Vylepšete vaše webové stránky pomocí Core Web Vitals

core web vitals
Vyhledávače kladou při hodnocení stránek velký důraz na základní životní funkce webu – Core Web Vitals. Jak tyto hodnoty co nejvíce vylepšit?

Nejpřesnějším způsobem, jak zjistit zdravotní stav člověka, je kontrola jeho životních funkcí. A stejná logika platí i pro váš web. Zatímco lékař kontroluje hodnoty, jako je srdeční tep, teplota a krevní tlak, algoritmy vyhledávačů analyzují specifická SEO měřítka, aby určily celkový zdravotní stav webu.

Tato měřítka je důležité identifikovat i pro vás, protože odhalují problémy, které mohou bránit celkovému dojmu z webu. Sledováním těchto problémů můžete udržovat efektivní a konkurenceschopné webové stránky s jediným cílem – poskytovat zákazníkům co nejlepší uživatelský zážitek.

Je zkušenost se stránkami důležitá?

Již v červnu 2021 Google oznámil aktualizaci nazvanou Page experience. Tato aktualizace ukázala  jejich plán přidat uživatelskou zkušenost jako další zásadní faktor hodnocení webových stránek. Proč? Odpověď je jednoduchá. Google se odjakživa snaží poskytovat návštěvníkům co nejlepší výsledky. Lepší zkušenost se stránkami přímo souvisí s větším množstvím konverzí a menším počtem frustrovaných uživatelů. Vylepšit zkušenost se stránkami je proto extrémně důležité pro váš úspěch.

Co jsou Core Web Vitals?

Jak již bylo zmíněno, zkoumání efektivity webových stránek se hodně podobá analýze něčího zdravotního stavu. Stejně jako mají lékaři k dispozici určité nástroje pro měření životních funkcí svých pacientů, mají marketéři k dispozici specifické nástroje pro měření různých prvků zdraví webových stránek.

Jedním z nejdůležitějších sledovaných prvků je rychlost, protože ta určuje, zda uživatelé mohou efektivně přistupovat k vašemu webu a komunikovat s ním. Účinným nástrojem, jak se ujistit, že je váš web dostatečně fit, je pohled na údaje Core Web Vitals.

Rychlost načítání – LCP, interaktivita webu – FID a vizuální stabilita stránky – CLS jsou metriky, na které se můžete blíže podívat při hodnocení rychlosti a celkového výkonu vašeho webu.

Abyste pochopili, jak jsou tyto metriky důležité pro úspěšné SEO vašeho webu, projděme si každou z nich.

Largest Contentful Paint (LCP)

Častým problémem uživatelů internetu je vyčerpávající čekání na načtení webové stránky. V dnešní době je rychlost zásadní pro odlišení se od konkurence.

Jak tedy souvisí Largest Contentful Paint (LCP) s touto "potřebou rychlosti"?

LCP je metrika, která určuje, jak dlouho trvá, než se uživatelům vašeho webu zobrazí největší obsah na stránce. Tento prvek se tedy musí nejen rychle načítat, ale musí být také interaktivní. Hodnota této metriky je dobrá v případě 2,5 sekundy nebo méně. Pokud je hodnota LCP 2,5–4,0 sekundy, potřebuje zlepšit a v případě, že dosahuje 4 sekundy a více, je to špatné.

Podle těchto metrik se musíte ujistit, že načtení největšího obsahu na stránce netrvá déle než 2,5 sekundy. Pokud jsou čísla vyšší, uživatelský zážitek z vašich webových stránek trpí, jelikož návštěvníci čekají příliš dlouho, než se váš obsah objeví na obrazovce.

Zobrazení prvního vstupu (FID)

Už se vám někdy stalo, že jste klikli na tlačítko a museli jste čekat celou věčnost, než se něco stane? Tato špatná interaktivita může mít vážné následky, pokud jde o interakci zákazníků s vaším webem. Pokud uživatelé musí dlouho čekat na reakci tlačítka nebo změnu stránky, poskytujete jim špatný zážitek a je to důvod, aby stránku opustili. Tyto údaje zachycuje metrika First Input Display (FID).

FID měří, jak dlouho trvá prohlížeči zpracování a reakce na interakci uživatele s jakýmkoli prvkem na stránce. Z hlediska zážitku ze stránky je to rozhodující! Vždyť kdo by zůstával nebo se vracel na stránky s chybnou navigací nebo nedostatečnou dobou odezvy při kliknutí na tlačítko?

Co je přijatelná doba odezvy? Jedním ze způsobů, jak na tuto otázku odpovědět, je podívat se na různé úrovně metriky FID:

  • Dobrá: 100 milisekund nebo méně
  • Potřebuje zlepšit: 100–300 milisekund
  • Špatná: 300 milisekund a více

Chcete-li poskytnout dobrý uživatelský zážitek, musíte zajistit, aby interakce netrvaly déle než 100 milisekund. Pokud budou čísla vyšší, uživatelé budou mít problém prozkoumat vaše webové stránky a pravděpodobně je opustí nebo se na ně už nikdy nevrátí.

Kumulativní posun rozložení (CLS)

Přestože je čas při měření rychlosti webu velmi důležitý, musíte také zvážit, zda je vaše stránka pro uživatele vizuálně stabilní. To znamená absenci jakýchkoli posunujících se prvků na stránce, které se během načítání stránky přesouvají z místa na místo. Skóre kumulativního posunu rozložení (CLS) je toho vynikajícím ukazatelem.

CLS měří součet všech vyskytujících se posunů rozložení, které nejsou způsobeny interakcí uživatele.

Namísto sekund nebo milisekund jako měrné jednotky je CLS rozděleno do skóre:

  • Dobré: 0,1 nebo nižší
  • Potřebuje zlepšit: 0,1–0,25
  • Špatné: 0,25 nebo více

Abyste návštěvníkům poskytli dobrou uživatelskou zkušenost, musíte získat skóre 0,1 nebo méně. Čím vyšší je skóre, tím více je vaše stránka pro uživatele vizuálně nestabilní.

Kde zkontrolovat základní webové vitální ukazatele

Core Web Vitals se stále častěji stávají zásadním faktorem úspěchu webových stránek. Proto je také zásadní vědět, jaké nástroje jsou k dispozici pro kontrolu těchto metrik. Zde jsou tři nejlepší nástroje pro odhalení problémů, které brzdí výkon vašeho webu.

Přehled zkušeností se stránkami v konzole Google Search Console

Chcete-li získat jasný přehled o základních životních ukazatelích webu, můžete použít službu Google Search Console. Přejděte dolů do levého postranního menu, dokud neuvidíte část „Core Web Vitals“ na kartě „Experience“.

web

Jakmile na ni kliknete, zobrazí se přehledy pro mobilní a desktopovou verzi vašeho webu. Poté stiskněte tlačítko „Open Report“ v horní části každé verze, abyste se podrobněji podívali na zjištěné problémy. Uvidíte, které URL adresy jsou špatné, vyžadují zlepšení, a které jsou dobré.

PageSpeed Insights

Dalším bezplatným nástrojem, který můžete zkontrolovat pro Core Web Vitals, je PageSpeed Insights. Chcete-li tuto možnost využít, musíte nejprve přejít na vstupní stránku PageSpeed Insights. Jakmile se tam dostanete, zadejte URL adresu, kterou chcete analyzovat. PageSpeed Insights poté vygeneruje podrobnou zprávu o stavu vašich metrik a také doporučení k dosažení lepšího výkonu webu.

Pokud dosáhnete špatného hodnocení, co nejrychleji to napravte

Důležité je nejen zkontrolovat základní vitální údaje vašeho webu, ale také co nejdříve napravit eventuální chyby. Tím, že to odkládáte, výrazně ovlivňujete zážitek ze stránky pro vaše uživatele. Lékaři by nikdy nečekali s reakcí na vysoký krevní tlak nebo horečku svého pacienta. Měli byste proto jednat se stejnou rychlostí – jde přece o záchranu vašich webových stránek.

Zjistěte Core Web Vitals – základní životní funkce svého webu, stanovte diagnózu a okamžitě jednejte. Tímto způsobem můžete zajistit, že vaše webové stránky i firma budou mít před sebou dlouhou budoucnost.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp