
Svět vyhledávání se mění bezmála před očima a jedinou jistotou pro SEO marketéry zůstává, že když ne dnes, tak určitě zítra zase přijde nějaká změna. Nástroje umělé inteligence jako ChatGPT, Perplexity, Gemini nebo Claude vytvářejí zcela nový způsob, jak lidé nacházejí potřebné informace, a jak s nimi interagují.
Navzdory všem převratným inovacím však ta nejdůležitější podstata SEO zůstává stejná. Stále ji tvoří základní prvky jako struktura webu, klíčová slova a indexování stránek, bez kterých se vyhledávače ani za účasti AI neobejdou. Přečtěte si, jak klasické strategie skamarádit s umělou inteligencí, protože pro SEO v zásadě platí, že čím víc se věci mění, tím víc zůstávají stejné.
Staré se stává zase novým
Je až pozoruhodné, jak hlavní zásady SEO přetrvaly všechny turbulentní časy v podstatě beze změn. Aby váš web figuroval na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání SERP, musíte používat správná klíčová slova, přinášet návštěvníkům užitečný obsah, zajistit příjemný uživatelský zážitek a sehnat dostatek kvalitních zpětných odkazů.
Když bezmála před dvěma lety oznamovala společnost Microsoft partnerství vyhledávače Bing s Open AI, prohlásil jeden z jejich představitelů:
- „SEO nikdy nezemře, ale změní se. Držte se stejných principů SEO jako doteď.“
Toto doporučení platí dodnes a ještě dlouho zřejmě platit bude.
Indexace a procházení webu
Proces indexování a procházení webových stránek je pro optimalizaci naprosto nezbytný i při stále větším vlivu AI. Bez něho roboti nezpřístupní obsah pro vyhledávání, a web jakoby ani neexistoval. Vyhledávací nástroje umělé inteligence fungují podobně.
Pro zajištění efektivního indexování a zobrazování obsahu proveďte následující kroky:
Vytvořte přehlednou strukturu webu
Postarejte se o to, aby stránky webu byly dobře zorganizované a měly logickou navazující hierarchii. Usnadníte technologiím AI orientaci na webu a zjednodušíte indexaci.
Používejte pochopitelné adresářové struktury, popisné URL adresy, smysluplné nadpisy (hlavně H1) a propracovanou mapu stránek, aby se v ní hledací pavouci vyznali.
Zařaďte vyšší rychlost
Rychlé načítání stránek znamená lepší uživatelský zážitek i větší oblíbenost jak u tradičních vyhledávacích strojů, tak u algoritmů AI.
Proveďte komprimaci obrázků, používejte mezipaměť prohlížeče a odstraňte nepotřebné zbytečnosti zpomalující kód. Díky tomu se vám podaří zvýšit výkon a rychlost webu.
Omezte JavaScript
Vzhledem k tomu, že nástroje umělé inteligence neumí přečíst a vykreslit JavaScript (JS), může jeho nadměrné používání poškodit uživatelskou zkušenost, protože obsažené dynamické prvky se vůbec nenačtou.
Když už musíte s JS pracovat, snažte se o co největší předvykreslení strany serveru do HTML, abyste předešli problémům s načítáním obsahu do databází AI.
Trošku to připomíná dobu před tím, než JS dokázal vykreslit Googlebot. Vývojáři vytvářeli stránky ve Flashi a nechápali, proč nejsou vidět ve výsledcích vyhledávání.
Nebraňte robotům AI v práci
Vyhněte se blokování nástrojů umělé inteligence pomocí souboru robots.txt nebo jiných opatření. Když to budete dělat, s velkou pravděpodobností se přestanete objevovat v odpovědích, které AI generuje.
Někteří specialisté doporučují vyvarovat se příliš přísného blokování botů i v případě využívání sítí pro doručování obsahu (DNS) jako Cloudflare nebo AWS.
Tvořte čerstvý a užitečný obsah
Je to tak, obsah zůstává králem i pro umělou inteligenci. Aktualizovaný relevantní obsah odpovídající na otázky uživatelů a řešící jejich potřeby vnímají pozitivně algoritmy AI v případě Google i Bing. Roboti vidí, že web je aktivní a má autoritu.
Doplňujte pravidelně webové stránky novými články, obrázky a videem pro zlepšení viditelnosti ve vyhledávání řízeném umělou inteligencí.
Přizpůsobení obsahu vyhledávačům AI
Vyhledávací nástroje AI pracují s pokročilými jazykovými modely, aby pochopili lidský text a naučili se jej také formovat. Mimo jiné dokážou:
- Bleskurychle zpracovávat obrovské množství dat,
- Rozpoznat různé vzorce chování,
- Přesně odpovídat na uživatelské dotazy.
Pokud chcete, aby se váš obsah zobrazoval vysoko ve vyhledávání AI, musíte se přizpůsobit mechanismům, podle kterých roboti pracují s informacemi.
Stěžejní disciplínou efektivní SEO strategie tak zůstává důkladná analýza klíčových slov zaměřená na témata, jejich podstatu a záměr uživatelů.
Důležité je, abyste porozuměli konkrétním potřebám publika, které plánujete oslovit. A k oslovení potřebujete znát ty správné výrazy a fráze, jaké vaši potenciální zákazníci používají při vyhledávání.
Zapracujte přirozeně taková klíčová slova do titulků stránek, nadpisů H1 i do souvisejícího obsahu. Modely AI jsou perfektní ve schopnosti pochopit celkový kontext, proto se nesnažte vycpat obsah přehnaně velkým počtem klíčových slov, ale zvolte raději významově zaměřené rozšiřování v příslušných souvislostech.
Odborníci na SEO se nyní dělí na ty, kteří nedají dopustit na tradiční strukturovaná data, a ty, kteří vyznávají už jen moderní značení schémat ve vyhledávání AI.
Jedno je však jisté. Používání značek ze Schema.org má pořád svůj význam a pomáhá tradičním vyhledávačům přijít na zaměření webu a kontext jeho obsahu. Vzhledem k tomu, že platforma Google generuje více než dvě třetiny návštěvnosti z organického vyhledávání, dává značkování strukturovaných dat smysl, i když si AI vystačí bez něj.
Díky přehledným a uspořádaným datům zvyšujete šance na přesnou interpretaci obsahu a jeho použití v odpovědích vyhledávačů.
Vyhledávání AI se vyvíjí, osvědčené SEO zůstává
Protože vývoj vyhledávacích nástrojů umělé inteligence uhání dál dopředu, nemůžeme dnes klasické a vyzkoušené metody SEO strategií moc přeceňovat. Zatím ale pořád platí, že když se zaměříte na důkladnou optimalizaci klíčových slov, správné procházení a indexování stránek a na přehlednost dat, zůstane váš web viditelný v tradičním vyhledávacím prostředí i v tom, které opanuje umělá inteligence.
V rámci procesu přizpůsobení se novým technologiím si pak alespoň připomenete základní principy SEO ze staré školy.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com