Vynikající marketingový plán vás může dostat daleko před vaši konkurenci a zajistit vám úspěch v podnikání. To se ovšem snadno řekne, ale hůře udělá. Současný marketing digitálního věku je velmi složitý proces, kde vše souvisí se vším. Staré marketingové metody už nejsou tak účinné a nové neustále vznikají. Pojďme se společně podívat na několik tipů, které vám mohou pomoci k dosažení vysoké úrovně optimalizace marketingu.
Kroky pro optimalizaci marketingu
Předtím, než začnete vytvářet a optimalizovat váš marketingový plán, je důležité mít jasnou představu o vašich cílech a strategiích. Jen tak totiž můžete dosáhnout úspěchu. V opačném případě budete zbytečně utrácet čas a peníze. Určete váš cíl, stanovte si, o kolik procent chcete růst za určité období, koho chcete svou marketingovou strategií oslovit, co tito vaši potenciální zákazníci hledají a potřebují, a jak jim váš produkt či služba dokáže pomoci. S jasnou představou o těchto věcech se můžete pustit do optimalizace vaší marketingové strategie.
1. Určete svůj cíl
Jistě, konečným cílem každého podnikatele je vydělat peníze. Co však váš zákazník musí udělat,
aby se dostal k vaší nabídce, proč by měl váš produkt vlastně chtít a co musí udělat, aby si jej mohl koupit? Co musíte udělat vy, abyste zákazníka dostali tam, kam potřebujete? Pokud je vaším cílem prodávat své produkty či služby, měli byste přemýšlet o tom, co uživatel dělá těsně před nákupem. Vaším cílem by neměl být pouze prodej, ale zejména zákazník.
►Každý obchodník chce prodávat co nejvíc svého zboží, ale přílišné soustředění se na prodej produktu může často odvrátit pozornost od toho, co se musí stát, aby se prodej uskutečnil.
2. Jaký růst očekáváte?
Naplánování růstu, kterého chcete dosáhnout, je nesmírně důležité pro celý proces marketingu. Musíte vědět, jaké jsou vaše růstové cíle, než najmete někoho, kdo na vašem marketingu bude pracovat. Pokud plánujete hodně růst, musíte to zohlednit také v plánování vašeho rozpočtu, což samozřejmě ovlivní vaši celkovou marketingovou strategii.
Optimalizace marketingového procesu vyžaduje, abyste plánování růstu provedli včas. Neměli byste však mít očekávání, která jsou nerealistická. Vždy musíte zvažovat, jak velkého růstu je možné dosáhnout, jak velký je cílový trh a jaká je konkurence.
►Správně a realisticky naplánovaný růst vám pomůže nejen s rozpočtem a personálním obsazením, ale s celým procesem optimalizace marketingu.
3. Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci
Abyste dokázali efektivně propagovat váš produkt, musíte si uvědomit, kdo jsou vaši zákazníci. Určete si konkrétní demografickou skupinu a věnujte čas jejímu pochopení. Kdo jsou lidé, kteří již váš produkt kupují, a kdo jsou lidé, které teprve chcete jako zákazníky získat? Jaké mají cíle, jaké problémy je tíží? Mohou mít nějaké společné zájmy nebo koníčky? Kolik jim je většinou let? Tyto informace jsou pro úspěch marketingové kampaně naprosto klíčové.
Demografický výzkum vám umožní zjistit, kde můžete nejlépe investovat svůj reklamní rozpočet, abyste získali co největší návratnost. Z demografických údajů můžete například zjistit, kde vaši potenciální zákazníci tráví nejvíce času online. Je to Facebook, Instagram nebo jiná platforma? Důležité je také to, v jakou denní dobu tyto weby nejčastěji používají.
►Porozumění vašemu publiku zvýší vaše šance na úspěch.
4. Zjistěte, co vaši zákazníci chtějí
Pro úspěch v marketingu je důležité nejen zjistit, kdo jsou vaši zákazníci a kde tráví nejčastěji svůj čas, ale také co a proč hledají. Preference zákazníků se časem pomalu mění s tím, jak přicházejí a odcházejí různé módní trendy. Udělejte si proto čas a zjišťujte, co zákazníci hledají online, co nakupují v obchodech a proč všechny tyto věci dělají. Preferují spíše levné neznačkové zboží, nebo jsou ochotni si připlatit za kvalitu? K čemu používají produkty, které nabízíte? Jaké konkrétní problémy jim vaše produkty pomáhají řešit?
►Zůstaňte v kontaktu s preferencemi vašich zákazníků a přizpůsobte jim své marketingové úsilí.
5. Jaká je vaše konkurenční výhoda?
Proč by si zákazník měl kupovat produkt právě od vás? Co mu dokážete nabídnout navíc oproti konkurenci? Snažte se vytvářet drobné konkurenční výhody, které mohou zákazníka přesvědčit, že vaše nabídka je lepší než ta od konkurence. Nemusí jít pouze o nižší cenu, i když ta samozřejmě také zabírá. Můžete mu nabídnout dopravu zdarma, lepší zákaznický servis, dárek k nákupu, slevový kupon k dalšímu nákupu a spoustu dalších věcí.
►Snažte se být vždy o krok před konkurencí. Zjistěte, co vaši konkurenti nabízejí, a poskytněte zákazníkovi o něco lepší služby.
6. Optimalizujte stránky pro vyhledavače
Jelikož je návštěvnost z vyhledavačů velmi důležitá pro každý byznys, neměli byste optimalizaci pro vyhledavače (SEO) v žádném případě opomíjet. SEO je způsob, jak zajistit, aby byl váš web dobře hodnocen algoritmy vyhledavače. Je to proces, který je poměrně složitý a časově náročný, přesto však velmi důležitý. Sestává jednak z úpravy vlastního webu, tak aby byl pro vyhledavače srozumitelný a přinášel návštěvníkům odpovědi na otázky, které vyhledavačům kladou, ale i z úpravy externích faktorů hodnocení, jako jsou například zpětné odkazy a sociální signály (sdílení na sociálních sítích a podobně).
►Pokud vám optimalizace vašeho webu připadá příliš složitá, obraťte se s důvěrou na naši marketingovou agenturu, která má s optimalizací pro vyhledavače dlouhodobé zkušenosti a skvělé výsledky.
7. Používejte sociální sítě
Sociální sítě jsou místem, kde stále více lidí tráví většinu svého času. To z nich činí ideální prostředí, kde můžete najít nové zákazníky. Sociální sítě navíc shromažďují o svých uživatelích obrovské množství údajů, díky kterým můžete cílit na konkrétní lidi například podle jejich zájmů, situací, ve kterých se momentálně nacházejí, věku, místa bydliště a mnoha dalších kritérií.
►Snažte se své potenciální zákazníky oslovit tam, kde se jich nachází nejvíce – na sociálních sítích. Jejich výhodou je také možnost velmi přesného cílení.
8. PPC reklama
PPC reklama je forma marketingu, při které platíte za jednotlivá kliknutí na vaši stránku. Můžete ji použít ve vyhledavačích (Google Ads nebo česká PPC platforma Sklik), popřípadě na sociálních sítích.
Protože tyto platformy shromažďují spoustu demografických údajů o svých uživatelích, mohou přesně určit, u kterých má vaše reklama největší šanci na úspěch, a zobrazit jim ji ve správný čas. Jelikož PPC platformy chápou, které produkty uživatelé skutečně chtějí koupit, mohou přesně cílit na jednotlivé uživatele.
►Namísto zobrazování otravné reklamy tisícům lidí, kteří o ni nestojí, se vaše PPC reklama stane vítaným zážitkem pro uživatele sociálních sítí, jelikož nabízí produkty, o které má uživatel skutečně zájem.
Marketingovou strategii nelze plánovat jen tak od boku. Měli byste předem vědět, kdy a jak budete implementovat každou z jejich částí, kolik to bude stát a proč to vlastně děláte. Měli byste také mít reálnou představu o tom, kolik práce jednotlivé části marketingové strategie zaberou, abyste dosáhli výsledků podle vašich představ.
Marketingová optimalizace je proces, který vyžaduje velké množství znalostí a zkušeností. Je jasné, že ne každý má čas studovat obsáhlé prameny informací, zejména o SEO a PPC marketingu. Pokud jste v marketingu noví a nemáte čas studovat pokročilé metody, obraťte se s důvěrou na nás. S marketingem máme bohaté zkušenosti a s optimalizací vaší stránky vám rádi pomůžeme.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com