6 super tipů pro každodenní využití AI při práci na SEO

každodenní využití AI při práci na SEO
Naučte se efektivně a zodpovědně využívat schopnosti umělé inteligence při optimalizaci pro vyhledávače. Poznejte šest nových taktik a udělejte si SEO lehčí.

Analýza klíčových slov, tvorba titulků a metadat, škálování obsahu, průzkum dat z GA4 a ještě mnohem víc manuální, opakující se práce. To je SEO, náročné na čas i lidské zdroje. Naštěstí je tu umělá inteligence a její sofistikované nástroje, které vám pomohou s celou řadou pracovních postupů při optimalizaci, od urychlení tvorby obsahu až po získávání užitečných poznatků o výkonu. Nejde o to, jestli umělou inteligenci využívat, ale o to, jak ji využívat smysluplně a efektivně.

1. Vytvořte si svého AI pomocníka

Na platformě Open AI si v rámci předplatného nebo firemního účtu můžete přizpůsobit vlastní jazykový model GPT, jako svého odborného rádce nebo ”kolegu” vykonávajícího nejrůznější úkoly. Vy sami mu sdělíte, kým má být, na které obory je specializovaný a co po něm chcete. To jsou základní údaje, které doplníte podrobnějšími informacemi a vyladíte si GPT přesně ”k obrazu svému”.

Váš AI asistent si (na rozdíl od běžně dostupných modelů) zapamatuje svoji identitu, což vám jednak usnadní komunikaci, ale především budou jeho výstupy vždycky jedinečné a precizně vyladěné na míru vašim potřebám.

Díky vlastnímu GPT je spolupráce s umělou inteligencí o poznání jednotnější, spolehlivější a efektivnější.

”Zrození” GPT

Svého osobního GPT pomocníka si ”vyrobíte” v sekci Prozkoumat GPT, kde přejdete do Moje GPT>Vytvořit GPT. Zobrazí se vám okno relace s výzvou, abyste sdělili, koho chcete mít k ruce. Napište, v jakém oboru by měl být GPT odborník, specifikujte jeho dovednosti a vysvětlete, jak a s čím vám má pomoci.

Propojení GPT se značkou

Po vytvoření asistenta jděte na kartu Konfigurace, kde upřesníte nastavení a pokyny k propojení GPT s vaším webem, případně jiným systémem. Jasně stanovte, kým GPT bude, jaké specifické úkoly jej čekají a v případě potřeby zadejte i příklady požadovaných výstupů. Buďte srozumitelní, zcela konkrétní a co nejpřesnější.

Doladění GPT

Zdokonalte AI kolegu pomocí dokumentů, obrázků či odkazů, které mu poskytnete. Mohou to být:

  • Persony vašeho publika,
  • Manuály pro tvorbu,
  • Standardy značky.

Dejte svému GPT šablony dokumentů nebo třeba odkazy na články od osoby, kterou má představovat. Čím větším množstvím relevantních informací jej ”nakrmíte”, tím lépe bude fungovat a generovat propracovanější i strategičtější výstupy.

Držte se následujících postupů:

  • Specifikujte všechno a precizně: Začleňte do výzev co nejvíce souvisejících věcí, jako tón a styl výstupů, cílové osoby, délku odpovědí a všechno další, co pomůže přispět k vylepšení výstupů.
  • Určete: Chovej se jako…: Vysvětlete AI, kdo nebo co je (osoba, objekt, proces…) a jak se má chovat. Příklad: Jsi výživový poradce pro bezlepkovou dietu, navrhni mi jídelníček na tento týden.
  • Zahrnujte do výzev dělat a nedělat: Promyslete si, co hodláte i nehodláte v rámci využití GPT podnikat a přidejte to do výzvy pro pro ještě větší přiblížení výstupů vašim představám.
  • Dávejte příklady: Ukažte, jak mají výstupy vypadat a působit. Vyhněte se přitom případnému používání materiálů chráněných autorskými zákony.
  • Rozšiřujte předchozí výzvy: Začněte základním úkolem a postupně přidávejte další informace a souvislosti. Díky tomu budete moci dělat jen menší, kontrolované úpravy odpovědi.
  • Upozorněte na chyby a komentujte: Poskytněte kolegovi řízenému umělou inteligencí zpětnou vazbu a upřesněte mu, které části výstupu byly hodnotné, a které nepotřebné.

K vytvoření vlastního GPT potřebujete mít založený placený účet. Jestli hodláte využívat schopnosti umělé inteligence opravdu smysluplně a naplno, tato investice se vám vrátí.

2. Tvořte obsah a rozvíjejte témata

V tuto chvíli už určitě:

  • Znáte své publikum,
  • Máte namapovaná klíčová slova,
  • Rozumíte svým personám,
  • Máte stanovená stěžejní témata značky.

Nyní můžete začít škálovat svůj obsah za podpory umělé inteligence při brainstormingu. Základem je zadávat AI správné pokyny a pracovat s ní jako se stratégem, ne jako s robotem.

Určení základů pro tvorbu

Před spuštěním samotného AI modelu si rozmyslete, na která klíčová slova chcete cílit, jakému publiku nebo personám má být obsah přizpůsobený a kterou částí prodejního trychtýře se má zabývat.

Pokud používáte vlastního GPT, většinu těchto informací už zná, takže se jen ujistíte, jestli rozumí cílům pro konkrétní připravovaný obsah. Čím více souvislostí poskytnete, tím budou nápady umělé inteligence užitečnější.

Výzva k vymýšlení nápadů

Jakmile máte ujasněné vstupy, zadejte AI výzvu ke splnění úkolu.

  • Příklad: Vygeneruj 20 návrhů na blogové články zaměřené na /persona/ se zájmem o /téma/ pro /značka/. Příspěvky mají být optimalizované pro /trend/problematický bod/motivace…/. Návrhy mají pokrývat různé části prodejního trychtýře a každý bude tvořit název plus krátký popis v jedné větě.

Stejnou výzvu zadejte několikrát s obměněnými personami, trendy, problémy a dalšími proměnnými. Měňte také požadovaný formát návrhů pro škálování napříč různými kanály (blogové články, vstupní stránky, příspěvky na sociální sítě, newslettery…).

Výzva k rozvíjení tématu

Nejspíš disponujete nějakými příspěvky na blogu či jinými zdroji se solidním výkonem. Využijte je ke generování návrhů na spin-offy nebo rozšířené tematické skupiny obsahu.

  • Příklad: Tento blogový článek /název/ umístěný na /URL adresa/ vykazuje velmi dobré výsledky pro /persona/fáze trychtýře/. Na jeho základě navrhni 10 souvisejících blogových příspěvků tak, aby tvořily součást jednoho tematického obsahového klastru. Využij různé úhly pohledu, často kladené otázky a sezónní okolnosti.

Uspořádání a vyhodnocení

Přeneste nápady vygenerované AI pomocníkem do tabulky nebo plánovacího dokumentu pro obsahový marketing a posuďte jejich přínos a hodnotu podle relevance, souladu s vaší SEO strategií, možností vnitřního prolinkování a jiných aspektů, které si stanovíte.

3. Odhalte mezery v obsahu

Mezera v obsahu znamená, že uživatelé hledají něco souvisejícího s vaší činností, ale na vašem webu nenajdou odpovědi na své otázky ani informace, které by uspokojily jejich potřebu a záměr. Tradiční průzkum obsahových mezer vám podle rozsahu webu obvykle zabere spoustu času, protože musíte:

  • Rozpoznat, co ve vašem obsahu chybí.
  • Zamyslet se nad dílčími tématy, otázkami a úhly pohledu cílového publika.
  • Vyhledat úspěšný obsah konkurence pro inspiraci.

Není toho málo, ale umělá inteligence vám to v mnohém ulehčí.

Vymezte hranice

Analýzu obsahových mezer můžete provádět různými metodami, důležité je abyste zvolenému postupu přizpůsobili prompty (výzvy) zadávané umělé inteligenci.

  • Chcete najít mezery v některých tématech odvozených od klíčových slov?
  • Chystáte se porovnat svůj web s konkurencí?
  • Potřebujete doplnit obsah stávajícího webu?

Výzvy k odhalení mezer v obsahu

Podle vybraného postupu připravte výzvu žádající umělou inteligenci o pomoc při hledání obsahových děr.

Témata klíčových slov

  • Příklad: Na základě obsahového pilíře /téma/ mi poskytni klíčová slova, na která se webové stránky /URL adresa/  neumisťují. Najdi slabá místa v obsahu, jako je nedostatečná hloubka témat nebo špatná kvalita zpětných odkazů, která mohu zlepšit. Vypiš mi také všechny relevantní stránky a články, na které lze odkazovat, pro posílení interního prolinkování.

Konkurenti

  • Příklad: Můj web /URL adresa/ je zaměřený na /obor činnosti/ podobně jako konkurenční webová stránka /URL adresa/. Proveď obsahovou analýzu mých i konkurenčních stránek a najdi témata, který na mém webu chybí.

Volitelný doplněk

  • Příklad: Porovnej naše obsahová témata se 3 největšími konkurenty pro /klíčové slovo/ ve vyhledávání. Najdi témata, která nám chybí.

Konkrétní obsah

  • Příklad: Moje webová stránka /odkaz/ je zaměřená na /téma/. Projdi tento web /URL adresa/ a navrhni 5 dalších podtémat nebo souvisejících podstránek pro doplnění naší stránky, aby byla komplexnější.

Když použijete svého AI pomocníka, poskytněte mu opět komentář k výstupům a podle potřeby upravte své výzvy.

Analýza a určení priorit

Ne všechny vygenerované návrhy budou pro vaše potřeby (značka, publikum, cíle) hned použitelné, ale v mnoha odpovědích umělé inteligence objevíte obsahové příležitosti, které by vás samotné třeba nikdy ani nenapadly.

Hledejte:

  • Nejčastěji pokládané dotazy,
  • Pojmy související s vašimi tématy,
  • Možnosti efektivního vnitřního prolinkování,
  • Nápady umožňující využití rozmanitých obsahových formátů.

4. Recyklujte videoobsah

Přeměňte svá videa na blogové příspěvky, posty na sociálních sítích, přepisy a další textové SEO materiály. Možnosti využití videoobsahu je celá řada a marketéři je dost často podceňují. Když ale budete s videem pracovat promyšleně a necháte si pomoci umělou inteligencí, může významně přispět k větší viditelnosti značky, zapojení uživatelů i autoritě webu.

Kromě toho, že chcete z těchto aktiv co nejvíc získat, potřebujete také šířit jejich dosah, dostupnost a objevitelnost pro systémy AI. Díky přetvoření videí do optimalizovaných formátů (přepisy snímků, příspěvky na blog, vstupní stránky, nejčastější otázky…) vytváříte kontextovou pavučinu kolem svých stěžejních témat.

Nachystejte si správné nástroje

Na přepis videí do textového formátu můžete využít celou řadu nástrojů v bezplatných i placených verzích, mimo jiné také:

  • Descript: Rychlý a přesný, volně dostupná verze je omezená.
  • TurboScribe: Výkonný, poskytuje zadarmo tři přepisy denně.
  • Otter.ai: Cenově přijatelný, svižný a vysoce přesný.
  • Automatické titulky YouTube: Bezplatné, snadno se nastavují, pokud je video na kanálu už hostované.

Generování a úprava přepisů

Když máte hrubý text přepisu videa získaný pomocí některého z nástrojů, musíte:

  • Pročíst celý text a vyhodit všechna nadbytečná slova.
  • Dát do pořádku označení reproduktorů.
  • Od začátku do konce zlepšit čitelnost.

Tento ”učesaný” text je výchozím materiálem pro práci AI.

Vyzvěte k akci AI

Pakliže potřebujete s psaním nebo převodem přepisů do správně strukturovaného textového obsahu pomoci, využijte oblíbený model umělé inteligence (ChatGPT, Gemini, Claude…), nebo rovnou svého GPT.

Vyčištěný a řádně upravený článek dejte AI a požádejte, ať z něj vytvoří blogový příspěvek, delší zásadní článek s dlouhou životností, webovou stránku a cokoliv jiného, co budete potřebovat.

Dávejte opět maximálně přesné a konkrétní pokyny. Místo strohého: Napiš mi článek na blog, to zkuste třeba takto:

  • Příklad: Vytvoř mi z tohoto přepisu blogový příspěvek zaměřený na klíčové slovo /téma/. Použij styl a tón /značka/ a zachovej původní dikci. Na začátek dej jasný nadpis a úvodní shrnutí (2 až 3 věty). Začleň do textu podnadpisy i užitečné odrážky, udrž rozsah cca 900 slov a optimalizuj text podle prověřených SEO postupů.

Víc souvislostí a informací rovná se lepší výsledky. S využitím vlastního AI pomocníka to je ještě jednodušší, protože jste jej proškolili o hlasu vaší značky a jejích cílech.

Kontrolujte, dolaďujte

Umělá generace vygenerovala návrh příspěvku, to ale neznamená, že vaše práce je u konce.

Pusťte se do:

  • ”Polidštění” obsahu,
  • Upřesnění hlavních prvků,
  • Vyladění tónu,
  • Kontroly přesnosti a správnosti faktů.

Optimalizujte pro vyhledávání:

  • Přidejte vnitřní odkazy do příbuzného obsahu,
  • Přesvědčte se o správné struktuře nadpisů,
  • Přezkoumejte použití klíčových slov,
  • Doplňte metadata,
  • Podle potřeby přidejte označení schématu.

Ještě před publikací obsahu zvažte jeho prověření pomocí nástroje na odhalení míry podílu umělé inteligence. Můžete zkusit třeba GPTZero, který vám ukáže, jaké procento textu pravděpodobně napsal člověk a zvýrazní konkrétní věty pravděpodobně vygenerované nástroji AI. Bezplatné funkce pro detekci AI poskytují také Grammarly nebo Writer.

5. Analyzujte data a tvořte reporty

Podrobné zkoumání datových exportů z Google Search Console, dashboardů z GA4 nebo údajů SEO nástrojů třetích stran bývá poměrně zdlouhavé a náročné. Všechna ta čísla ukrývají spoustu různých poznatků, ovšem na odhalení těch opravdu důležitých a užitečných potřebujete dostatek času, jasnou strategii i kontextové myšlení.

Abyste se v tabulkách a číslech neztratili, pomůže vám umělá inteligence se shrnutím dat, jejich analýzou, objevením vzorců i s dalším postupem, který navrhne.

Export a vyčištění dat

Relevantní data si stáhněte do souborů CSV nebo Tabulek Google. Mohou to být:

  • Data vyhledávacích dotazů v Google Search Console, výkon stránek a metriky indexace,
  • Organická návštěvnost v GA4, vstupní stránky, metriky zapojení a konverze,
  • Hodnocení klíčových slov, audity webů nebo údaje o odkazech ze SEO nástrojů jako Screaming Frog, Semrush, Ahrefs a podobných.

Všechny zbytečné sloupce vyhoďte, jasně data označte a kategorizujte a přidejte potřebné vysvětlující poznámky.

Zapojte umělou inteligenci

Zkopírujte a vložte pročištěná data do nástroje AI nebo mu nahrajte celý soubor. Zadejte cílenou, strukturovanou výzvu ve stylu:

  • Příklad: Poskytni mi důležité poznatky o SEO vyplývající z datového exportu z Google Search Console. Zvýrazni /konkrétní data/ pro vysvětlení /trend/. Navrhni na základě těchto dat 3 další možné kroky k vylepšení jejich metrik. Zvýrazni také případné neobvyklé odchylky v datech.

Ověřte fakta a upravte výsledky pro lidi

Podívejte se na výstupy umělé inteligence kritickým okem a porovnejte, jak se shodují s vašimi poznatky o klientovi, kampaních nebo trendech ve vyhledávání. Než získané údaje použijete pro reporting, upřesněte formulace a doplňte souvislosti tak, aby informace byly pro klienta srozumitelné, pochopitelné a splňovaly vaše cíle.

Report ještě můžete ”vyšperkovat” tím, že zadáte AI, aby vám vypracovala shrnutí poznatků o SEO do kratší zprávy, orientované na klienty se stylem i tónem vaší značky. Jestliže máte vycvičeného svého AI kolegu GPT, je to pro něj perfektní úkol.

6. Proveďte průzkum vyhledávání řízeného AI

V dnešní době, kdy stále více lidí využívá k vyhledávání umělou inteligenci, je nezbytné zajistit značce dohledatelnost a zastoupení v tréninkových datech velkých jazykových modelů (LLM). Volně dostupné chatovací platformy AI mohou v dobrém i ve zlém ovlivnit reputaci vaší značky, proto je nanejvýš důležité, abyste proaktivně přistupovali nejen k optimalizaci, ale i ke svému digitálnímu PR.

Stejně jako v případě tradičních vyhledávačů, i zde vás vede jasný záměr na tom, jak se vaše značka ve výsledcích vyhledávání respektive odpovědích umělé inteligence má objevovat. Audit viditelnosti za pomoci AI vám pomůže dosáhnout toho, aby LLM vnímaly vaši značku přesně, jednotně a pozitivně.

Jejich chápání značky ovlivňuje také dostupný online obsah, jako jsou oficiální webové stránky a sekce O nás, zpravodajské servery nebo oborové publikace.

Připravte sadu brandových otázek

Na začátku auditu nachystejte reálné otázky související s vaší značkou, které může kdokoliv zadat nástroji umělé inteligence.

Namixujte obecné dotazy s těmi konkrétnějšími:

  • Co dělá /značka/?
  • V jakém oboru podniká /značka/?
  • Jaké služby nabízí /značka/?
  • Je /značka/ solidní firma?
  • Jaký je původ a historie /značka/?
  • Jak se /značka/ daří v porovnání s konkurencí?
  • Jaké jsou hodnoty firmy /značka/?
  • Jak zákazníci hodnotí /značka/?
  • Objevily se nějaké novinky o /značka/?

Prostřednictvím těchto otázek otestujete, jak chatovací nástroje AI hovoří o vaší značce z různých pohledů (přehled o značce, poskytované služby, kultura společnosti, pověst v online prostředí, pozice na trhu…).

Zjistěte, jak vás umělá inteligence zná

Ty stejné otázky ze své sady dávejte různým nástrojům AI a velkým jazykovým modelům. Začněte s ChatGPT a pokračujte přes Gemini, Claude až po Copilot a třeba ještě dál. Po každé otázce požádejte o uvedení zdrojů pro výstup, zejména, když se odpověď vymyká vašemu očekávání.

Ručně jako postaru zadejte dotaz, zkopírujte si vygenerovanou odpověď a vložte ji do tabulky. Tu upravte tak, aby na každém řádku byla jedna otázka a ve sloupcích výstupy z jednotlivých platforem. Snadněji tak odhalíte různé vzorce i varovné signály (nepravdy, nepřesnosti, anomálie, negativní informace).

Zkoumejte odpovědi i příležitosti, které nabízejí

Prověřte každou odpověď, jestli jsou informace v ní obsažené fakticky přesné, jestli tón sdělení ladí s tím, jak chcete být vnímáni, a jestli v odpovědích nechybí nějaká důležitá fakta o vaší značce.

Zamyslete se také nad tím, zda vám některé odpovědi nedávají signály o mezerách v obsahu a chybách SEO. Mohou to být služby, o kterých se AI nezmiňuje, špatné informace v historii firmy nebo třeba staré a neplatné personální údaje.

Jak vylepšit odpovědi AI související se značkou?

Nejspíš je vám jasné, že ”nevlezete” do ChatGPT nebo jiného modelu AI a odpověď neopravíte. Co můžete ovlivnit je, jak se vaše značka zobrazuje. Snažte se aktualizovat materiál a zdroje, ze kterých velké jazykové modely čerpají.

  • Zajistěte, aby stránky s nabídkou služeb, informace na stránce O nás a životopisy vedoucích manažerů na webu byly vždy aktuální, informativní a komplexně zpracované.
  • Zveřejňujte precizně optimalizované příspěvky na blogu a tiskové zprávy posilující vaši autoritu v online prostředí.
  • Zaměřte se na PR a SEO i mimo váš web, abyste získávali zmínky pocházející z autoritativních zdrojů.
  • Zvažte SEO aktivity na sociálních sítích, abyste oslovili nové publikum a šířili mezi ním svůj obsah.
  • Aktualizujte své záznamy ve firemních adresářích, profily na sociálních platformách a informace na partnerských webech.
  • Používejte strukturovaná data a schéma značkování.

Máte-li na webu ”životopis” své značky, podívejte se, jestli není zastaralý (chybí poslední roky) a jsou v něm zaznamenané vaše největší úspěchy a milníky.

Závěrečné tipy: Používejte AI zodpovědně

Už víte, jak vám umělá inteligence pomůže s prací na optimalizaci, ale ještě se podívejte na pár zásadních principů, abyste z nástrojů AI dostali co nejvíc a zároveň nepřišli o svůj lidský přístup.

AI je váš stážista, ne expert

Umělá inteligence je sice báječným pomocníkem pro opakované činnosti a jednoduchou analytiku, ale marketingový specialista jste tady vy.

Chovejte se k AI jako k nováčkovi, který zvládne spoustu dobré práce, ale ne jako k vševědoucímu expertovi ve vašem týmu.

Vyjadřujte se konkrétně

Vy i váš asistent AI musíte mít jasno v zadávaných pokynech a opatřeních.

Vysvětlete umělé inteligenci kdo je, co umí, v jakém působí oboru, jakým tónem a hlasem se vyjadřuje i co nemá v odpovědích používat. Upřesněte všechny aspekty vaší spolupráce.

Ukládejte si pokyny, které fungují

Umělá inteligence může poskytovat velmi odlišné odpovědi i při drobných změnách v zadávaných promptech, proto neprohloupíte, když si budete prokazatelně fungující pokyny ukládat do zvláštního souboru.

Začněte zvolna a rozumně škálujte

Systémy AI prochází neustálým vývojem, proto je pro vás nejlepší začít v malém a nejdřív skutečně pochopit, jak mohou nástroje umělé inteligence (ne)pomoci vaší práci.

Pokud porozumíte schopnostem AI v menším měřítku, naučíte se je dál strategicky rozšiřovat.

Poznejte různé nástroje

Platformy umělé inteligence se liší a každá z nich lépe vyniká v jiných činnostech. Když budete vědět, co který nástroj umí, usnadníte si pracovní činnosti ještě víc.

  • ChatGPT - OpenAI: Strukturované psaní, generování nápadů, vylepšování textů (nejlépe s vlastním GPT natrénovaným na hlasu značky),
  • Gemini - Google: Analýza a řešení problémů, propojení s aplikacemi Google,
  • Claude - Anthropic: Složité úkoly nad rámec tvorby textů či rozpoznávání vzorců při výrazně obsáhlejších vstupech, než zpracují ostatní,
  • Copilot - Microsoft: Srozumitelné odpovědi lidským jazykem, zabezpečení dat, respektování předpisů, ideální pro Excel a PowerPoint v prostředí Microsoft,
  • Perplexity: Analýzy a sběr informací, rychlé a ověřené odpovědi s uvedením zdrojů,
  • Deepseek AI: Technická zadání, generování kódu, logické výzvy pro SEO.

Při zodpovědném používání dokáže umělá inteligence povznést vaše SEO úsilí k větší efektivitě, rychlejšímu rozvoji i k více příležitostem. Jen nezapomeňte: Vaše odborné znalosti jsou jedinečné, a AI vás nesmí nahradit.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp