Co v článku najdete
Většina lidí znalých marketingu si analýzu klíčových slov spojuje především s optimalizací pro vyhledávače, neboli SEO. Zkoumáte klíčová slova, na která se obsah vašich webových stránek nejlépe umisťuje ve výsledcích vyhledávání, a porovnáváte je s klíčovými slovy zajišťujícími lepší umístění konkurenčních webů. Cílem je, abyste si tato slova "přisvojili" a byli při jejich vyhledávání úspěšnější než konkurence. Otázka zní: Proč by taková strategie nemohla fungovat i v případě placené reklamy?
Proč "díry" hledat?
Důkladný průzkum klíčových slov (KW) je efektivní a rychlou cestou k tomu, aby vaše reklamní účty fungovaly, vyvíjely se a rostly. Před spuštěním kampaně pravděpodobně provádíte počáteční analýzu KW, která je nejspíš pořád platná, jenže okolnosti se časem mění.
Google tvrdí, že 15 % vyhledávacích dotazů denně jsou fráze, které jeho systém nikdy předtím nezaznamenal. Když budete průběžně sledovat trendy ve vyhledávání a zároveň si hlídat, co a jak dělají vaši konkurenti, nabídnete svým zákazníkům přesně to, co chtějí, a udržíte krok s trhem i dobou.
Krok za krokem k objevení nevyužitých klíčových slov
Postupujte podle následujícího návodu a udělejte pečlivý průzkum "hluchých míst" v klíčových slovech, na základě kterého vylepšíte výkonnost kampaní.
Prověřte svá stávající klíčová slova
Než začnete pitvat práci konkurence, udělejte si nejdřív pořádek ve vlastních přehledech cílových vyhledávacích dotazů. Ve svém účtu Google Ads je najdete v sekci Statistiky a přehledy, kde vidíte všechny výrazy, na které se zobrazují vaše reklamy.
Pomocí jednoduchého filtrování pak najdete nová slova a fráze, která nemáte ve svém seznamu. Buď můžete přejít do rozbalovací nabídky Atributy, nebo ve filtrech vyhledáte Přidat, vyberete možnost Přidané/Vyloučené a zaškrtnete políčko vedle možnosti Žádné. Dostanete vyhledávací dotazy, které spouštějí vaše reklamy, ale dosud je nemáte přidané jako aktivní ani jako vylučující.
Tímto způsobem najdete nové varianty relevantních vyhledávacích dotazů, které vaši zákazníci aktivně používají. Pokud pravidelně kontrolujete a vylučujete negativní klíčová slova, můžete nově objevené výrazy bezprostředně začlenit do svých reklamních aktivit bez obav, že by se míjela účinkem. Objem vyhledávání je zaručený, protože už jej ve svém účtu vidíte.
Zjistěte, kdo jsou vaši konkurenti
Konkurence, kterou potřebujete poznat pro porovnání klíčových slov může mít dvě podoby:
- Tradiční konkurenti: Podnikají ve stejném oboru jako vy a s velkou pravděpodobností cílí také na stejné zákazníky. Mohou to být jak velké značky (Nike vs. Adidas), tak i lokální hráči jako třeba dvě instalatérské firmy sídlící nedaleko sebe.
- Aktivní inzerenti: Věnují se jinému oboru, ale cílí na stejná klíčová slova jako vy. Najdete je, když jednoduše zadáte svoje KW do vyhledávání a uvidíte, kdo se zobrazil.
Některé společnosti mohou dělat to samé, ale neucházejí se o vaše nabídky, zatímco další dělají něco úplně jiného, ale v nabídkách s vámi soutěží. Nejdůležitější jsou pro vás ty, které se těmito dvěma skupinami prolínají, to znamená, že jsou vaší přímou konkurencí a zároveň usilují také o nabídky za vašich podmínek.
Prostudujte konkurenční weby
Po vytvoření seznamu konkurentů začněte trošku "slídit" na jejich webových stránkách. Pomůže vám s tím Plánovač klíčových slov Google Ads, kde zvolíte možnost Začít s webem a zadáte konkurenční weby, které chcete propátrat.
Ve výsledcích uvidíte všechna klíčová slova, která se podle Google týkají daného webu. Na jejich základě pak můžete tvořit vlastní nový obsah. Výhodou je, že v pravém sloupci tabulky máte informaci o tom, zda konkrétní klíčové slovo už používáte ve svém účtu, nebo je pro vás nové.
Pokud je konkurenční web příliš obsáhlý a plánovač vám ukazuje spoustu nepotřebných klíčových slov, zkuste do nástroje zadávat pouze jednotlivé stránky, které by mohly obsahovat relevantní KW. Pokud to jde, vybírejte jen důležité a hodnotné (vstupní) stránky.
Vyzkoušejte i jiné nástroje
Plánovač klíčových slov Google Ads je výborný způsob pro objevování nových výrazů a jejich porovnání s vaším účtem, ovšem pokud chcete jít ještě hlouběji, využijte dovednosti některého z dalších analytických nástrojů, jako jsou Marketing Miner, Collabim, Semrush, Ahrefs nebo SpyFu. Posledně jmenovaná aplikace je ovšem zaměřená pouze na trhy v anglicky mluvících zemích a v českém online prostoru prakticky nevyužitelná.
Nástroje vám ukážou množství různých informací o placených vyhledávacích kampaních vašich přímých i nepřímých konkurentů. Mimo jiné vidíte:
- Vyhledávací dotazy, na které se zobrazují jejich reklamy,
- Texty a nabídky reklamních sdělení,
- Průměrný rozpočet na reklamu,
- Počty aktivních klíčových slov.
Většina z těchto nástrojů existuje i v neplacené verzi, ale bývají výrazně "osekané" a vhodné spíše pro začátečníky nebo drobné projekty. Omezené bývají kredity, počty sledovaných klíčových slov i další možnosti.
Hledejte nové příležitosti
Průzkum mezer v klíčových slovech vám pomůže najít nové oblasti pro placené reklamní kampaně a oslovit v nich potenciální zákazníky podle toho, jak to dělají vaši konkurenti. Dodržujte předchozí postup, rozšiřujte seznam svých klíčových slov a efektivně optimalizujte své kampaně.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com