
Víte, že klíčové slovo není to stejné jako vyhledávací výraz? Poznejte, jak se oba nezbytné aspekty optimalizace pro vyhledávače liší, proč je důležité, aby fungovaly společně, a jak správným používáním klíčových slov i vyhledávacích dotazů přilákat na web hodnotné potenciální zákazníky.
Co jsou vyhledávací dotazy
Jinak také řečeno hledané výrazy jsou slova a slovní spojení, která zadáváte do svého vyhledávače, když potřebujete najít nějakou informaci, řešení, produkt nebo službu. Příklad: Vaše kočka ohrnuje nos nad konzervou, o které jste si mysleli, že jí bude chutnat. Nebudete hledat jenom: konzerva pro kočku, ale spíše: kvalitní konzervy pro vybíravé kočky. Vidíte tu změnu? Klíčová slova jsou vyhledávacím výrazům velmi blízko, ale pořád je mezi nimi několik významných rozdílů, které byste měli respektovat.
Vyhledávací dotaz je všechno, co kdo napíše do příslušného řádku ve vyhledávači, ať už to má jakoukoliv podobu. A v každém z těchto dotazů je ukrytý záměr hledajícího, tedy důvod, proč hledá to, co hledá. Podle zjištění marketingové agentury Backlinko dosahují stránky optimalizované na hledané výrazy v ”lidštině”, a ne ve formální podobě, až o 128 % vyšší návštěvnost.
To znamená, že e-shop s krmením a potřebami pro domácí mazlíčky získá více potenciálních zákazníků při cílení na: nejlepší krmivo pro alergické kočky, než když bude cílit na: hypoalergenní granule pro kočky. Využívání správných vyhledávacích dotazů přímo ovlivňuje viditelnost vašich webových stránek.
Vyhledávací dotazy a klíčová slova: Co je spojuje a rozděluje?
Klíčová slova mohou být stejná jako vyhledávací dotazy a většinou jsou v nějaké podobě také jejich součástí, ale neplatí to vždy. Takže pro lepší vysvětlení ještě jednou: Vyhledávací dotaz je to, co uživatel doslova a do písmene napíše do vyhledávacího řádku, případně řekne hlasovému asistentovi ve svém zařízení. Klíčová slova jsou výrazy, na která optimalizujete obsah svých webových stránek.
Vyhledávací dotazy z pohledu SEO
Nezbytnou součástí každé optimalizace je analýza klíčových slov, pomocí které hledáte ty nejrelevantnější výrazy pro téma vašeho webu a jednotlivých stránek. Když pak uživatel hledá nejlepší pamlsky pro kočky s alergií, což je jeho vyhledávací dotaz, může se mu ve výsledcích zobrazit stránka s názvem: Kočičí pamlsky pro alergické kočky. Což je vaše klíčové slovo optimalizované pro danou stránku.
Dejme tomu, že provozujete online prodejnu zvířecího krmiva a potřeb pro domácí mazlíčky. Jak už nejspíš víte, vaši zákazníci hledají vaše produkty pomocí pestré škály vyhledávacích dotazů, které mohou vypadat různě:
- Krmivo pro starší kočky,
- Granule pro bengálskou kočku,
- Kočičí záchod,
- Dlouhodobé stelivo do kočičí toalety.
- A bezpočet dalších.
Každý výraz může být jiný, ale jedno mají společné, a to potřebu nakoupit. Jasný záměr vyhledávacích dotazů signalizuje, že chovatelům dochází krmení, chystají se odjet na víc dnů a nemají dost kočkolitu a tak dále.
Když optimalizujete jednotlivé stránky na klíčová slova ladící s konkrétním záměrem, vyhledávače budou vědět, že právě tyto stránky jsou pro hledající nejvíc užitečné, a nabídnou jim je. A to je podstata využití vyhledávacích dotazů k úspěšné optimalizaci a lepšímu umístění webu ve výsledcích vyhledávání.
Vyhledávací dotazy z pohledu PPC
V případě placených reklamních kampaní ve vyhledávání využívá Google klíčová slova ke správnému přiřazení relevantní reklamy odpovídající záměru uživatele. Ten stále hledá nejlepší pamlsky pro kočky s alergií, jenže inzerenti obvykle necílí na tak dlouhé fráze, protože by se nedoplatili, a používají jednodušší klíčová slova jako kočičí pamlsky, pamlsky pro kočky bez alergenů, zdravé kočičí pamlsky a podobné.
Ve výsledcích placeného vyhledávání (Sponzorováno) se pak díky strojovému pochopení záměru hledajícího může objevit reklama na: Brit Care Cat Snack Superfruits Insect, i bez toho, že by prodejce cílil přímo na zadaný vyhledávací výraz.
Jak to vidí inzerenti? Příklad: Jste zvěrolékař, který si otevřel novou ambulanci, potřebuje oslovit chovatele a jejich prostřednictvím získat nějakou zvířecí klientelu. Do své reklamní kampaně určitě zahrnete klíčová slova jako veterinář nebo zvěrolékař, ovšem když přidáte také veterinární klinika či veterinární ambulance poblíž, případně veterinární pohotovost v okolí, pomůžete tím své reklamě, aby se zobrazovala širšímu okruhu místních uživatelů, kteří z jakéhokoliv důvodu potřebují se svým mazlíčkem ke zvěrolékaři.
Správné cílení na lokální vyhledávání vám společně s relevantními klíčovými slovy pomůže oslovit lidi, kteří v blízkém okolí hledají vaše služby. Tím roste šance, že vás kontaktují nebo rovnou přijdou.
Časté omyly a mýty o vyhledávacích dotazech
Marketérskou komunitou se dlouhodobě šíří některé zavádějící a mylné zvěsti o klíčových slovech a vyhledávacích dotazech. Zde jsou nejčastější z nich.
Klíčová slova a vyhledávací dotazy jsou jedno a to samé
Nejsou, přestože k sobě mají velmi blízko, a rozdíl je opravdu důležité pochopit. Vyhledávací dotaz je slovo nebo fráze, které někdo zadá do vyhledávače. Klíčové slovo je širší výraz, který používáte k zachycení relevantních vyhledávacích dotazů.
Klíčová slova jenom pomáhají cílit na uživatele
Pomáhají, ale spolu s tím mají důležitou funkci i při řadě jiných marketingových aktivit jako je SEO strategie, řízení placených kampaní nebo tvorba obsahu. Výběr správných klíčových slov je zásadní pro to, aby se váš web a vaše reklamy zobrazovaly uživatelům, kteří se chystají koupit váš produkt.
Vyhledávací dotazy jen ukazují, jak uživatelé hledají
To sice ukazují, ale vyhledávací dotazy především odhalují, jakým jazykem při vyhledávání vaši zákazníci skutečně hovoří. Což je nesmírně cenné pro pochopení toho, co skutečně potřebují.
Klíčová slova lze využít pouze pro SEO a PPC
Pro úspěšné strategie SEO nebo PPC jsou klíčová slova při optimalizacích stránek samozřejmě nezbytná, ovšem velký význam mají také pro obsah, strukturu webu a v neposlední řadě i pro produktový marketing. Správné klíčové slovo použité na správném místě může zajistit výrazné zlepšení viditelnosti.
Vyhledávací dotazy mají význam jen pro uživatele
Nejen pro ně. Vyhledávací dotazy jsou důležité k tomu, aby firmy pochopily, jak spotřebitelé vyhledávají. Díky tomu mohou lépe optimalizovat svůj obsah a měnit uživatele na zákazníky.
Vztah mezi vyhledávacími dotazy a SEO
Hledané výrazy jsou pro optimalizaci naprostým základem. Nemůžete prodávat krmivo pro alergické kočky, jestli o kočičích alergiích nic nevíte. Na vašich webových stránkách musí být zahrnuty výrazy, pomocí kterých uživatelé skutečně vyhledávají, jako třeba: Krmivo pro vybíravé kočky. Bez toho vás vaši potenciální zákazníci nikdy nenajdou.
Budete-li optimalizovat na nesprávné vyhledávací dotazy, v tom lepším případě vás nikdo nenajde. V tom horším vás uživatelé najdou, ale ne ti, které byste potřebovali. Když bude někdo hledat: Pomůcky na péči o kočičí srst, a dostane se na vaši stránku s kočičími pamlsky, nic si nekoupí, okamžitě odejde a vy máte poškozené statistiky a snížený konverzní poměr.
Zatímco když bude jedna ze stránek vašeho webu věnovaná právě pomůckám na péči o srst kočky, a stejný vyhledávací dotaz na ní bude všude figurovat, návštěvník je na správném místě a stává se z něj zákazník.
Tento soulad se následně projeví také na lepším hodnocení webu, protože Google chce, aby byli uživatelé spokojení. Stránky optimalizované na správná klíčová slova se umísťují ve výsledcích vyhledávání výše, když spotřebitelům dávají to, co chtějí. Čím lépe tedy rozumíte jazyku, který lidé používají při hledání vašeho zboží/služeb, tím lepší je vaše organická viditelnost.
Kde najít skutečné vyhledávací dotazy?
Jak zjistit, které výrazy vaši potenciální zákazníci opravdu používají? Můžete využít několik metod a nejlépe uděláte, když je zkombinujete.
Google Search Console
Bezplatná služba Google Search Console (GSC) by měla být prvním místem, kde budete hledat správné relevantní výrazy, protože disponuje daty o vašem webu přímo z Google.
Z GSC dostanete třeba informace o:
- Zobrazení webu,
- Kliknutí na stránky,
- Změnách v průběhu času,
- Dotazech použitých k nalezení vašich stránek.
Vyhledávací dotazy najdete v Google Search Console takto:
- Přihlaste do svého účtu v GSC.
- Vyberte si webovou stránku z řídícího panelu.
- Vlevo klikněte na Výkon.
- Uvidíte graf s hlavními metrikami (zobrazení, kliknutí, průměrná míra prokliku, průměrná pozice).
- Ve spodní sekci Dotazy máte přesná slova a fráze používané uživateli při hledání vašeho webu.
- Pomocí filtrů nad grafem si vyberete data podle potřeby.
Vyhledávání Google
Další výbornou metodou, kterou máte k dispozici úplně zdarma, je využití vyhledávacího řádku Google s automatickým doplňováním konkrétních výrazů. Jeho prostřednictvím získáte informace o klíčových slovech uživatelů, použitelných při optimalizaci stávajícího obsahu nebo při tvorbě toho nového.
Když do vyhledávacího řádku napíšete Pamlsky pro kočky, zobrazí se vám automatické doplnění:
- Pamlsky pro kočky,
- Pamlsky pro kočky s ledvinovou dietou,
- Pamlsky pro kočky akce,
- Pamlsky pro kočky na čištění zubů,
- Pamlsky pro starší kočky.
Tady vidíte, jaké druhy pamlsků chovatelé hledají.
Ve výsledcích vyhledávání najdete mezi odkazy sekci Lidé se také ptají. V té se zobrazují související otázky, které mají uživatelé k danému tématu. V případě pamlsků pro alergické kočky to mohou být dotazy:
- Co dát kočce na alergii?
- Jak často dávat kočce pamlsky?
- Jak léčit plíseň u kočky?
Máte-li stránku s krmivem pro kočky trpící alergiemi, vytvořte v její dolní části blok s nejčastějšími otázkami (FAQ) a zařaďte do ní obdobné dotazy včetně odpovědí.
A nezapomeňte se podívat ve výsledcích vyhledávání (SERP) až dolů, kde se nachází sekce Lidé také hledají. Tyto výrazy úzce souvisejí s vaším vyhledáváním a můžete díky nim značně rozšířit svůj seznam vyhledávacích dotazů.
SEO nástroje
Semrush, Ahrefs, Ubersuggest a další externí nástroje pro SEO vám dají nejen komplexní data o vašem webu, ale s jejich pomocí můžete také sledovat, jak jsou na tom vaši konkurenti.
Co vám ukáže Přehled klíčových slov, který je součástí Semrush:
- Měsíční objem vyhledávání: Kolik lidí vyhledává dané klíčové slovo každý měsíc.
- Obtížnost klíčového slova: Jak je složité umístit se s daným výrazem ve vyhledávání.
- URL adresy: Ty, co se na daný výraz zobrazují na první stránce SERP.
- Záměr vyhledávání: Informační, navigační, komerční, transakční.
- Funkce SERP: Umístění v rozšířených výsledcích, lokálních balíčcích, přehledech od AI a dalších prvcích SERP.
- Placené vyhledávání: Cena za nabídku na konkrétní výraz, konkurenceschopnost atd.
Zadáním své domény získáte doporučení specifická pro web. Může to být:
- Vlastní obtížnost klíčových slov (PKD): Jak obtížné bude pro váš web umístit se na předních příčkách vyhledávání pro váš cílový výraz.
- Momentální pozice: Jak si aktuálně vedete ve výsledcích vyhledávání (pokud se tam nacházíte).
- Možná pozice: Jak byste se mohli umístit s lepším obsahem.
- Tematická relevance: Jak váš obsah souvisí s cílovým klíčovým slovem.
Funkci Keyword Magical Tool využijete k objevení stovek a tisíců nových klíčových slov a frází vygenerovaných na základě vašich současných vyhledávacích výrazů.
Další šikovnou pomůckou je Keyword Gap odhalující mezery v klíčových slovech. S její pomocí můžete zkoumat konkurenci a objevit cenné příležitosti, které byste neměli nechat ležet ladem.
Jak zjistit, na jaké výrazy se umisťují vaši konkurenti, a co vám uniká:
- Zadejte vlastní doménu a až 5 domén konkurentů do Keyword Gap a klikněte na Porovnat.
- Zobrazte si Nejlepší příležitosti pro výrazy s největším objemem vyhledávání, na které se neumísťujete.
Pakliže jste SEO začátečník nebo máte k dispozici pouze omezený rozpočet, sáhněte po nástroji Ubersuggest, který je dostupnější než Semrush či Ahrefs. Sice nedisponuje tolika různými funkcemi, ale můžete s ním efektivně sledovat výkon webu a zkoumat základní klíčová slova.
S pomocí Ubersuggest:
- Zjistíte umístění na konkrétní klíčová slova vašeho webu.
- Analyzujete obsah úspěšnějších konkurentů.
- Zkontrolujete organický výkon celého webu.
- Objevíte nápady na klíčová slova vycházející z cílové fráze.
- Získáte přehled o zpětných odkazech a síle domény webu.
Zadáte-li svou doménu do řídícího panelu Ubersuggest, zobrazí se vám spousta užitečných informací jako třeba:
- Klíčová slova, na která se nejlépe umísťujete,
- Změny hodnocení v průběhu času,
- Návrhy na nová klíčová slova.
V porovnání se Semrush a Ahrefs poskytuje Ubersuggest o něco omezenější data, ovšem freelancerům, SEO začátečníkům nebo firmám s menšími rozpočty snadno a rychle ukáže příležitosti ke zlepšení výsledků.
Sociální naslouchání
Mít povědomí o tom, jak se lidé baví o vaší značce, o vašem oboru nebo o jiných souvisejících tématech na sociálních sítích, diskuzních fórech, recenzích stránkách a dalších místech v online prostoru, je nesmírně cenné, abyste pochopili ”duch doby” a sladili se s ním. Najít trendové otázky a výrazy specifické pro vaše odvětví vám pomohou nástroje jako Google Alerts nebo AnswerThePublic.
Google Alerts
S pomocí Google Alerts (upozornění) dokážete sledovat celý web. Nastavíte si konkrétní klíčové slovo a můžete denně dostávat upozornění na nový obsah (články, příspěvky, zmínky…) související se zadaným výrazem kdekoliv v digitálním prostředí.
AnswerThePublic
Online nástroj AnswerThePublic vám ukáže uživatelské otázky související s vaším tématem, a to nejen z vyhledávačů Google a Bing, ale i z platforem YouTube, TikTok, Amazon a Instagram. Uvidíte také objemy vyhledávání konkrétních výrazů, ceny za proklik nebo relevantní dotazy ze sekce Lidé se také ptají. V bezplatné verzi můžete provést tři hledání každý den.
Sociální sítě
Ve vašem zájmu je také i monitorování sociálních médií. Podle toho, v jakém oboru podnikáte, jsou pro vás Facebook, LinkedIn, Instagram či TikTok dobrým zdrojem pro povědomí o vývoji vyhledávacích dotazů.
Hlídejte si:
- Relevantní hashtagy vyhledávání nebo trendy zvuky související s vaším oborem,
- Výrazy, které lidé používají, když mluví o vašich produktech (citlivý žaludek vs. potíže se zažíváním).
Vaši zájmoví uživatelé vám přímo říkají, co je zajímá. Naslouchejte jim na sociálních sítích, nalaďte se na jejich jazyk a oslovujte je tam, kde vyhledávají.
Jak zkoumat a vybírat nejlepší vyhledávací dotazy
Pro každou stránku svého webu potřebujete mít přichystanou sadu relevantních vyhledávacích dotazů. Což není tak jednoduché jako výběr podobných klíčových slov s vysokým objemem vyhledávání.
Při přípravě relevantních vyhledávacích dotazů pro vaši strategii musíte zohlednit:
- Záměr vyhledávání: Co uživatel očekává, že vyhledáváním najde.
- Objem vyhledávání: Průměrný měsíční počet hledání klíčového slova.
- Obtížnost klíčového slova: Jak těžké je umístit se na pozici vzhledem k momentální konkurenci.
- Potenciál kliknutí: Pravděpodobnost, s jakou uživatelé skutečně kliknou na výsledky pro dané klíčové slovo.
Záměr vyhledávání
Záměr vyhledávání je důvod, který vede uživatele, aby zadal vyhledávací dotaz. Rozlišujeme čtyři hlavní typy záměrů:
- Informační: Hledám odpověď na otázku (Jaké suroviny nejsou vhodné pro alergickou kočku?)
- Komerční: Uvažuji o provedení akce (Nejlepší krmivo pro alergickou kočku)
- Transakční: Jsem připravený provést akci (Koupit krmivo pro alergickou kočku)
- Navigační: Chci se někam dostat (Přihlášení na vetweb.cz)
Proč řešit záměr vyhledávání? Neshoda záměru s obsahem stránky je hlavní příčinou toho, že se stránka neumisťuje ve výsledcích vyhledávání, i když je plná kvalitního obsahu. Příklad: Produktová stránka nazvaná Co způsobuje žaludeční problémy koček? nebude úspěšná, protože algoritmy Google ví, že chovatel potřebuje informace, a nemá zájem nakupovat nějaké produkty.
Záměr hledání odhalíte docela jednoduše:
- Jak na…, Co je…, Proč… - informativní,
- Nejlepší…, Top…, Srovnání… - komerční,
- Koupit…, Cena…, Sleva na… - transakční,
- Přihlášení na…, Značka (název) - navigační.
Díky správnému určení záměru vyhledávání může i relativně nová webová stránka v SERP přeskočit už zavedenou konkurenci, protože Google vidí, že uživateli nabízí přesně to, co hledá. Není to ani tak o tom, čí značka je silnější, ale o tom, čí obsah je užitečnější.
Vybrané vyhledávací dotazy následně sladíte se svou obsahovou strategií. Jak na to?
- Blogový příspěvek Čím krmit alergickou kočku? je ideální pro umístění pomocí informativních klíčových slov založených na dotazech.
