Článek vám přináší tipy, jak data správně analyzovat a co se vyplatí sledovat, abyste získaly z analýzy co nejvíce cenných informací.
Co je organická návštěvnost?
Organická návštěvnost neboli organický provoz představuje návštěvnost vašich webových stránek prostřednictvím jiných než reklamních odkazů. Jedná se o data z vyhledávačů, jako je Google, Seznam či Bing.
Mimo organické návštěvnosti můžete také zkoumat:
Placenou návštěvnost: Uživatelé proudící na váš web z placené reklamy.
Přímou návštěvnost: Uživatelé proudící na váš web za pomocí přímých odkazů.
Doporučení: Uživatelé proudící na váš web za pomocí externího zpětného odkazování.
Sociální sítě: Uživatelé proudící na váš web z odkazů ze sociálních sítí.
Jak měřit organickou návštěvnost webu pomocí GA4?
K měření organického provozu vám v GA4 nejlépe poslouží průzkum, který zkoumá životní cyklus uživatele. Tato analýza zjednodušuje analýzu celého zákaznického trychtýře.
Životní cyklus je možné zkoumat ze 4 různých pohledů:
Přehled akvizice: Zobrazuje analýzu, odkud provoz na webu pochází. Je nejdůležitějším nástrojem pro bližší zkoumání organické návštěvnosti.
Přehled zapojení: Zobrazuje údaje o zapojení uživatelů včetně provedených konverzí, událostí na webu a vstupních stránek uživatelů.
Přehled zpeněžení: Slouží k analytice tržeb od toho, jak si vedou jednotlivé produkty po přehled placené reklamy.
Zpráva o udržení: Vyhodnocuje, jak dlouho stráví uživatelé na webu.
Přehled akvizice – co vám může prozradit?
Pochopit přehled akvizice se může zdát na první pohled poměrně složité. Skládá se totiž z několika různých analytik:
Přehled akvizice uživatelů: Údaje o tom, jakým způsobem vstoupili uživatelé na váš web poprvé.
Přehled akvizice návštěvnosti: Obdobné jako výše zmíněné, ale na úrovni návštěvnosti. Pomáhá identifikovat jednotlivé kampaně, ze kterých návštěvnost pochází. Další analýza bude vycházet z tohoto nástroje.
Přehled akvizice návštěvnosti
Výchozí nastavení skupin kanálů
Skupiny kanálů představují kanály, díky kterým se uživatelé dostanou na váš web. Je možné zde najít organické vyhledávání (výsledky vyhledávání v SERP), organické nakupování (nereklamní odkazy v nákupech), organické sociální sítě (neplacené příspěvky na sociálních sítích) a organické video (neplacené odkazy na YouTube či TikToku).
Ve výsledcích je možné vidět i další skupiny, jako například e-mail, přímá návštěvnost nebo placené výsledky vyhledávání. Jestliže vás zajímají pouze ty organické, stačí výsledky vyfiltrovat pomocí vyhledávání. Do vyhledávání zadejte organické nebo organic.
Toto zobrazení uvidíte, pokud v GA4 vyberete: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Výchozí skupina kanálů.
Zobrazení podle média
Organickou návštěvnost je možné sledovat také podle použitého média. Jedná se o metodu, díky které se uživatelé dostali na váš web. V GA4 je možné zobrazit organický provoz (proklik pomocí nereklamních odkazů), affilate (uživatelé proudící na web z reklamních odkazů), cpc (uživatelé z placené reklamy), e-mail (proklik odkazu z e-mailové kampaně), doporučení (proklik odkazu z jiné webové stránky), none (přímý provoz z webu).
Ve výsledcích je možné vidět i další skupiny, jako například e-mail, přímá návštěvnost nebo placené výsledky vyhledávání. Jestliže vás zajímají pouze ty organické, stačí výsledky vyfiltrovat pomocí vyhledávání. Do vyhledávání zadejte organické nebo organic.
Toto zobrazení uvidíte, pokud v GA4 vyberete: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Médium relace.
Zobrazení zdroj/médium
Nejlepší zobrazení, díky kterému se dozvíte, z jakého zdroje a zároveň jaké kampaně se k vám návštěvníci dostali, je zobrazení zdroj/médium. Jedná se o kombinaci dvou předchozích zobrazení. Jde o pohled, který vám pomůže dosáhnout smysluplných závěru při vyhodnocování účinků vaší marketingové strategie.
Chcete-li zobrazit tato data, pak v GA vyberte: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Relace – zdroj/médium.
Klíčové metriky pro analýzu organické návštěvnosti
V přehledu akvizice návštěvnosti je možné pozorovat několik metrik, které vám pomohou lépe vyhodnotit data:
Uživatelé – celkový počet aktivních uživatelů.
Relace – počet relací na webu (spustí se, když uživatel otevře stránku a ve stejném okamžiku neprobíhá žádná aktivní relace).
Relace se zapojením – celkový počet relací se zapojením (relace musí trvat alespoň 10 sekund nebo nebo mít alespoň 1 konverzní událost nebo 2 a více zobrazení stránky).
Průměrná doba interakce na relaci – na jednoho uživatele.
Relace se zapojením na uživatele – celkový počet relací se zapojením na uživatele.
Události na relaci – průměrný počet událostí na relaci.
Míra zapojení – procentní vyjádření relací se zapojením.
Počet událostí – lze filtrovat dle typu události.
Konverze – lze filtrovat dle typu konverze.
Výnosy – celkový příjem z nákupů, předplatného a reklamy. Je nutné předem nastavit.
Chtěli byste si přidat do přehledu další metriky? To je samozřejmě možné. V pravé horní části stránky zvolte ikonu tužky, která symbolizuje Přizpůsobení. Díky němu si můžete přidat další metriky do analýzy nebo si uzpůsobit ty, které jsou zobrazeny v základu.
Googlev Analytics jako důležitý nástroj pro organickou návštěvnost
Správné měření organické návštěvnosti je klíčové pro optimalizaci SEO strategie a dosažení lepších výsledků. Použití Google Analytics 4 poskytuje užitečné nástroje a metriky pro analýzu organického provozu, které mohou vést k hlubšímu porozumění chování uživatelů a účinnějšímu využití marketingových zdrojů.
Důkladné porozumění zobrazeným metrikám a způsobům vyhodnocování může podpořit vaši schopnost reagovat na změny a vytvořit strategii, která přináší nejlepší výsledky pro vaše podnikání. S vhodným využitím funkcí GA4 můžete získat cenné informace, které vám pomohou optimalizovat vaše webové stránky a maximalizovat jejich organický potenciál.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com