Občas může být pro váš byznys výhodné změnit vizuální identitu vaší značky, nebo dokonce celou vaši značku, včetně loga, názvu i domény. Tomuto procesu se říká rebranding a často se provádí například v případě, že dojde k fúzi společností, rozšiřování či změnám nabídky, vstupu na nový trh nebo snaze o nové vnímání značky.
Rebranding vaší firmy, pokud bude proveden správně, vám může pomoci oživit vaši firmu, zvýšit její popularitu a změnit vnímání vašich produktů či služeb vašimi zákazníky.
Přes to všechno s sebou rebranding přináší velmi podstatná rizika, hlavně co se týká SEO a vyhledavačů. Jak to? Pokud totiž nejste opatrní, rebranding může poškodit či zcela anulovat veškeré vaše SEO úsilí a prakticky vymazat vaše stránky z výsledků vyhledávání.
►Vzhledem k tomu, že vaším cílem je zviditelnit se a zvýšit ziskovost vaší firmy, nemůžete si dovolit ztratit své pozice ve vyhledávání.
To se ovšem snadněji řekne, než udělá, protože Google při hodnocení stránek posuzuje více než 200 hlavních signálů a více než 10 000 signálů vedlejších. Nicméně s pečlivým plánováním a znalostmi technického SEO se můžete vyhnout většině nástrah, které před vás rebranding klade.
Níže najdete kontrolní seznam věcí, které musíte během procesu rebrandingu udělat, aby nedošlo k poškození vašeho SEO.
Ponechte si původní doménové jméno
V některých případech může být přestřihnutí vazeb s vaší starou značkou tou nejlepší věcí, kterou můžete udělat, obzvláště pokud si ji zákazníci spojují s něčím nepříjemným. Ale pokud jste již dosáhli nějakého úspěchu, na kterém chcete stavět, bylo by dobré ponechat si své původní doménové jméno a samozřejmě jméno své značky.
Nejenže je tento přístup jednodušší, ale také vám to pomůže minimalizovat škody na SEO. Na druhou stranu, pokud chcete začít úplně znovu, musíte změnit své i doménové jméno, což bude vyžadovat velké množství přesměrování a často to znamená začít s optimalizací vašeho webu od nuly.
Přesměrujte všechny staré stránky na nové umístění pomocí kódu 301
Chcete-li zachovat skvělou UX (uživatelskou zkušenost), která se také počítá jako faktor hodnocení, musíte se ujistit, že jste přesměrovali všechny stránky svého starého webu na odpovídající stránky nového. Vypadá to jako velmi jednoduchý proces, a to zejména v případě, že váš nový web má stejnou strukturu jako ten starý. Pokud jsou však jejich struktury odlišné, budete muset pomocí souboru .htaccess jednotlivě přesměrovat každou starou stránku na příslušnou stránku na svém novém webu.
►Pokud váš web obsahuje hodně stránek, může to zabrat spoustu práce a času, ale umožní vám to nepřijít o zpětné odkazy a návštěvnost, která proudí na vaše staré stránky.
Převeďte váš starý obsah na nové stránky
Okřídlené rčení, které praví, že „Obsah je král“, stále platí, a to nejen proto, že obsah poskytuje hodnotu, kvůli které uživatelé váš web navštěvují, ale také proto, že je to stále jeden z nejdůležitějších signálů hodnocení. Pokud máte blog s vysoce kvalitním obsahem, který existuje již několik let, pravděpodobně máte určitou solidní autoritu, kterou chcete zachovat. Z tohoto důvodu budete muset do svého nového blogu převést veškerý nebo alespoň většinu svého nejdůležitějšího obsahu.
►Nezapomeňte, obsah je důvodem, proč lidé navštěvují váš web – to znamená, že si během procesu rebrandingu nemůžete dovolit přijít o svůj stávající obsah.
Dejte svým zákazníkům vědět o vaší nové značce
Poté, co provedete změny značky, loga a nasadíte nový web, je čas dát o tom vědět široké veřejnosti.
Měli byste začít se svými účty na sociálních sítích, což se zpočátku může zdát jednoduché, dokud si neuvědomíte, že některé platformy, jako je Facebook, vám umožňují změnit své profilové jméno pouze jednou. Celkově však může mít rozvíření stojatých vod na vaší stránce za následek to, že budou lidé o nadcházejících změnách více diskutovat, získáte více sdílení, lajků a komentářů, a také více návštěv na váš web.
►Kromě sociálních sítí byste měli také informovat své zákazníky, partnery, prodejce a dodavatele prostřednictvím e-mailu, tiskových zpráv a příspěvků na blozích vztahujících se k vašemu oboru.
Sledujte změny
Nyní, když jste dokončili rebranding, vaše práce ještě zdaleka nekončí. Nyní byste měli pečlivě sledovat a vyhodnocovat výsledky provedených změn, abyste zjistili, zda byly skutečně k lepšímu.
Použijte Google Analytics ke sledování návštěvnosti, konverzí a zisků vašeho webu. Samozřejmě byste měli očekávat, že ihned po rebrandingu vaše čísla klesnou, ale po krátké době by měla začít opět růst. Nezapomeňte sledovat zmínky o vaší značce na sociálních sítích, abyste mohli posoudit, jak se vašim zákazníkům změny líbí.
Závěr
Rebranding firmy není snadná věc, ale pokud se rozhodnete postupovat podle tipů uvedených v tomto článku, můžete minimalizovat škody, které celý proces způsobí vaší optimalizaci pro vyhledavače. Pokud se vám podaří vytvořit vizuální identitu, která odráží to, co vaše společnost dělá, zachránit většinu vašeho kvalitního obsahu a udržet vysokou laťku uživatelské zkušenosti, měl by rebranding proběhnout bez vážnějších potíží.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com