Asi není sebemenších pochyb o tom, že reklamní systém společnosti Google, tedy Google Ads, patří k těm, které inzerenti využívají pro nastavení a správu PPC reklam nejčastěji. Mezi jeho hlavní výhody patří především vysoká flexibilita, přesné cílení a jednoznačné a podrobné statistiky. I proto popadaly spoustu inzerentů záchvaty vzteku, když v roce 2020 společnost Google oznámila, že omezí určité funkce v přehledu vyhledávacích dotazů. Tím v podstatě sebrala inzerentům vítr z plachet, protože jim sice ponechala přehled o tom, na které dotazy se jejich reklamy zobrazují, ale omezila je počtem – pokud totiž nedosáhnou zobrazení dostatečného objemu, dotazy se inzerentům nezobrazí, protože by nebyla zachována anonymita uživatelů. Inzerenti se proto začali bouřit a společnost Google částečně vyslyšela jejich stížnosti. Nic ale není tak jasné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pojďme se tedy podívat, co se od té doby událo, jaké změny vás jakožto inzerenty čekají a jak co nejlepším způsobem využít data, která vám zůstala k dispozici.
Co se změnilo
Jak už jsme zmínili výše, zásadní problém při nastavování a správě PPC reklam vznikl ve chvíli, kdy Google na podzim roku 2020 oznámil, že omezí viditelnost dat v přehledu vyhledávacích dotazů, aby zachoval soukromí mezi hledajícím a inzerentem. Řada inzerentů se proto obrátila na společnost Google s žádostí, aby jim poskytla data, na která mají právo. Při své aktualizaci v roce 2021 Google tyto žádosti částečně vyslyšel, i když omezení stále zůstala – 9. září 2021 Google uvedl, že s okamžitou platností se budou ve statistikách zobrazovat vyhledávací dotazy, které získaly zobrazení, ale žádná kliknutí (což už byste měli vidět ve správě svých PPC reklam). Od té chvíle se tedy nezobrazovaly pouze oblíbené dotazy, na které uživatelé kliknuli, ale i historické údaje, a to od data 1. února 2021.
Vstřícný krok následován krokem zpět
Aby však nebylo moc důvodů k radosti, rozhodla se společnost Google výměnou za zpřístupnění jednoho zrušit druhé. A proto v únoru 2022 odstraní z přehledů historie vyhledávacích dotazů ty dotazy, které nesplňují limit pro ochranu soukromí stanovený v září 2020. Od tohoto měsíce už tedy neuvidíte vyhledávací dotazy s nízkým objemem za období před zářím roku 2020, ale veškeré dotazy (tedy jak ty před zářím 2020, tak i po něm) budou mít stejná omezení – zobrazí se pouze dotazy s dostatečně velkým objemem, aby bylo chráněno soukromí uživatelů. Dle manažera společnosti Google Pallaviho Nareshe to ale není ztráta, kterou byste se měli nějak extrémně trápit: „Většina inzerentů i nadále uvidí většinu svých dotazů, které proběhly před 1. zářím 2020...Odstraňujeme pouze historické dotazy, které nesplňovaly nové limity pro vytváření přehledů vyhledávacích dotazů, které jsme stanovili v září 2020. Tato data odstraňujeme jako součást našeho trvalého úsilí o to, aby byly naše limity ochrany osobních údajů konzistentní v rámci společnosti Google.“
►Staré vyhledávané výrazy, které uživatelé vyhledávali před rokem a více už stejně většinou nepředstavují užitečné informace. Celkově by vás tedy změna, která přichází v únoru 2022, neměla nijak zásadně ovlivnit.
Jaký zaujmout postoj k těmto změnám
Změny, které se v reklamním systému Google Ads odehrávají, jsou sice poměrně výrazné, nikoliv však průlomové, a vždy existuje cesta, jak z nich vytěžit maximum. Pojďme se tedy podívat na to, co můžete udělat pro to, aby vás tyto změny Googlu ovlivnily co nejméně.
Proveďte inventuru
Jelikož možná přijdete o data vyhledávání, která byla provedena do září 2020 (v závislosti na limitech ochrany soukromí), doporučujeme vám, pokud to ještě stihnete, udělat inventuru veškerých hledaných výrazů z minulosti, které byste mohli využít jako klíčová slova, vylučující slova nebo návrhy textů reklam v budoucnu.
Sledujte aktuální vyhledávání
Mnoho inzerentů opustilo v důsledku změn v září 2020 sledování výsledků vyhledávání, což je velká škoda. Pravidelné kontroly přehledu vyhledávacích dotazů by měly být i nadále součástí rutiny PPC auditů. Vyhledávání se zobrazením, avšak bez kliknutí mohou být stejně vypovídající, protože vám ukazují, že tito uživatelé nechtěli z nějakého důvodu kliknout na vaši reklamu. Měli byste se tedy zamyslet nad tím, co byste mohli změnit, aby došlo ke zlepšení CTR (například vylepšení nadpisů nebo přidání rozšíření).
Zaměřte se na Insights
Byť Google trochu ztížil inzerentům práci, přesto vám poskytne něco nového – nový beta nástroj ve formě stránky Insights, kde budete mít k dispozici řadu zdrojů, které přinesou informace o trendech ve vašem odvětví a zároveň vám budou nápovědou k celkovému výkonu. Proto byste tuto stránku rozhodně neměli přehlédnout – je třeba z ní vytěžit maximum. Sama společnost Google vydala ke stránce Insights následující prohlášení: „Naším cílem je poskytnout vám hlubší pochopení toho, jak vás vaši zákazníci nacházejí ve Vyhledávání. V nadcházejících měsících vám na stránce Insights poskytneme ještě více zdrojů, které vám pomohou porozumět tématům vyhledávacích dotazů, která přispěla k výkonu vašich kampaní – a to i tehdy, když se tyto dotazy neobjeví v přehledu vyhledávacích dotazů.“
Další pomocné nástroje
Kromě výše uvedeného beta nástroje budete mít k dispozici i další data, a to prostřednictvím Statistik aukcí a Trendů Google. Statistiky aukcí jsou skvělým výchozím bodem, odkud začít, protože i když neuvádějí, jaká vyhledávání spustila zobrazení vaší konkurence, alespoň víte, kdo další s vámi sdílel SERP (= stránku výsledků vyhledávání). To je klíčové pro pochopení konkurenčního prostoru ve vašem oboru.
Trendy Google vám zase pomohou získat lepší představu o vyhledávacích dotazech, o které se lidé zajímají, v průběhu času a místa.
Rada na závěr
Ať už výše uvedené změny hodnotíte pozitivně či negativně, jedno je jasné – Google je společnost, která se neustále vyvíjí, takže se musíme připravit na to, že nás další změny neminou. O tom, jestli budou pro inzerci dobré či špatné, se dá zatím jen polemizovat. Proto je důležité vzít si z každé změny to podstatné a využít ji ve prospěch svého podnikání. Věříme, že výše uvedené tipy vám pomohou vyrovnat se se změnami v Google Ads a budete z nich nakonec jen těžit.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com