Každá SEO kampaň začíná komplexním průzkumem. Ujistěte se, že vaše počáteční měřítka jsou správná. Potom proveďte hloubkovou analýzu konkurence. Nakonec zjistěte, zda jsou vaše data od začátku přesná a úplná.
- Jak se vašemu webu daří?
- Jaká klíčová slova hodnotíte?
- Podle jakých klíčových slov jsou hodnoceni vaši konkurenti?
- Kolik odkazů má váš web v současné době?
- Jaké zpětné odkazy mají vaši konkurenti?
- Jaké chyby má váš web z technického hlediska?
Spustit SEO kampaň bez sběru těchto důležitých dat je stejné, jako jít v noci do lesa bez čelovky. Nebudete mít žádný směr a můžete skončit kdekoli, jen ne nahoře ve výsledcích Google.
Tento průvodce se zabývá různými datovými body a tím, kde tyto informace jednoduše získáte. Pro všechny tyto datové body používáme produkty Semrush nebo Google.
Srovnávání pomocí Google Analytics a Google Search Console
Pokud už máte na svém webu nainstalovanou službu Google Analytics a získáváte důležitá data, můžete získat různé datové body kliknutím na Přehled publika, Přehled akvizice a Srovnávání publika.
Hned co prozkoumáte Google Analytics a Google Search Console a vytvoříte své srovnávací přehledy, můžete začít analyzovat data ze Semrush.
Pohled na srovnávací přehled vašeho webu z ptačí perspektivy
Ze všeho nejdříve si udělejte přehled o tom, jak si váš web aktuálně vede. Následující snímek obrazovky ukazuje přehled domény v Semrush:
Tento přehled poskytuje řadu datových bodů o aktuálním stavu webu, včetně následujících:
- Návštěvnost z organického vyhledávání
- Návštěvnost z placeného vyhledávání
- Zpětné odkazy
- Nejlepší organická klíčová slova
- Nejlépe placená klíčová slova
- Celkový počet klíčových slov, která jsou hodnocena
- Indexované stránky
- Klíčová slova podle záměru
Kliknutím na tento přehled získáte podrobnější informace, nebo můžete přehled exportovat a získat přehled o všech svých počátečních výchozích údajích.
Dále si vytvoříme skutečný přehled ke stažení s vlastními údaji.
Vytvořte základní sestavu
Pro tento přehled použijeme funkci vytváření přehledů Semrush.
V Semrush si vytvořte přehled pro svou stránku. Začněte spuštěním auditu webu. Až budou data auditu kompletní, vytvořte novou sestavu. Zde můžete vidět příklad šablony pro základní sestavu:
Tuto šablonu můžete použít k vytvoření vlastní a pomocí možnosti Rychlá úprava změnit adresu URL.
Organický výzkum
Přejděte na Organický výzkum a zadejte doménu svého webu. Tímto způsobem si vytvoříte následující zprávu o organickém výzkumu:
Tady věnujte zvýšenou pozornost číslům pro položky Klíčová slova, Návštěvnost, Náklady na provoz. Tyto metriky vám umožní dobrou orientaci v průběhu kampaně.
Zde je jejich význam:
Klíčová slova: Počet klíčových slov, pro která se vaše stránky umístily mezi 100 nejlepšími.
Návštěvnost: Odhadovaná návštěvnost na základě počtu hodnocení klíčových slov, jejich pozice a odhadovaného objemu.
Náklady na provoz: Jedná se o sumu, kterou byste museli zaplatit službě Google Ads, abyste získali organickou viditelnost. Toto číslo se navyšuje tím, jak hodnotíte klíčová slova, která jsou trakční a nižší v nákupní ceně. Čím více jsou lidé ochotni za klíčová slova nabídnout, tím vyšší je jejich hodnota. Jde o skvělou metriku zajišťující to, že web necílí pouze na klíčová slova bez transakční hodnoty a umožňuje ukotvit „hodnotu“ vaší organické SEO kampani.
Návštěvnost značky: Klíčová slova, která zahrnují název vaší značky. To je ovlivněno povědomím o značce, kampaněmi na sociálních sítích a tradičními reklamními metodami.
Neznačkový provoz: Klíčová slova, která neobsahují název vaší značky.
Přehled stránek
Dále můžete sledovat konkrétní grafy přepínající mezi návštěvností a klíčovými slovy. Zde je graf pro pole Trend organických klíčových slov:
Zde můžete vidět všechna potenciální klíčová slova od prvních tří dolů, ale pomocí zaškrtávacích políček můžete vybrat, která z nich chcete zobrazit:
Má vaše organická návštěvnost a klíčová slova trend klesající, nebo stoupající? Mění se v čase?
Můžete také kliknout na Návštěvnost a zobrazit graf odhadované návštěvnosti:
Můžete také změnit časové období, abyste viděli celé období nebo měsíc, šest měsíců, jeden rok, dva roky.
Pozice
Kliknutím na položku Pozice uvidíte následující tabulku:
Na této obrazovce se můžete hlouběji ponořit do hodnocení klíčových slov a určit, kolik se jich řadí na konkrétní pozice. Přehled hodnocení klíčových slov si můžete také exportovat do tabulky poskytující následující metriky:
- Záměr – je klíčové slovo nahoře, uprostřed, nebo dole na cestě k nákupu.
- Pozice – pozice na žebříčku vašeho konkrétního klíčového slova.
- SF – vyhledávací funkce, jako je graf znalostí, mapy nebo pole Lidé se také ptají.
- Dif. – informuje o všech změnách pozice konkrétního klíčového slova.
- Provoz – odhadovaný provoz na základě odhadovaného objemu a aktuální polohy.
- Návštěvnost % – procento návštěvnosti přivedené na web s daným klíčovým slovem za zadané období.
- Objem – celkový objem vyhledávání klíčového slova.
- KD (Keyword Difficulty) – odhaduje, jak těžké by bylo umístit se pro dané klíčové slovo ve výsledcích vyhledávání. Když je procento vysoké, zvyšuje to obtížnost.
- CPC (USD) – cena za proklik daného klíčového slova v USD.
- URL – tento sloupec představuje hodnocení adresy URL ve výsledcích vyhledávání Google pro dané klíčové slovo.
- Poslední aktualizace – to je, kdy bylo dané klíčové slovo naposledy aktualizováno v Semrush.
Doporučujeme tuto tabulku exportovat a uložit ji s datem prvního spuštění. Tak ji můžete použít pro své srovnávací přehledy v budoucnu.
Změny pozice
Když kliknete na kartu Změny pozice, uvidíte následující:
Prohlédněte si přehled změn klíčových slov. Uvidíte následující nadpisy:
Všechny změny pozice – zobrazuje celkový počet změn klíčových slov pro analyzovanou doménu.
Vylepšené – zobrazuje počet klíčových slov, u kterých analyzovaná doména zlepšila své hodnocení v SERP.
Nové – toto je celkový počet nových klíčových slov, která se skutečně umístila.
Odmítnuto – zobrazuje počet klíčových slov, jejichž výkon klesl.
Ztraceno – zobrazuje počet klíčových slov, pro která analyzovaná doména zcela ztratila svou pozici v SERP.
S těmito daty lépe určíte, kam umístit vaše SEO priority v rámci benchmarkingu. Pomocí kombinace klíčových slov a stránek můžete zaměřit své úsilí v oblasti SEO a vytvářet experimenty SEO v průběhu kampaně.
Stránky
Nyní se podívejme na to, které stránky na vašem webu dosahují skvělých výsledků a podle kolika klíčových slov se každá stránka hodnotí.
V této části jsou uvedeny konkrétní metriky, například:
- URL – stránka, pro kterou se sestavují metriky.
- Klíčová slova – počet klíčových slov, podle kterých se daná adresa URL umísťuje mezi 100 nejlepšími výsledky vyhledávání Google.
- Klíčová slova reklam – zobrazuje počet klíčových slov, která přivádějí uživatele prostřednictvím placených reklam zveřejněných v SERP Google.
- Návštěvnost – množství odhadovaného organického provozu přiváděného do analyzované domény.
- Návštěvnost % – procento návštěvnosti přivedené na web.
- Zpětné odkazy – počet celkových zpětných odkazů, které odkazují na konkrétní URL.
Kliknutím na jednu ze stránek získáte další podrobnosti o každé konkrétní stránce.
Subdomény
Karta Subdomény organického výzkumu společnosti Semrush vám pomůže odhalit kritické informace o subdoménách, jako je odstranění přesměrování (je-li potřeba), stanovení strategie založené na odstranění subdomény (pokud je požadováno) a zatěžující prvky domény, které je nutné odstranit.
Teď už dobře rozumíte aktuálnímu stavu vašich stránek. Dalším krokem je prozkoumat vaši konkurenci a konkurenční prostředí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com