„Získejte 50% slevu na krmivo pro psa.“ Pokud vlastníte psa, bude tato zpráva ve vaší doručené poště příjemným překvapením. Ale pokud psa nevlastníte, je pravděpodobné, že tento e-mail odstraníte dříve, než jej otevřete. Vlastníte přece kočku, tak proč dostáváte propagační e-maily týkající se krmiva pro psy? Je to pravděpodobně proto, že firma, která vám propagační e-mail zaslala, nevyužila segmentaci seznamu kontaktů.
Uvádí se, že 70 procent spotřebitelů je frustrovaných, pokud obdrží e-mail s obsahem, který pro ně není relevantní. E-mailový marketing funguje, ale bez správné segmentace mohou být vaše e-maily ignorovány, smazány nebo ještě hůře – čtenář se může odhlásit z vašeho seznamu adresátů, protože vaše e-maily pro něj nejsou relevantní.
►Segmentace umožňuje uspořádat vaše kontakty do různých skupin, takže můžete zasílat cílené e-maily, které jsou více relevantní k potřebám a zájmům čtenářů.
Seznam e-mailů lze rozdělit různými způsoby podle toho, co nabízíte, jaké informace o adresátech máte nebo o jaké informace se vaše publikum zajímá.
Začínáme se segmentací e-mailového seznamu
Jak začít segmentovat seznam e-mailů a zasílat adresátům cílenější kampaně? Je to jednoduché. Rozdělíte váš seznam adresátů na menší podskupiny lidí, kteří sdílejí společné vlastnosti, chování nebo zájmy.
Řekněme, že vlastníte obchod se sportovními potřebami, ve kterém je několik kategorií, které obsahují vybavení pro lyžování, fitness, atletiku, kulturistiku i vodní sporty. Lidi ve vašem seznamu kontaktů je možné rozdělit do spousty různých podskupin ať už demografických – podle věku, pohlaví, geografické polohy atd. –, nebo zájmově orientovaných podle různých sportů: fotbal, lyžování, kulturistika, běhání, plavání atd.
►Jakmile vaše kontakty rozdělíte do jednotlivých podskupin, budete moci pro každou z nich vytvořit cílený a relevantní obsah, který vaše potenciální zákazníky dokáže lépe oslovit.
3 způsoby, jak snadno segmentovat seznam e-mailů
Jste připraveni začít? Vyzkoušejte některou nebo všechny tyto strategie segmentace e-mailů:
1. Kontaktní a demografické údaje
Pravděpodobně již máte nějaké informace o svých zákaznících a kontaktech, které můžete použít pro účely segmentace. Pokud se jedná o vaše předchozí zákazníky, víte, kde žijí, znáte jejich pohlaví. Možná znáte jejich věk a informace o tom, jestli mají, či nemají děti. Přemýšlejte o údajích, které máte k dispozici, a uvažujte, zda má smysl podle nich seskupovat lidi. Existuje obsah nebo styl propagace, které by mohly být relevantní pro jednu skupinu a ne pro jinou? Pokud použijete předchozí příklad obchodu se sportovním vybavením, můžete mít kromě e-shopu i například kamennou prodejnu v určitém městě a chcete ji propagovat pouze lidem, kteří žijí poblíž. Segmentace podle bydliště je v tomto případě dobrý nápad. Vytvořte reklamní e-mail a pošlete jej pouze kontaktům, které žijí v blízkosti vaší kamenné prodejny.
►Pokud o svých kontaktech nemáte mnoho informací, můžete je požádat o další informace prostřednictvím kampaně typu „aktualizujte své kontaktní údaje“, nebo přidejte do přihlašovacího formuláře nová pole.
2. Zapojení a angažovanost
Studium toho, jak adresáti nakládají s vašimi e-maily, vám také může pomoci vytvořit cílenější seznam kontaktů. Můžete mít skupinu lidí, kteří vždy otevírají vaše e-maily a podnikají kroky, které chcete (kliknou na reklamu atd.), můžete tyto kontakty klasifikovat jako „Vysoce angažované“. Můžete však mít i jiné kontakty, které vaše e-maily čtou pouze příležitostně nebo vůbec ne – tyto si můžete označit jako „Potřebují více povzbudit“. Pro každý segment můžete vytvořit odlišné kampaně, jednu se zaměřením na udržení a druhou se zaměřením na generování zájmu o vaše e-maily.
Řekněme, že váš obchod začíná nabízet zbrusu novou kolekci sportovního oblečení pro nadcházející roční období. Segmentace založená na metrikách interakce s e-maily, jako jsou míra otevření a míra prokliku, umožňuje vytvářet cílenější zprávy. Pro „vysoce angažovanou skupinu“ můžete poslat jednoduchý e-mail s nabídkou a podrobnostmi o nové kolekci oblečení. V e-mailu pro segment „málo angažovaných“ můžete zahrnout další pobídku s 20% slevovým kuponem, abyste vzbudili zájem této skupiny.
►Rozdělení seznamu e-mailů na segmenty podle angažovanosti adresátů vám umožní přesněji cílit vaši reklamu a správnou nabídkou aktivovat i adresáty, kteří vaše e-maily ignorovali.
3. Zájmy
Dalším způsobem, jak segmentovat seznam kontaktů, jsou sdílené zájmy adresátů. Můžete tak vytvářet zprávy, které se týkají přímo toho, na čem jim záleží. Pokud ještě nemáte údaje o zájmech svých kontaktů, můžete je získat pomocí informací o tom, na co ve vašem e-mailu kliknou. Vytvořte e-mail s několika odkazy podle předpokládaných zájmů adresátů a sledujte, na který z nich kliknou. Poté je podle toho roztřiďte do jednotlivých segmentů. Následně jim můžete zaslat další relevantní e-maily o produktech nebo informacích, o které projevili zájem.
►Řekněme, že si někdo přečte e-mail a klikne na další informace o posilovacích strojích. Jeho e-mail se automaticky přidá do segmentu „kulturistika“. Nyní mu můžete posílat propagační nabídky, pokaždé když aktualizujete vaši nabídku posilovacích strojů a výživových doplňků pro kulturisty.
Tyto segmentované seznamy odběratelů můžete rozšířit také umístěním odlišných registračních formulářů na stránky vašeho webu, které se zabývají konkrétním tématem, takže si návštěvníci mohou sami vybrat, jaké e-maily budou přednostně přijímat. Například byste mohli mít jeden registrační formulář na stránce s běžeckými botami a jiný na stránce s potřebami pro bojové sporty. Když návštěvník vašeho webu vyplní formulář na stránce s běžeckými botami, automaticky se přidá do seznamu kontaktů „běhání“ a začne dostávat aktualizace a propagační akce o potřebách pro běžce. Díky tomu se zvýší váš konverzní poměr, jelikož nebudete zákazníky obtěžovat informacemi, které je nezajímají.
Je tedy segmentace seznamu kontaktů komplikovaná nebo časově náročná? Ne. Pokud používáte správné nástroje digitálního marketingu, segmentace je velmi snadná a časově nenáročná. Samozřejmě, čím více informací o svých kontaktech máte, tím přesnější můžete vytvořit segmenty pro zasílání e-mailů, které jsou zákazníkům přímo šité na míru.
Zlepšete své podnikání pomocí segmentace seznamu e-mailů
Pokud chcete, aby váš e-mail marketing správně fungoval a vaše e-maily generovaly požadované akce, musí být pro adresáty zajímavé a relevantní.
Nikdo nedostává rád e-maily s nabídkami, které jej nezajímají a obtěžují jej. Vytváření segmentů v seznamu kontaktů je způsob, jak tohoto cíle dosáhnout. Díky segmentaci a cílenému obsahu bude mít každý adresát pocit, že s ním mluvíte přímo a že obdržel nabídku, která je určena právě pro něj. Vždy posílejte správné e-maily těm správným osobám.
"Existuje mnoho způsobů, jak můžete své kontakty rozdělit na jednotlivé segmenty. Čím větší seznam kontaktů máte, tím víc možností segmentace se nabízí."
Pochopte, jak vaši adresáti přemýšlí, co je trápí a co hledají, a poté jim udělejte nabídku přímo na míru. Nemusíte mít mnoho segmentů, pokud nabízíte pouze jednu profesionální službu. V takovém případě můžete rozdělit kontakty podle toho, jak lidé s vámi komunikují. Pokud však máte mnoho produktů a služeb, možná budete chtít vytvořit více podrobných segmentů, tak aby vaši adresáti získali více informací o tom, co je pro ně relevantní.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com