Během jarních měsíců, kdy obrovské množství lidí připoutal doma strach z koronaviru Covid-19, se neuvěřitelně zvýšila návštěvnost video streamovacích služeb, jako je například YouTube. Je to pochopitelné, lidé seděli doma, nudili se, a video je ideálním zdrojem zábavy a poznání zejména pro mladší generaci, která měla volno. Co se však spolu se zvýšenou návštěvností kanálu dá vyčíst ze statistik sledování vašeho videa? Jak se vyvíjí například angažovanost neboli zapojení? Kolik lidí dokončuje zahájená videa? Je to víc nebo naopak míň?
Sledování výkonu vašeho obsahu
Je asi jasné, že návštěvnost stránek v době, kdy byli lidé nuceni být doma, neobyčejně vzrostla. Ale co další metriky? Angažovanost, počet videí zhlédnutých do konce a podobně? YouTube a další sociální sítě nabízejí celou řadu různých metrik a analytických možností, které vám umožní sledovat výkon vašich videí. Přestože účel videa se pravděpodobně liší v závislosti na typu vašeho podnikání, existuje několik klíčových ukazatelů výkonu (KPI), které je důležité sledovat, abyste lépe porozuměli svému publiku a zlepšili výkon video obsahu.
Využití statistik videa k optimalizaci vašeho video obsahu
1 - Využijte demografické údaje k pochopení svého publika
Prvním krokem ke zvýšení zapojení diváků a účinnosti obsahu je lepší porozumění vašemu publiku. K tomu je důležité monitorovat demografické údaje ve vašem nástroji pro sledování statistik videa (například Studio YouTube). Většina z nich vám poskytne základní demografické údaje, jako je poloha diváka, jeho věk, jazyk a používané zařízení. Některé vám poskytnou i údaje o zájmech uživatelů a dokonce i odhady jejich příjmů.
Znalost těchto informací vám pomůže vytvořit relevantnější obsah. Pokud například zjistíte, že vaše publikum mluví primárně česky, ale stále roste podmnožina anglicky mluvících diváků, kteří sledují vaše videa na mobilních zařízeních, můžete zvážit přidání možností anglických titulků pro uživatele mobilních zařízení.
Pokud zaznamenáte nárůst diváků z konkrétní geografické oblasti, měli byste prozkoumat statistiky pro danou oblast, abyste zjistili, jaký obsah přitahuje toto nové publikum a jak jej můžete ještě více zaujmout.
2 - Využijte metriky povědomí a zapojení, abyste porozuměli tomu, co vaše publikum chce
Zjistit, kdo jsou vaši diváci, je velice důležité, ale mnohem důležitější je zjistit to, co tito lidé chtějí. Tyto informace vám umožní přizpůsobit váš obsah a jeho propagaci zájmům vašich návštěvníků, a tím okamžitě zvýšit výkon a sledovanost vašeho kanálu.
Pokud například u konkrétního videa vidíte nárůst počtu zhlédnutí pravidelně několik týdnů po sobě, znamená to, že téma je stále populárnější. Chcete-li to dokázat, můžete se podívat na metriky zapojení, jako je celková doba sledování, kliknutí na výzvu k akci (CTA) a získaní nebo ztracení odběratelé. Pokud uvidíte nárůst v počtu zobrazení a současně odpovídající nárůst v zapojení, můžete reagovat tvorbou dalšího video obsahu ve stejném duchu. Pokud naopak zaznamenáte nárůst negativních interakcí, jako je například ztráta odběratelů nebo rostoucí míra okamžitého opuštění, může to znamenat, že jste se s vaším videem do vkusu publika příliš netrefili.
►Podrobné zobrazení dat o divácích vám může pomoci vylepšit a optimalizovat váš stávající obsah, vytvořit strategické plány na budoucí rozvoj a poskytnout divákům obsah, který chtějí.
3 - Najděte příležitosti k optimalizaci vašeho videa
Ať už svá videa hostujete na YouTube nebo na jiné platformě, dodržování osvědčených postupů vám pomůže získat lepší viditelnost videa a lepší uživatelský komfort pro vaše publikum.
Skvělým prvním krokem je optimalizace názvů, popisků a tagů videa. Poté můžete svá videa uspořádat do různých sekcí, playlistů nebo dokonce kanálů, abyste správnému publiku pomohli co nejrychleji najít video obsah, který hledají.
Důkladně si prohlédněte i vaše stávající video kanály. Vžijte se do kůže běžného diváka. Dokáže divák na první pohled zjistit, o čem vaše video je? Inspiruje náhled videa ke kliknutí? Sdělují informace a design vašeho kanálu nebo vstupní stránky dostatečně srozumitelně typ, účel a obsah vašich videí? Je design vašeho kanálu pro diváky dostatečně lákavý, aby je přiměl ke zhlédnutí?
Důkladná analýza publika a jeho chování vám umožní zlepšit výkon vašeho videa, zvýšit zapojení publika, počty lajků, zhlédnutí, komentářů i sdílení. Pokud vaše video obsahuje i výzvu k akci, zvýší porozumění publiku i váš konverzní poměr.
►Prohlížení a analýza statistických dat se sice mnoha lidem může zdát nezáživná a zdlouhavá, ale pokud to myslíte se streamováním videa skutečně vážně, ve finále se vám rozhodně vyplatí.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com