Jak vylepšit obchod pomocí SEO, CRO a UX, abyste zvýšili nákupy?
V dnešní době se většina nákupů přesunula na internet. Málokdo chce trávit svůj čas v přeplněných nákupních centrech a platit zbytečně vysoké částky za zboží, které se dá koupit na internetu citelně levněji.
Doba internetového obchodu odstartovala nástupem pandemie covidu-19, když se uzavřely všechny kamenné obchody. Lidé se v tu dobu naučili nakupovat na internetu a tento trend převládá doteď.
Jenže internetových obchodů s podobným zaměřením, jako má ten váš, je nespočet. Jak přilákat zákazníky, představit jim vaše nabízené produkty/služby a přimět je k nákupu?
K tomu vám pomohou koncepty SEO, CRO a UX. Ty používáme k tomu, abychom zákazníkům pomohli najít správný produkt na webu a přesvědčili je k nákupu.
To však platí i pro maloobchodní místa. Jaké máte zkušenosti v obchodech? Také vás nebaví bloudit uličkami a hledat požadované zboží? Nebaví vás sledovat důležité parametry na obalu, když to podstatné se dá najít v teple domova na webových stránkách obchodu?
A jsme u toho. Online a offline obchod jdou ruku v ruce. Pokud máte kamennou prodejnu a e-shop, je důležité tyto dva světy skloubit dohromady.
Patří sem interní propojení, křížový prodej, regionální vyhledávání a objemy, upselling, filtrování a vytváření důvěryhodnosti.
Zdá se vám toho hodně? Ne. Pomocí těchto dovedností můžete zvýšit AOV, kolik zákazníků nakoupí za jediný den, a zvýšit počet položek na nákup. Zní to skvěle? Pak se podívejte jak na to.
Přemostění online a offline: Proces sestávající ze tří kroků
Řekněme, že si chcete koupit běžecké boty Nike. Líbí se vám jejich design, jsou příjemné na nošení a mají ergonomickou vložku.
Pro takové běžecké boty existuje „třístupňový proces“.
- Definujte osobnost kupujícího a poté ji upravte na další velké cílové skupiny.
- Podívejte se, co je v obchodě dostupné, abyste lidem pomohli najít to, co hledají.
Já jako zákazník, který si chce koupit běžecké boty Nike, potřebuji:
- Vložku s podporou klenby.
- Uběhnu 6–8 km pět dní v týdnu na silnicích, ne na stezkách nebo dráze.
- Také používám boty pro chůzi.
- Nepotřebuji boty pro vrcholové sportovce a k podání nejrychlejšího výkonu.
Co máte vy jako prodejce k dispozici v obchodě:
Vaše prodejna sportovní obuvi má všude kolem úžasné fotografie a nápisy značky. Jenže to je pro budování značky a inspirace, nikoli pro pomoc zákazníkovi při nákupu. Produkty v obchodě ani v nejmenším neodpovídají vystaveným obrázkům, všudypřítomným názvům nebo značení produktů na webu.
Nástup SEO, CRO a UX práce
Jak zlepšit zážitek z nákupu ve vašem obchodě? Stačí použít značky/cedule umístěné tam, kde jsou potřeba.
Na každou uličku umístěte informativní značku ukazující na styly nebo značky, které jsou určené pro jednotlivé typy uživatelů (stejně jako máte roztříděné položky na svém e-shopu podle kategorií, zde rozdělte položky v jednotlivých uličkách).
Tyto informativní cedule/značky pravidelně měňte podle ročního období nebo parametrů určujících jednotlivé modely. Běžecké boty mohou být vyrobené z mnoha materiálů. Rozdělte produkty podle těchto materiálů a dalšími praktickými značkami označte začátek a konec těchto produktů.
Jednu uličku vyčleňte pro běžecké boty, další pro turistiku a chůzi, další pro boty na nejrůznější sporty. Pro běžeckou uličku vyberte poutavý obraz běžce. U této fotografie umístěte tabulku s názvy bot a jejich fotografií a prodejní body o tom, pro koho jsou boty určené.
To platí pro všechny řady sportovních potřeb a typy oblečení.
- U kopaček zobrazte značku a seznam sportů, pro které jsou určené.
- U tenisek zobrazte značku a informujte, že jsou určené pro dlouhé chůze a stání.
- U fitness oblečení zobrazte značku a informujte o funkcích (odvod vlhkosti, nepromokavost).
Nyní se podívejme na jiné téma, které můžete využít ve svém podnikání. Stejný koncept totiž funguje pro obchody s potřebami pro party, obchody s kostýmy, společenskými oděvy aj.
Rozšíření konceptu: Optimalizace událostí a prodejců
Tato část se zaměřuje na používání interního propojení a funkcí „Lidé také často kupují“ pro prodejce, jako je Halloween, čarodějnice, firemní večírky, rozlučky se svobodou, zásnubní večírky aj.
Cílem je u vchodu do obchodu zobrazit graf zobrazující oblíbené a trendy produkty. Další možností je mít vytištěné propagační materiály v příslušných uličkách, které zákazníkům pomohou zorientovat se a vybrat to, co hledají.
Bonus UX a CRO: Pokud je dotyčná osoba, která nakupuje na rozlučku se svobodou, stydlivá, ušetří jí to spoustu času a zbytečného stresu. Může se rozhlédnout u vchodu do vašeho obchodu, kde najde vše potřebné a jednoduše zajde do dané uličky.
Propagační materiály je možné rozdělit na témata, jako jsou narozeninové večírky, rozlučky se svobodou, tradiční oslavy, křtiny, příchod miminka aj. Tyto informační cedule/značky umístěte do příslušných sekcí nebo uliček prodejny. Chytré je umístit takové letáčky hned u vchodu obchodu, aby si je zákazníci mohli vzít, a jednoduše se tak u vás orientovat.
Přesuňme se nyní na online obchod
V minikošíku na vašem webu vystavte doplňkové produkty, o kterých vaši zákazníci dosud nevěděli. Bannery s doplňky, které mohou také potřebovat, fungují stejně jako výtisky ve vašem kamenném obchodě a říkají uživateli, kde přesně se nachází a co všechno by se mu mohlo na party hodit. Pamatujte, že každý nabízený produkt v minikošíku musí mít poutavý obrázek a název.
Nabízené produkty mohou inspirovat zákazníka k nákupu a pomohou mu s výběrem, pokud si není jistý, co má koupit. Někdo hledá nejlepší doplňky na oslavu šestiletého dítěte. Cílem je zvýšit povědomí o vašich nabízených produktech a přimět zákazníka k nákupu balónků s číslem 6, party foukátek, bublifuků, konfet, píšťalek, čepic a jiných doplňků.
Dobrou strategií je také umístění banneru s nejprodávanějšími produkty na stránku. Když zákazníkovi představíte další (nejprodávanější) produkty podle jeho hledaného tématu, podpoříte expozici ke zvýšení AOV a celkového počtu položek na jeden nákup, protože zákazník rázem dostane několik podnětů k nákupu položek, o kterých doteď zřejmě nevěděl.
Náš tip: Dojde-li k nárůstu konkrétních položek podle lokality, maloobchodní týmy mohou tyto důležité informace nahlásit webovému týmu a ten může pomocí personalizace pingnout IP adresu a doporučit nejprodávanější položky také na webu.
Interní propojení a struktura webu v prodejně
Zobrazení nejprodávanějších produktů podle příležitosti či tématu je stejný koncept jako struktura webu a interní odkazy.
Zákazníka zavedete na konkrétní kolekci či produkt stejně, jako když propojíte hlavní kategorii s konkrétní podkategorií či frází v příspěvku na blogu se stránkou produktu.
Tímto způsobem provedete zákazníka celým webem, pomůžete mu, aby se o zboží dozvěděl co nejvíce informací a rychle našel hledaný produkt.
Digitální koncepty v různých maloobchodních prostředích
Neexistuje žádný nedostatek způsobů, jak uplatnit své dovednosti v oblasti digitálního marketingu při merchandisingu a maloobchodním nakupování. Jde o to jít do obchodu a bez pomoci zaměstnance vyhledat věc, kterou hledáte. Zaměstnanci jsou stejně důležití, jako hledání řešení pro zákazníka bez čekání, až se jeden zaměstnanec uvolní.
Je důležité poskytnout zákazníkovi co nejvíce informací. Výhodou online obchodu je, že každý produkt můžete přehledně roztřídit do kategorie a podkategorie. A připravit poutavý popisek s důležitými parametry. Totéž je důležité udělat i v kamenné prodejně.
Než používat tištěné propagační a informační materiály, je lepší použít do každé uličky tablet nebo dotykovou obrazovku, kde si uživatelé mohou vygenerovat informace, srovnání a často kladené dotazy.
Aplikujte všechny tyto digitální koncepty na vaše zákazníky/klienty a sledujte, jak se vaše podnikání v kamenném obchodě začíná pomalu zvedat ze stojatých vod offline nákupů.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com