- Srovnávací stránka 6 tipů na nejlepší krmivo pro alergické kočky bude odpovídat vyhledávání s komerčním záměrem.
- Produktová stránka Veterinární krmivo pro kočky s citlivým trávením - vyvážené množství živin je perfektní pro transakční záměr.
- Administrační stránka Přihlášení k účtu uživatele VetWeb se výborně hodí pro navigační dotazy.
Nepoužívejte fádní klíčová slova
Klíčová slova jako krmivo pro kočky nebo krmivo pro domácí mazlíčky jsou příliš obecná bez konkrétního významu. Lákají svým vysokým měsíčním objemem vyhledávání, ale ve skutečnosti snižují konverzní poměr, pakliže se vám na ně vůbec podaří umístit na čelních pozicích SERP.
S takovými klíčovými slovy vás ve vyhledávání čeká nerovný boj proti velkým značkám a prodejcům, který nemůžete vyhrát. Navíc takto usilujete o uživatele, kteří si chtějí produkty jen prohlížet bez jasného záměru nakupování. Zaměřte se na konkrétnější fráze jako krmivo pro starší kočky s alergiemi, díky kterým snížíte konkurenci a zvýšíte záměr.
Pozor na klíčová slova s nízkým záměrem
Dotazy s nízkým záměrem jsou takové, při kterých uživatelé ještě nejsou rozhodnutí k provedení konverze. Vyhněte se jim ve spodní části prodejního trychtýře, kde už potenciální zákazníky motivujete k nákupu. Nemá cenu snažit se prodávat někomu, kdo není připravený nakupovat.
Příklad: Na produktovou stránku cílíte pomocí pomocí dotazu Mohou kočky jíst rýži?, ale taková otázka má své uplatnění na blogu (horní část trychtýře), a ne na stránce vyžadující transakční záměr. Na té použijte dotaz ve stylu Koupit dietní krmivo pro kočky. Ten je díky vysokému záměru mnohem vhodnější.
Objem vyhledávání
Slova nebo fráze, na které chcete cílit, mohou mít 10 000 vyhledávání měsíčně, nebo také jenom 10. Pochopitelně budete chtít používat výrazy s větším objemem vyhledávání, ale to není nejdůležitější aspekt při tomto rozhodování a nenechte se jím slepě ovládnout.
Dejme tomu, že ve své nabídce máte speciální pelíšky pro starší kočky, které už mají ortopedické problémy. Je samozřejmě velmi lákavé zaměřit se na klíčové slovo pelíšky pro kočky s desítkami tisíc vyhledávání měsíčně. Jenže takový pojem je velice široký a prodejců tohoto zboží celá řada, takže se s ním nejspíš ani nevyšplháte na přední pozice SERP. A i kdyby se vám to podařilo, váš produkt je natolik specifický, že konverzí se asi stejně nedočkáte.
Použijte bližší výraz jako ortopedické pelíšky pro starší kočky. Objem vyhledávání se sice pohybuje v jednotkách až desítkách, ovšem díky přesnosti jeho záměru můžete všechny chovatele, kteří zadají takový vyhledávací dotaz, proměnit ve své zákazníky. S mnohem větší pravděpodobností se na toto klíčové slovo umístíte v SERP nahoře na první stránce.
Pointa je v tom, že deset tisíc uživatelů hledajících ”jen” pelíšek pro svou kočku takto specializovanou stránku opustí, zatímco těch deset, kteří opravdu mají starší kočku s problematickým pohybem, si váš pelíšek koupí. Aktivně hledají konkrétní produkt, jsou připravení k nákupu a svou platební kartu už mají v ruce.
Obtížnost klíčových slov
S objemem vyhledávání souvisí i obtížnost klíčových slov. Ta se obvykle určuje hodnotou od 0 do 100. Čím je číslo vyšší, tím více je daný výraz konkurenceschopnější. Obtížnost se měří podle vaší konkurence, z čehož vyplývá, že soutěžit s velkými zavedenými značkami je velmi těžké.
Při posuzování obtížnosti svých klíčových slov vezměte v úvahu také to, jakou má váš web vybudovanou autoritu. Pakliže používáte SEO nástroj, vyhodnoťte své skóre autority (Semrush) nebo hodnocení domény (Ahrefs). Čím vyšší číslo dostanete, tím pravděpodobněji se umístíte ve výsledcích vyhledávání i na obtížnější výrazy.
Jak zjistit obtížnost klíčového slova pomocí nástroje Semrush:
- Napište klíčové slovo do příslušného pole funkce Přehled klíčových slov a klikněte na Hledat.
- Koukněte se na procento obtížnosti klíčového slova pro představu, jak náročné bude získat vysokou pozici v SERP na daný výraz.
- Podívejte se na Analýzu SERP, která vám ukáže, jaké weby se s vaším klíčovým slovem zobrazují na první stránce.
- Pokud vidíte značky jako Super ZOO, Purina nebo Fitmin, bude umístění ve vyhledávání s daným výrazem obtížné.
Nezapomínejte na to, že i v této situaci hraje roli autorita vašich webových stránek. Její skóre v případě Semrush najdete v sekci Přehled domény, pokud používáte Ahrefs, budete vás zajímat Hodnocení domény. Čím blíže je skóre autority číslu 100, tím snadněji se vám bude soutěžit i při složitějších podmínkách.
Máte-li čerstvě zprovozněný web nebo jste ještě nedosáhli skóre autority vyšší než 30, soustřeďte se na výrazy s obtížností klíčových slov nižší než 30 - 35. Většinou to jsou longtailová klíčová slova nebo specializované fráze, díky kterým se můžete začít umísťovat o poznání rychleji.
Potenciál kliknutí
Klikatelnost neboli vyjádření pravděpodobnosti, že někdo klikne na odkaz na vaši webovou stránku, ovlivňuje několik faktorů:
- Pozice v SERP: Na jaké příčce se vaše stránka zobrazuje v organických výsledcích vyhledávání.
- Značka: Když vyhledávající uživatel už zná nebo aktivně hledá vaši firmu. Silná značka má větší důvěryhodnost a tím pádem i větší míru prokliku (CTR).
- Metadata: Správně vytvořený poutavý název stránky a meta popisek.
- Přítomnost funkcí SERP: Vybrané úryvky, panely znalostí a další novodobé funkce SERP posouvající na stránce organické výsledky níž.
Při optimalizaci stránky na konkrétní výraz nesledujte jen její umístění, ale také míru prokliku. Některé stránky, ač obsahově kvalitní, dosahují ve výsledcích vyhledávání velmi nízkou proklikovost, protože uživatelé se potřebné informace dozví z vybraných úryvků SERP a dál už neklikají. Říká se tomu vyhledávání s nulovým kliknutím.
Chcete-li odhadnout klikatelnost konkrétního vyhledávacího výrazu, zadejte jej do vyhledávání a pak důkladně prostudujte první stránku SERP. Vidíte odpověď na váš dotaz v úryvcích, přehledu od AI nebo v sekci Lidé se také ptají? Pak je pravděpodobné, že na něj budou uživatelé klikat méně, než byste čekali. Vidíte organické výsledky na vrcholu stránky a uživatele kolem nich nic nerozptyluje? Pak můžete očekávat, že budou mít proklikovost naopak vysokou.
Upřednostňujte takové vyhledávací dotazy, které návštěvníky na váš web přivedou. Pomohou vám s tím klíčová slova, která sice mají nízký objem vyhledávání, ale za to vysoký potenciál kliknutí.
Jak nejlépe využít vyhledávací výrazy v obsahu stránek?
Když do názvu jednotlivých webových stránek začleníte charakteristiku cílového vyhledávání a klíčové slovo, dáváte tím vyhledávacím algoritmům Google najevo, jaký obsah se na stránce nachází. Čím lépe Google rozumí, o čem váš obsah je a jak pomáhá uživatelům, tím vyšší máte šanci na solidní umístění ve vyhledávání.
Nově objevené hledané výrazy publikujte na důležitých místech na stránce, jako jsou:
- Meta title (titulek): Modrý odkaz zobrazený v SERP,
- Meta description (popisek): Stručný text pod modrým odkazem vystihující podstatu stránky,
- Název stránky: Text zobrazený na záložkách v prohlížeči, fungující obvykle i jako meta title,
- Nadpisy: Názvy jednotlivých sekcí obsahu přímo na stránce,
- Text: Hlavní písemný obsah na stránce (textové odstavce, seznamy, popisky).
Forma a podoba zahrnutí vyhledávacích dotazů do obsahu stránky se liší podle jednotlivých míst.
Meta titulek
Title nebo také tag title je jako celkový název stránky jedním z nejefektivnějších způsobů, jak vyhledávačům sdělit, čeho se týká obsah na stránce a co mohou uživatelé očekávat.
Při jeho tvorbě a vkládání vyhledávacích dotazů si hlídejte počet znaků, který by neměl překročit 65-70, aby nedošlo k automatickému zkrácení titulku v SERP.
Meta popisek
Krátké texty pod odkazy neovlivňují přímo pozici stránky ve výsledcích vyhledávání, velký význam ale mají pro míru prokliku. Pokud bude vyhledávací dotaz použitý uživatelem při hledání stránky zahrnutý do popisku, Google jej tučně zvýrazní. Snažte se daný výraz do meta description vložit alespoň jednou.
Podobně jako u titulku dávejte i zde pozor na znaky. Jejich počet by neměl přesáhnout 160, jinak hrozí, že text nebude zobrazený celý nebo že jej Google nahradí nějakým úryvkem rovnou ze stránky, který se mu bude ”zamlouvat” víc.
Dělá to proto, že chce, aby byl popisek pro hledající co nejrelevantnější. To znamená, že když text neladí s vyhledávacím dotazem uživatele, ztrácíte kontrolu nad tím, co se v popisku objeví.
Název stránky
Z názvu stránky by měl návštěvník na první pohled pochopit, co na ní najde. Slouží pro porozumění obsahu jak uživatelům, tak vyhledávačům.
Mějte na paměti, že název je jeden z prvních prvků, které návštěvníci na vaší stránce po příchodu vidí, a dbejte na to, aby jeho součástí byla některá z variant hledaného výrazu. S jeho pomocí signalizujete Google, že byste se měli umístit ve výsledcích vyhledávání.
Nadpis
Nadpisy (H1, H2, H3…) jsou něco jako názvy kapitol v knize. Označují jednotlivé pasáže obsahu a měly by obsahovat nějakou formu relevantního vyhledávacího dotazu.
Text na stránce
Samotný textový obsah na stránce není tak důležitý pro hodnocení, jako spíše pro podporu nadpisu a názvu stránky. Dbejte na to, abyste psali obsah především pro lidi, a citlivě do něj zařazujte hledané výrazy tam, kde to dává smysl. Necpěte je na sílu někam, kam nepatří, a vyvarujte se přeplácání textu klíčovými slovy.
Zabraňte nadměrnému používání klíčových slov
Obsah stránky zbytečně přeplněný klíčovými slovy působí nepřirozeně, nedůvěryhodně a může poškodit její umístění ve vyhledávání. Klíčová slova proto používejte opatrně a z rozmyslem.
Představte si to pohledem uživatele:
- Název stránky: Veterinární péče pro kočky: veterinární služby pro kočičí nemoci
- Nadpis: Kočičí veterinář: váš oblíbený nový kočičí veterinář
- Nadpis: Veterinář pro kočku. Proč potřebujete veterináře pro kočku
- Nadpis: Získejte pomoc od veterináře pro kočku hned teď
Jak se vám texty líbí? Nebylo by lepší napsat je takto:
- Název stránky: Veterinární péče pro kočky. Zdravotní pomoc vaší kočičí kamarádce
- Nadpis: Pomáháme kočkám všech plemen, velikostí a stáří
- Nadpis: Zjistěte, jak naši veterináři pomohou vaší kočičce
- Nadpis: Jak pomůžeme vaší kočce od zdravotních problémů?
Vyhledávací stroje jsou dost chytré na to, aby odhalily, kdy do obsahu násilně ”pumpujete” klíčová slova kam se dá, a kdy naopak hovoříte jako člověk, ne jako robot. Poznají kvalitní a srozumitelný obsah užitečný pro návštěvníky webu. Nadměrné používání klíčových slov působí jako spamový obsah, který vyhledávače odmítají a penalizují.
Buďte přirození a optimalizujte stránky pro co nejlepší uživatelský zážitek. Pište tak, jako byste se čtenářem osobně mluvili. Lidé chtějí jasné a užitečné sdělení, ne donekonečna omílané stejné fráze se stejnými slovy.
Časté chyby při práci s vyhledávacími dotazy
Odborná mluva místo přirozeného jazyka
Vaši zákazníci v běžném životě nepoužívají oborovou terminologii. Neřeknou: Krmivo pro kočky speciálně vyvinuté pro optimální příjem živin, ale budou se ptát: Co může jíst kočka s citlivým žaludkem?. Když nebudete mluvit normálním lidským jazykem, mohou návštěvníci vašich stránek nabýt dojem, že jsou vytvořené pro někoho úplně jiného.
Pečlivě sledujte sociální sítě a to, jak se na nich uživatelé baví v souvislosti s vašimi tématy. Komentáře a recenze jsou pro autentický jazyk perfektním zdrojem, stejně jako záznamy interakcí od týmu zákaznické podpory.
Optimalizace na nesprávné výrazy
Například cílíte článkem na špičkové krmivo pro domácí kočky trpící alergií. Žijete v domnění, že tímto výrazem přivedete na web chovatele rozhodnuté k nákupu, jenže konverzní poměr klesá a vy zjišťujete, že k vám chodí jen uživatelé hledající potřebné informace.
Abyste se tomu vyhnuli, vždy před optimalizací stránky prozkoumejte záměr vyhledávání za vaším cílovým výrazem. Když se podíváte do SERP a vidíte smíšený obsah (komerční i informační), pořád máte šanci se solidně umístit, ale musíte si vybrat jednu nebo druhou variantu. Jestli chcete prodávat, vytvořte srovnávací stránku o špičkových krmivech se silnou závěrečnou výzvou k akci (CTA), ale nepište o tom blogový článek.
Nerespektování změn v SERP
Může se stát, že výraz, který dodnes poukazoval na komerční záměr, bude mít zítra informativní charakter. Děje se tak kvůli aktualizacím Google, které mívají za následek i úplné obrácení scénáře záměru. Změny nastávají především u vyhledávacích dotazů obsahujících superlativy jako nejlepší, špičkový a podobné. Jeden měsíc tak můžete mít na stejný výraz ve výsledcích vyhledávání produktovou stránku a hned druhý pak článek z blogu. Google aktualizuje vyhledávací algoritmy, aby mohl nabízet uživatelům to, co opravdu chtějí.
Nenechte se zaskočit a:
- Sledujte nejvýkonnější stránky. Když zaznamenáte snižování počtu konverzí, ale prokliky jsou pořád na stejné úrovni, prověřte, zda nedošlo k úpravám SERP.
- Vyhledejte vybrané výrazy každé tři měsíce, projděte stránky výsledků a přesvědčte se, že je všechno v pořádku.
- Buďte připravení a nenechávejte všechny konverze na jediné stránce. Vzhledem k možným změnám záměru optimalizujte více stránek pro případ, že se začnou konverze propadat.
Nevyužité ”dlouhoocasé” příležitosti
Nepřehlížejte vyhledávací dotazy s ”dlouhým ocasem” (longtail). Mají sice malý objem vyhledávání, protože jsou velmi specifické, když ale uživatel uvidí, že se vaše stránka přesně shoduje s tím, co hledá, potěšíte ho a s velkou pravděpodobností u vás nakoupí.
Jako příklad si znovu vezměte krmivo pro kočky, což je příliš obecný a neurčitý výraz. Ovšem takové Bezobilné krmivo pro velké kočky s alergií už cílí mnohem konkrétněji a výborně se hodí pro stránku s hypoalergenním krmivem pro vzrostlejší plemena koček.
Jak najít longtailová klíčová slova:
- Pomocí nástrojů jako Google Search Console nebo AnswerThePublic objevujte vyhledávací dotazy, které používá vaše publikum.
- Nahlédněte do sekce Lidé se také ptají v SERP.
- Projděte historii vyhledávání na svém webu a údaje oddělení zákaznické podpory.
Rychlá kontrola pro omezení chyb
Pravidelnou kontrolou stránek po provedení optimalizace se můžete vyhnout potenciálním chybám.
Zasáhněte když:
- Počty zobrazení se zvyšují, ale kliknutí zůstávají na stejné úrovni. To značí, že jste se pravděpodobně zaměřili na špatný cíl vyhledávání.
- Zobrazení a kliknutí jsou (téměř) na nule. V tomto případě nejspíš cílíte na nesprávný vyhledávací dotaz.
- Počet kliknutí roste, konverze zůstávají stejné. Zřejmě jste netrefili správně záměr vyhledávání.
Než optimalizované webové stránky publikujete, odpovězte si na několik otázek:
- Přidal jsem vyhledávací dotazy na všechna správná místa?
- Shoduje se záměr vyhledávání pro klíčové slovo se záměrem vyhledávání pro stránku?
- Je text srozumitelný a psaný přirozeným jazykem?
Pusťte se do optimalizace obsahu pro vyhledávací dotazy
Jestli se umístíte na první nebo páté stránce SERP záleží na tom, jak správně pochopíte technické aspekty vyhledávání a to, co vlastně vaše publikum hledá. Hledané výrazy nejsou jen pouhá slova. Jsou to pomyslná okna do myslí zákazníků, kteří mají nějaké problémy, něco chtějí a mluví vlastním jazykem. Vaším úkolem je jim pomoci a ve stejném jazyce odpovědět.
Proveďte audit nynějšího výkonu
- Najděte v Google Search Console pět nejdůležitějších stránek svého webu generujících nejvyšší organickou návštěvnost.
- Zjistěte, jaké vyhledávací dotazy používají návštěvníci k nalezení těchto stránek.
- Prověřte obsah každé stránky a zkontrolujte, jak dobře a jestli vůbec tyto výrazy máte zahrnuté v obsahu.
Objevte nové příležitosti
- Využijte SEO nástroje jako Semrush nebo Ahrefs k nalezení nových klíčových slov pro cílení na základě záměru a objemu vyhledávání, obtížnosti klíčových slov a pravděpodobnosti prokliků.
- Prozkoumejte aktivity konkurentů a zjistěte, na jaké vyhledávací dotazy, které vy nemáte, se umisťují v SERP.
- Snažte se využívat dlouhodobé příležitosti odpovídající vaší specifické nabídce.
Optimalizujte a rozšiřujte
- Aktualizujte své stránky s vysokou prioritou tak, aby lépe ladily s vyhledávacími dotazy.
- Vytvářejte nový obsah s cílem zaplnit objevené obsahové mezery.
- Sledujte výkon stránek a přizpůsobujte je podle toho, co opravdu vede k hodnotným proklikům a konverzím.
Nejde o jednorázovou ale dlouhodobou operaci. Neustále se mění nejen chování vyhledávajících uživatelů, ale i prostředí Google. Pokud chcete uspět a sbírat cenná umístění ve výsledcích vyhledávání, přistupujte k optimalizaci jako k rozhovoru se svým publikem.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com