Stále častěji se setkáváme s otázkou, jakou marketingovou strategií oslovíme „mileniály“. Čas plyne a cílem mnoha obchodníků je oslovit novou generaci spotřebitelů. A otázka zní: „Jak cílit na marketing, který osloví Gen Z?“
Zoomers, neboli Gen Z, je hodně specifická skupina dospívajících a mladých dospělých. Tito lidé nikdy nepoznali život bez internetu a přináší obrovskou kupní sílu. Pro obchodníky představují skvělou příležitost, jak jim nabídnout své produkty a služby.
Máte zájem oslovit Zoomers?
Pojďme se tedy podívat na to, jak nejlépe využít dostupné výzkumy pro svůj prospěch, a jak pracovat s daty ke zlepšení marketingových strategií a kampaní, abychom rezonovali s příští největší generací. Gen Z.
Je těžké oslovit Gen Z?
Jako obchodník jistě chcete oslovit největší publikum pro nejlepší návratnost investic, že? A právě Millennials pro vás mohou být největší skupinou spotřebitelů. Navíc mají tito „Baby Boomers“ nejvíce peněz na utrácení. Proto síla Gen Z roste. A pro firmy je tak lákavá!
Nedávná zpráva Bloombergu poukazuje na to, že tito mladí studenti a pracující profesionálové mají disponibilní, stabilní a velmi vysoký příjem.
Ale oslovit Gen Z tradičními marketingovými způsoby je nemožné. Tito lidé slyší na něco úplně jiného a marketingoví experti stále tápou, kam marketing nasměrovat. Gen Z věnuje pozornost a utrácí své lehce vydělané peníze zcela jinak, než předchozí generace.
Co je generace Z?
Gen Z jsou mladí lidé, kteří se narodili v letech 1997 až 2012. To znamená, že nejstarším z nich je něco málo přes dvacet a nejmladší se letos stanou dorostenci. Další generací po Gen Z se nazývá Generation Alpha.
Zoomeři jsou digitálně velmi aktivní. Od dětství mají k dispozici mobilní telefony, sociální sítě a po většinu volného času využívají internet. Pro zábavu a především pro nákupy. Tato generace je velmi pohodlná a s výzkumem a sběrem dat nemají žádný problém. Pohotově přechází z online do offline vesmíru. A jsou dosud nejvzdělanější generací.
Jak se marketing pro Gen Z liší od ostatních generací?
Abychom byli upřímní, liší se skutečně hodně. Ze všeho nejdříve musíme pochopit, co je pro každou generaci nejdůležitější. Jejich priority vycházejí z velkých událostí, které se staly v jejich formativních letech.
Zatímco je pro Gen Xers (narození 1960–1979) nejdůležitější status, mileniálové (narozeni 1980–1994) jsou ovlivňováni především autentickými zážitky.
Co je nejdůležitější pro generaci Z?
Podle výzkumu společnosti McKinsey je hlavním motorem této generace hledání pravdy. Ve chvíli, kdy marketéři pochopí, že Gen Z je velmi pohodlná při hledání informací a křížových odkazech na zdroje dat při hledání pravdy, pochopí, jaký obsah vytvořit, aby je oslovil.
Několik dalších vhledů do generace Z
Zoomeři jsou loajální
Což je dobře. Nejsou tak nestálí a snadno se ukolébají. Zpráva IBM (Institute for Business Value a National Retail Federation) odhalila zajímavé trendy kolem Gen Z a afinity ke značce:
- 46 % uživatelů Zoomers uvedlo, že mají „silné spojení nebo loajalitu“ ke značce.
- 59 % respondentů uvedlo, že důvěřují značkám, na kterých vyrostli.
- 66 % dotázaných uvedlo, že nakupují od oblíbené značky po dlouhou dobu.
Tyto informace nám říkají, že chtějí a dokážou docela schopně budovat a udržovat vztahy se značkami, se kterými se spojují. Z tohoto důvodu je pro značku důležité, aby podporovala svou zákaznickou základnu Gen Z.
Zoomer ovlivňuje celou rodinu
U této informace musíme brát v potaz to, že se jedná o dospívající, mladé studenty či mladé pracující lidi. A většina z nich ještě stále žije se svými rodiči.
Ale vytvářejí příjem a ovlivňují, jak rodina utrácí:
- Za jídlo v 77 %
- Nábytek a vybavení domácnosti v 76 %
- Domácí potřeby 73 %
- Cestování 66 %
- Stravování 63 %
11 strategií pro marketing vůči generaci Z
Bez ohledu na to, pro jakou generaci marketing děláte, musíte pochopit, kdo je váš ideální zákazník. Jednoduše si můžete říci: „Prodáváme generaci Z“ a to je celé. Musíte udělat kus práce, abyste pochopili, kdo je vaše cílová skupina. Co je baví, co mají rádi, co je pro ně nejdůležitější, co očekávají. I co je odpuzuje nebo jaké jsou jejich problémy. To je tedy první krok k marketingu pro Gen Z.
Samozřejmě, tyto otázky je třeba si zodpovědět pro oslovení i ostatních generací a nejen pro marketingové strategie Gen Z. Nyní ale chceme prozkoumat, jak mohou značky dosáhnout zejména Gen Z.
Nejlepší způsob, jak je oslovit, je na sociálních sítích a sladit se s jejich progresivním přístupem k životu. Zde je návod:
- Vytvořte obsah specifický pro kanál
Tím chceme říct, že pokud jde o vícekanálový marketing, neexistuje žádný univerzální nástroj pro všechny. Obchodníci často replikují jednu kampaň a rozdělí ji na více kanálů. Existuje i lepší způsob.
Vytvářejte obsah, který pak umístěte na TikTok s ohledem na publikum TikTok. Totéž pak udělejte pro Instagram, Facebook, Snapchat, LinkedIn atd.
Pamatujte, že publika, která chcete oslovit, nejsou stejná! Generace Z používá na každou věc jinou platformu sociálních médií. Inspirujte se jimi a používejte různé sociální sítě.
Například:
- Instagram pro ctižádostivé příspěvky.
- Snapchat pro každodenní okamžiky.
- TikTok pro zábavu a trendy výzvy.
- Twitter pro novinky.
- LinkedIn pro obsah zaměřený na kariéru.
Jestli chcete, aby byl váš placený nebo organický obsah úspěšný, musíte zapadnout do online sociální komunity, ve které zveřejňujete příspěvky.
- Obsah dělejte krátký
Při sestavení obsahu dbejte na to, aby byl šitý na míru vašemu publiku. A mladé publikum baví především krátké spoty. Tito lidé nemají čas sledovat dlouhá videa. Gen Z je schopná udržet pozornost jen na krátkou dobu.
Tato generace používá platformy, jako je TikTok, Instagram, Snapchat, které upřednostňují krátká videa. A při vytváření obsahu nezapomínejte na obsah optimalizovaný pro mobily. Na těch je tato generace „závislá“.
- Používejte video – hodně
Tento bod jde ruku v ruce s bodem předchozím. Mobilní generace doslova hltá videa na svých chytrých telefonech. Ačkoliv to není žádné tajemství, je to nesmírně efektivní pro oslovení generace, která vyrostla na YouTube a nyní se přesouvá na TikTok.
- Autentičnost šampiona
Je opravdu hodně důležité, aby hlas, osobnost a tón vaší značky vyzařovaly důvěryhodnost a autenticitu.
- Ukažte lidi a hodnoty za značkou.
- Investujte do budování dlouhodobých vztahů.
Proč všechno toto? Generace Z preferuje značky, které jsou autentické a také zábavné.
Jak udělat zábavná videa pro Gen Z?
Nejvíce tuto generaci baví „nesmysly“. Natáčejte videa ze zákulisí, rozhovory se zaměstnanci a cokoliv, co může pomoci posílit lidské spojení. Dejte této generaci pocit, že ve vaší firmě žijí společně s vámi.
Videa nenatáčejte v profesionální kvalitě. Stačí je nahrát na váš telefon. Gen Z baví realita a ne uhlazené reklamy.
- Buďte transparentní a zodpovědní
Pamatujete? Zoomer jde po pravdě. Důvěryhodnost vaší značky je tedy pro tuto generaci zásadní. Dobrou zprávou je, že pokud uděláte chybu, mají pro vás otevřenou náruč. Když převezmete odpovědnost, budete transparentní a zodpovědní za změnu.
- Přejděte na influencery
Pozvěte do svého marketingu známého influencera. Ale trochu jiným způsobem. Místo toho, abyste influencerovi platili za to, že se stane jakýmsi distributorem vašeho zboží, umístěte influencera do centra celé strategie.
Této generaci stále vládne influencer. Nedávná zpráva ukazuje, že 24 % žen Gen Z a 16 % mužů se při rozhodování o nákupu řídí influencery.
Influenceři jsou tedy nutností ve vašem marketingovém rozpočtu. Přinášejí komunitu, kterou chcete oslovit. A nepotřebujete k tomu žádné další scénáře. Stačí jen autentická, transparentní a zábavná videa.
- Pozvěte Gen Z k účasti na vašem marketingu
Není nic jednoduššího, než své zákazníky pozvat do centra dění. Udělejte s nimi marketing! Natočte s nimi videa, která budou reálná a zábavná. Stačí se zeptat, zda se svými zákazníky můžete udělat mini rozhovor na kameru. Tato generace naštěstí netrpí studem či ostýchavostí. Naopak!
A na co se jich během rozhovoru zeptat? Na to, jak dlouho znají vaši značku, jak je oslovila nová kolekce nebo jakým způsobem využijí současnou kolekci ve svém každodenním životě. Můžete se také zeptat, zda můžete sdílet jejich tweety nebo komentáře k vašemu produktu. Tento druh transparentnosti vytváří skutečné a trvalé vazby.
- Nechte každého tvořit
Využijte pro svůj marketing platformy jako TikTok, které podporují tvorbu obsahu, interakci a zapojení. Pokud můžete použít hashtag, výzvu nebo trend, jako je například výzva Coca-Cola, získáte skvělé odhalení! Nebo se připojte k již existujícímu hashtagu a svezte se na jeho vlně.
- Buďte zábavní a dobrodružní
Marketing pro generaci Z je jedna velká zábava. Což je prima pro ty, kteří rádi tvoří a pouští uzdu svojí fantazii. Víme, že Zoomers jsou v kontaktu se socio-ekonomickými a environmentálními výzvami, ale únik poskytovaný sociálními platformami znamená, že je přitahuje zábavný obsah.
- Využijte obsah vytvářený uživateli
Vzhledem k jejich úpěnlivému hledání pravdy jsme zjistili, že obsah vytvářený uživateli UGC často dosahuje těch nejlepších výsledků u cílového publika generace Z.
Jak to bude vypadat ve vaší kampani pro Gen Z?
Při tvorbě obsahu budete používat obrázky skutečných lidí a skutečných zákazníků, než abyste používali fotografie z fotoshopu.
Proč je tato strategie dobrá pro podnikání? Nedávný průzkum ukazuje, že 80 % lidí uvádí UGC jako důvod ke koupi. Když je 70 % příslušníků generace Z vyzváno k výběru mezi cestovní fotografií vytvořenou uživatelem a cestováním na burze, 70 % příslušníků generace Z s největší pravděpodobností bude důvěřovat společnosti více, když ve své reklamě použije fotografie skutečných zákazníků.
- Neopouštějte Omni-Channel Marketing
Jak už víme, Gen Z miluje své chytré telefony. Ale také milují kamenné obchody! Je pro vás překvapující zpráva, že ve skutečnosti Gen Z až třikrát více nakupuje ve skutečném obchodě než v e-shopu?
Oslovte Zoomery na sociálních médiích, YouTube, e-mailu, streamováním atd.
Na závěr
V tomto článku jsme se dozvěděli, že Gen Z není nějaká tajná entita. Existuje obrovské množství dat, která odhalují, co tato skupina preferuje, a díky tomu můžete začít pracovat na svém marketingu.
Nejlepší způsob, jak tuto generaci oslovit, je používat nástroje a platformy chytře. S rozmyslem a jasným záměrem. Bez ohledu na to, jak to uděláte, zvažte svou strategii pro spotřebitele Gen Z, protože jejich kupní síla každým dnem roste.
Výhodou je, že členové generace Z rádi budují vztahy s autentickými značkami, jsou loajální a věrní. Využijte toho!
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com