Ať už se zaměřujete na technické SEO, optimalizaci obsahu, budování odkazů nebo lokální SEO, komplexní znalost všech digitálních marketingových kanálů a taktik by pro vás měla být prioritou.
Oblast SEO je v dnešní době velmi široká a úzce souvisí i s jinými odvětvími digitálního marketingu. Pojďme si probrat základy, které byste neměli ztratit ze zřetele, pokud chcete se svým webem dosáhnout úspěchu i v dnešní silně konkurenční době.
Pochopení vaší digitální prezentace ve všech ohledech
Jistě máte dobrý přehled o tom, kde a jak svou značku v online prostředí prezentujete. Víte vše o obsahu vašeho webu i o tom, kde a jaké PPC reklamy platíte. Pokud však aktivně nesledujete zmínky o vaší značce, relevantní obsah na sociálních sítích, online recenze a příchozí odkazy, máte skutečně jasný obraz o své webové prezentaci jako celku?
►Vaše online prezentace není jen to, co jste aktivně sami vybudovali. Naslouchání sociálním sítím, poznatky z vyhledávání a monitorování reputace vám pomohou inventarizovat a monitorovat vaši webovou přítomnost jako celek.
Základy fungování vyhledávačů
SEO je jednou z nejdůležitějších součástí digitálního marketingu. Důkladná znalost fungování vyhledávačů pomůže vám a vašemu týmu nejen optimalizovat obsah pro vyhledávání, ale také prohloubit pochopení toho, jak lidé vyhledávají, učí se, a také jak konzumují váš obsah.
Porozumění složitostem procházení a indexování stránek roboty vyhledávačů vám pomůže při strukturování webu a při pochopení toho, jak udělat procházení stránky co nejsnadnější pro uživatele.
Znalost toho, jak vyhledávací algoritmy hodnotí obsah vám zase pomůže lépe optimalizovat obsah a rychleji diagnostikovat problémy, pokud se nějaké vyskytnou.
Digitální uživatelská zkušenost a cesty zákazníků
Představa, že nahrajete stránky na server a zákazníci si vás najdou sami, bohužel v digitálním marketingu neplatí. Úspěch při získávání publika vyžaduje, abyste hluboce a smysluplně pochopili, kdo tito lidé jsou a jaké problémy pro ně řešíte.
Ví to i Google – jeho aktualizace algoritmů se stále více zaměřují na zlepšování zkušeností, které lidé získávají online, a na odstraňování třecích ploch v cestě každého zákazníka. Dnešní spotřebitel chápe, že obětování soukromí, které je neodmyslitelně spjato s online sledováním, je výměnou za něco hodnotného, a na oplátku proto očekávají personalizované zážitky. Tento holistický pohled na celý životní cyklus zákazníka bude v budoucnu hrát prim.
Základy analýzy konkurence
V online prostoru je pochopitelně také důležité sledovat, co dělají vaši konkurenti. Ovšem pozor, v online prostoru nemusí být konkurenti pouze ti, které za ně považujete.
Ano, soupeříte sice o návštěvníky s ostatními weby, které prodávají podobné produkty a služby jako vy, dnes však firmám konkurují mediální publikace, sociální sítě a fóra, profily firem na mapách, video kanály na YouTube a mnohé další informační zdroje.
►také stále více způsobů, jak kontaktovat potenciální zákazníky, například podcasty, video reklamy, push oznámení z geofencingu, influencer marketing, rozšířená realita a podobně.
Je nezbytné, abyste měli jasný přehled o tom, kdo a jak se dostává k vašim zákazníkům.
Analýza konkurence poskytne informace o možnostech digitální propagace, do kterých můžete investovat svůj marketingový rozpočet, aby se vaše značka udržela na vrcholu zájmu a měla náskok na všech možných marketingových kanálech.
Obsahový a digitální marketing
Obsah je natolik nedílnou součástí marketingového úspěchu, že jej v žádném případě nemůžeme opomenout. Některé firmy to řeší tak, že najímají scénáristy, editory, kameramany, fotografy a další kreativce. Jiní se rozhodnou rozšířit interní marketingové týmy o agenturu nebo kreativce na volné noze – nebo dokonce přenechávají produkci obsahu zcela externím dodavatelům.
Nejdůležitější není to, jak se vše sejde, ale to, že vaše značka má k dispozici lidi, procesy a nástroje, které jí umožní vytvářet a propagovat optimalizovaný obsah v takovém rozsahu, jaký vyžaduje poptávka vašeho publika.
Online reklama
Těžce vydobyté, dlouhodobé výsledky organického vyhledávání jsou velice cenné, ale většina digitálních marketingových strategií obsahuje také prvek placené propagace. Placená reklama má mnoho možností, ve kterých byste se měli orientovat. Rozšířit si znalosti základů online reklamy znamená porozumět:
- cenovým modelům placených médií, jako jsou PPC, CPM nebo CPC.
- reklamním platformám a taktikám vhodným pro vaše publikum.
- různým typům reklamních kreativ včetně textu, videa a obrázků.
- pokrokům v reklamních technologiích, jako je například Smart Bidding.
- otázkám ochrany osobních údajů a jejich dopadům na množství a kvalitu dat, která máte k dispozici.
- měnícímu se chování spotřebitelů a jeho dopadům na to, co by mělo zaznít v reklamním textu.
Snažit se neustále sledovat, co se děje ve stále se vyvíjejícím prostředí placených reklam, je nezbytné pro všechny digitální marketéry – nejen pro ty, kteří jsou přímo zodpovědní za správu PPC kampaní.
►Profesionálům v oblasti SEO, e-mailového marketingu a PPC reklamy může rozvoj hlubšího porozumění placeným reklamám pomoci lépe je využívat pro doplnění a rozšíření všech typů propagačních kampaní.
Sociální média
Sociální média jsou stále úžasným kanálem pro nalezení a zapojení potenciálních zákazníků. Měli byste se proto snažit vybudovat co nejsilnější online přítomnost na všech sociálních sítích, kde se pohybují vaši potenciální zákazníci. Pokud jste na některých méně aktivní, použijte popis nebo atributy vašeho profilu, abyste potenciální zákazníky nasměrovali na vaše aktivnější kanály.
Nezapomínejte, že Twitter, LinkedIn, Facebook a další sociální sítě mají vlastní vyhledávací funkce, které mohou spotřebitelé využít i k nalezení relevantních firem.
Na sociálních sítích spotřebitelé hledají značky, které jsou autentické a reagují. Možná si před konverzí přečtou recenze na Facebooku nebo na jiných sociálních sítích, takže sledování nových recenzí a reagování na ně je pro online úspěch klíčové.
►Mějte zavedené pracovní postupy pro komunikaci na sociálních sítích pro váš zákaznický servis a řešení problémů zákazníků, aby každá interakce byla co nejpozitivnější a nejužitečnější.
Základy webové analytiky
Pandemie koronaviru poučila nejeden marketingový tým o rizicích spoléhání se pouze na historická data, podle kterých se řídí budoucí výkonnost.
Ve světě, kde technologické inovace, finanční a socio-ekonomické a další faktory mohou v mžiku změnit podnikatelské prostředí, je mít přístup k analýzám návštěvnosti a výkonu webu v reálném čase (nebo co nejblíže reálnému času) naprosto nezbytné.
Opět se jedná o oblast, ve které nemusíte být zcela zběhlí, což vůbec nevadí. Nemusíte dosáhnout mistrovství v Google Analytics 4, abyste jej mohli využít pro svou firmu.
Spíše byste měli mít základní povědomí o tom, jaké analytické platformy jsou k dispozici, které typy dat přinášejí nejcennější poznatky, a jaké typy odborníků mohou nejlépe řídit vaše analytické procesy.
Toto povědomí vám pomůže sestavit tým a vybrat nástroje, které budete používat pro analýzu výkonu vašeho online byznysu.
Programování, strojové učení a automatizace
Automatizace marketingu není novinkou, ale velmi rychle roste. Díky strojovému učení a umělé inteligenci se také organická média stávají zajímavějšími, protože nám technologie skutečně pomáhají personalizovat obsah v reálném čase. Stále více se začíná zmiňovat pojem „metaverse“, který s pomocí nejmodernějších technologií, jako je rozšířená a virtuální realita, vytváří hlubší spojení mezi zákazníky a značkami a přináší plynulejší, pohlcující zážitky. Již brzy možná budou lidé trávit většinu času v metaverse, obrovském virtuálním vesmíru, do kterého budeme moci vnést prvky našeho fyzického světa, což přinese obrovské příležitosti pro marketing. Ať už vaše firma využívá inteligentní automatizaci v obchodních procesech, ke zlepšení cílení reklamy a návratnosti, nebo chce vytvořit zcela nový virtuální svět pro zákazníky, dobře vám poslouží, když budete mít přehled o nově vznikajících technologiích digitálního marketingu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com