Současná doba změnila způsob, jakým lidé nakupují. Stále více firem přechází na online prodej a e-shopy rostou jako houby po dešti. Stejně jako v reálném světě, kde jsou kromě obchodů i velká nákupní střediska, která zajišťují svým obchodníkům více zákazníků, tak i na internetu existuje jejich obdoba v podobě velkých online tržišť, jako je například Amazon, který umožňuje e-shopům prodávat zboží globálně po celém světě, bez nutnosti omezovat se na svůj lokální trh. Získáte tak mnohem více zákazníků, proniknete do dalších zemí světa, a to vše bez nutnosti tvořit nový web, zřizovat si doménu, napojovat platební bránu, zpracovávat všeobecné obchodní podmínky nebo vymýšlet obchodní a reklamní strategie. Tohle vše zařídí Amazon, který si za to bere provizi z vašich tržeb.
Rozhodli jste se prodávat své produkty na Amazonu? Výhodou je obrovské množství potenciálních zákazníků, nevýhodou je velká konkurence. Amazon prodává více než 75 milionů produktů po celém světě. Mezi všemi těmito produkty musíte zajistit, aby kupující váš produkt našli a následně si ho koupili. Proto musíte vědět, jak svůj výpis na Amazonu optimalizovat.
Co znamená optimalizace produktů na Amazonu
K vyhledávání a řazení zboží používá Amazon vlastní algoritmus založený na titulku a popisu produktů. Poté porovnává to, co nakupující zadá do vyhledávání (např. "červené běžecké boty"), se svým algoritmem, aby zjistil, které produkty nejvíce odpovídají dotazu nakupujícího.
Dotaz na produkt však může vrátit tisíce výsledků, z nichž některé se samotným dotazem souvisejí jen nepatrně. Nemusíte však své klíčové slovo, v tomto případě "červené běžecké boty", umisťovat do každé věty vašeho profilu, abyste dosáhli co nejvyššího umístění. Při popisu produktu pro Amazon však musíte rozumět tomu, co prodáváte a jak jsou klíčová slova strukturována.
Udělejte si průzkum
Pokud jde o to, jak optimalizovat výpis na Amazonu, nejprve si udělejte průzkum trhu. To znamená, že je třeba zjistit, kdo jsou vaši cíloví zákazníci a jak velkou máte na trhu konkurenci.
V případě červených běžeckých bot chcete vědět, jaká věková a sociální skupina nejvíce potřebuje běžecké boty a jaké barvy preferuje. Pokud je trh již plný červených běžeckých bot, možná budete muset změnit své zaměření.
Vaše konkurence
Před sestavením seznamu produktů se podívejte na své konkurenty. Jak vypadají jejich názvy a popisy produktů? Jaká klíčová slova použili ve svých titulcích? Možná je napadla některá slova, o kterých jste neuvažovali, nebo naopak používají taková, se kterými byste nechtěli, aby byl váš výrobek spojován.
Podívejte se, jak vypadají jejich obrázky, a rozhodněte se, jaké obrázky chcete použít vy, aby vaše výrobky vynikly. Nezapomeňte, že o pozornost zákazníků se uchází miliony dalších výrobků a ten váš se musí od ostatních lišit, ne být stejný.
Název produktu
Amazon povoluje pro název vašeho produktu přibližně 200 znaků. Nepovoluje tzv. keyword stuffing, což znamená nadměrné použití jednoho klíčového slova za účelem maximalizace návštěvnosti.
Optimalizace názvu produktu znamená udělat jej takový, aby byl co nejrelevantnější k tomu, co zákazník hledá. Doporučuje se například:
- Nepoužívat slova, které jsou pravdivá pouze dočasně, například "nový" nebo "ve slevě".
- Nepoužívat příliš dlouhé popisy.
- Vyhnout se pravopisným chybám.
- Nepoužívat v popisu výrazy, které by mohly být vnímány jako hanlivé, urážlivé nebo rasistické.
Klíčové vlastnosti
Pod názvem produktu jsou uvedeny jeho klíčové vlastnosti. Amazon povoluje v části klíčových vlastností 1 000 znaků a až pět bodů s odrážkami. Při vyplňování byste měli mít na paměti několik věcí:
- Klíčová slova. Právě zde je místo pro umístění všech klíčových slov, zejména těch, která jste nepoužili v názvu produktu.
- Vlastnosti a výhody. Krátký, úderný popis toho, k čemu slouží váš produkt a proč je lepší než produkt konkurence.
- Zaměřte se na věci, které nakupující opravdu chtějí vědět. Pokud prodáváte například boty či oblečení, měla by zde být uvedena například velikost.
Popis produktu
Popis produktu je hlavní částí vaší nabídky. Na optimalizaci popisu produktu máte 2 000 znaků - udržujte proto věty krátké a výstižné a odstavce rozdělte nadpisy, které popisují váš produkt, ideálně pomocí klíčových slov.
Informujte nakupujícího o všem, co je na výrobku jedinečné, a o všech jeho různých variantách (například velikostech a barvách), které jsou k dispozici. Vyzdvihněte výhody a vlastnosti produktu. Zmiňte se o všech vlastnostech, kterými se liší od konkurence a kvůli kterým by si ho lidé mohli chtít koupit.
►Vyhněte se přehnanému vychvalování (např. "nejlepší běžecké boty všech dob") nebo slibům, které nemůžete splnit (např. "tyto boty vám vydrží navždy"). Nesnažte se shazovat konkurenci ani se hanlivě vyjadřovat o její horší kvalitě.
Klíčová slova
Klíčová slova jsou vyhledávací výrazy, které používají nakupující na internetu k tomu, aby našli to, co chtějí. Amazon dává prodejcům pro klíčová slova přísný limit 250 bajtů. Pokud nevíte, co je to bajt, jde o jedno písmeno nebo číslici, popřípadě dva speciální znaky.
►Amazon doporučuje zahrnout do klíčových slov synonyma, ale nemusíte uvádět běžné překlepy. Pokud však existují alternativní názvy produktu, měli byste je uvést.
Vynechejte to, co Amazon nazývá "stop words". Jedná se o slova jako "a", "ale", "nebo" a ve vyhledávacích termínech nejsou potřeba. Vyhledávače všeho druhu tato malá zbytečná slova stejně neberou v potaz a jen vám vyčerpají limit bajtů.
Subjektivní výrazy jako "nejlepší", "největší" a "nejvíce" také nepoužívejte, stejně jako to, co Amazon nazývá "dočasnými výrazy", jako je "ve slevě". Tato slova vám optimalizovat váš produkt nepomohou, protože je algoritmus Amazonu ignoruje.
►Hledanými výrazy by měla být obecná, běžná podstatná jména. Neměla by se používat obskurní synonyma a obchodní názvy. Snažte se používat slova, která by použil průměrný zákazník, nikoli slova, která by ho pravděpodobně nenapadla.
Obrázky
Amazon umožňuje používat k propagaci vašich produktů fotografie a obrázky. Jak se říká, obrázek vydá za tisíc slov. Bohužel je také pravda, že špatný obrázek vydá za tisíc špatných slov, takže byste se měli snažit, aby vaše produktové fotografie byly co nejlepší.
Přidávání vhodných fotografií je ideální způsob, jak optimalizovat výpisy na Amazonu, aniž byste přidávali další slova.
- Použijte jasný obrázek hlavního produktu na bílém pozadí. Díky tomu obrázek vynikne, i když se zmenší na miniaturu.
- Amazon vyžaduje, aby produkt zabíral 85 % plochy obrázku. To umožňuje změnu velikosti.
- Na hlavním obrázku nesmí být další objekty.
- V hlavním obrázku není povolen žádný text.
►Hlavní obrázek je jednoduše obrázek předmětu, který prodáváte. Na doplňkových obrázcích poté můžete svůj produkt ukázat v kontextu, z různých úhlů, v detailu, s dalšími předměty apod.
- Zvolte správně zvětšení. Amazon umožňuje zvětšení miniatury na doporučených 2500 pixelů.
- Používejte více obrázků. Pokud váš produkt nevypadal dobře na požadovaném bílém pozadí hlavního obrázku, můžete na dalších obrázcích použít například černé pozadí.
- Pokud je to vhodné, použijte snímky produktu v akci, popřípadě jeho nákresy, grafy a další grafické prvky, které jej zvýrazní.
►Na Amazonu je k dispozici obsáhlý seznam požadavků na obrázky produktů, takže byste se měli před přidáním fotografií seznámit s aktuálním zněním podmínek.
Recenze a hodnocení produktů
Jednou z nejúčinnějších forem reklamy je doporučení od jiných lidí. Právě k tomu slouží recenze a hodnocení produktů. Zboží s vysokým počtem kladných recenzí je mezi zákazníky mnohem více oblíbené a daleko lépe se prodává. Je proto potřeba mít co nejvíce těch kladných a co nejméně těch záporných.
►Pokud zatím recenze nemáte, nebo jich máte málo, můžete vaše zákazníky požádat, aby zanechali krátkou recenzi či hodnocení, pokud byli s produktem spokojeni.
Jak optimalizovat svou nabídku na Amazonu
Mějte na paměti, že optimalizace výpisu produktů nikdy nekončí. Nezapomeňte si pravidelně číst recenze a v případě potřeby provádět změny. Pokud se vám podaří váš výpis na Amazonu správně optimalizovat, dostane se vaše zboží k milionům zákazníků z celého světa a tento prodejní kanál se stane významným zdrojem vašich příjmů.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com