaplatí nejvíce. Vše se spíše řídí tím, co vytváří nejlepší zážitek pro uživatele. Pokud se trefíte na konkrétní klíčové slovo a poskytnete relevantní a kvalitní reklamu správnému publiku, vaše skóre kvality se zvýší.
Jak zvýšit skóre kvality?
- Vytvořte dobře organizované sady reklam.
- Mějte vstupní stránky s velkým množstvím klíčových slov, která se vztahují k inzerovanému tématu.
- Používejte stejná klíčová slova v textu reklamy i na vstupní stránce.
- Použijte výzvu k akci (CTA) a velmi jasně formulujte hodnoty, které nabízíte.
Celková hodnota konverze
Pokud chcete porovnávat mezi kampaněmi, skupinami reklam a klíčovými slovy, použijte celkovou hodnotu konverze. To může být užitečné při zjišťování, zda nakupující, kteří hledají konkrétní produkty, utrácejí více než ti, kteří hledají jiné produkty. Celková hodnota konverze jednotlivých produktů vám umožní zjistit, který z nich je lepší propagovat, protože přináší větší tržby. Pokud zvažujete strategii retargetingu, může být tato metrika také užitečná.
Věnujte pozornost metrikám
Výše uvedené metriky jsou velmi důležité pro optimalizaci vašich PPC kampaní. Pokud data, která z nich získáte, správně využijete, budou vaše PPC kampaně úspěšnější a vaše zisky větší. Studium takového množství dat vám možná může připadat náročné, ale uvědomte si, že data jsou vaším přítelem, a čas, který věnujete jejich pochopení, se rozhodně vyplatí, jelikož to znamená zvýšení vašeho zisku.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com