Režim AI ve vyhledávání Google: Jak přežijí vydavatelé?

Režim AI ve vyhledávání Google: Jak přežijí vydavatelé?
Nový Režim AI od Google výrazně ovlivňuje výsledky informačních vyhledávacích dotazů v SERP. Zjistěte, co dělat pro zmírnění dopadu na zpravodajské weby.

Uživatelé v USA a Indii se už nyní mohou ve vyhledávači přepnout do Google AI Mode, což je komplexní vyhledávací rozhraní umožňující pokládání složitých dotazů a konverzaci s umělou inteligencí. Přečtěte si, co si o tom myslí ostřílený SEO expert Barry Adams z Irska, specializovaný na SEO pro vydavatele zpráv a redakční domy. Ten vám rovnou i poradí, jak se s nástupem umělé inteligence v případě zpravodajského webu vyrovnat.

Klikat na weby už není potřeba

Google před nedávnem publikoval informace o tom, jak AI generuje odpovědi na složité dotazy. Zásadním procesem je jejich rozdělování na několik kratších otázek (chunků). Výsledky těchto souvisejících krátkých dotazů stroje shromáždí, shrnou a použijí v odpovědi tak, aby byla podrobná a co nejpřesnější.

Takže i na složitější dotazy dostáváte komplexní užitečné odpovědi s informacemi, které jste hledali. Tím pádem už vás nic nenutí klikat na nějaké stránky, protože co jste chtěli vědět, to už víte. A když potřebujete nějaké doplňující údaje, jednoduše se AI zeptáte znovu.

Neztrácíte čas a šetříte si nervy, když nemusíte překonávat všechny ty souhlasy s cookies, vyskakovací okna s formuláři pro přihlášení k e-mailingu, reklamy a jiné bariéry, než se dostanete k požadovaným informacím. Většina průměrných uživatelů si takovou anabázi raději odpustí, pokud se opravdu nechtějí ke konkrétnímu obsahu dopracovat. Navíc pak v mnoha případech bývá požadovaný obsah neúplný, nekvalitní nebo na stránce vůbec není.

Barry Adams, který se jinak staví k umělé inteligenci dost kriticky, k tomu říká:

  • „Poté, co jsem si s Google AI Mode hrál od jeho uvedení na trh, musím uznat, že je docela dobrý. Dostávám užitečné odpovědi, často s podrobným vysvětlením, poskytující informace, které hledám. Znamená to také, že nemám takovou potřebu klikat na webové stránky s citovanými zdroji.“

Režim AI versus novinky a aktuality

Režim AI se posouvá oproti Přehledům od AI o krok dál v tom, že poskytuje souhrnnou odpověď téměř pro jakýkoliv dotaz včetně takových, které se týkají konkrétních aktuálních zpráv. Problém je v tom, že některé odpovědi vůbec nezobrazují zdroje, ale pouze odkazy na Wikipedii.

Když chcete vidět nejnovější zprávy v běžném vyhledávání, zobrazí se vám nahoře v SERP souhrn Hlavní události, kde mohou být důležité zprávy včetně zdrojů i několik dní staré. Naproti tomu v režimu umělé inteligence jsou zdroje zpráv poměrně rychle nahrazovány odkazy na Wikipedii, což ještě více snižuje potenciální návštěvnost zpravodajských webů. Mezi vydavateli tak nyní panuje jistá nervozita a nejistota.

Režim AI je pořád spíše experimentální funkcí a většina uživatelů Google, kteří už jej mají k dispozici, se po jeho počátečním vyzkoušení vrací zpět k tradičnímu vyhledávání v SERP. Tudíž dosud není k dispozici dostatek relevantních dat vypovídajících o míře prokliku.

Barry Adams podotýká:

  • „Očekávání vycházející z kvalifikovaných odhadů jsou však taková, že míra prokliku z režimu umělé inteligence na citované zdroje bude stejně nízká, ale pravděpodobně ještě nižší, než z přehledů AI. Vydavatelům tak reálně hrozí pokles návštěvnosti z vyhledávání až o 50 %.“

Jak uživatelé přijali Režim AI?

Zatím to vypadá, že vyhledávající uživatele režim umělé inteligence příliš nenadchnul, což je pro vydavatele dobrá zpráva. V rámci USA se používání AI Mode po počátečním růstu zase snížilo a nyní je na úrovni mírně přes 1 %.

Může to být tím, že uživatelům stačí informace získané z přehledů od AI a neusilují o rozšířené odpovědi v režimu AI, nebo že Google podcenil vizuální podobu režimu a ten tak není pro lidi příliš atraktivní.

Jak Barry Adams upozorňuje:

  • „Mám podezření, že Google se může pokusit zviditelnit režim umělé inteligence například tím, že umožní uživatelům kliknout z přehledu AI do režimu AI, stejně jako se dá kliknout z hlavních zpráv na kartu Zprávy. Může jej také výrazněji zapojit do výchozího vyhledávání.“

Ve chvíli, kdy míra využívání AI Mode vzroste, vydavatelé to silně pocítí. Nejvyšší manažeři Google sice opakují, že chtějí směrovat návštěvnost na weby, realita je ale výrazně jiná. V některých dokumentech o umělé inteligenci přitom Google přiznává možnost snížení návštěvnosti a nabádá vydavatele, aby se více soustředili na ukazatele konverzí přímo na svém webu (prodeje, registrace, čas strávený na stránkách, informace o značce).

Návod pro přežití v režimu AI

Dojde-li k masovému přijetí režimu umělé inteligence, může to mít pro zpravodajské weby závažné následky. Nejhorší scénář nastane, pokud většina vyhledávání vedoucího na webové stránky jednoduše zmizí. Stane-li se režim AI novým ústředním prvkem vyhledávání, bude následovat nevyhnutelný propad návštěvnosti webů.

Mohutná optimalizace na viditelnost v odpovědích umělé inteligence pravděpodobně výrazně více návštěvníků nezaručí, protože míra prokliku (CTR) u citovaných zdrojů bude nejspíš pořád hodně slabá.

Podle Barryho Adamse mají nyní vydavatelé asi tak tři možnosti, jak situaci zvládnout.

1. Google Discover

Problémy by mohl trošku zmírnit kanál Google Discover, zvlášť po jeho zavedení do prohlížeče Chrome pro stolní počítače. Díky tomu dostanou vydavatelské weby více příležitostí k přilákání návštěvníků a zvýšení viditelnosti.

Spoléhání se na Discover jako zdroj návštěvnosti ale může být dost ošemetné. Jednak kvůli jeho nestálosti a nepředvídatelnosti a pak také kvůli tomu, že ve feedu si nejlépe vedou laciné clickbaitové titulky spolu s povrchním obsahem, který má ke kvalitní žurnalistice hodně daleko. Přesun aktivity ve vyhledávání ve prospěch Discover tedy nemusí být pro renomované zpravodajství tím nejlepším řešením.

  • „Existuje reálné riziko, že aby přežili vyhledávací apokalypsu, budou vydavatelé za každou cenu usilovat o kliknutí z Discover. Pochybuji, že to povede k vítězství kvality obsahu,“ upozorňuje Barry Adams.

2. Rozložení návštěvnosti a příjmů

Vzhledem k tomu, že obří monopol Google má ”pod palcem” většinu webové návštěvnosti, zaměřují se všichni především na jeho využívání. Jenže vydavatelé dnes potřebují zvyšovat návštěvnost a příjmy také z jiných kanálů, než je vyhledávání, což pro ně představuje nemalou výzvu. Kromě již zmíněného Discover se jim nabízí i další příležitosti.

Zpravodajské weby budou zřejmě nucené svůj obsah zpoplatnit prostřednictvím platebních bran nebo nějakého dlouhodobého předplatného. Otázkou je, zda se čtenářům objektivně vyplatí za články utrácet, takže společnosti musí své obchodní rozhodnutí spojené s typem předplatného pečlivě zvážit.

Jedním ze základů celé řady obsahových strategií zaměřených na publikum se staly mluvené podcasty. Jejich výroba není náročná a k tomu, aby se ekonomicky vyplatily, stačí menší počet odběratelů.

Stěžejním formátem pro viditelnost, přilákání návštěvníků a udržitelný růst je v dnešní době video. A to hlavně v podobě krátkých videopříspěvků použitelných na více platformách (YouTube, Instagram, TikTok, Discover…)

Čím dál populárnější metodou se stává rozesílání e-mailových newsletterů, s jejichž pomocí lze vybudovat početné a hlavně věrné publikum.

A konečně platformy sociálních sítí, které sice nejsou úplně klíčovým zdrojem pro návštěvnost, ale mohou přilákat spoustu nových zájemců. Konkrétně na Facebooku k tomu pomáhají takzvané titulky s otevřenými grafy.

3. Přímá návštěvnost značky

Třetí a s velkou pravděpodobností nejefektivnější strategií je budování silné značky vydavatelství, kterou budou uživatelé sami hledat. Když chce někdo navštívit konkrétní web, tak jej zkrátka navštíví a nezabrání mu v tom žádné nové ”chytré” funkce od Google ani od nikoho jiného.

Nedokáže to ani režim AI. Pokud dostane jasně zadáno například novinky.cz, nemá kam uhnout. Silná značka znamená autoritu, důvěryhodnost a věrné publikum. Jako renomovaný vydavatel snadněji přimějete čtenáře k odběru newsletteru, stažení aplikace, poslechu podcastů i sledování videí.

Co největší přítomnost značky v online prostoru a její pozitivní reputace jsou zásadní také pro viditelnost asistenty a nástroji umělé inteligence. Čím častěji se značka objevuje ve školících datech velkých jazykových modelů (LLM) čerpaných z celého webu, tím roste šance, že bude uvedená jako zdroj v odpovědích generovaných AI.

Otázka tedy zní, jak vytvořit silnou značku v digitálním publikačním prostředí. Barry Adams to vidí jasně:

  • „Potřebujete mít něco, co jsou lidé ochotni aktivně vyhledávat. Pokud jste jen další vydavatel píšící stejné zprávy, jaké píší i ostatní, bez čehokoliv, co by vás dělalo jedinečnými a hodnotnými, budete mít velmi špatné časy. Nejhorší, co se vám jako vydavateli může stát, je upadnout v zapomnění.“

Nebezpečí spočívá v tom, že ve snaze zalíbit se určité skupině čtenářů může seriózní zpravodajství doplatit na potřebu zaujmout publikum tím, co chce slyšet. Pravda přestává být důležitá a poctivá žurnalistika ”pláče v koutě”. Příkladů najdeme i v našem českém internetovém rybníčku dost a dost. 

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp