Bez ohledu na to, kolik moderních marketingových platforem máme v současnosti k dispozici, starý dobrý e-mail stále zůstává jedním z nejefektivnějších reklamních médií. To ovšem neznamená, že by byl e-mail marketing stále stejný, tak jako před lety. Změnil se a vyvinul. Stejně tak se vyvinuly nové metody, jak e-mail marketing úspěšně provozovat.
Nejlepší taktiky e-mail marketingu pro zavedené značky
Chcete vědět, jestli používáte současné nejlepší taktiky pro e-mailové kampaně? Pojďme se na to podívat.
Segmentování a cílení
Nejdůležitější věcí na e-mailových kampaních je cílení. E-maily by měly být cílené na konkrétní lidi. To znamená členění adresátů na co nejúžeji zaměřené skupiny, které se snažíte co nejblíže poznat a specifikovat.
►Poté je budete schopni oslovit speciálními, na míru šitými e-mailovými nabídkami, stejně tak jako přesně určit čas, kdy má vaše nabídka největší šanci na úspěch.
Příklady členění, které můžeme použít:
- Adresáti, kteří dosud neprovedli konverzi
- Zákazníci, jejichž objednávka měla podprůměrnou hodnotu
- Zákazníci, kteří nakoupili poprvé
- VIP zákazníci
- Zákazníci, kteří nedokončili nákup
- Zákazníci, kteří nakupují opakovaně
Nejdůležitější je začátek a konec
Nejúspěšnější e-mailové zprávy mají společné dvě věci. Chytlavý titulek, který upoutá pozornost a vzbudí zvědavost, a přesvědčivou výzvu k akci, které nelze odolat.
Pokud se v těchto dvou disciplínách necítíte silní v kramflecích, zkuste vaše e-mailové kampaně vyladit pomocí A/B testování. Sledujte, které titulky mají největší poměr otevření, na které výzvy k akci lidé nejvíce klikají, a postupně vylaďte co nejefektivnější strategii.
►Můžete také oslovit marketingovou agenturu, která vám s nastavením e-mailových kampaní pomůže.
Dejte jim na výběr
Jedna věc je na e-mail marketingu nejdůležitější. Maily by adresáty neměly otravovat. Pokud budete adresáty oslovovat e-mailem každý měsíc, nebo dokonce každý týden, nejenže nedosáhnete zlepšení konverzního poměru, ale navíc své zákazníky naštvete. Místo toho byste jim měli dát na výběr.
Pošlete jim test zákaznické spokojenosti a nechte je se vyjádřit, jak často je můžete kontaktovat. Jen po dokončeném nákupu? O víkendu? Jednou měsíčně?
„Přizpůsobte vaše členění do skupin preferencím adresátů a oslovujte je tak, aby je to neobtěžovalo.“
Místo kupování e-mail listů si raději vybudujte vlastní
Kupování e-mailových listů není příliš efektivní technika, minimálně co se týká ekonomické návratnosti. Mnohem výhodnější bývá investice do kvalitního obsahu a lead magnetu, který vám umožní získat návštěvníky do e-mail listu.
►Lidi do e-mail listu můžete získat i pomocí PPC reklamy ve vyhledávačích a na sociálních sítích.
Využijte všech možností
Vaše e-maily by rozhodně neměly být dělané schematicky. Měli byste naopak využít všech možností, jak spojit všechny dílky skládačky v jeden přesvědčivý celek. Připravte si seznam nejdůležitějších věcí, které by ve vašem e-mailu neměly chybět.
Každý úspěšný marketingový e-mail by měl obsahovat předmět, obrázek, přesvědčivou část popisující výhody vašeho produktu, neodolatelnou nabídku a výzvu k akci. Měl by také být pravopisně, gramaticky a stylisticky naprosto bezchybný.
►Před odesláním jej proto důkladně zkontrolujte. Zanedbání této části vás zcela zbytečně připraví o spousty konverzí.
Buďte štědří
Cílem vaší e-mailové kampaně by měla být maximalizace zisku. Při její tvorbě byste se ale neměli soustředit pouze na sebe. Každá e-mailová zpráva, kterou potenciálním klientům pošlete, by jim měla nabídnout nějakou hodnotu, bez ohledu na to, jestli využijí vaší nabídky. Něco, co potřebují, co chtějí nebo co mohou využít. Nabídněte jim něco zadarmo, například slevový kupon nebo dopravu zdarma, a teprve poté na ně vyrukujte s výzvou k akci. Využijte také potenciálu transakčních e-mailů
„Nezapomeňte, že pokud chcete něco získat, měli byste nejprve něco nabídnout.“
Sledujte, měřte a vyhodnocujte
Pokud s jednou e-mailovou kampaní uspějete, neznamená to, že budete takto úspěšní pokaždé. Neustále proto monitorujte své kampaně, analyzujte jejich výsledky a snažte se najít příčiny úspěchu nebo neúspěchu. Měřte počet otevření e-mailu, počet kliknutí na akční tlačítko a samozřejmě také konverze. Důkladná analýza vám umožní tvořit kampaně přímo na míru vašemu publiku.
►Nespokojte se s tím, že kampaně fungují. Zjistěte proč a využijte tyto znalosti pro úspěch dalších kampaní.
Vyhněte se posílání e-mailů, na které nelze odpovědět
Posílání mailů z adresy, na kterou nelze přijímat odpovědi, vypadá jako spam a nebudí zrovna důvěru. Navíc taková zpráva nedává zákazníkovi možnost dát vám zpětnou vazbu a tím vás posunout kupředu.
►Vždy posílejte své marketingové zprávy ze skutečných e-mailových adres, které pravidelně sledujete, a promptně odpovídejte na případné dotazy či podněty zákazníků.
Usnadněte odhlášení z databáze
Neexistuje žádný důvod, proč posílat marketingové nabídky někomu, kdo o vaše produkty nemá zájem a vaše zprávy nečte. Měli byste proto umožnit snadné odhlášení z e-mail listu všem, kteří v něm nechtějí být. Neměli byste odhlášení nijak ztěžovat ani podmiňovat například vyplněním průzkumného dotazníku.
►Umožněte odhlášení jedním kliknutím každému, kdo o to bude stát.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com