Click Trough Rate, tedy zkráceně CTR, je takzvaná míra prokliku. Poznejte, o co se jedná, a proč je tato veličina důležitá při hodnocení kvality vaší PPC reklamy v placené inzerci ve vyhledávání.
Každý vyhledávač klade velký důraz na patřičnou míru prokliku, protože při platbě za proklik vydělá tím víc peněz, čím víckrát uživatelé na reklamu kliknou.
CTR je ovšem nezbytným údajem také pro inzerenty, kteří podle jejího měření vidí, zda nastavili své reklamní sdělení správně a dokáží jím zaujmout potenciální zákazníky. Ti mají různé potřeby či přání a ve vyhledávači hledají odpovědi na své otázky.
Díky tomu přesně víte, co uživatelé chtějí, a co se v danou chvíli snaží najít. Vaším prvním krokem k uspokojení jejich potřeby je tedy umístění relevantní reklamy v placeném vyhledávání a CTR vám pomůže odhalit, zda se vám to daří a jste schopní přivést zákazníky na svůj web.
Jak CTR funguje
Míra prokliku je laicky řečeno procento zobrazení, která uživatele přimějí ke kliknutí. Když vaše reklama zaznamená 1 000 zobrazení a z toho 1 kliknutí, bude její CTR 0,1 %. Podle míry prokliku tak poznáte, nakolik reklamní kampaň odpovídá požadavkům uživatelů.
Vysoká CTR: Vaši reklamu mají uživatelé za velmi relevantní.
Nízká CTR: Reklama je mezi uživateli považovaná za málo relevantní.
Každá PPC kampaň cílí na to, aby přesně ti zákazníci, o které máte zájem, navštívili vaše webové stránky a provedli žádanou akci (nákup, stažení aplikace, vyplnění formuláře atd.), čímž dojde ke konverzi. Díky CTR pak můžete relevanci reklamy vylepšovat, což následně vede k navýšení počtu provedených požadovaných akcí.
Správnou míru prokliku ovlivňuje několik faktorů
Obecně nelze říct, jaká je správná míra prokliku, protože podobně jako u dalších záležitostí v PPC reklamě to není tak jednoznačné.
CTR se vztahuje především k:
- vašemu oboru
- seznamu používaných klíčových slov
- jednotlivým kampaním pod PPC účtem
Při hledání názvu vaší značky nebo značkového produktu může míra prokliku za použití značkových klíčových slov dosáhnout až na dvouciferné číslo. Naopak u běžných neznačkových slov a frází se může CTR dostat i pod 1 %.
Podle CTR vás také hodnotí roboti
Míra prokliku neurčuje pouze to, jak reklama odpovídá potřebám hledajících. Vyhledávače podle ní vaši kampaň také posuzují, díky čemuž se v SERPu můžete dostat na vyšší pozice.
PPC totiž není pouhá aukce a nefunguje tak, že kdo zaplatí nejvíc, zobrazuje svou reklamu automaticky na těch nejvyšších příčkách. Ty patří inzerentům s nejvyšším hodnocením reklamy, které CTR ve velké míře ovlivňuje.
Celá věc je ovšem ještě o něco složitější. Google totiž posuzuje skutečnou CTR oproti očekávané CTR přímo v čase aukce. Máte-li tedy hodně reklam s nízkou CTR, robot předpokládá, že i další nové reklamy přidané do vašeho Google Ads účtu na tom budou stejně a může je automaticky zařadit níže na stránku.
Z toho vyplývá, že je opravdu důležité porozumět významu CTR a snažit se její skóre vylepšovat, protože při nízké míře prokliku se bude vaše reklama zobrazovat na nižších pozicích bez ohledu na to, kolik do ní investujete.
Vyšší CTR = lepší skóre
Skóre kvality posuzuje relevanci inzerenta podle klíčových slov, textu reklamy a obsahu vstupní stránky. To znamená, že čím relevantnější jsou vaše reklamy a weby pro uživatele, tím dosahujete na lepší skóre kvality.
To se počítá z měření očekávané míry prokliku, relevance reklamy a dojmu ze vstupní stránky, přičemž dobrá míra prokliku vám pomůže získat vyšší skóre.
A přestože skóre kvality není rozhodující veličinou při aukci reklam, ukazuje na očekávaný výkon a má vliv na vaše CPC (platbu za klik). S jeho pomocí můžete určovat, jak se reklamy budou zobrazovat, ladit jejich texty a vylepšovat vstupní stránky.
Musí být nízká proklikovost vždy problém?
Možná vás teď napadá, že začnete optimalizovat své reklamní kampaně na co nejvyšší míru prokliku bez ohledu na ostatní metriky, jako je třeba konverzní poměr. To byste ale udělali velkou chybu.
Úspěch PPC kampaně nestojí na CTR a hodnocení. Když vypustíte reklamu se sdělením “Rozdávám iPhony zdarma!“, zaznamenáte bezpochyby vynikající míru prokliku, ale jestli není rozdávání mobilů vaším skutečným obchodním záměrem, k zisku vám taková reklama určitě nepomůže.
Proto při ladění kampaně věnujte pozornost nejprve obchodním metrikám a až po nich CTR.
Snažíte-li se prodat co největší množství produktů, a přitom mít co nejmenší výdaje, optimalizujte svou PPC kampaň na cenu za prodej.
Když potřebujete přivést co nejvíce potenciálních zákazníků za danou částku, optimalizujte na cenu za zákazníka.
Pokud vám nejde primárně pouze o zvýšení návštěvnosti, neměli byste brát CTR jako nejdůležitější klíčový ukazatel výkonnosti (KPI).
Existují ovšem také situace, kdy může být nízká míra prokliku užitečná. Třeba v případě využívání nejednoznačných klíčových slov, která nemají PPC marketéři zrovna v oblibě. Uživatelé totiž mohou vyhledávat vaše produkty či služby pomocí klíčových slov, která mají několik významů.
Jako příklad nám poslouží slovo “Zabezpečení“. Nabízíte podnikům fyzické zabezpečení objektů před vloupáním a použití “Zabezpečení“ jako klíčového slova se tak přímo nabízí. Jenže lidé mohou na internetu hledat:
- zabezpečení domácnosti
- zabezpečení Windows
- finanční zabezpečení
- zabezpečení auta
- zabezpečení na stáří
A to je jen několik málo naprosto nesouvisejících příkladů z mnoha možných. Rozhodnete se tedy inzerovat “Bezpečnost podniku“, což je pro vás relevantnější výraz. A i když se stále jedná o nepříliš jednoznačné slovo a CTR nemusí být úplně skvělá, získáte díky němu nové potenciální zákazníky za přijatelné peníze.
Vždy se zkrátka řiďte výkonem kampaně, a pokud vaše reklamy, klíčová slova a další náležitosti pracují v souladu s vaší obchodní strategií, nemusíte se až tak trápit nízkou mírou prokliku.
Vysoká míra prokliku může škodit
Zní to možná divně, ale i kvůli vysoké CTR mohou nastat potíže. Což poznáte podle toho, že při vysoké míře proklikovosti současně zaznamenáváte nízký konverzní poměr. Může to být způsobeno klíčovými slovy, která nesouhlasí se vstupní stránkou, nebo vaše vstupní stránka dál nezaujme a nedosáhne konverzí.
Špatně nastavená klíčová slova také mohou spouštět velké množství nepřesných vyhledávacích dotazů přivádějících nekvalifikované uživatele.
Závěr
Při analýze úspěchu či neúspěchu PPC kampaně je potřeba vnímat CTR v kontextu a součinnosti s celou řadou dalších měření.
Míra prokliku je pro PPC manažery podstatnou metrikou, se kterou se musí naučit pracovat a vyhodnocovat ji.
K úspěchu PPC kampaně povede optimalizace CTR jedině společně s optimalizací pro obchodní metriky.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com