Základní tipy pro optimalizaci výdajů na SEO

rozpočet
Co dělat, aby byla vaše SEO optimalizace úspěšná? Zjistěte, kolik investovat do SEO, abyste dosáhli optimálních výsledků.

Máte představu, jaké jsou vaše aktuální výdaje na SEO a jakou částku byste měli do SEO v optimálním případě investovat?  SEO je jedním z faktorů, které vám mohou pomoci dosáhnout vyšších příjmů. A proto byste otázku rozpočtu na SEO rozhodně neměli podceňovat.

Investice vložené do optimalizace pro vyhledávače neboli SEO zahrnují investice do různých oblastí. Jde například o zlepšení uživatelských zkušeností (UX), uživatelského rozhraní (UI), optimalizaci vstupních stránek pro kampaně PPC, zvýšení konverzí atd. To vše totiž se SEO souvisí.

Při rozhodování o výši investic do SEO je zejména potřeba stanovit správné cíle a zvážit faktory určující rozpočet na SEO.

Cíle SEO

Z hlediska optimalizace patří mezi hlavní cíle zvýšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávání, a v důsledku toho zvýšení organické návštěvnosti, zlepšení konverzí, dosažení lepší pozice u klíčových slov, konverzí, co nejnižší míra okamžitého opuštění webových stránek nebo prodloužení návštěvy uživatele na webových stránkách. Z obchodního hlediska je potřeba stanovit si procento zvýšení organické návštěvnosti, procento konverzí a obratu.

Faktory určující rozpočet na SEO

Situace není nikdy černobílá. Nicméně existují určité faktory, které by vám měly pomoci při rozhodování o výši investice. Mezi dva primární faktory patří vaše příjmy a vaše konkurence.

Obecně se doporučuje vynakládat na SEO měsíčně 5 až 10 % příjmů firmy. Ve vysoce konkurenčním prostředí by to mělo být ještě více. Je třeba mít na mysli, že některé firmy vynakládají na SEO poměrně vysoké částky.

Je také potřeba zvážit, kolik peněz vynaložíte na placenou reklamu. Například národní značka, která realizuje PPC kampaně za účelem získání nových zákazníků, by měla vynaložit přibližně 25 % navíc na organické SEO. Tyto dva kanály se vzájemně doplňují a pomáhají zvyšovat návštěvnost webových stránek. Za přiměřenou investici do PPC se považuje cca 25 % z příjmů.

Zase ta konkurence…

Je dobré uvědomit si, že vyhledávač vrací po zadání většiny dotazů milion výsledků vyhledávání. Chcete-li mít vůbec nějaký význam ve světě vyhledávačů, musíte být na první stránce. Obecně lze říci, že firmy na prvních třech pozicích shrábnou veškerou návštěvnost. Každý podnik, který soutěží v organickém vyhledávání, má co dělat. Pokud však operujete ve vysoce konkurenčním prostředí, případně stojíte proti velkým značkám s většími rozpočty, možná budete muset jednat o něco tvrději a rychleji. A to často vyžaduje navýšení rozpočtu na SEO. Není jiné cesty. Pokud to nebudete ochotni udělat, riskujete, že budete ve výsledcích vyhledávání zcela irelevantní.

Rozhodování o rozpočtu na SEO

Už tedy víte, že rozpočet na SEO ovlivňují dva základní faktory: vaše příjmy a konkurence. Pojďme se na to podívat z vyšší perspektivy.

Je jasné, že ve výsledcích vyhledávání existuje obrovská konkurence. Nestačí tedy ptát se „Kolik chcete utratit za SEO?“ Je potřeba položit si také otázku „Jak rychle chcete porazit konkurenci?“

To je fakt, od kterého se doopravdy odvíjí váš rozpočet. Minimálně byste měli na SEO vynaložit 5 až 10 % svých příjmů. Pokud se však chcete prosadit rychleji, obvykle utratíte více. To ale v žádném případě neznamená, že budete do SEO investovat naslepo s příslibem, že více peněz = lepší výsledky.

Bez odborné pomoci se to neobejde

Potřebujete však zdroje. Musíte vědět, koho najímáte. Daný odborník by měl mít vynikající pověst a hluboké odborné znalosti. Pokud k optimalizaci SEO využíváte externí agenturu, ujistěte se, že najímáte odborníky. Celá řada firem se bohužel spokojí s levnými službami SEO. Levné SEO je prakticky smrtelná zkušenost – a vylézt z vykopaného hrobu vás bude stát více času a peněz, než kdybyste předem investovali do zdravé strategie SEO.

Kvalitní odborník nebo agentura zabývající se optimalizací SEO může přispět ke zlepšení obchodních výsledků, ke zviditelnění a podpoře značky, k získání potenciálních zákazníků a v neposlední řadě také k zefektivnění nákladů na marketing. Výběru odborníka nebo agentury byste měli věnovat velkou pozornost. Všechny firmy, které vám budou nabízet své služby, se samozřejmě budou prezentovat jako špičkoví odborníci, což nemusí být pravda. Proto je potřeba prověřit u každé firmy reference, pokud možno ze stejného odvětví, ve kterém se pohybujete vy. Dále je nezbytné, aby se daná firma dokázala organizačně přizpůsobit jedinečným potřebám vaší firmy. V neposlední řadě je důležitá diskuse o vašich požadavcích a představách a výsledný dojem z této diskuse. Určitě není radno sáhnout po firmě, která trvá pouze na svých názorech a ty vaše ignoruje. Stejně tak nebude dobrou volbou firma, která vám všechno okamžitě odsouhlasí. Pozor byste si měli dát i na smluvní podmínky.

Se slušným rozpočtem, díky němuž si budete moci dovolit opravdového odborníka, se můžete naučit, jak s prostředky, které máte k dispozici, podniknout maximálně efektivní SEO kroky. A pokud dokážete být při provádění těchto změn pohotovější než konkurence, máte šanci, že se na závodní trati SEO dostanete do čela pelotonu.

Zvažte přesměrování rozpočtu na SEO

Pokud svůj marketingový rozpočet čerpáte na aktivity v rámci jiných kanálů, zvažte přesměrování části rozpočtu na SEO. Například v případě, kdy vynakládáte značnou částku na PPC reklamy, by neměl být problém vyčlenit z této částky 5 až 10 % na optimalizaci pro vyhledávače. SEO má totiž, pokud jde o existenci vaší značky na internetu, setrvačnou sílu, což se o reklamách říct nedá. Pokud zítra reklamu vypnete, nebudete mít ve výsledcích vyhledávání žádnou zbytkovou hodnotu.  SEO je navíc z dlouhodobého hlediska nákladově efektivnější – optimalizované webové stránky mohou vést k návštěvnosti ještě několik let.

Ideální přístup zahrnuje kombinaci SEO a PPC, protože je potřeba udržet si příchozí potenciální zákazníky. Jestliže máte v současné době dostatečný příchozí proud potenciálních zákazníků, investujte do budoucnosti – SEO vám pomůže zajistit, aby tomu tak bylo i nadále.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp