Optimalizace pro vyhledávání AI: 3 základní kroky

Optimalizace pro vyhledávání AI
Jak zůstat viditelný v digitálním prostředí řízeném umělou inteligencí? Naučte se pomocí tří klíčových procesů zachovat a upevnit svou online přítomnost.

Pokrokový vývoj umělé inteligence ve vyhledávání startuje novou éru, na jejímž počátku začínají uživatelé prozkoumávat alternativy k dosud dominantnímu Google. Rychlý nástup vyhledávacích platforem AI znamená pro marketéry velkou výzvu a zároveň ohromnou příležitost.

Otevírá se spousta nových možností pro zviditelňování značky a generování poptávky, na druhou stranu přibyly i různé překážky, jako jsou autorská práva, stále dražší provoz technologií nebo nejasné měření úspěchu a návratnosti investic do reklamy.

Přes všechny změny v systému a v chování uživatelů zůstává podstata stále stejná: Lidé potřebují informace, ať už chtějí něco zjistit, vysvětlit nebo nakoupit. A kromě katalogů či tradičních vyhledávačů k tomu dnes mají také platformy AI.

Tyto nástroje jim pomáhají dostat se z bodu A do bodu B o poznání rychleji a snadněji než dosavadní postupy, takže pokud se nechcete ve stále spletitějším vyhledávacím prostředí ztratit, musíte zamyslet nad tím, jak technologie objevují váš obsah a nabízejí jej zájemcům.

  • Samotný ChatGPT zaznamenal další mezník 300 milionů uživatelů týdně.
  • Perplexity AI dosáhla 100 milionů dotazů týdně.
  • Podíl Google na celosvětovém trhu klesl pod 90 %.

Vstupte do nové země botů

Po dvě dekády museli spotřebitelé vynakládat značné úsilí a spoustu času vyhledáváním toho, co potřebovali vědět. Nyní jim AI krátí a zjednodušuje cestu tím, že servíruje relevantní výsledky během chvilky přímo na své platformě.

V brzké době tak dojde k nevyhnutelným změnám v trendech návštěvnosti webů, protože roboti přebírají úkoly, které doteď řešili uživatelé, a budou objevovat a prohledávat obsah stránek za ně.

Americká výzkumná společnost Gartner působící v oblasti informačních technologií vydala studii, podle které dojde do roku 2026 kvůli chatbotům a virtuálním agentům AI k 25% poklesu objemu vyhledávačů. Tento scénář se zatím zdá být velmi pravděpodobný.

Jak vypadá impozantní krajina botů?

Výsledky generované umělou inteligencí ovlivňuje hned několik typů vyhledávacích robotů.

Někteří roboti (Open AI SearchBot a podobní) prochází a indexují web podobně jako tradiční vyhledávače.

Další (Open AI GPTbot…) využívají data z webu pro trénink a učení svých velkých jazykových modelů (LLM).

A ještě jiní (Open AI ChatGPT-User…) umí poskytovat výsledky v reálném čase díky napojení na ”živé” vyhledávací indexy.

Tradiční robotické systémy při objevování a procházení webových stránek pracují všechny na podobných principech, vyhledávání AI je ale v mnohém odlišné. Umělá inteligence disponuje strojovým učením, umí zpracovávat přirozený jazyk a chápe informace v hlubším kontextu z hlediska záměru a souvislostí.

AI modely mohou používat pouze data, o kterých vědí, proto je nezbytné zajistit, aby v nich našli nejhodnotnější obsah o vaší značce, produktech či službách.

Základní balíky tréninkových a učebních dat nejsou aktualizované průběžně, tím pádem mohou mít informace dostupné pro LLM i několikaměsíční zpoždění. Což částečně řeší generování rozšířeného vyhledávání (RAG), využívající prohlížeče a indexy k rozšiřování a poskytování odpovědí v reálném čase.

Pakliže platformy AI o vaší značce neví, nemohou na ni odkazovat v generativních komunikacích s uživateli. Z tohoto důvodu musíte zajistit optimalizaci pro AI, aby značka zůstala viditelná a konkurenceschopná.

Tři kroky k optimalizaci pro AI roboty

1. Začněte důkladným auditem

Chcete-li začít s optimalizací pro vyhledávání umělou inteligencí, snažte se nejdříve porozumět akcím, které roboti provádí na vašem webu, a tomu, jak zpracovávají údaje při indexování nebo školení.

Nejprve proveďte technický audit SEO, protože problémy s indexováním a další překážky, které dříve trápily Googlebota, ovlivňují i stroje poháněné AI.

Následně prověřte, jak je váš obsah (i obsah konkurence) dostupný na různých platformách vyhledávání a umělé inteligence. Najděte mezery a příležitosti ke zlepšení, protože pokud obsah nebude procházený ani indexovaný, nedostane se mezi školící data modelů AI a uživatelé jej neuvidí.

Při tomto kroku se také rozhodněte, jaký obsah chcete robotům zpřístupnit, jak jej budete organizovat, a co před roboty zablokujete.

Můžete také zvážit analýzu souborů protokolů, abyste se dozvěděli:

  • Jak roboti objevují váš obsah,
  • Jaké mají vzory procházení, měřítko a rychlost.

Prozkoumejte protokoly uživatelského agenta a zjistěte, kteří roboti váš web navštěvují (Bytespyder - TikTok, GPTBot - OpenAI, ClaudeBot - Anthropic), a co na něm dělají.

Tyto údaje zkombinujte s informacemi o provozu a najděte vzorce vztahů mezi procházením a provozem. Tak si uděláte jasnější obrázek o návratnosti investic pro vaše další plánování a řízení propagace značky.

Díky strategické analýze souborů protokolů a pochopení chování botů si usnadníte rozpoznání potíží s výkonem i optimalizaci efektivity webu a zlepšíte svou viditelnost v tradičním i AI vyhledávání.

2. Stanovte si cíle a vypracujte strategii zaměřenou na návratnost investic

Zamyslete se, jaké jsou cíle vašeho webu, jakou očekáváte návštěvnost, a jak to oboje ladí s vaším obsahem.

Prověřte rozpočet nákladů včetně:

  • Výdajů na příležitosti k procházení vašich stránek roboty,
  • Dopadu na provoz vašeho webu.

Jakmile budete mít jasno v předpokládané návratnosti investic, sestavte organizační plán s rozhodnutím, kteří roboti budou mít přístup k vašemu obsahu povolený, a kterým jej zamítnete.

Nežádoucí roboty se snaží ve velkém blokovat třeba vydavatelské či zpravodajské weby, protože chtějí zabránit kopírování a zcizování obsahu, jeho zneužívání a porušování autorských práv.

Až roboty pro svůj web nastavíte, proveďte aktualizaci u vyhledávačů a zajistěte nové procházení, aby se k obsahu stránek dostali i nástroje řízené umělou inteligencí.

Jak na to:

  • Udržujte aktuální a přesné soubory Sitemap.
  • Aktualizujte a vylepšujte ping protokoly (IndexNow).
  • Odesílejte pingy přímo platformě Bing k indexování.

3. Optimalizujte, zdokonalujte a ctěte ”předky”

Nové vyhledávací prostředí dynamicky řízené AI vyžaduje snad ještě více než klasické SEO průběžnou a stálou optimalizaci. Zapomeňte na to, že nastavíte - a zapomenete.

Snažte se pořád dál vylepšovat své strategie a přitom vycházejte z osvědčených postupů, které vždy fungovaly.

Naprostým základem je pořád výkonné technické SEO spolu se skvělou kondicí webu, zahrnující:

  • Propracovanou informační architekturu,
  • Aktualizované mapy webu,
  • Včasné řešení problémů se slabým nebo duplicitním obsahem.

Solidní výkon v organickém vyhledávání a hodnocení stále zůstává jedním z nejvlivnějších faktorů viditelnosti v novém prostředí.

Dokládají to nedávno zprovozněné Přehledy AI ve výsledcích vyhledávání (SERP):

  • Tři čtvrtiny odkazů zobrazených v AI Overviews jsou zároveň umístěné na 12. a vyšší příčce ve vyhledávání.
  • 90 % všech odkazů v Přehledech AI pochází z prvních 35 pozic.

Vzhledem k tomu, že dnes už celá řada platforem čerpá aktuální údaje z vyhledávacích indexů naživo, má hodnocení v SERP přímý vliv na zobrazování značky ve vyhledávání AI.

Přesto, že uživatelé nemusí kliknout na váš odkaz v SERP, vaše dobré hodnocení pomáhá objevování značky a jejímu šíření.

Pokud chcete zůstat viditelní, vylepšujte svůj nejhodnotnější obsah, sledujte, co funguje, a najděte oblasti pro zlepšení.

Tajný tip: Co nejlepší organické hodnocení má pro vás přínos nejenom v Přehledech AI. Díky němu jste více vidět ve vyhledávání Google, Meta AI, u virtuálních asistentů jako je Siri i na jiných platformách založených na umělé inteligenci.

Kam vede cesta?

Pro vyhledávání řízené AI (zatím) nejsou stanovena žádná pravidla. Co víme je, že na hlavních pilířích SEO pořád záleží, a nezbývá, než se za pochodu učit a snažit se držet krok s vývojem.

Strategie se sice budou měnit, ale to znamená spoustu nových příležitostí na cestě před námi.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp