Staňte se food bloggerem. Proč a jak na to?

Blog restaurace
Milujete jídlo a vše kolem něj? Založte si blog o jídle a šiřte svou vášeň mezi ostatní. Stanete-li se food bloggerem, můžete nejen inspirovat ostatní, ale i svou vášní vydělávat. Poradíme vám, jak na to.

Ať už rádi navštěvujete nejrůznější restaurace, nebo sami vaříte, či milujete jídlo v jeho nejrůznějších podobách a vyznáte se dokonale ve světě potravin a navíc vás ještě baví psát, máte skvěle našlápnuto k tomu založit si blog o jídle a dělit se o svou vášeň s ostatními – ať už v podobě receptů, recenzí restaurací či informací o různých typech potravin, jejich výživových hodnotách, či třeba zajímavostech z nejrůznějších světových kuchyní. Blogování o jídle se pro vás stane jakýmsi osobním a smysluplným rozhovorem s ostatními, podobně smýšlejícími lidmi a zároveň vám umožní:

  • sdílet vaše kuchařské dovednosti, být výzvou pro ostatní a motivovat je
  • získávat zpětné vazby od jiných foodblogerů, a naučit se tak nové techniky
  • vytvořit si komunitu podobně laděných lidí
  • vyjádřit svou vášeň a vytvořit si jakousi kroniku vašich znalostí či receptů
  • sestavit kuchařku – nejprve budete recepty zveřejňovat na blogu a pak z nich můžete vytvořit vlastní kuchařku doplněnou o fotky vašich pokrmů
  • vydělávat – vybudujete si komunitu sledujících a budete sdílet sponzorované příspěvky

Jak založit blog, aby vydělával?

Chcete-li si založit blog, který sice bude jakousi vaší zpovědnicí, ale zároveň byste byli rádi, kdyby vám také vydělával, protože nad ním přeci jen strávíte spoustu času, poradíme vám několik tipů, jak na to. Níže uvedené rady jsou základními informacemi k tomu, jak udělat z obyčejného blogu blog generující příjmy.

Jídlo

Prostudujte konkurenci

Než se pustíte do samotného psaní blogu o jídle, najděte si na internetu specializované konkurenční food blogy a inspirujte se jejich rozvržením, stylem, obsahem.

Zacilte na publikum

Důležité je hned na začátku vědět, pro koho budete psát, tedy kdo je vaší cílovou skupinou. Jiný obsah budete tvořit pro náctileté, které budete chtít naučit vařit, jiný pro maminky na mateřské a jiný zase pro opravdové gurmány. Proto si hned na začátku stanovte, kdo je vaší skutečnou cílovkou a od samého prvopočátku této cílovce přizpůsobujte obsah i styl komunikace.

Zvolte název

Vězte, že správně zvolený název je základem úspěchu vašeho blogu. Nejlepší je, pokud to něj začleníte long tailová klíčová slova, což vám pomůže s dosahem pro SEO. Začlenit ale samozřejmě můžete i své jméno nebo nejrůznější zkratky.

Pořiďte doménu

Chcete-li dosáhnout úspěchu, pak je i pro blogování o jídle velmi důležitý správný výběr domény. Zvolte si takovou, která bude na jednu stranu popisná, tedy jasně řekne, o čem daný blog je, ale zároveň i chytlavá – a přinutí tedy potenciální návštěvníky ke kliknutí a návštěvě vašeho blogu. Pořídit si můžete bezplatnou doménu, myslíte-li to ale s blogováním vážně, doporučujeme vám zakoupit si vlastní doménu.

Vyberte správný webhosting

Stejně jako vhodně zvolený název blogu a domény je velmi důležitý také výběr spolehlivého poskytovatele webhostingu. Zaměřte se na to, zda hosting poskytuje cloudové služby, zjistěte si, jak rychlý zajišťuje přenos dat atd. Pokud této oblasti nerozumíte, obraťte se na specialistu, který vám poradí – jedná se o jednu z nejzásadnějších věcí při tvorbě blogu, proti ji nepodceňte.

Pořiďte si systém

Abyste mohli blog vytvářet, potřebujete k tomu nějaký redakční a publikační systém. Nejvhodnější volbou pro vytváření food blogu je WordPress – nejrozšířenější publikační systém na světě. Jeho výhodou je to, že si ho můžete nainstalovat zdarma, jeho ovládání je snadné a intuitivní, takže jej zvládnete i tehdy, pokud jste dosud žádné webovky nevytvářeli. A pokud byste si náhodou nevybrali z množství šablon a funkcí, které jsou nabízeny v bezplatné verzi, můžete si zaplatit poplatek a užívat si podstatně větší výběr.

Velkou výhodou WordPressu je také to, že si zde můžete vybrat témata přímo pro food blogy, která mají přizpůsobené šablony a motivy. Důležitý je i fakt, že si můžete zvolit, zda mají být přizpůsobeny pro mobilní telefony a jiné malé displeje – mají tedy responzivní zobrazení a budou se zobrazovat správně na všech typech displejů.

Rozšiřte systém o pluginy

Pokud si nainstalujete WordPress, můžete ho rozšířit i o různé pluginy, které vám pomohou se správou a fungováním vašeho blogu. Mezi ně patří například:

  • Recipe Hero, který vám poskytne responzivní galerii obrázků
  • WP Rocket, který díky ukládání do mezipaměti zrychlí váš blog
  • ShortPixel představuje skvělé řešení problémů s rychlostí, které jsou způsobeny obrázky
  • SumoMe vám pomůže s vytvořením přihlašovacích formulářů a poskytne nástroje pro sdílení na sociálních sítích
  • Vaultpress umožní automatické zálohování souborů
  • WP-Copyright-Protection je software s otevřeným zdrojovým kódem pro ochranu vašeho webu, který zabraňuje ostatním lidem kopírovat váš obsah a vkládat jejich obsah na váš blog

restaurace

Připravte se na analýzy

Chcete-li využívat svůj blog i ke komerčním účelům, potřebujete vědět, jak si vede, jaká je jeho úspěšnost, co lidi nejvíce zajímá atd. Proto se zaregistrujte do Google Analytics a Search Console. Získáte tak nástroje pro sledování návštěvnosti i informace, kde se nacházíte na stránkách s výsledky vyhledávání.

Udělejte si plán

Než se pustíte do prvního příspěvku na blogu, připravte si publikační plán – naplánujte si alespoň měsíc dopředu, co a kdy budete na vašem blogu zveřejňovat. Myslete na to, že váš blog je hodnocen vyhledávači. Proto prozkoumejte klíčová slova, která se pojí s vaší tematikou a zahrňte je do obsahu na blogu.

Pořiďte správné fotky

Při psaní blogu se neobejdete bez kvalitních fotografií. Používejte vaše originální fotografie, které budou identické s vašimi připravovanými pokrmy. Při pořizování fotek vždy myslete na správné pozadí, vhodné rozložení, příjemně působící styl, přirozené světlo… Prostě fotka musí zaujmout a přimět vašeho čtenáře k myšlence „To chci taky, to musím zkusit“. Velmi dobrý dojem dělá takzvaný příběh jídla – tedy fotoreportáž z celého postupu přípravy pokrmu – od prvotních surovin až po výsledné servírování.

Zveřejněte první příspěvek

Myslete na to, že první příspěvek je tím, který může mít rozhodující vliv na to, zda vás budou lidé sledovat či nikoliv. Dejte si na něm opravdu záležet, vyberte téma, které je zajímavé, přidejte odpovídající fotografie, článek rozdělte tak, aby byl přehledný (používejte nadpisy a podnadpisy), a napište ho poutavě. Vždy musí mít přidanou hodnotu a dát čtenáři nějakou informaci, kterou si z něj odnese.

Propagujte blog

Aby se o vašem blogu dozvědělo co nejvíce lidí, propagujte ho na sociálních sítích. Doporučujeme vám vytvořit si stránky na Facebooku, Instagramu či jiných sociálních médiích, které budou mít stejný název, jako váš blog. Pokud budete natáčet i videa, vytvořte si kanál na YouTube. Využijte také e-mail a dejte vědět svým přátelům prostřednictvím e-mailu, že jste spustili blog. Nezapomeňte i do propagačních textů začlenit vhodná klíčová slova – ideálně ta longtailová.

Začněte vydělávat

Jakmile už máte na blogu nějaké příspěvky a dosahujete alespoň menší návštěvnosti, můžete začít na svém blogu vydělávat. Využít k tomu můžete následující možnosti:

  • Google Adsense – zobrazujte na svém blogu reklamy a nechte si platit za kliknutí nebo zobrazení
  • Vytvořte sekci pro členy – přidávejte opravdu speciální obsah, který bude dostupný pouze členům, kteří si za členství zaplatí – je jen na vás, jak vysoká bude částka a na jak dlouhou dobu členství zpřístupníte – zda se bude jednat o jednorázový příspěvek, či příspěvek na měsíční či roční bázi
  • Sponzorovaný obsah – začleňte na svůj blog různé značky, které vám budou za publikaci informací o nich platit
  • Nabídněte kurzy vaření – pokud se specializujete na přípravu pokrmů, můžete nabídnout kurzy vaření – ať už naživo, tak i online
  • Prodávejte kuchařky – a to nejen ty vlastní. Můžete se domluvit na spolupráci s ostatními tvůrci, kteří vytvářejí kuchařky podobné vašemu zaměření.

Přispívejte pravidelně

Pokud chcete, aby byl váš blog opravdu úspěšný, je třeba přispívat do něj na pravidelné bázi a udržovat ho takzvaně při životě. Čím více obsahu zveřejňujete, tím více si ho Google všímá. Budete tak autoritativnější a mít větší dosah.

Rada na závěr

I v oblasti tvorby blogů o jídle je velká konkurence. Chcete-li vyniknout, budete muset tvorbě věnovat dost času a být aktivní. Kromě propagace na svých sociálních sítích se proto nebraňte ani spolupráci s jinými značkami či food blogery. Nabídněte své služby i restauracím, oslovte je s možností napsání článku o jejich službách a pokrmech. Neustále se vzdělávejte v oboru a máte-li co předat, uspořádejte workshop. Možností, jak se dostat do povědomí, je celá řada. Nesmíte pouze usnout na vavřínech.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp