Hodně lidí má o podnikání na internetu zkreslené představy a jejich investice do webové prezentace tak často nepřinese očekávanou návratnost. Podívejte se na nejčastější začátečnické chyby a zjistěte, zda nestřílíte naslepo.
1.Spuštění projektu webu bez přípravy
Velmi častou chybou, které se majitelé webů dopouští, je spuštění projektu webu bez přípravy. Vždy byste měli vědět, co od webu očekáváte, kdo je vaše cílová skupina a co chcete vašemu publiku sdělit. Výstupem webu bez předchozích schválených wireframů pak často bývá nemilé překvapení, kdy se web od vaší původní představy velmi liší a absolutně neodpovídá vašim požadavkům. Pokud ze začátku nemáte dostatek financí na to, abyste si nechali vytvořit web na míru, doporučujeme zvolit hotové řešení. Alespoň v začátcích je to často lepší řešení, než nemít web vůbec. I v tomto případě však dbejte na výběr vhodné šablony s tím, že by minimálně měla být přizpůsobena vašemu grafickému manuálu.
2. Otevřu si e-shop = PROFIT
Většinou to takhle nefunguje. Když založíte e-shop, blog či web, musíte se také postarat o jeho propagaci - zkrátka, aby se vaše cílová skupina dozvěděla, že existujete, čím se zabýváte a proč by měla na váš web chodit. Vedle zajímavého produktu a uživatelsky přívětivého webu je tak vhodné investovat do SEO a copywritingu, PPC, zbožových vyhledávačů, reklamy na sociálních sítích a dalších relevantních kanálů. . Ať už totiž nabízíte sebelepší produkt, pokud se o něm zákazníci nebudou mít šanci dozvědět, velké tržby v žádném případě nečekejte. Navíc indexace u nového webu zpravidla nějakou dobu trvá.
3. Investuji pár korun a za ně ihned získám stovky objednávek
Možné to je, ale váš produkt by musel být naprosto bezkonkurenční a přiznejme si, že takových je opravdu jen pár. Počítejte s tím, že investice se vám u různých marketingových kanálů vrátí za delší dobu. PPC je v návratnosti patrně nejrychlejší, ale např. SEO úpravy se projeví až po 3 a více měsících. Je velmi důležité mít reálná očekávání. Investici do marketingu je třeba velmi dobře promyslet, zvolit vhodnou strategii a počítat s tím, že za úspěchem vždy stojí velké množství práce a trpělivosti.
►Buďte tedy při zvažování investic do webu i jeho propagace realističtí a nenechte se zmást rádoby odborníky slibující zázraky, jako je raketové přesunutí vašeho webu na 1. místo vyhledávačů.
4. Řídíte se radami infopodnikatelů
Zázraky přes noc se většinou nedějí a vy skončíte akorát s předraženými e-booky v ruce. Určitě vás nechceme odradit od rozšiřování svých obchodnických a marketingových rozhledů, ale i tady si neslibujte rychlé zbohatnutí. Proč myslíte, že SEO specialisté či odborníci na PPC sbírají zkušenosti roky, než si dovolí se označit za experty? Investujte své peníze raději do konzultace s nimi.
5. Vše zařídí agentura a já nebudu muset hnout ani prstem
Je jedno, zda pro propagaci svého webu najmeme mezinárodní agenturu, malý tým nebo nezávislého konzultanta. Vždy počítejte s tím, že i vy se budete muset zapojit - seznámit je se záměry svého webu, s tím, kdo jsou podle vás vaši typičtí zákazníci, seznámit je s produktovou nabídkou, konkurencí, schvalovat materiály a kampaně, nasdílet přístupy do svých aplikací a el. nástrojů… no nebude to jen tak a kdo tvrdí opak, nabídne vám jen povrchní služby bez dlouhodobé strategie.
6. Když letí slevomaty, otevřu si i svůj vlastní
Nejen, že je Česká republika přeplněna e-shopy a každý chce dnes mít malou firmu, nebo start-up, ale určité segmenty jsou vysoce konkurenční. Bude tedy těžké prorazit s 15. slevomatem, 12. rozvozem jídla nebo 789. e-shopem s elektronikou. Od konkurence se musíte odlišit - buď revolučním produktem, levnějším produktem, hezčím produktem nebo razantně lepšími službami.
►Uvažujte proto nad tím, nakolik je váš záměr životaschopný a zda nebudete muset do marketingu investovat malé jmění, abyste dal na frak početné konkurenci.
7. Za měsíc chci být tam, kde za 5 let konkurence. Zn. Mám na to 5000,-
S předchozím bodem související i nerealistická očekávání od internetového marketingu nebo podnikání na internetu obecně. Pokud konkurence pracuje na svém marketingu 5 let a každý měsíc investovala průběžně 10 000,-, je jasné, že dohnat ji nebude jen tak, co se týče investovaného času i peněz.
8. Jednou zainvestuji do SEO nebo PPC a už vydělávám
Stejně jako podnikání, i marketing je během na delší trať. Nejde jednou upravit web z hlediska SEO a nahrát do Google Ads 1 sadu PPC na roky dopředu. Právě naopak - marketingovou strategii musíte neustále upravovat na základě konkurence, trhu a očekávání zákazníků - jen tak můžete reagovat na proměňující se prostředí e-commerce. Proměňují se i samotné marketingové platformy, jako jsou např. Google Ads, a mění se algoritmus vyhledávačů. Pokud například nastavíte PPC kampaně, o které se pak měsíce, nebo dokonce roky, nebudete starat, jejich skóre optimalizace bude čím dál nižší, jejich celkové hodnocení tedy bude rovněž čím dál nižší, cena za proklik i za konverzi se bude zvyšovat a postupem času budou mít čím dál horší výsledky. Stejně tak, pokud se nebudete věnovat optimalizaci pro vyhledávače, budete oproti konkurenci, která na svých webových stránkách průběžně pracuje, značně pozadu a váš web postupem času přestane vyhovovat požadavkům vyhledávačů – to znamená, že se jeho pozice bude propadat čím dál níže a vaši zákazníci s vysokou pravděpodobností přejdou ke konkurenci.
►Pro majitele webu bude hodně těžké všechny novoty sledovat, pochopit je a správně použít. Konzultace se specialistou je tedy více než namístě.
9. Spustíme e-shop a investujeme jen do PPC
Za ziskovostí vašeho online projektu většinou nestojí jen jedna marketingová disciplína, i když prací s fanoušky a reklamou na sociálních sítích se dají dělat divy. Rozložte proto svůj rozpočet do smysluplného marketingového mixu, kde nakombinujete PPC, SEO, sociální sítě, zbožové vyhledávače, spolupráci s influencery a online PR. Vás web musí být rovněž uživatelsky přívětivý a technicky vychytaný včetně atraktivních prodejních textů. Nesázejte na jednu kartu a nechte si marketingovou strategii navrhnout odborníkem se zkušenostmi a dobrými referencemi.
10. Rychlý výdělek je víc než věrní zákazníci
Při honu za stále novými zisky často zapomeneme na zákazníky, kteří už nás navštívili nebo u nás nakoupili. Přitom právě stálí a vracející se zákazníci jsou podle známého Paretova pravidla 80/20 zdravým jádrem každého byznysu. Nepodceňujte proto práci s těmito zákazníky, aby nakupovali dlouhodobě a šířili dobré jméno vašeho webu mezi svými známými. Pokud se cokoliv pokazí, máte právě polštář ve formě stálých zákazníků, který vám pomůže překonat obchodně slabší období.
"Nechceme vás odradit! Naopak vás chcete podpořit, abyste nespoléhali vždy na tu nejjednodušší cestu a raději se před rozjezdem podnikání na internetu poradili s odborníky."
11. Dlouhodobá práce na webu je nevyhnutelná
Vytvořením webu to nekončí. Práce na vašich firemních webových stránkách či e-shopu by měla mít dlouhodobý charakter. Klíčové je například udržovat neustále aktualizovaný obsah, k čemuž je potřeba kontinuální spolupráce majitele webu. Neméně důležité je testování funkčnosti a efektivity jednotlivých stránek a případné aktualizace, které budou odpovídat současným technickým požadavkům.
Kam dál? Přečtěte si o tom, zda je v PPC důležitější kvalita, nebo kvantita.
Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv