Tematické cílení v obsahové reklamní síti Skliku
Sklik nabízí nově - podobně jako AdWords - možnost tematického cílení v obsahu.
Seznam.cz nasadil do své reklamní sítě v beta verzi pro veřejnost cílení na témata v jejich obsahové reklamní síti. Funkčnost, kterou má konkureční AdWords již léta, je nyní dostupná i pro weby partnerů Skliku. Publikum můžete oslovit díky předdefinovaným tématům stránek, na kterých mohou Vaši potenciální zákazníci zrovna surfovat. Ačkoliv je funkčnost v beta verzi, je dostupná pro širokou veřejnost.
Funkčnost je nasazena prakticky stejně jako u AdWords. Tj. témata jsou analyzována na základě textového obsahu každé jednotlivé stránky či URL daného webu. Tematicky tedy nejsou zařazeny domény, nýbrž skutečně jednotlivé stránky a články na daném webu. Své potenciální zákazníky můžete hledat nejen na tematicky blízkých webech, ale i na webech zcela mimo Váš obor, kde se objevil třeba jen jediný článek úzce související s produktem či službou, které zrovna nabízíte. Takové weby jste s největší pravděpodobností doposud neoslovovali, a přitom může jít o menší stránky s dostatečnou návštěvností, kde však neplatíte horentní sumy za proklik, jako je tomu u velkých portálů typu iDNES (který je mimochodem nově taktéž partnerem Skliku a není problém na něj své reklamy cílit).
S ohledem na to, že funkce běží ve veřejné beta verzi, mohou se tematické celky ještě upravit a pozměnit. Stejně tak bude s největší pravděpodobností zdokonalován algoritmus, který určuje zařazení stránek do tematických celků. Nicméně základ zůstane zřejmě velmi blízký aktuálnímu stavu. Je fakt, že některá témata obsahují výrazně méně stránek než jiná a mohou tak přinášet i menší návštěvnost. Vaší prioritou by však neměla být jen kvantita získané návštěvnosti, ale především její kvalita. Pouze relevantní návštěvníci pro Vás mohou být přínosní a registrovat se k odběru zpravodaje, nakupovat nebo se stát pravidelným čtenářem Vašeho webu.
Tematické cílení v obsahové reklamní síti bychom doporučili především pro eshopy, respektive pro kampaně, které jsou strukturované produktově a obsahují tematické informace o daných produktech. Na druhou stranu bychom nedoporučovali cílit tematicky u kampaní s nejasným publikem. Tam může míra prokliku klesat až na bod mrazu, a díky tomu pak systém z důvodů nízkého zájmu o Vaši inzerci reklamu ani nezobrazuje. Aktuálně jsou k dispozici tyto tematické celky:
- Architektura a nemovitosti
- Auto-moto
- Bulvár a celebrity
- Cestování
- Děti a mateřství
- Doprava
- Dům a vybavení domácnosti
- Film
- Finance a ekonomika
- Fitness
- Fotografování
- Hardware, software
- Historie
- Hudba
- Jídlo a vaření
- Krása a kosmetika
- Letectví a vesmír
- Literatura a knihy
- Militaria
- Mobilní telefony
- Móda a oblečení
- Náboženství a okultismus
- Počítačové hry
- Práce a vzdělávání
- Příroda a venkovní aktivity
- Přírodní vědy
- Průmysl
- Sporty
- Umění a sběratelství
- Zahrada a hobby
- Zdraví a léčiva
- Zpravodajství
- Zvířata
Pro správu tematického cílení slouží v Skliku nová záložka Témata v každé reklamní sestavě. Přidat si můžete libovolný počet zacílení, stejně tak lze jakýkoliv počet stránek explicitně vyloučit z cílení. V přehledu si můžete kliknutím na název tématu zobrazit URL, na kterých se reklama zobrazovala, a prohlédnout si podrobnější statistiky návštěvnosti. Snadno tak určíte, na kterých stránkách je reklama efektivní. I zde je tedy možné optimalizovat kampaně na základě vypovídajících dat. Pokud byste přeci jen nebyli spokojeni s výkonem tematického cílení u Vaší konkrétní kampaně, tak jej můžete v budoucnu změnit.
Autor: Petr Hádek