Každý, kdo uváděl na trh produkt či službu, se musel potýkat s pochybnostmi. Bude moje služba či produkt dostatečně dobrý, aby obstál v porovnání s konkurencí? Je to to, co lidé skutečně chtějí? Možná jste strávili spoustu času důkladným promýšlením vašeho produktu, ale ani ty nejlepší nápady nemohou zaručit úspěch. Bez ohledu na to, jak jistí jste si svým novým konceptem, dobrý produkt vytvoříte jedině tak, že získáte zpětnou vazbu od skutečných lidí a na té budete posléze stavět.
Proto by vytvoření prototypu a jeho následné testování měly být zásadní bez ohledu na rozsah vašeho projektu. Je to jeden ze základních kamenů úspěchu při uvádění nového produktu či služby na trh. Pokud vše uděláte důkladně, můžete si v dlouhodobém horizontu ušetřit starosti, finanční prostředky investované do marketingu a zajistit produktu co nejhladší uvedení na trh. Jak tedy vytěžit z uživatelského testování maximum?
Začněte s testováním v předstihu
Pokud čekáte, až bude váš produkt dokončen, přicházíte o cenné informace. I když nemůžete pokrýt každý detail, díky včasnému shromáždění poznatků můžete začít opravovat problémy a odstraňovat je hned od začátku. Vždy byste měli mít na paměti, že produkt navrhujete pro uživatele, a ti by vám měli pomoci odhalit problémy dříve, než bude jejich náprava příliš časově náročná.
Pokud jste si vědomi toho, co váš produkt či služba dokáže, poslouží vám každý neúspěch jako poučení pro vylepšení další verze. Z dlouhodobého hlediska je to také levnější, protože si ušetříte opravy, které by přišly až po spuštění, a jejichž řešení by zabralo více času. Obvykle můžete fáze testování rozdělit tak, abyste si mohli nastavit očekávání:
Zmapujte si úkoly
Každá testovací relace by měla mít jasný cíl. Samozřejmě vám jde o všechny poznatky, které můžete získat, ale měli byste mít připravený akční plán, který vám pomůže být efektivní a vyřešit co nejvíce problémů.
Jednou z nejčastějších chyb při zadávání úkolů pro testující uživatele je příliš široký záběr a spousta neurčitých otázek, na které nemůžete dostat konkrétní a přesné odpovědi. Snažte se získat odpovědi vypovídající o konkrétních zkušenostech prostřednictvím realizovatelných kroků, které lze jednoduše sledovat a získávat z nich poznatky.
Nejprve omezte každou relaci na základě aspektů produktu, o kterých chcete získat více informací, a seřaďte je podle priority. Pak byste měli testerům vysvětlit, co se od nich očekává, například "projděte rozhraní a najděte možnost upravit video" nebo "přejděte na stránku s pokladnou". U všech těchto úkolů by měly být také stanoveny cíle, kterých je třeba dosáhnout.
►Je důležité mít na paměti, že při testování prototypů je klíčová použitelnost, takže to v této fázi nepřehánějte s designem a jakýmikoliv dalšími údaji, které by mohly odvést pozornost od toho podstatného.
Vyberte správné testery
Když začínáte proces testování, měli byste se ujistit, že máte odpovídající skupinu testerů. Vhodní uživatelé jsou ti, které skutečně považujete za uživatelské persony, které budou (doufejme) produkt používat, až jej uvedete na trh. Pokud například vytváříte aplikaci pro archivaci receptů, bylo by dobré mít uživatele, kteří doma vaří alespoň třikrát nebo čtyřikrát týdně. Samozřejmě ne každá osoba by měla být úplně stejná - měli byste mít mix, který vám umožní všimnout si různých problémů.
Může být těžké najít správnou skupinu pro testování prototypu, a to je také jeden z důvodů, proč některé týmy testování úplně vynechají, ale nakonec se to vždy vyplatí. Vždy byste měli upřednostnit kvalitu před kvantitou, protože nejdůležitější je mít relevantní uživatele s čerstvým pohledem na věc. S necelou desítkou lidí se můžete skutečně hodně naučit. Čím více se dozvíte, tím více budete moci vylepšit uživatelskou přívětivost (UX) a tím více budou lidé váš produkt kupovat.
►Potřeba mít na produkt čerstvý pohled je také důvodem, proč byste se měli vyhnout rodině a přátelům. I když chtějí pomoci, těžko budou mít stejný přístup jako skuteční lidé, kteří nemají o produktu žádné předchozí znalosti.
Další věc, kterou byste měli mít na paměti, je povaha produktu a místo, kde s ním budou uživatelé přicházet do styku. To znamená, že pokud pracujete na mezinárodním produktu nebo službě, potřebujete testery z různých trhů, protože každý z nich má svá specifika.
V pozdějších fázích testování byste také měli získat poznatky od interních zúčastněných stran, abyste měli jasný přehled o tom, co je možné a co je třeba před spuštěním změnit. Patří sem i lidé, jako jsou distributoři, kteří by již měli mít s podobnými procesy zkušenosti.
Proveďte několik testovacích kol
Vždy byste měli být připraveni na úpravy. Proces testování není vždy lineární, takže flexibilita je klíčem k dosažení nejlepších výsledků. Pokud například zjistíte, že nějaká funkce odvádí pozornost od hlavních funkcí produktu, měli byste být připraveni v reakci na to ji změnit nebo upravit.
To se vztahuje i na úkoly, které zadáváte testovacímu publiku - pokud zjistíte, že něco nefunguje, můžete improvizovat a změnit otázky, abyste získali co nejlepší poznatky. Uživatelé mohou mít také své návrhy, jak byste se mohli zlepšit, i když to samotný úkol nezahrnuje. Proto by se měl do procesu zapojit celý váš tým, který je připraven implementovat nové řešení, které jste předtím neměli na mysli.
Důležité je také vyhnout se snaze vyřešit všechny problémy najednou - váš prototyp by měl a bude v průběhu vývoje pravděpodobně procházet mnoha změnami, takže byste měli být trpěliví a nejprve se pokusit vyřešit největší problémy. Poté proveďte další test a sledujte, jak se změní zpětná vazba. Vše pečlivě zálohujte - zatímco procházíte jednotlivými fázemi, zálohy vám ušetří nutnost vracet se příliš daleko, pokud je třeba něco vrátit do výchozí pozice.
Po každé nově přidané funkci by měl následovat nový test. Je to mnohem lepší než přidávat vše hromadně, protože postup v malém vám pomůže získat podrobnější poznatky a také ušetří problémy s masivními změnami, což je důležité zejména v případě designu.
Bez testování se neobejdete
Tím, že do procesu testování produktu či služby zapojíte skutečné lidi, získáte nový pohled, který vám pomůže pochopit, jak váš produkt vlastně funguje, a jak jej budou vnímat vaši zákazníci. Díky tomu jej budete moci mnohem efektivněji vylepšovat a lépe jej propagovat. Nebojte se vyhrnout si rukávy a přepracovat design. Zapojte celý tým a pamatujte, že testování možná nebude vždy probíhat hladce, ale díky každému kroku lépe poznáte svůj produkt, což vás přiblíží k bezproblémovému uvedení na trh.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com