Každý podnikatel dobře ví, že základem úspěchu je viditelnost na internetu. Většina současných lidí používá internet každý den a je to pro ně primární zdroj získávání informací. Pokud tedy není vaše firma na webu dostatečně vidět, je to, jako byste neexistovali. Většina firem používá pro své zviditelnění na internetu optimalizaci pro vyhledávače (SEO) nebo placenou reklamu (PPC). Je zde však ještě třetí způsob, který byste rozhodně neměli opomíjet, obzvláště pokud provozujete firmu, která cílí na zákazníky z blízkého okolí. Jde o firemní profil na Googlu.
Co je to ?
Pomocí firemního profilu na Googlu umožníte potenciálním zákazníkům dozvědět se veškeré podstatné informace o vaší firmě, komunikovat s vámi a pohodlně vaši firmu najít na Mapách Google. Navíc je to zcela zdarma. I proto tuto službu využívá spousta firem. Abyste však v této konkurenci dokázali uspět a aby se váš firemní profil stal otevřenou branou, kterou k vám budou proudit davy koupěchtivých zákazníků, je třeba jej správně optimalizovat a naučit se využívat všech jeho skvělých funkcí.
►Díky optimalizaci můžete svůj firemní profil proměnit ve skvělý bezplatný nástroj pro získávání zákazníků.
Proč optimalizovat váš firemní profil na Googlu?
Vytvořit firemní profil na Googlu je velmi jednoduché a může to udělat kdokoli. Je tak docela dobře možné, že již na internetu svůj profil máte, aniž byste o tom věděli. Mohl jej například vytvořit některý z vašich zákazníků. Takový profil vám však příliš nepomůže, jedná se pouze o označení místa na Mapách Google, s názvem vaší firmy a adresou. Optimalizovaný profil oproti tomu obsahuje spoustu detailních informací o vaší firmě a nabídce vašich produktů či služeb. Potenciální zákazník se dozví, co nabízíte, kdy máte otevřeno, a může si například prohlédnout fotografie interiéru vaší provozovny, nabídku vašeho zboží či služeb, nebo si přečíst recenze ostatních zákazníků. Můžete jej tak přesvědčit, že právě vaše firma je odpovědí na jeho momentální potřeby.
Zákazníkům, kteří hledají firmu v jejich nejbližším okolí, nabízí Google výsledky z tzv. "lokálního vyhledávání", kde upřednostňuje firmy, které se nacházejí poblíž hledajícího. Váš obchodní profil se poté zobrazí ve výsledcích vyhledávání spolu s polohou vaší firmy na mapě.
►Algoritmus Google, který rozhoduje o umístění firemních profilů ve výsledcích, nezohledňuje pouze blízkost a relevanci, ale také aktivitu a kvalitu informací. Čím víc relevantních informací bude váš profil obsahovat, tím výše se ve výsledcích vyhledávání umístí.
Optimalizace vašeho firemního profilu na Googlu je klíčem k umístění v místním vyhledávání, překonání konkurence a získání nových zákazníků. Jak tedy optimalizovat váš firemní profil na Googlu?
Vytvořte si účet Moje firma na Googlu
Účet ve službě Moje firma na Googlu a firemní profil jsou dvě zcela nezávislé věci. Abyste však mohli svůj firemní profil optimalizovat, musíte si jej nejprve nárokovat, a k tomu budete potřebovat účet Moje firma na Googlu. Poté, co oba účty propojíte, budete moci svůj firemní profil editovat a doplňovat do něj důležité informace. Chcete-li vytvořit účet v Moje firma na Googlu, přejděte na stránku Google.com/business a přihlaste se pomocí běžného Google účtu.
Vyplňte všechny informace na vašem firemním profilu
Jakmile jste nárokovali svůj profil a můžete jej tudíž upravovat, co nejpodrobněji vyplňte všechny informace o vaší firmě. Kromě názvu, adresy, telefonu, mailu a webových stránek nezapomeňte zejména na:
- otevírací dobu (včetně otevírací doby ve svátky),
- hlavní a vedlejší kategorie, do kterých vaše podnikání spadá,
- často kladené dotazy,
- podrobné informace o vaší firmě (kdo jste, co a proč děláte…),
- podrobné informace o vašich produktech či službách.
Čím více relevantních informací o vaší firmě vyplníte, tím lépe.
Dejte si záležet na přesnosti kontaktních informací
Ujistěte se, že váš název v profilu je shodný s názvem, který používáte jinde na internetu i v reálném světě. Jakékoli přidávání slov je Googlem považováno za spam, který může znamenat penalizaci. To samé platí pro překlepy a chyby v adrese. Pokud Google zjistí, že vaše adresa uvedená v profilu do písmene neodpovídá adrese, která je zveřejněna někde jinde, je to pro něj negativní signál.
Vyberte vhodnou kategorii pro vaše podnikání
Výběr kategorie je nezbytný pro optimalizaci vašeho firemního profilu na Googlu. Jakmile totiž vyberete kategorii, Google vám zpřístupní funkce specifické pro jednotlivé kategorie, díky nimž bude váš profil atraktivnější a efektivnější. Například profil restaurace může obsahovat jídelní lístek nebo rezervační tlačítko; profily hotelů mohou obsahovat počet hvězd a podobně. Tyto podrobnosti mohou spotřebitelům pomoci s rozhodnutím vybrat si vaši firmu místo konkurence. Kategorie si nemůžete sami vymýšlet, musíte si vybrat z těch, které zde již jsou. Ale nebojte se, je jich opravdu hodně, více než 3000. Při volbě buďte co nejkonkrétnější, pokud například provozujete restauraci, která se specializuje na thajskou kuchyni, zvolte "Thajská restaurace" nikoli pouze "Restaurace".
►Mnoho firem spadá do několika kategorií. Kromě primární vyberte tedy i kategorie sekundární. Vybírejte však pouze kategorie, které skutečně odpovídají vaší nabídce.
Jakmile si vyberete kategorii, Google vám poskytne seznam atributů, které můžete zaškrtnout, a tím ještě více specifikovat vaši firmu. Atributy jsou speciální vlastnosti, které potenciální zákazníci vyhledávají, například "Wi-Fi zdarma".
Pravidelně přidávejte fotografie
Kvalitní fotografie jsou pro váš profil velmi důležité. Uživatelé totiž mnohem častěji klikají na firemní profily, které obsahují fotografie. Pravidelné přidávání fotografií navíc signalizuje Googlu, že je váš profil aktivní a aktuální, což pozitivně ovlivňuje vaše hodnocení.
Přidávejte fotografie pravidelně, alespoň jednu novou fotografii každý týden. Neměla by chybět fotografie vaší firmy zvenčí, fotografie interiéru, spokojených zákazníků, produktů i vašeho týmu.
Nepoužívejte fotografie z fotobanky a nepřidávejte žádné speciální efekty. Google se snaží reprezentovat vaše podnikání tak, jak vypadá ve skutečném světě. Můžete přidat také videa.
Získejte pozitivní recenze
Recenze zákazníků patří mezi hlavní faktory, podle kterých se potenciální zákazníci rozhodují, jestli dají vaší firmě šanci. Google to moc dobře ví, takže jde o jeden z klíčových hodnotících faktorů jeho algoritmu.
Požádejte proto své zákazníky o napsání recenze na vaše služby. Pokud byli spokojeni, pravděpodobně vám rádi vyhoví. Připomeňte jim, že recenze nejsou jen pro váš prospěch - pomáhají najít řešení lidem, kteří mají stejné potřeby jako oni.
►Na všechny recenze, pozitivní i negativní, odpovídejte. Tato zpětná vazba motivuje další zákazníky k napsání dalších recenzí.
Pravidelně zveřejňujte příspěvky na svém firemním profilu
Na svůj firemní profil Google můžete přidávat příspěvky stejně jako u vaší stránky na Facebooku. Příspěvky můžete vytvořit v hlavním panelu služby Moje firma na Googlu a zobrazují se v sekci „Aktualizace“ ve spodní části vašeho firemního profilu. Pravidelné publikování vysílá pozitivní signály Googlu o tom, že je váš profil aktivní a aktuální.
►Vaše příspěvky ve službě Moje firma na Googlu se mohou zobrazit v Mapách Google, což představuje bezplatnou reklamu pro vaši firmu.
Pravidelně zveřejňujte příspěvky. Nejen proto, aby byl váš profil aktivní, ale také proto, že platnost některých typů příspěvků vyprší po 7 dnech. Do každého příspěvku zahrňte odkazy a výzvy k akci.
Přidejte produkty a služby
Přidání produktů a služeb je obzvláště užitečné, pokud vaše nabídky nejsou ve vašem obchodním názvu jasně uvedeny. Vyplněním této části také přidáte do svého profilu obsah, který mu může pomoci při umístění ve vyhledávání.
►Při přidávání produktů a služeb uveďte název, popis a cenu (je-li k dispozici). Celý popis se zobrazí, jakmile uživatel klikne na produkt. Google může také odkazovat na vaše produkty z vaší kategorie.
Jak vidíte, optimalizace firemního profilu na Googlu není jednorázový marketingový úkol. Je potřeba neustále udržovat vaše informace aktuální, zejména co se týče otevírací doby, produktů a podobně. Pravidelně publikujte nové příspěvky a fotografie, monitorujte vznikající recenze, a co nejrychleji na ně reagujte.
Stejně jako ostatní SEO strategie by se optimalizace vašeho firemního profilu měla soustředit na poskytování co nejkvalitnějších informací o vaší firmě tak, aby reprezentovala vaši firmu co nejpřesněji a v co nejlepším světle.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com