5 publikačních kanálů, které by měl aktivně sledovat každý obchodník

5 způsobů, jak zaujmout zákazníky pomocí příběhů
Věděli jste, že blogování mělo svůj počátek na internetu jako pouhé „milý deníčku“, v němž krátce po zrodu internetu začali nadšenci psát své hluboké myšlenky a postřehy?

5 způsobů, jak zaujmout zákazníky pomocí příběhů

Malé podniky nemohou počítat s marketingovými rozpočty, jaké mají k dispozici velké korporace typu Apple nebo Coca-Cola. Je však možné, že ale vysoký rozpočet na marketing vůbec nepotřebují. Mohou totiž použít i jinou marketingovou zbraň, která jim pomůže vyrovnat tuto finanční nevýhodu a odlišit se od konkurentů – „příběhy“..

Vyprávění příběhů můžete použít k získání pozornosti vašich cílových zákazníků a souznít tak s nimi na emocionální úrovni. Tento způsob funguje v každé oblasti působení, protože se opírá o psychologii člověka oproti různým marketingovým trikům, které pouze upoutávají pozornost. Následujícími pěti způsoby můžete zaujmout své zákazníky na bázi vyprávění silných příběhů.

Zvolte ve svém příběhu správného protagonistu

Většina firem tráví spoustu času vyvíjením kvalitních produktů a služeb, což je stojí nemalé peníze. A na své produkty jsou tyto firmy pochopitelně hrdé. Díky tomu mají pak právě tyto firmy tendence diskutovat podrobně o produktech, které vyrábějí.

Potenciální zákazníci ale nemají zájem o to, aby centrem pozornosti byl jen váš produkt. Zajímá je pouze omezený kontext týkající se produktu, který budete prodávat, a to: co právě jim tento konkrétní produkt přinese? Proto nechte přímo své zákazníky , aby se stali hlavními hrdiny vašeho příběhu. Soustřeďte se na příběh z jejich pohledu a na to, co je nejlépe přesvědčí o tom, že právě vy jste tou nejvhodnější společností, která uspokojí jejich potřeby. Váš marketing pak začne znít jako konverzace, které si zákazníci sami představují ve své mysli.

Udržet pozornost zákazníka zkrátka není jednoduché. Na to, abyste ho zaujali, máte jen několik vteřin. Vaše reklamní kampaň musí být pro zákazníka zajímavá a poutavá. Vytvořte proto obsah, který zákazníky stimuluje ke sdílení. Rychle, dobrovolně a bez jakéhokoliv procesu schvalování. Nechte vaše zákazníky, aby byli hrdiny vašich příběhů, a sdělujte jim tyto příběhy na jejich úrovni. Zdůrazněte v textu, jak se vaše produkty či služby dotýkají běžného života. Tento způsob propagace v ČR praktikuje jen malá hrstka firem. Začněte i vy, a buďte o krok napřed...

Stanovte si, jak moc budete investovat

Starost o osud Středozemě nás neustále nutí číst Pána prstenů. Neustále sledujeme film „Ďábel nosí Pradu“, abychom zjistili, zda někdy skončí trápení Anne Hathaway, které pochází od její nemilosrdné nadřízené.

Vaše nelehké rozhodnutí, zda budete vyrábět šunkový, nebo krůtí sendvič, není pro zákazníky dostatečně zajímavé a jen velmi těžko vzbudí zájem. Vaše investice proto musí být mnohem větší. Velké množství zákazníků se drží v komfortní zóně bez jakékoliv akce. A spousta z nich si ani neuvědomuje, jak moc by se zlepšil a usnadnil jejich život díky vašemu produktu nebo službě.

Co když se ale hrdinové z vašich marketingových příběhů nestanou zároveň vašimi zákazníky? A co dělat, aby se tak stalo? Vyjasněte jim, na co sázíte, vysvětlete jim vše od počátku. Když budete k marketingu takto přistupovat, dáte lidem důvod číst vaše příběhy. A oni pak budou podporováni k tomu, aby se zároveň stali kupujícími.

Snažte se zapůsobit na více smyslů

Úspěšní vypravěči své příběhy zpestřují smyslovými detaily, které podpoří představivost. Představujeme si pak, že jsme na tom úžasném místě, přímo v příběhu uprostřed velkolepé akce. Tu samou taktiku můžete využít v rámci svého marketingu. Zapůsobením na pět smyslů docílíte toho, že si zákazníci ve svých myslích začnou vytvářet obrazy a vnímat vaše sdělení mnohem intenzivněji.

Mnoho podniků se drží marketingu na přísně logické úrovni. Takové příběhy rozhodně mají svůj čas i místo, ale můžou vaše zákazníky neuvěřitelně nudit. Vložte do vašeho marketingu emoce. Výsledek vás možná překvapí.
Používejte v rámci svých příběhů popisy a metafory, díky kterým vaši cíloví zákazníci budou vidět, cítit a slyšet, jak rozdílné mohou být jejich životy díky vašemu produktu nebo službě. To vše podpořte logickými prodejními parametry, jako jsou vlastnosti a technické specifikace produktu.

Jděte přímo k jádru věci

Myslíte si, že film „Zachraňte vojína Ryana“ by byl lepší, kdyby začínal třiceti-minutovým úvodem o historii Třetí říše? Vidíte, také si toto nemyslíte. Film vás zaujme hned od začátku právě proto, že jste přímo vtaženi do děje. V případě zmíněného filmu vojáci zaútočí na pobřeží Normandie. Na to, abyste si získali něčí pozornost, máte jen pár vteřin. Pokud toto nezvládnete, zákazníci si rychle najdou jednoho z vašich konkurentů. O co se vaši zákazníci zajímají nejvíce? Co jim v noci nedá spát? Získejte své zákazníky svými nejsilnějšími stránkami – ovládejte je na emocionální úrovni.

Začněte u svých konečných cílů

Zeptejte se několika malých podniků na jejich marketingové cíle. Většinou se dočkáte jen velmi zdvořilých, ale nejasných odpovědí, jako je „opakovaná viditelnost“ nebo „posilování povědomí o značce“. Tyto odpovědi mohou fungovat u korporátních společností s velmi vysokým marketingovým rozpočtem, ale rozhodně nejsou vhodné pro malé společnosti, které vyžadují téměř okamžitou návratnost investice..

Od začátku tedy mějte na paměti svůj konečný cíl. V případě každého marketingového materiálu, který vytvoříte, si pečlivě promyslete, jakou konkrétní akci od svého zákazníka požadujete. Může to být například vyplnění emailu, konzultace, vyzkoušení vašeho nového softwaru a další. Když pochopíte a předem si stanovíte, k jakému cíli chcete dojít, můžete zdokonalovat své zaměření a vyhnout se tak nestálé pozornosti. Naopak, nebudete ztrácet pozornost cenných zákazníků.

Udržet pozornost zákazníka zkrátka není jednoduché. Na to, abyste ho zaujali, máte jen několik vteřin. Vaše reklamní kampaň musí být pro zákazníka zajímavá a poutavá. Vytvořte proto obsah, který zákazníky stimuluje ke sdílení. Rychle, dobrovolně a bez jakéhokoliv procesu schvalování. Nechte vaše zákazníky, aby byli hrdiny vašich příběhů a sdělujte jim tyto příběhy na jejich úrovni. Zdůrazněte v textu, jak se vaše produkty či služby dotýkají běžného života. Tento způsob propagace v ČR praktikuje jen malá hrstka firem. Začněte i vy, a buďte o krok napřed...

A jak využijete strategii vyprávění příběhů v rámci svého marketingu vy?

zdroj:ducttapemarketing.com, writtend.com, businessnewsdaily.com, socialmediaexaminer.com, mcngmarketing.com

Autor: Marek Novák

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp