Pomozte umělé inteligenci, aby vás našla. Ukažte jí strukturovaná data

Pomozte umělé inteligenci, aby vás našla. Ukažte jí strukturovaná data
Jak zajistit, aby umělá inteligence spolehlivě objevila a identifikovala váš web? Zpřístupněte robotům AI strukturovaná data, ke kterým se často nedostanou.

Vyhledávací roboti umělé inteligence neodkážou přečíst strukturovaná data vložená pomocí JavaScriptu. Zjistěte, jak to udělat, aby se k potřebným informacím dostali a mohli tak vylepšovat vaši pozici ve výsledcích vyhledávání.

V čem je problém

Potíže se zobrazováním ve vyhledávání mají především weby, spoléhající u strukturovaných dat na JavaScript.

K datům podávaným ve formátu JSON-LD se prohledávače AI nemohou dostat, protože se nevyskytují hned v počáteční odpovědi HTML.

Vyhledávací roboti jako GPTBot, ClaudeBot nebo PerplexityBot neumí spouštět JavaScript a jakákoliv strukturovaná data přidávaná později tak promeškají.

Což způsobuje problémy webům, používajícím nástroje jako Google Tag Manager (GTM) pro vkládání JSON-LD na straně klienta. Většina AI prohledávačů totiž nezvládne číst dynamicky generovaný obsah.

Důležitá fakta

K čemu dojde, když je JSON-LD přidaný prostřednictvím správce značek GTM bez vyobrazení na straně serveru (SSR) a proč AI vyhledávače tento typ strukturovaných dat nevidí?

  • Úvodní načtení HTML: Požádá-li vyhledávač o webovou stránku, server mu vrací první variantu HTML. V případě, že jsou strukturovaná data přidaná pomocí JavaScritpu, budou v této úvodní odpovědi chybět.
  • JavaScript na straně uživatele: JavaScript spouštěný v prohlížeči mění uživatelům model DOM (Document Object Model). V této fázi může GTM do modelu přidávat JSON-LD.
  • Prohledávače bez vyobrazení JavaScriptu: Vyhledávací roboti AI, kteří nespustí JavaScript, nerozpoznají změny v DOM. Tím pádem přichází o každý JSON-LD doplněný po načtení stránky.

Shrnuto: Strukturovaná data přidávaná pouze pomocí JavaScriptu na straně uživatele jsou pro většinu vyhledávačů založených na umělé inteligenci neviditelná.

Proč nemají potíže i tradiční vyhledávače?

Klasické strojové vyhledávání jako třeba Googlebot dokáže JavaScript přečíst a rozpoznat změny provedené na stránce i po jejím načtení. Včetně dat JSON-LD doplněných Google Tag Managerem.

Moderní AI vyhledávače naopak JavaScript nepřečtou a identifikují pouze nezpracované HTML ze serveru. Kvůli tomu postrádají dynamicky přidávaný obsah, jakým je JSON-LD.

Google varuje: S JavaScriptem opatrně

Google nedávno vydal obsáhlé varování zaměřené na nadměrné používání JavaScriptu.

Odborníci hlavního internetového hráče potvrzují, že JavaScript sice podporuje dynamické funkce, ale nemusí být přínosný pro základní prvky optimalizace pro vyhledávače, ke kterým patří také strukturovaná data.

Vzhledem k tomu, že podoba webů je velmi rozmanitá od prostých stránek až po komplikované aplikace, je nutné optimalizovat používání JavaScriptu v souvislosti se zpřístupněním klíčového obsahu v úvodním HTML.

Vývojáři dost často zbytečně sáhnou po JavaScriptu a přitom by mohli dosáhnout lepšího efektu při použití jednodušších variant, jako je statický HTML.

Čím JavaScript nahradit?

Zajistěte, aby strukturovaná data webu byla přístupná pro všechny prohledávače. Předejdete tak případným problémům s vyhledáváním umělou inteligencí a negativním dopadům na PPC kampaně.

Co můžete udělat:

  • Server-Side Rendering (SSR): Postarejte se o vykreslování stránek na serveru tak, aby obsahovaly strukturovaná data v počáteční odpovědi HTML.
  • Statické HTML: Omezte závislost na JavaScriptu použitím označení schématu přímo v HTML.
  • Předběžné vykreslování: Poskytujte předvykreslené stránky, na kterých už je JavaScript spuštěný a prohledávače tak dostávají plně vykreslený HTML.

Pomocí těchto postupů zaručíte soulad s doporučením Google o prosazování vývoje v HTML a dostanete zásadní obsah (strukturovaná data) do úvodní odpovědi serveru.

Je to tak moc důležité?

Je, protože umělá inteligence v prohledávačích hraje čím dál větší roli a funguje podle jiných pravidel než klasické vyhledávání, jak ho doteď známe.

Bude-li váš web v rámci strukturovaných dat záviset na GTM nebo jiném JavaScriptu na straně uživatele, přijdete o možnost lepšího umístění ve výsledcích vyhledávání pod taktovkou AI.

Přechodem na statické nebo serverové řešení připravíte web na blízkou budoucnost a dosáhnete potřebné viditelnosti v klasickém vyhledávání i v tom, které ovlivňuje umělá inteligence.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp