E-mail marketing nebo marketing na sociálních sítích?

e-mail marketing
Který z těchto způsobů propagace je lepší pro váš byznys? Kombinace obou strategií může posílit celkovou efektivitu marketingové kampaně.

Časy se změnily. Od dlouhých několika stránkových e-mailů jsme se přesunuli k rychlým a stručným zprávám na sociálních médiích. Dříve jsme si na psaní mailu často udělali čas a čekali jsme na odpověď, zatímco dnes očekáváme okamžitou reakci. Sociální média nám umožňují okamžitě sdílet své myšlenky, zážitky a fotografie s přáteli a rodinou, a to i ve chvílích, kdy jsme na cestách nebo v práci. I když jsou moderní technologie úžasné, občas je hezké si udělat čas a napsat delší, osobnější zprávu nebo dopis, aby si přátelství udrželo svou autentičnost a hloubku.

E-mail však ani zdaleka nezmizel a stále zůstává důležitým nástrojem pro komunikaci a marketing. Sociální média sice přinesla nové možnosti a trendy, ale e-mail stále zůstává efektivním prostředkem pro oslovení současných i potenciálních zákazníků. Malé a střední podniky mají skvělou příležitost využívat e-mailový marketing společně s direct mailem a sociálními médii k budování a udržení kontaktů se svými zákazníky. Od poskytování exkluzivních nabídek a slev po sdílení užitečných tipů a informací můžete prostřednictvím e-mailových kampaní efektivně oslovit svou cílovou skupinu a posílit vztahy s vašimi zákazníky.

Je lepší e-mailový marketing nebo marketing na sociálních sítích?

E-mailový marketing a marketing na sociálních médiích představují dva odlišné, ale vzájemně doplňující se přístupy k propagačním aktivitám. Zatímco e-mailový marketing se zaměřuje na přímou komunikaci s uživateli prostřednictvím jejich e-mailových schránek a nabízí personalizovaný obsah a nabídky, marketing na sociálních médiích poskytuje široké možnosti pro interakci se zákazníky a dosah na nové publikum prostřednictvím různých sociálních platforem. Sahá od bezplatného organického marketingu, jako je zveřejňování poutavého obsahu na Facebooku, Instagramu, YouTube a dalších platformách, až po placenou reklamu a sponzorovaný obsah na stejných kanálech. Zatímco e-mailový marketing je efektivní způsob, jak oslovit konkrétní uživatele s cílenými zprávami, marketing na sociálních médiích nabízí prostředí pro sdílení obsahu a budování komunity okolo značky. Kombinace obou strategií může posílit celkovou efektivitu marketingové kampaně a umožnit zasáhnout různé segmenty cílového trhu.

Jak e-mailový marketing, tak marketing v sociálních médiích se vyplatí začlenit do vašeho komplexního a strategického plánu oslovování. Pokud pochopíte, jak každá platforma funguje samostatně a ve vzájemné souhře, budete vědět, jak být ve své marketingové strategii co nejefektivnější a nejúčinnější.

Srovnání údajů z e-mailového marketingu s údaji ze sociálních médií

Abychom si udělali představu o tom, jak se e-mailový marketing srovnává s marketingem v sociálních médiích, začněme tak, jak by měli začít všichni dobří majitelé firem: čísly. 

Návratnost investic 

E-mailový marketing má zdaleka nejlepší návratnost investic (ROI) ve srovnání s téměř každou marketingovou platformou. Za každou 1 korunu, který majitelé firem vynaloží na e-mailový marketing, získají 36 korun zpět. 

Návratnost investic do sociálních médií se liší, protože existuje mnoho různých metod a platforem, které lze v marketingové strategii použít. Často je nejefektivnější propletená strategie - když se e-mail a sociální média nebo různé platformy sociálních médií používají společně. Celkově se návratnost investic do marketingu v sociálních médiích pohybuje kolem 2,80 Kč za každý vynaloženou 1 korunu, což nabízí také dobrou návratnost. A když se různé strategie zkombinují dohromady, může vaše úsilí přinést ještě více ovoce.

Konverzní poměry

Oblíbeným klíčovým ukazatelem výkonnosti (KPI) marketingu je míra, s jakou kampaň konvertuje potenciální zájemce na platící zákazníky. U e-mailového marketingu i marketingu v sociálních médiích je počet konverzí do značné míry závislá na počtu lidí, které oslovíte. Čím větší je váš seznam e-mailových kontaktů, tím větší je počet konverzí. A čím více lidí se zapojí do vašeho příspěvku nebo reklamy v sociálních médiích, tím lepší je konverze.

Stojí za zmínku, že při pohledu na e-mailový marketing a marketing na sociálních sítích nelze přímo srovnávat počet e-mailových kontaktů a počet sledujících na sociálních sítích. E-mailové kontakty obdrží vše, co jim pošlete. Sledující sociálních médií vzhledem k algoritmům různých platforem většinu příspěvků vůbec nevidí. Jedna studie uvádí, že jen 5,5 % sledujících vidí, co zveřejníte (nepočítaje v to placenou reklamu). 

Velikost publika 

Počet lidí, kteří jsou dnes na sociálních sítích, tedy na něčem, co před několika desetiletími sotva existovalo, je impozantní. Více než 4,74 miliardy lidí na celém světě používá nějakou formu sociálních médií, v průměru více než dvě hodiny denně. Spousta lidí má e-mailové účty a většina jich má více než jeden. Očekává se, že v roce 2025 bude tuto formu komunikace používat téměř 4,6 miliardy lidí na celém světě

Pro marketingové odborníky se oslovení na sociálních sítích dělí do jedné ze dvou kategorií: organické a placené. Organický marketing zahrnuje strategie, které se snaží oslovit sledující, aniž by museli platit za zobrazení obsahu ve zpravodajském kanálu. Placená reklama na sociálních sítích zasáhne podstatně více lidí, ale bude vyžadovat větší procento marketingového rozpočtu. V obou případech je rozumné zaměřit se na růst počtu sledujících prostřednictvím dárků, zajímavého obsahu a dalších metod, abyste měli co největší - a cenově dostupný - dosah.

Kdy oslovit potenciální zákazníky

Plánování marketingu na sociálních sítích a e-mailu může být složité, pokud neznáte psychologii, na které je založen. Nejlepší je naplánovat e-mailové marketingové kampaně na první tři dny pracovního týdne mezi 9. a 15. hodinou, kdy lidé nejčastěji kontrolují své e-maily. 

Doporučení pro plánování sociálních médií jsou trochu jiná. Americká marketingová asociace doporučuje zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích ve všední dny brzy ráno a vyhýbat se sobotám, protože vaše příspěvky se nemusí uživatelům zobrazovat ve zpravodajských kanálech stejnou rychlostí (pokud vůbec).

Typy údajů o preferencích uživatelů pro aktualizace značky

V závislosti na demografických údajích vaší cílové skupiny může být jeden kanál preferován před jiným. Studie Pew Research Center zjistila, že 81 % Američanů používá YouTube a 69 % Facebook. Instagram, Snapchat a TikTok jsou však oblíbené zejména u uživatelů ve věku 18 až 29 let. Sledující na těchto sociálních sítích chtějí vědět, co je u vaší značky nového, a ocení obsah zaměřený na konkrétní platformu.

E-mailový marketing je účinný i pro aktualizace značky. Jednou z výhod e-mailového marketingu je, že 91 % dospělých zákazníků rádo dostává propagační e-maily od společností, se kterými obchodují. Ano, vaši zákazníci o vás opravdu stojí!

Jak zaujmout potenciální zákazníky prostřednictvím e-mailu

Pokud uvažujete o začlenění e-mailu do své celkové digitální marketingové strategie, je dobré znát některé osvědčené postupy e-mailového marketingu. Nejprve si budete chtít vytvořit metodu pro shromažďování kontaktů. Váš e-mailový marketing je tak dobrý, jak dobrý je seznam lidí, kteří se přihlásí. 

Chcete-li začít rozšiřovat svůj seznam, zde je několik užitečných nápadů. Pokud máte tradiční obchod s „offline“ návštěvníky, zkuste uspořádat tombolu a sbírat e-mailové adresy. Pokud máte e-shop, použijte soutěž, aby se lidé přihlásili k odběru slev a novinek. Existuje mnoho kreativních způsobů, jak shromažďovat kontakty, jen se ujistěte, že jste od zájemců získali výslovný souhlas - to znamená žádné zakoupené seznamy e-mailových adres! 

Jakmile získáte zdravou sbírku zájemců, budete chtít kontakty rozdělit do různých seznamů; tomu se říká segmentace e-mailových seznamů. Když máte menší skupiny, je snazší posílat správné zprávy správným lidem. Tato zákulisní organizace je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak zaujmout své potenciální zákazníky.

Budete také chtít používat profesionální platformu pro e-mailový marketing a nespoléhat se na staromódní Microsoft Outlook nebo dokonce Gmail. Tyto platformy jsou skvělé pro osobní komunikaci, ale chybí jim šablony, které by byly atraktivní a snadno použitelné, a také funkce segmentace, která by vám pomohla generovat rozsáhlé e-mailové zásilky. Až začnete vytvářet své marketingové e-maily, nezapomeňte kromě dalšího značkového obsahu zahrnout i své logo a promyšlené barevné schéma. Vše, co děláte, by mělo mít na paměti vaši cílovou skupinu

Jak zapojit potenciální zákazníky prostřednictvím sociálních médií

Jaký je váš rozpočet, co se týče peněz a času? Podle toho můžete určit, jak velký a cílený může být váš marketing v sociálních médiích. První věc, kterou byste měli udělat, abyste efektivně zapojili potenciální zákazníky prostřednictvím sociálních médií, je vytvořit velkou strategii. Obecně platí, že je nejlepší zaměřit se nejprve na jednu platformu a teprve poté rozšířit strategii na další platformy.

Stejně jako u e-mailového marketingu se při rozhodování, kterou platformu chcete pro marketing na sociálních sítích použít, zamyslete nad cílovou skupinou. Pak se na ni zaměřte i při vytváření konkrétního sdělení pro vaši kampaň. Pravidelně plánujte příspěvky - neplacené i placené. Čím důslednější budete, tím účinnější bude vaše kampaň.

Při plánování obsahu zvažte, co zajímá vaši cílovou skupinu. Své příspěvky obměňujte zajímavými novinkami, přehlednými vizuály, poutavými videi a zábavnými GIFy. Přemýšlejte o různých způsobech, jak vyprávět svůj příběh, a povzbuzujte své sledující k zapojení pomocí lajků, živého vysílání, anket a podnětů ke konverzaci.

Co je pro vaši firmu lepší?

Chcete-li se rozhodnout, zda začít marketingovou strategii s e-mailem nebo marketingem na sociálních sítích, začněte u svých cílů. Pokud je vaším marketingovým cílem posílit a prohloubit vztahy se stávajícími zákazníky, může být e-mailový marketing lepším prostředkem. Pokud chcete budovat povědomí o své značce u potenciálních zákazníků, kteří vaši společnost ještě neznají, může být efektivnější marketing v sociálních médiích.

Kdy použít e-mailový marketing místo sociálních médií

Pokud dobře znáte své cílové publikum, e-mailový marketing se ukazuje jako účinný způsob personalizace obsahu. Můžete posílat e-maily přímo do soukromé schránky, a pokud je tento e-mail plný obrázků a obsahu, který příjemce považuje za hodnotný, zabodovali jste. Váš zákazník se cítí výjimečný a ví, že rozumíte jeho potřebám a bolestivým místům. 

Když se takto spojíte, klikne na vaši výzvu k akci (CTA) a bude o krok blíž k nákupu. Kromě personalizace funguje e-mailový marketing lépe než sociální média, pokud chcete vybudovat důvěryhodnost své značky. Protože se lidé přihlašují k odběru e-mailů, vědí, že jim stojíte za to, aby se o vás dozvěděli více. Chcete-li dosáhnout důvěryhodnosti, nezapomeňte psát tónem, který je vhodný pro vaše publikum. Pro managerské klienty byste psali jinak než pro teenagery.

Na závěr bych doporučil používat e-mailový marketing místo sociálních médií, pokud máte málo času nebo rozpočtu. Protože návratnost investic do e-mailového marketingu je tak vysoká, víte, že prostředky vynaložené na e-mail se vám vyplatí. Jak každý ví, sociální média mohou být časově náročná. To platí jak pro váš čas v kanceláři, tak pro čas mimo ni. 

Kdy používat sociální média místo e-mailového marketingu

Přesto by se marketing na sociálních sítích měl brát v úvahu v každém marketingovém plánu. Pokud plánujete dopředu, může kampaň v sociálních médiích oslovit velmi široké publikum, aniž by zabrala mnoho času. Integrujte nástroje sociálních médií a vytvářejte účinné reklamy na Facebooku a Instagramu, plánujte a rozvrhujte příspěvky a zůstaňte angažovaní.

Sociální média vám mohou pomoci zejména při budování e-mailového seznamu, když teprve začínáte. A zatímco shromažďujete kontakty, mohou vám sociální média pomoci budovat povědomí o vaší značce a propojit potenciální zákazníky s vašimi webovými stránkami. 

Nezapomeňte zvážit také "sociální" aspekt. Sociální média mohou být skvělá, pokud chcete zavést věrnostní programy, například takové, které povzbuzují vaše stávající zákazníky, aby doporučili svého přítele. Udělejte pro ně snadné a lákavé sdílení vašeho sdělení na jejich osobních stránkách; vzniká tak silný fenomén známý jako vliv sociálních médií. Když se váš zákazník zapojí, jeho přátelé to uvidí a budou vědět, že s vámi obchoduje. Tento faktor důvěry vede ke konverzím.

Můžete používat e-mailový marketing a sociální média společně?

Ano, rozhodně! Sociální média a e-mailový marketing jsou obzvláště účinné, pokud jsou integrovány dohromady. Abyste to udělali dobře, musíte mít konzistentní značku. To znamená zachovat stejný tón, sdělení, obrázky, barvy, písmo a celkový styl. I když se marketingové oslovení pro e-mail a sociální média bude mírně lišit, stále chcete zůstat autentičtí - zejména pro někoho, kdo by mohl vidět obojí.

Jedním ze způsobů, jak obě metody zkombinovat, je zahrnout odkazy na sociální média do každého e-mailu, který posíláte svým seznamům kontaktů. Dalším způsobem je využití kanálů sociálních médií k rozšiřování e-mailového seznamu. Využijte placené reklamy na Facebooku, Instagramu a dalších platformách a vyzvěte lidi, aby se přihlásili k odběru slev a novinek uvedením e-mailové adresy. 

Jak je používat společně

Existuje spousta dalších způsobů, jak propojit práci s e-mailovým marketingem s marketingovými kampaněmi v sociálních médiích. Díky firemní stránce na mnoha platformách sociálních médií včetně Facebooku, Twitteru a LinkedIn můžete nahrát seznam e-mailových kontaktů a sledovat své odběratele. Věnujte pozornost tomu, co říkají; díky těmto poznatkům můžete vylepšit své marketingové sdělení tak, aby lépe vyhovovalo jejich potřebám.

Buďte kreativní! Vyzkoušejte pořádání soutěží, abyste zapojili své kontakty na sociálních sítích. Výherce pak sdílejte jak na sociálních sítích, tak prostřednictvím e-mailu. Pokud to dává smysl, zkuste vytvořit skupinu na sociálních médiích a vyzvěte své zákazníky, aby se k ní připojili prostřednictvím exkluzivní nabídky v e-mailu. Požádejte své sledující na sociálních sítích, aby sdíleli příspěvky se svými přáteli a přihlásili se do vašeho e-mailového seznamu, aby měli nárok na dárky. S těmito strategiemi je těžké udělat chybu.

Jak měřit účinnost

Každý dobrý digitální marketingový plán je třeba sledovat pomocí konkrétních metrik. Pokud nebudete analyzovat, co funguje a co ne, nezjistíte, zda je třeba převést zdroje na jinou platformu nebo změnit sdělení.

Mezi některé metriky e-mailového marketingu patří sledování míry kliknutí, celkových prodejů a růstu počtu odběratelů. Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak měřit úspěšnost sociálních médií, zvažte nejprve hloubku zapojení. Zjistěte, kolik sledujících lajkuje, komentuje a sdílí vaše příspěvky. Sledujte dosah, což je jiný způsob, jak říci, kolik lidí vidí váš příspěvek nebo reklamu. 

E-mailový marketing vs. marketing v sociálních médiích: vyzkoušejte jedno nebo obojí

Shrnuto a podtrženo, e-mailový marketing je účinným nástrojem pro posílení vztahů s vaší stávající zákaznickou základnou. Marketing v sociálních médiích je oproti tomu obzvláště účinný při upevňování vaší značky a zvyšování celkového povědomí o vašich produktech nebo službách. Obojí si zaslouží místo ve vašem strategickém digitálním marketingovém plánu, ale je v pořádku, že na začátku budete postupovat postupně.

Při vytváření marketingové kampaně musí být vaše plány realistické jak z hlediska rozpočtu, tak z hlediska času, aby byly úspěšné. Začnete-li inventurou své současné situace a cílů, pomůže vám to určit pevný základ, na kterém bude vaše firma růst a prosperovat. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp