
Rozdělení uživatelů do jednotlivých segmentů podle jejich zájmů a na něj navazující přesné cílení na publikum jsou základem každé úspěšné PPC kampaně. Google Analytics 4 dnes umožňuje mnohem efektivnější třídění než kdykoli dříve.
Ještě než se pustíte do práce, ujistěte se, že:
- vaše účty GA4 a Google Ads jsou propojené,
- personalizovaná reklama je dovolená (zjistěte u vašeho specialisty na ochranu osobních údajů, zda neporušujete legislativní předpisy).
Jak propojit Google Ads a Google Analytics 4
Na provázání marketingových účtů Google Ads a GA4 není nic složitého.
- V nástroji GA4 běžte do sekce Správce, v části Odkazy na produkty klikněte na Google Ads, vpravo nahoře zadejte Propojit a vyberte účet.
- V aplikaci Google Ads zvolte tuto cestu: Nabídka > Nástroje > Správce dat > Připojit produkt > Vybrat Google Analytics 4.
Díky tomuto propojení následně v Google Ads můžete:
- získávat klíčové události a využít je jako konverze ve svých kampaních,
- importovat jednotlivá publika GA4 pro remarketingové kampaně.
Jaká publika vytvořit pro Google Ads?
Segmentace publika patří k nejúčinnějším nástrojům GA4. Díky němu můžete rozdělit uživatele a zákazníky podle mnoha různých příznaků, jako jsou konkrétní podmínky, hraniční hodnoty nebo časové limity.
Při tvorbě různých typů publika se neomezujte pouze na tradiční segmenty, například ”přidáno do košíku, ale nezakoupeno” nebo ”vypsání formuláře bez odeslání”, ale ponořte se trochu hlouběji a zkuste rozdělení více promyslet.
Možností máte spoustu, stačí pochopit, jak se ti kteří zákazníci chovají, a zařadit je do stejné skupiny podle vlastních kritérií, jako třeba:
- utraceno více než 1000,- Kč,
- provedeno 3 a více nákupů,
- zakoupeny více než 2 položky od stejné značky,
- zakoupeno příslušenství k produktu,
- několikanásobné navštívení stránky,
- navštívení stránky během posledního týdne bez provedení konverze.
Tvorba publika v Google Analytics 4
Vytvořit publikum v GA4 je o něco složitější, ale zvládnete to také.
Krok 1: Použijte nástroj Audience Builder
Vaše aktuální publika včetně data vytvoření a počtu jejich členů najdete na kartě Publikum po rozkliknutí Zobrazení dat ve Správci GA4.
Novou skupinu uživatelů můžete nastavit kliknutím na Nové publikum, kdy se vám zobrazí přehled různých šablon k použití. Některou z nich si vyberete, nebo zvolíte Vytvořit vlastní publikum a dostanete se k nástroji pro tvorbu segmentů podle vašich potřeb.
Krok 2: Vyberte podmínky pro začlenění do publika
Po kliknutí na Přidat novou podmínku se rozbalí nabídka obsahující většinu událostí a možností ve vašem účtu GA4 i některé metriky. Vyberete si akci a do publika bude začleněný každý uživatel, který ji použije. Prostřednictvím dalších filtrů pak můžete podmínku ještě zpřesnit.
Kromě řady jiných atributů lze zadat třeba:
- obsahuje,
- neobsahuje,
- přesně odpovídá,
- je/není jedním z …
- začíná/nezačíná s …
Budete-li chtít vytvořit například skupinu čtenářů vašeho blogu, vyberete jako podmínku Cesta ke stránce s třídou obrazovky obsahuje blog (pokud jsou příspěvky umístěné ve složce blog).
Nastavení podmínek uživatelů je ovšem jenom začátek a nástroj Audience Builder toho umí ještě mnohem víc. Seznamte se i s dalšími funkcemi a poznejte jeho potenciál.
Funkce ”nebo”
Pokud například nabízíte stejný produkt v několika různých rozměrech, bude se vám hodit funkce Nebo. Díky ní si nastavíte tolik možností, kolik potřebujete, a zákazníci se vám rozdělí podle toho, o jakou velikost měli zájem.
Funkce ”a”
Když naopak potřebujete do publika zahrnout uživatele odpovídající více podmínkám, použijete funkci A.
Může jít třeba o potenciální zákazníky, kteří si stáhli váš whitepaper a navštívili stránku s ceníkem. To znamená, že o zboží projevují intenzivní zájem.
Skupina podmínek
Potřebujete-li kombinovat funkce ”nebo” a ”a”, využijte možnost Přidat skupinu podmínek k zahrnutí. Osvědčí se vám zejména při spravování mnoha podmínek různého typu.
Sekvence
Funkce sekvence je velmi variabilní a s její pomocí se vám podaří vybrat uživatele dokončující akce v určitém pořadí. A to i v nastavených časových obdobích.
Sekvence se výborně hodí také pro cílení. Můžete se třeba zaměřit na zákazníky, kteří dají zboží do košíku a hned poté jdou na stránku s kupóny. Díky tomu, že o nich víte, zacílíte na ně v rámci příští výprodejové nebo slevové akce.
Vyloučení
Velmi důležitou funkcí Audience Builderu je Exclude umožňující vyloučení určité skupiny uživatelů z publika. Tradičně se používá například pro zahrnutí těch, kteří pouze vkládají do košíku, a vyloučení těch, kteří rovnou nakupují. Ty první pak znovu oslovíte prostřednictvím zpětné kampaně.
Krok 3: Určete dobu členství v publiku
Doba trvání členství udává, jak dlouho budou uživatelé zařazení do publika po splnění vašich podmínek. Ta základní je 30 dnů, ovšem lze ji natáhnout až na 540 dnů. Při prodlužování časového omezení si ale dobře rozmyslete, jestli po celou tuto dobu zůstanou vaše podmínky pořád relevantní.
Pro představu: Někdo přijde na váš web, aby zjistil něco o vašem zapojení platformy Zapier. O 500 dní později se mu zobrazí vaše reklama na integraci Zapier, jenže mezitím už nejspíš svůj nástroj k Zapieru připojil, nebo se zaregistroval pomocí jiného nástroje. A peníze za takovou reklamu v rámci PPC by byly vyhozené do vzduchu.
Krok 4: Proveďte kontrolu publika
Po zadání všech podmínek se vám ukáže souhrn publika, ve kterém uvidíte:
- Kolik uživatelů by za posledních 30 dnů bylo do publika začleněno.
- Kolik to je procent z celkového počtu návštěvníků.
- Kolik relací by tito uživatelé měli.
V případě použití funkce zahrnutí a vyloučení vám souhrn ukáže i tyto počty. Mějte na paměti, že tyto údaje se generují vždy jen za posledních 30 dnů.
Krok 5: Zaplňte publikum
Počty uživatelů každého publika začínají na nule a začnou růst až poté, co publikum aktivujete, ne tedy zpětně. Což může být trošku záludné, protože pro reklamní segmenty je potřeba mít minimální počet uživatelů. Sledujte proto velikosti publika v sekci Nástroje, která je součástí Inzerce v Google Analytics 4.
Nebojte se experimentovat
Při práci s publikem důkladně prozkoumejte data, která vám GA4 shromažďuje a poskytuje a zapojte kreativitu. Experimentujte a zkoušejte, protože vaše možnosti jsou v tomto případě zcela neomezené.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com