Zjistěte, jak zlepšit uživatelský dojem návštěvníků z mobilních telefonů

Optimalizace pro mobilní telefon
Mobilní telefon či tablet používá k přístupu na internet stále více lidí. Co to znamená pro majitele stránek?

Mobilní zařízení stále více dominují internetu. Podle statistik z roku 2020 již více než polovina přístupů na internetové stránky pochází z mobilních telefonů a tabletů. Optimalizace vašeho webu pro mobilní uživatele je proto zcela logický a nezbytný krok, bez kterého se v současnosti již žádný majitel online byznysu neobejde.

Bohužel však spousta majitelů webů tuto skutečnost zcela či částečně opomíjí, a jejich weby nedokážou poskytnout uživatelům optimální zážitek. To však negativně ovlivní nejen potenciální konverzi uživatele v daném okamžiku na jeho mobilním zařízení, ale také pravděpodobně zanechá celkový negativní dojem z vaší značky.  

Návštěvnost z mobilních zařízení je jiná než z desktopu. Lidé, kteří přistupují na stránky z mobilu, obvykle nemají čas čekat, než se stránka načte, proto pokud není vaše stránka dostatečně rychlá, uživatel ji prostě opustí a jde jinam. Velmi důležitým prvkem je také přehlednost. K čemu je na mobilním telefonu stránka, která se zobrazuje tak malým písmem, že ji nikdo nepřečte?

Pokud design vaší stránky není responzivní, to znamená, že se automaticky nepřizpůsobuje velikosti displeje, mobilní uživatelé pravděpodobně půjdou raději k vaší konkurenci.

Zkontrolujte mobilní návštěvnost a mobilní konverze

Pro zjištění, jak to vypadá s návštěvností z mobilních zařízení a s jejím výkonem, a také pro identifikaci potenciálních problémů se podívejte do Google Analytics. Zde v přehledech publika zjistíte, jaké procento vaší návštěvnosti přichází z mobilních telefonů a jaký je jejich výkon ve srovnání s jinými zařízeními. Pokud zjistíte, že u návštěvníků z mobilů dochází k výrazně větší míře okamžitého opuštění, doba strávená na stránce je velmi krátká a míra konverze je mnohem nižší než u jiných zařízení, je to jasným ukazatelem potřeby zaměřit se na optimalizaci mobilních zařízení.

I v případě, že na webu máte responzivní zobrazení a domníváte se, že se načítá celkem rychle, neměli byste usínat na vavřínech. Vždy je co zlepšovat. Aby uživatelský dojem vašich návštěvníků byl co nejdokonalejší, měli byste pravidelně kontrolovat, zda váš web neobsahuje nějaká problematická místa, kde by se mohli vaši návštěvníci zadrhnout. Jak taková místa identifikovat?

Naslouchejte zpětné vazbě vašich zákazníků

Dejte svým návštěvníkům příležitost, aby se vás mohli ptát na různé otázky související s vaším webem. Jednak jim tím vyšlete pozitivní signál, že vás jejich názory zajímají, a navíc se dozvíte, jak váš web vnímají ti, pro které je určen. Možná zjistíte, že jim vadí některý z prvků webu, u kterého by vás to ani nenapadlo. Možná jsou pro ně některé části webu matoucí nebo nedostatečně srozumitelné. Možná je některé z akčních tlačítek příliš nenápadné, a lidé tak nevědí, jak pokračovat v nákupu. Možná se web nezobrazuje správně na některých typech telefonů atd. Možných třecích ploch je opravdu hodně a vaší snahou by mělo být všechny je identifikovat a odstranit.

Návštěvnost z mobilních telefonů

Responzivní web, nebo speciální verze webu jen pro mobily?

Kromě responzivního zobrazení stránek existuje ještě jedna možnost, jak zajistit návštěvníkům optimální uživatelský zážitek - samostatné stránky optimalizované přímo pro mobilní telefon. Tento typ optimalizace může být výhodný v případě, že vaši mobilní návštěvníci vyžadují o hodně odlišný přístup než návštěvníci z desktopu, a proto je lepší místo přizpůsobování původního designu vyrobit kompletně novou verzi stránek. Oba způsoby jsou použitelné a pochopitelně mají své výhody a nevýhody.

Výhody a nevýhody responzivních stránek pro mobilní zařízení a samostatných mobilních stránek

Hlavní výhodou responzivního zobrazení je fakt, že potřebujete jen jeden web. Ať už na web přijdete z jakéhokoli zařízení, jde pořád o tu stejnou stránku, která je však pomocí CSS stylování upravena tak, že se na různých velikostech displeje zobrazuje jinak. Můžete změnit prakticky cokoli, co je v možnostech kaskádových stylů. Na druhou stranu, pokud byste chtěli vstupní stránku změnit ještě více, může být pro vás výhodnější použít samostatné stránky určené pouze pro mobilní telefony. Varianta separátních stránek pro mobilní zařízení má ovšem několik velkých nevýhod, kvůli kterým se příliš nepoužívá. Jde totiž o samostatnou stránku, takže vlastně musíte udržovat dvojnásobné množství obsahu. V případě, že se rozhodnete na svém webu změnit nějaké informace, musíte to udělat na desktopové i mobilní stránce, což v případě rozsáhlejších projektů může být poměrně hodně práce navíc.

Díky tomu, že desktopová i mobilní stránka jsou dva samostatné subjekty, jsou tak vnímány i vyhledávači. Budete si proto muset zajistit mnohem větší množství zpětných odkazů než v případě jednoho webu.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli variantu, nezapomeňte na důkladné průběžné testování. Sledujte a vyhodnocujte, jak se stránky chovají na různých zařízeních, jak se mění doba strávená na stránce, míra okamžitého opuštění a, co je nejdůležitější, konverzní poměr. Mobilní zařízení pomalu přebírají vládu nad internetem a s nimi se mění i online chování uživatelů. Optimalizace stránek pro mobilní telefony a tablety by proto měla být prioritou každého majitele webu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp