Co potřebujete vědět pro růst vašeho elektronického obchodu

e-shop
Jak si udržet přehled o měsíčních potřebách a očekáváních vašich zákazníků? A jaké trendy dominují online trhu?

Proč vyvíjet online byznys a proč investovat čas a peníze do inovací?

Aktivita online obchodu v uplynulých letech výrazně vzrostla. Nakupování po internetu bylo připraveno na pozvolný růst v následující dekádě, ale pandemie covidu-19 celou situaci výrazně zrychlila. 

Tržby elektronického obchodu celosvětově vzrostly v roce 2021 o 27,6 %. S těmito čísly společnost Insider Intelligence očekává, že celosvětový trh online obchodu dosáhne v roce 2025 až 5 bilionů dolarů a 6 bilionů dolarů bude dosaženo o rok později. Tento nárůst je dán tím, že nakupování po internetu i po pandemii neustále funguje a lidé stále častěji vyhledávají své oblíbené produkty na internetu.  

Proč se nakupování přemístilo na internet?  

Nakupování online má své velké výhody. Zadáním klíčového slova do vyhledávače se uživatelům zobrazí hledané produkty i s nejlevnější cenou. Je to efektivní, rychlé, ekonomické a pohodlné řešení, jak si v pohodlí domova nakoupit vše, co potřebujeme. 

Světem online obchodu nejvíce zahýbala pandemie covidu-19. Během jediného dne se zavřely všechny kamenné obchody a lidem nezbylo nic jiného, než začít nakupovat na internetu ve velkém. A protože je to tak pohodlné, zákazníci v tomto duchu nakupují i nadále. 

Může za to možnost přístupu k internetu nejen z počítačů, ale také tabletů a telefonů. Výběr produktů je na internetu nepřeberný, a tak je pro zákazníky jednodušší provést nákup několika kliknutími, než se zdržovat v kamenných obchodech. 

Aktuální model je pro online obchod více než příznivý a mnoho tvůrců z oboru předpokládá, že tyto online nákupní zvyky v zákaznících zůstanou. Zejména s ohledem na předpokládaný meziroční nárůst online prodejů. 

Dopad zrychleného růstu elektronického obchodu na maloobchodníky

Ve světě online nakupování zákazníci očekávají, že se jim internetový obchod zobrazí v chytrém telefonu i na počítači a nabídne jim takové prostředí, které bude uživatelsky příjemné, jednoduché na ovládání a s co nejnižším počtem kliknutí pro dokončení nákupu. 

V důsledku těchto požadavků se mnoho obchodů snaží přizpůsobit se novým obchodním technologiím a modelům, aby dodržely aktuální očekávání zákazníků a udržely krok se svými konkurenty. 

Co z toho plyne? 

Maloobchodníci musí přeorientovat své obchodní zvyky na nové online prostředí. Pro ty, kteří s online prodejem teprve začínají, je orientace v konkurenčním prostředí obtížnější. 

Mezi zákazníky totiž došlo k výraznému poklesu loajality ke své oblíbené značce v důsledku snadného přechodu na jinou značku. Maloobchodníci musí přizpůsobit svůj online obchod k aktuálním trendům, aby se odlišili od konkurence a zůstali i nadále konkurenceschopní v tvrdém světě online trhu. 

Trendy a výzvy utvářející odvětví elektronického obchodu 

Růst napříč sektory elektronického obchodu

Spousta malých obchodníků zažilo, jak pandemie covidu-19 vyvolala boom v online nakupování. Svět se ze dne na den přizpůsobil různým předpisům, zákazům, opatřením a potřebám zákazníků. 

Předpokládá se, že rychlý růst na globálních trzích elektronického obchodu a v kategoriích elektronického obchodu se nakonec vyrovná číslům před vypuknutím pandemie covidu-19, ale tato situace nastane až v daleké budoucnosti. Do té doby je třeba pracovat na vylepšování online obchodu, protože v následujících dvou až třech letech budou firmy zaznamenávat růst elektronického obchodu po celém světě.

Marketingové trendy elektronického obchodu

Růst důležitosti nulových dat a dat první strany:

  • Firmy i drobní obchodníci používají data k rozhodování a pomáhají dosáhnout jejich obchodních cílů. Ale způsob, jakým budou data shromažďována v roce 2024 se hodně liší od těch, která se shromažďovala dříve. Rostoucí význam dat první strany a nulových dat změnil způsob, jakým budou firmy shromažďovat informace od spotřebitelů. 
  • Zákazníci si uvědomují, kolik dat se každý den dostane k firmám a s dramatickou změnou ochrany osobních údajů iniciovanou například společnostmi Facebook či Apple je sběr dat výrazně náročnější. 
  • Pro online obchody jsou data třetích stran v posledních letech nedílnou součástí marketingové datové strategie. V současnosti jsou marketéři nuceni spoléhat se na nulová data a na data první strany. 

Proč nás to zajímá? 

Firmy, které budou chtít působit ve světě online obchodu, se budou muset zaměřit na shromažďování dat nulových a prvních stran. Díky tomu si budou schopny zajistit úspěch ve světě online obchodu. Je také důležité, aby se marketéři posunuli a dívali se na metriky jinak, než v době před pandemií covidu-19. 

Personalizace ve světě bez cookies:

Protože předpisy výrazně ztěžují sledování dat, budou spotřebitelé i nadále vyžadovat ochranu osobních údajů. A spolu s tím souvisí i personalizované zkušenosti se značkou. Firmy, které chtějí prodávat své služby či výrobky online, se musí rozhodnout, jak budou nadále pokračovat ve shromažďování nezbytných údajů o spotřebitelích k podpoře těchto personalizovaných zkušeností se značkou. 

Další důležitou věcí, kterou firmy a živnostníci musí pochopit, je, že způsob, jakým zákazníci nyní vnímají datové interakce, hodně závisí na jejich vztahu ke značce. Co to znamená? Ti zákazníci, kteří jsou velkými příznivci značky, budou ochotni podávat své informace značce, pokud si budou jisti, že jejich data budou použita výhradně pro poskytování relevantního obsahu a personalizované zákaznické zkušenosti. A to je zase věc, která se obrací na upřednostňování důvěry zákazníků. 

Proč nás to zajímá? 

Je důležité, aby každý obchodník při shromažďování dat zůstal naprosto transparentní. Je důležité ukázat spotřebitelům, že výměna dat má sdílenou hodnotu. Jedině tak se vám podaří zůstat v konkurenci na koni i v tomhle zapeklitém světě bez souborů cookies. 

Sociální obchod:

Činnost online obchodu migruje na platformy sociálních sítí, od marketingu značky přes zákaznický servis až po reklamu. 

Pandemie covidu-19 přiměla spotřebitele k častějšímu používání sociálních platforem. Typický uživatel sociálních sítí nyní stráví asi 15 % volného času denně právě na sociálních sítích. 

Očekává se, že prodeje prostřednictvím sociálních platforem se do roku 2025 téměř ztrojnásobí. 

Proč nás to zajímá? 

Platformy sociálních sítí představují pro firmy a živnostníky nové způsoby, jak se svými zákazníky komunikovat, a jak společně vytvářet jedinečné zážitky. Pokud jako firma ještě nejste na sociálních sítích, podívejte se na možnosti propagace v tomto prostředí a získejte přehled o sociálním obchodu. Tento krok pro vás bude v následujícím období kontaktním bodem, který je třeba začlenit do vaší celkové obchodní online strategie. 

Nástroje pro vykazování údajů:

Společnosti online obchodu tráví hodně času analýzou dat. Sledování výkonu online obchodu a návratnost výdajů za reklamu vyžaduje různé nástroje k analýze a shromažďování různých metrik, které jsou důležité pro obchodní výkon společnosti elektronického obchodu. 

Dnes mají firmy přístup k velkému množství nástrojů a softwaru pro analýzu dat jejich digitálního výkonu. Pozor však na výběr vhodného nástroje, protože mnoho dostupných nástrojů má pouze selektivní reportovací kapacity. 

Bez nástroje pro podávání dat, který má schopnost stáhnout všechny potřebné informace do jednoho centrálního prostoru, není možné získat jeden zdroj informací, který by byl schopen přenést přesné závěry a optimalizace. 

Proč nás to zajímá? 

Programy, které centralizují všechny metriky ze všech nástrojů na jedno místo, výrazně zjednoduší proces analýzy dat a přinesou přesnější statistiky, které firmám pomohou udělat lepší a informovanější rozhodnutí.  

Očekávání doručení:

S rostoucí aktivitou online nákupů se také zvýšily preference zákazníků a očekávání ohledně doručení jejich zásilky. Doručení zdarma je něco, co zákazníci při online nákupech přímo vyžadují. Čekání na jejich balíček více než dva dny od platby nebo potvrzení nákupu může být pro většinu firem problém. 

Zde jsou věci, které v dnešním online marketingu není radno podceňovat: 

  • Rychlost dodání objednaného zboží/služeb.
  • Nízká cena za poštovné a balné – ideálně bez příplatku. 
  • Možnost vrácení zboží zdarma a rychlá výměna.
  • Transparentnost a flexibilita v procesu přepravy.

Proč nás to zajímá? 

Potřeby zákazníků se doslova vyvíjejí před očima maloobchodníků. Je důležité porozumět chování zákazníka a také jeho očekávání. Nízká cena za poštovné a balné (ideálně doprava zdarma), rychlá výměna zboží, spěšné dodání a dobrá komunikace je to, co se jako online prodejce budete muset naučit. 

S tím, jak se očekávání zákazníků ohledně dopravy stává stále náročnějším, jsou přepravní a logistické procesy pro online obchody dražší a složitější. Výběr vhodných přepravních společností je tedy pro živnostníky důležitější než kdy jindy. 

Shrnutí: Hledání úspěchu v tomto rychle se vyvíjejícím prostoru

Události uplynulých let výrazně změnily každou část nákupní cesty online obchodu. Od toho, co zákazníci očekávají a jak se zapojují a nakupují online, až po rostoucí složitost celého procesu nákupu. 

Cesta k růstu elektronického obchodu znamená rychlé přizpůsobení se aktuálním trendům moderního způsobu online nakupování, abyste splnili očekávání nových i stávajících zákazníků. 

Úspěch v online obchodu se točí kolem těchto tří klíčových oblastí: 

  • Nalezení rovnováhy mezi shromažďováním údajů o zákaznících a personalizaci ve světě bez souborů cookies. Co to znamená? Jde o nalezení způsobu, jak co nejvíce vytěžit z údajů nulové a první strany. Ukázat zákazníkovi, že výměnou za jeho údaje získá výrazné benefity od vaší značky. 
  • Poskytnutí bezplatné, rychlé, transparentní a bezproblémové přepravy odliší vaši značku od konkurence a v očích zákazníků se stanete populárnější. Jako firma se musíte zaměřit na vývoj a vymezit se ze zajetých modelů konkurence. Poohlédněte se po zodpovědném a levném přepravci. 
  • Výběr vhodné platformy pro internetový obchod pomůže živnostníkům vytvořit si v krátkém časovém horizontu rychle se vyvíjející byznys, zajistit lepší zobrazení na mobilních zařízeních a počítačích. Zákazníkům pak moderní platformy pomohou k jednoduššímu nákupu.  

Pokud chcete uspět na poli internetového obchodu, musíte nalézt správnou rovnováhu mezi marketingem, technologií, přepravou, logistikou a skvělým prostředím pro nákup. Obchodníci, kterým se tato rovnováha povede nalézt, si vytvoří konkurenční výhodu a získají si loajalitu svých zákazníků. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp