Jak funguje algoritmus YouTube? Co by měli marketéři vědět?

Youtube marketing
V tomto článku vám ukážeme, jak vytěžit z YouTube maximum, porozumět algoritmu platformy a zviditelnit svá nejlepší videa.

YouTube je nejoblíbenější platformou sociálních médií zaměřenou na videa. Od svého spuštění v roce 2005 se tato platforma zasloužila o udržení zájmu diváků. Je zřejmé, že YouTube správně pracuje se svým algoritmem, ale v čem jeho úspěšná práce spočívá? Přečtěte si, jak algoritmus funguje a co můžete udělat pro to, abyste ze služby YouTube vytěžili maximum, a zviditelnili tak svůj nejlepší obsah.

Jak funguje algoritmus platformy YouTube?

Algoritmus YouTube je doporučovací systém založený na umělé inteligenci, který má uživatelům YouTube nabízet ten nejlepší a nejzajímavější obsah. Tento algoritmus se neustále mění, aby porozuměl preferencím každého uživatele. Preference a zapojení informují algoritmus o tom, co chce uživatel vidět více nebo méně.

Porozumění algoritmu YouTube

Algoritmus sociálních médií je samozřejmě navržen tak, aby uživatelům poskytoval co nejrelevantnější a nejzajímavější obsah. Bude však vždy pracovat ve prospěch zásad, hodnot a poslání společnosti?

YouTube nám říká, že základem jejich přístupu jsou čtyři body, jejichž cílem je:

  • odstranit obsah, který porušuje zásady,
  • snížit počet falešných zpráv,
  • zvyšovat autoritativní zdroje zpráv a informací,
  • odměňovat důvěryhodné tvůrce.

To nám říká, že algoritmus YouTube se snaží upřednostňovat obsah, který se řídí zásadami, je věcně správný a pochází od autoritativních kanálů a důvěryhodných tvůrců.

Jak bude algoritmus YouTube fungovat v roce 2023?

Stejně jako mnoho jiných algoritmů využívá YouTube strojové učení k pochopení chování uživatelů. Algoritmus se vyvíjí tak, aby upřednostňoval videa, která uživatelé s největší pravděpodobností sledují a se kterými interagují.

YouTube každému divákovi doporučí jiný obsah, a to právě ten, který ho dle dostupných dat o něm, nejvíce zaujme.

Tento algoritmus bere při doporučování obsahu v úvahu několik faktorů. Tyto faktory lze rozdělit do dvou kategorií:

  • Personalizace diváka.
  • Výkon videa.

Personalizace diváka zahrnuje signály, jako například to, jaká videa uživatelé sledují, která ignorují a další. Výkonnost videa je pak založena na spokojenosti diváků.

Jak YouTube měří spokojenost diváků?

Spokojenost diváků je určena faktory, které ovlivňují uživatelé. Tyto faktory mohou zahrnovat metriky, jako např.:

  • delší doba sledování,
  • sdílení videa,
  • metriky zapojení (lajky, komentáře, odběry),
  • historie sledování.

Všechny výše uvedené ukazatele jsou indikátory pozitivní akce u videa, což vede ke zvýšení kvality videa.

Pojďme si rozebrat jednotlivé části služby YouTube a zjistit, jak fungují.

Vyhledávání na YouTube

Není žádným tajemstvím, že lidé používají YouTube jako vyhledávač. Nejenže lidé používají vyhledávací panel na samotném serveru YouTube, ale protože se jedná o kanál vlastněný společností Google, lze videa z YouTube nalézt na stránkách výsledků vyhledávání Google (SERP) a na kartě videa pro vyhledávání videí na Googlu.

Pokud se vaše video objeví ve vyhledávání, můžete získat zobrazení pro publikum, které vás možná ještě nezná.

YouTube své tři prvky pro vyhledávání uvádí velmi jasně:

  • Relevance je zajištěna prostřednictvím názvů videí, popisů a vyhledávacích dotazů – myslete tedy na klíčová slova.
  • Signály zapojení, jako je doba sledování videa, pomáhají službě YouTube určit, zda je video užitečné pro řešení konkrétního záměru vyhledávání.
  • Nejzlověstnějším prvkem je kvalita, přičemž v pokynech se uvádí, že YouTube má signály pro posouzení odbornosti, autority a důvěryhodnosti kanálu.
  • Je působivé, že jako každý dobrý algoritmus, kromě tří výše uvedených prvků, YouTube při sdílení videí ve vztahu k vyhledávacímu dotazu zohledňuje individuální preference.

Domovská stránka YouTube

Domovská stránka YouTube je místem, kde většina uživatelů začíná svou relaci na YouTube. Je to první stránka, kterou uživatelé uvidí, když navštíví webové stránky nebo otevřou aplikaci.

Přihlášeným uživatelům poskytuje domovská stránka YouTube videoreklamy a relevantní videa, které by uživatele mohly zajímat. Pro nepřihlášené uživatele YouTube sdílí populární videa, která by mohla člověka zajímat. Pokud má YouTube k dispozici údaje o uživateli (pohlaví, věk atd.), bude pravděpodobně doporučení založeno na nich.

Doporučená videa

YouTube sdílí doporučená videa na domovské stránce YouTube a v sekci „Další“. YouTube také jasně říká, že jeho algoritmus doporučených videí se neustále mění. Aby byla zajištěna co největší relevance, YouTube neustále testuje a upravuje doporučená videa pro jednotlivé uživatele.

Tam, kde může, algoritmus zohledňuje uživatele, což zahrnuje:

Historii sledování

Odběry kanálů

Země a denní doba u novinek nebo trendového obsahu

Dalším faktorem v algoritmu doporučených videí je kvalita videa. YouTube bere v úvahu, zda na stejné video klikli i jiní uživatelé nebo zda ho sledovali až do konce. Tyto znaky jsou pro algoritmus důležitými ukazateli kvality.

A konečně, YouTube shromažďuje vlastní údaje o tom, jak je video užitečné, pomocí průzkumů, které se objevují na domovské stránce a v aplikaci. Tato přímá zpětná vazba slouží ke zdokonalení algoritmu a systému doporučení pro všechny uživatele, a nejen pro jednotlivce, kteří odpovídají.

Tvůrce YouTube (konkrétně stratég Zach Mitchem) také dodává:

„Navrhované video je věc číslo jedna, na kterou je třeba se zaměřit a pochopit ji. 70 % zhlédnutí na YouTube pochází z navrhovaných videí. Pokud máte video, které se YouTube líbí, bude ho prosazovat za vás.“

„Pokud se uživatelům video líbí, později miniaturu uvidí znovu a kliknou na ni, YouTube se dozví, že uživatelé sledují více videí. Chceme YouTube naučit, že uživatelé nesledují jedno video z kanálu, ale deset. Když si YouTube všimne, že uživatelé sledují více videí, zjistí, že uživatelé na platformě zůstávají, zůstávají déle a sledují více reklam. YouTube jim bude chtít ukázat více.“

Klíčem k úspěchu je zde používání miniatur, které uživatele zaujmou a povzbudí je ke sledování dalších videí.

Trendy

Trendy jsou jedinečnou součástí algoritmu YouTube, protože nejsou personalizované. Cílem trendování je sdílet videa, která pravděpodobně zaujmou velké publikum.

Krátká videa

S rozmachem krátkých videí, TikToků a instagramových reelů vás asi nepřekvapí, že i YouTube podporuje tvůrce v používání krátkých videí. Hashtagy podporované službou YouTube, jako je #shorts30, vybízejí tvůrce, aby po dobu jednoho měsíce nahrávali denně jedno video.

Krátká videa mají na mobilní verzi domovské stránky docela vysokou prioritu a objevují se po jedné reklamě a jednom dlouhém videu.

Odběratelé, odběry a oznámení

Jako pro tvůrce videí je velmi žádoucí, abyste zvyšovali počet svých odběratelů s angažovaným sledováním, protože odběratelé budou dostávat oznámení o kanálu. Oznámení přivedou uživatele zpět na váš kanál a povzbudí diváky ke sledování dalšího videa.

Tvůrci mohou údaje o odběrech využít k lepšímu pochopení toho, co se jejich divákům líbí. Prostřednictvím analytiky YouTube navíc můžete zjistit, kde se uživatelé přihlásili k odběru vašeho kanálu. Zde je třeba mít na paměti, že algoritmus YouTube vyhledává videa pro diváky a nikoli diváky pro videa. Pokud tedy víte, že nějaké video nebo krátký film vedl k většímu počtu odběratelů, možná by stálo za to ho zopakovat.

Autorita a důvěra v algoritmus YouTube

Pokyny YouTube jasně říkají, že odbornost, zkušenosti, autorita a důvěryhodnost (E-E-A-T) jsou důležitými faktory, pokud jde o získání přízně algoritmu. Abychom pochopili, jak E-E-A-T funguje ve vztahu k algoritmu YouTube, podívejme se nejdříve, jak YouTube zpracovává zprávy.

Koneckonců zpravodajství je nejdůležitějším odvětvím, pokud jde o vyřazování falešných zpráv a poskytování prostoru pouze pro nejdůvěryhodnější obsah. YouTube zavádí E-E-A-T pomocí strojového učení. Mezi prvky, které vstupují do algoritmu, patří např.:

Autoritativnost: YouTube uvádí, že hlavní zpravodajské příspěvky budou naplněny autoritativními zdroji zpráv.

Odbornost: Vnímaní odborníci získávají v doporučovacím systému výhodu.

Tipy, jak pracovat s algoritmem YouTube pro větší dosah

Chcete-li ze služby YouTube vytěžit co nejvíce, musíte vytvářet zajímavá videa, která bude algoritmus hodnotit kladně. Tímto způsobem bude YouTube upřednostňovat vaše videa na domovské stránce nebo v sekcích doporučených videí.

Zde je několik taktik, jak svá videa více zviditelnit.

Analýza klíčových slov

YouTube jasně uvádí, že klíčová slova, značky, názvy a popisy videí pomáhají určit relevanci videa. Ujistěte se, že provádíte průzkum klíčových slov, abyste zjistili, co přesně lidé na YouTube hledají. Pak vytvářejte videa, která vaše publikum hledá.

Klíčová slova strategicky (a přirozeně) používejte v názvech a popisech videí, abyste zvýšili své šance na zobrazení při relevantním vyhledávání. Nezapomeňte, že analýza klíčových slov vám pomůže na YouTube i v SERPu Google.

Používejte krátká videa na YouTube

Experimentujte s dlouhými a krátkými videi. Není pochyb o tom, že krátká videa jsou na vzestupu.

Poutavé miniatury

Poutavé miniatury jsou v dnešním světě naprostou nutností. Miniatury YouTube mohou pomoci zvýšit angažovanost na vašem kanálu. Pomohou věrným divákům rozpoznat vaše video v rušném prostoru a zvýšit míru prokliku.

Zapojte se do komentářů

Komentáře jsou metrikou zapojení. Komentáře k vašemu videu zvyšují šanci, že YouTube bude vaše video považovat za užitečné a autoritativní. Nezapomeňte na komentáře odpovídat, kde to jde. Zapojení do komentářů zdvojnásobuje počet komentářů a inspiruje vaše publikum k zanechání dalších. Pokud lidé vědí, že pravděpodobně dostanou odpověď, budou komentovat častěji. Navíc vaše odpověď může v sekci komentářů otevřít poutavý dialog. Sociální média jsou tu koneckonců od toho, aby byla sociální.

Šíření vašich videí

Videa vytvořená na YouTube by měla sloužit dalším marketingovým kanálům, jako je TikTok a Instagram. Navíc díky funkci vkládání na YouTube nemůže být přidání videa na blog vašeho webu jednodušší. Vložení videa v rámci webu pomáhá budovat aktuální relevanci, protože obsah dává do souvislosti to, o čem video pojednává. Videa vložená do blogů se s větší pravděpodobností zobrazí v SERP a na kartě vyhledávání videí.

Doba sledování videa

Doba sledování videa je důležitým ukazatelem kvality videa. Pokud někdo vydrží až do konce videa, je zřejmé, že ho video zaujalo. Tento typ zapojení bude hrát v algoritmu YouTube větší roli, takže vytvářejte obsah, u kterého lidé chtějí zůstat. Běžnou taktikou může být ponechání nejlepších tipů až na konec.

Experimentujte a bavte se

Jakkoli může být lákavé jednoduše se zavděčit algoritmu a zaškrtnout několik políček, nedělejte to. Důležitější je zajistit, aby vaše video bylo pro diváky vzrušující. Zaujatý divák je známkou dobrého videa, takže experimentujte a bavte se. Pokud vás proces tvorby videa baví, budou vaše videa o to lepší. Pokud YouTube hledá videa pro diváky, vytvářejte videa, která si vaši diváci zamilují.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp