Pro adresáta není většinou mezi různými typy e-mailů velký rozdíl. Marketingoví profesionálové však rozlišují různé typy e-mailů, podle toho, v jaké situaci, jakým způsobem a jaké zákazníky se snaží oslovit. Jeden z často opomíjených, přesto však velice efektivních typů e-mailů je takzvaný transakční e-mail. Pojďme se na něj nyní zaměřit a povědět si něco o tom, jak využít jeho skutečný potenciál.
Co je to transakční e-mail
Na rozdíl od marketingových e-mailů, které jsou většinou nevyžádané, transakční e-mail dostanete, jelikož jste o to požádali nebo jde o potvrzení určité transakce. Může jít o nákup v e-shopu, žádost o zaslání nového hesla nebo potvrzení registrace. Zatímco běžné marketingové e-maily jsou hromadně rozesílány, transakční e-mail má jediného adresáta, vás.
►Díky tomu má tento typ zprávy osmkrát vyšší míru otevření i míru prokliku.
Marketingové a transakční e-maily pečlivě oddělujte
Transakční a marketingové e-maily byste měli vždy odesílat ze dvou různých IP adres. Transakční e-maily totiž nemusejí splňovat podmínky, které ukládá legislativa hromadným komerčním sdělením. Nemusí například obsahovat odkaz na odhlášení, jelikož se nejedná ani o nevyžádanou, ani o reklamní nebo hromadnou zprávu. Naopak, jde o zprávu, kterou uživatel sám vyvolal některou ze svých akcí na webu.
Protože transakční e-maily jsou mnohem účinnějším marketingovým nástrojem než běžný emailing, měli byste je oddělit už na úrovni IP adresy, aby nedocházelo k poškozování jejich pověsti a eventuálnímu zablokování jako nevyžádané pošty.
►Pokud by se poskytovatel e-mailových služeb, jako je Seznam, Gmail nebo Centrum, rozhodl, že IP adresu, ze které posíláte transakční e-maily, zablokuje kvůli rozesílání nevyžádané pošty, měli byste vážný problém.
Důsledné oddělení transakčních a marketingových mailů má ještě jednu výhodu. Můžete takto sledovat každý z těchto marketingových kanálů zvlášť a vidět naprosto jasně, jak se vaše strategická rozhodnutí promítají do jejich skutečného výkonu. Pokud byste někde udělali chybu a e-mail marketing nefungoval zcela podle očekávání, budete moci rychleji chybu identifikovat a odstranit.
Pozor na reklamní sdělení v transakčních e-mailech
Osminásobná míra otevření a prokliku se skvělá, není-liž pravda? Tak co kdybychom do transakčního e-mailu vložili nějaký ten marketingový odkaz, co říkáte? Pokud vás napadají podobné myšlenky, dobře si je nejdřív rozmyslete. Je samozřejmě v pořádku, když bude e-mail obsahovat odkaz zpět k vám na web. Můžete zákazníkovi nenásilně nabídnout zboží nebo služby, které doplní nebo rozšíří funkce výrobku, který si zakoupil (delší záruka, náplně, periferní zařízení apod.).
Pokud to však přeženete a budete posílat e-maily plné agresivních reklam, problémy s doručitelností vaší pošty na sebe nenechají dlouho čekat. Vaše e-maily začnou padat do hromadné pošty, a za chvíli na tom budete stejně jako s komerčními e-maily. Vaše práce s oddělením od marketingových e-mailů by byla zcela zbytečná.
"Přijatelná forma marketingového sdělení, které můžete připojit k transakčnímu e-mailu, je nabídka zboží, které nějakým způsobem doplňuje objednávku, které se transakční e-mail týká."
Například pokud si zákazník koupil vysavač, můžete mu v potvrzení transakce nabídnout sáčky za výhodnou cenu, rozšířenou záruku nebo mu jako poděkování poslat kupon se slevou na příští nákup.
Navažte vztah se zákazníkem
Jak tedy transakční e-maily využít a proč je vůbec posílat? Transakční e-maily jsou skvělý způsob, jak se zákazníkem vybudovat vztah a zlepšit jeho vnímání vaší značky. Dejte mu najevo, že se o něj zajímáte, že je pro vás důležitý a že uděláte maximum pro jeho spokojenost. Co z toho budete mít?
►Zákazník, který si k vám vybuduje pozitivní vztah, u vás díky tomu možná nakoupí příště znovu, a v případě, že kvalita zboží nebude taková, jakou očekával, nebo dokonce dojde k reklamaci, zákazník bude mít tendenci řešit celou věc mnohem smířlivěji.
Jak sestavit dokonalý transakční e-mail
- Mějte dobrý důvod k odeslání e-mailu. Pokud při objednávce zboží z e-shopu dostanete 5 e-mailů, je to mnoho. Bohatě stačí e-mail o přijetí objednávky a při odeslání zboží.
- Správně vyplňte adresu odesilatele a předmět. Dejte si pozor, aby adresátovi bylo na první pohled jasné, od koho e-mail je a proč jej adresát dostal. Adresa odesilatele by měla být stručná a obsahovat název firmy. Adresa, ze které je e-mail odeslán, by měla být funkční, v případě, že by některý ze zákazníků chtěl na zprávu odpovědět.
- Uvědomte si, že stále více lidí čte elektronickou poštu prostřednictvím mobilu. Vaše zpráva by proto měla vypadat tak, aby i na telefonech s menšími displeji byla stále čitelná. Nezapomínejte také, že někteří lidé mají vypnuté html, takže by vaše zpráva měla obsahovat i čitelnou textovou verzi.
- Odešlete zprávu rychle. Pokud si zákazník bezprostředně po objednávce zkontroluje poštu, měla by tam vaše zpráva už být. Později už ho možná nebude zajímat. Proto by potvrzovací e-mail měl být odeslán ideálně okamžitě po objednávce.
- Oslovte zákazníka jménem. Hlavním účelem transakčních mailů je přesvědčit zákazníka, že jsme na jeho straně a že nás zajímá. Přestože zprávy odesílá robot, měl by zákazník cítit, že jej oslovujete osobně. Oslovujte proto zákazníka jeho jménem v 5. pádu. Jméno zákazníka můžete uvést i v kolonce adresát.
- Rekapitulace objednávky. Hlavním textem v těle mailu by měla být rekapitulace objednávky. Napište podrobně všechny důležité údaje, které zákazník potřebuje vědět. Co si vlastně koupil, kolik ho bude stát zboží a kolik doprava, kdo je dopravce, kdy asi mu zboží přijde. V dalším e-mailu při odeslání zásilky pošlete sledovací kód, aby se zákazník mohl kdykoli přesvědčit o stavu zásilky.
- Marketingové sdělení. Při rekapitulaci objednávky můžete zákazníkovi nenápadně nabídnout doplňkové zboží, stylem „k vámi objednanému zboží si ostatní objednali také…“, „k vámi objednanému produktu by se mohlo hodit ještě…“. K tiskárně můžete nabídnout levné tonery, ke krmení pro kočky kočkolit, ke spotřební elektronice prodlouženou záruku a podobně. Důležité je, aby reklama nepřevažovala nad textem, který je hlavním účelem zprávy, aby nebyla označena za spam. Pokud se s marketingovým sdělením vejdete do 20 procent obsahu zprávy, neměl by to být problém.
- Podporujte svou značku. Nezapomínejte, že hlavním důvodem rozesílání transakčních e-mailů je odpověď na akci vyvolanou uživatelem. Tyto e-maily jsou příjemci považovány za relevantní a očekávané, proto si dejte záležet, aby jejich vzhled odpovídal vzhledu vaší značky. Je zbytečné posílat transakční e-mail s holým textem, když zbytek vaší firemní komunikace je barevný a reprezentuje vaši značku. Můžete sestavit html e-mail, který bude obsahovat vaše logo a bude odpovídat stylu vaší ostatní on-line komunikace. I tak jednoduchá věc, jako je reset hesla nebo potvrzení objednávky, tak může zvýšit povědomí adresáta o vaší značce.
"Rozlišujte důkladně, co je a co není transakční e-mail. Všechny transakční e-maily jsou vyvolány nějakou akcí uživatele, ale ne všechny maily, které jsou vyvolány akcí uživatele, jsou skutečně transakční."
Pokud zákazníkovi chcete poslat spolu s potvrzením registrace kupon na slevu jako poděkování, jde o transakční e-mail. Pokud však chcete stávajícímu zákazníkovi zaslat kupon se slevou k výročí jeho registrace, nejde o transakční e-mail, a proto byste s ním měli zacházet jako s běžným marketingovým sdělením.
►Rozlišujte důsledně tyto kategorie, abyste zbytečně nepoškozovali reputaci vaší značky u e-mailových serverů a nesnižovali doručitelnost transakčních mailů.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com